Auteur Topic: openwebrx en datasignalen  (gelezen 1865 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline shortwave

  • Raamambtenaar
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 65
  • Beter 10 antennes in de lucht dan op de grond..
openwebrx en datasignalen
« Gepost op: 27 juni 2020, 11:17:38 »
vraagje. Ik zit met openwebrx software, en ik krijg snoeiharde signalen op de 70 cm binnen,De antenne is nu nog een dx50 op een sdr op een raspberry pi.  De gebruikte coax is h2000-50 ohm de gain softwarematig terugdraaien in de config heeft geen soelaas, daar ik de goede signalen wel wil behouden en ik signalen net uit de ruis wel goed oppak.  maar ik wil echt af van die databurst aan de rechterkant .  links zitten ook bursts maar die zijn van mijn eigen weerstation dat is makkelijk op te lossen (batterijen verwijderen hi) maar iemand  enig idee hoe dit te verminderen.?
Uniden.SDS200E/Logper
Sdrplay-Sirio/SD1300/N
Sdrplay-Miniwhip
Yeasu FRG100/MLA-30.
nooelec-sdr/COL1090/5-H Vinnant Adsbexchange  :)

Offline Tom-

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 473
Re: openwebrx en datasignalen
« Reactie #1 Gepost op: 27 juni 2020, 11:28:18 »
De bron weghalen is de oplossing. Ik snap dat dat niet zal lukken, maar er zit weinig anders op. Als je een filter gaat gebruiken heeft dat hoe dan ook invloed op de omliggende signalen.

Met de RTL SDR komt het bij mij wel eens voor dat signalen die op heel andere frequenties uitgezonden worden zo hard zijn dat ze ook op andere plekken tevoorschijn komen. Als dat het geval is zou je het met een "brede' 70cm bandpass kunnen blokkeren. Even met een andere ontvanger controleren of het signaal daar echt zit kan dus uitkomst bieden. Maar ik acht die kans klein.

Offline questor

  • Network & Systems Engineer (*IX/Linux)
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 85
    • QRM-ID (in aanbouw)
Re: openwebrx en datasignalen
« Reactie #2 Gepost op: 27 juni 2020, 15:00:42 »
vraagje. Ik zit met openwebrx software, en ik krijg snoeiharde signalen op de 70 cm binnen,De antenne is nu nog een dx50 op een sdr op een raspberry pi.  De gebruikte coax is h2000-50 ohm de gain softwarematig terugdraaien in de config heeft geen soelaas, daar ik de goede signalen wel wil behouden en ik signalen net uit de ruis wel goed oppak.  maar ik wil echt af van die databurst aan de rechterkant .  links zitten ook bursts maar die zijn van mijn eigen weerstation dat is makkelijk op te lossen (batterijen verwijderen hi) maar iemand  enig idee hoe dit te verminderen.?

Grootsignaalgedrag bij de RTL-SDR is euh 'niet al te best'. Sowieso is het dynamisch bereik van een 8-bit ADC niet om over naar huis te schrijven. Heb je het ook geprobeerd met je SDRplay? Die is waarschijnlijk 14-bit en daarmee heb je al meer dynamisch bereik. Harde signalen blijven lastig. Ook qua meng- en spiegelproducten. Je kunt overwegen een bandsperfilter te maken voor 433.92 en een paar honderd KHz daaromheen, maar dat vergt wel tijd/geld, kennis en goede meetspullen.
Radiozendamateur (PE1MR) & breedbandluisteraar (VLF-EHF)
Navtex | Marifoon | Utility
Satelliet | Packet Radio | APRS | HF Digimodes

Offline shortwave

  • Raamambtenaar
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 65
  • Beter 10 antennes in de lucht dan op de grond..
Re: openwebrx en datasignalen
« Reactie #3 Gepost op: 27 juni 2020, 17:36:30 »
duidelijk. dank voor het meedenken alvast
Uniden.SDS200E/Logper
Sdrplay-Sirio/SD1300/N
Sdrplay-Miniwhip
Yeasu FRG100/MLA-30.
nooelec-sdr/COL1090/5-H Vinnant Adsbexchange  :)

Charles-98

  • Gast
Re: openwebrx en datasignalen
« Reactie #4 Gepost op: 28 juni 2020, 15:14:52 »
Die databurst aan de rechterkant, kan dat gewoon digital voice zijn? Ik zie dat je mode op FM staat, krijg je verstaanbare audio als je de mode op DMR, DSTAR zet? Of een van die andere twee in dat rijtje?

Offline shortwave

  • Raamambtenaar
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 65
  • Beter 10 antennes in de lucht dan op de grond..
Re: openwebrx en datasignalen
« Reactie #5 Gepost op: 28 juni 2020, 20:03:52 »
er zit dmr tussen inderdaad. dat klopt..
moet zeggen werkt erg goed via openwebrx  en mooie is je ziet ook namen wie het zijn tijdens de drm transmissie..  en dat voor een gratis stukje software
Uniden.SDS200E/Logper
Sdrplay-Sirio/SD1300/N
Sdrplay-Miniwhip
Yeasu FRG100/MLA-30.
nooelec-sdr/COL1090/5-H Vinnant Adsbexchange  :)