Auteur Topic: Portofoon voor gebruik op alle evenementen (digitaal en analoog) en kanalen  (gelezen 6637 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Maar123

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 3
Beste lezers,

Ik heb mij zojuist even aangemeld voor dit forum, want mijn collega en ik zitten met een brandende vraag waar we heel veel wisselende respons krijgen.

Op evenementen verhuren wij ons als BLS+/ALS-team, wat inhoudt dat wij vaak de aanwezige EHBO ondersteunen met inzet van verpleegkundige en chauffeur, met extra materiaal (en kennis natuurlijk).
Hierdoor komen wij op vele eventlocaties, die allemaal andere porto's, digitaal en analoog gebruiken.
Vaak krijgen wij de left-over's van de portofoons; wat zich uit in kapotte atennes, lege batterijen en scheve riemclips.

Nu willen wij beiden een portofoon aanschaffen, die op hetzelfde netwerk als de beveiliging/organisatie kan komen.
Zo kunnen wij met onze portofoons op hun netwerk communiceren.
Nu wordt er onder andere gebruik gemaakt van analoge en digitale Kenwood's (ProTalk dingen), maar ook de (simpele) digitale Hyatera's.

Wij hebben wat gespeurd en gebeld en kwamen al vrij snel op de Tytera MD-UV390 of de Anytone D868/878UV uit.
Deze portofoons hebben dual band waarmee zij zowel digitaal als analoog kunnen ontvangen.

Echter horen wij wisselende verhalen over de vervolgsetting. De analoge Kenwood's zijn het probleem niet - die hebben standaard kanalen en tooncodes, alleen de digitale..? Hoe komen wij op dat kanaal terecht? Die tooncode? Kunnen die apparaten uberhaupt scannen naar een tooncode, als ik de andere porto van de organisatie/beveiliging laat spreken?
Bovendien is mij verteld dat wanneer ik de digitale Kenwood's geprogrammeerd heb, ik niet tegelijk de digitale Hyatera's ook kan programmeren, omdat zij gebruik maken van een andere versleuteling. Klopt dit?

Graag hoor ik van jullie.

Fijne en veilige jaarwisseling gewenst.

Offline SHUTTRR

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 230
Re: Portofoon voor gebruik op alle evenementen (digitaal en analoog) en kanalen
« Reactie #1 Gepost op: 31 december 2018, 11:45:44 »
Beste,

Ga eens met Hans Heesbeen praten. https://www.netwerkradio.nl

Misschien dat Hans een mooie oplossing weet voor jullie.

MvG
Baofeng DM1701 | Informer Pro P2000 |

Online Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2870
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: Portofoon voor gebruik op alle evenementen (digitaal en analoog) en kanalen
« Reactie #2 Gepost op: 31 december 2018, 11:52:39 »
Beste Maar123,

Ik begrijp dat het jullie wens is om een portofoon te hebben die de analoge en/of digitale frequenties bevatten van de organisaties die jullie ondersteunen. Hiervoor zijn inderdaad verschillende opties en mogelijkheden.

Los van de technische mogelijkheden is het wellicht idee om eerst naar de praktische mogelijkheden te kijken.

Een PMR portofoon op PMR frequenties kun je legaal overal kopen zonder vergunning van het AT.

Een portofoon (digitaal / analoog) mét frequenties (uitgegeven door het AT aan desbetreffende EHBO organisatie) dient een bijgesloten vergunning van het AT te hebben (per gebruiker).

Het lijkt me een zowat onmogelijke taak om, niet wetende welke organisaties jullie allemaal assisteren, al deze vergunningen bij te sluiten. Los van het feit of je een portofoon in je bezit mag hebben met frequenties van gebruikers in andere delen van de regio of het land.

Hebben jullie over bovenstaande al wel ideeën hoe dit in te kunnen passen ?

Groeten van Michel
Groeten van Michel

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Portofoon voor gebruik op alle evenementen (digitaal en analoog) en kanalen
« Reactie #3 Gepost op: 31 december 2018, 13:36:56 »
Beste Maar,

Even los van de regelgeving rond zendmachtigingen en het (ilegale) gebruik van deze portofoons op de PMR frequenties.
Bij analoog gebruik zal je vaak een tooncode (ctcss) nodig hebben, de meeste gebruikers zullen je die info niet kunnen geven en met deze portofoons kan je er niet naar 'scannen'. Daar heb je dan weer een echte scanner voor nodig die deze optie in zich heeft.

Digitaal ga je nog meer uitdaging hebben. Als er DMR wordt gebruikt heb je naast de gebruikte frequentie ook de Color Code het TijdSlot en de TalkGroup nodig. Dit geldt trouwens alleen als het clear DMR is, wordt er encryptie of een repeater met RAS gebruikt dan kun je het helemaal vergeten. Ook hier zullen de gebruikers je meestal niet verder kunnen helpen en iedere verhuurder van dit soort apparatuur gebruikt zijn eigen instellingen. Dan heb je als laatste nog de door deze porto's niet ondersteunde digitale protocollen. Wordt er op het evenement gebruik gemaakt van dPMR, Nexedge of Tetra dan ga je met deze porto's helemaal niets beginnen.

Het lijkt handig om een eigen 'goedkope' porto te kopen maar gebruik maken van de beschikbare apparatuur is toch echt stukken makkelijker. Bedenk je ook dat je hier wordt ingehuurd voor een stukje veiligheid van het publiek, het zou toch erg vervelend zijn als je bij een incident niet bereikbaar bent of erger de rest van het porto net dichtdrukt omdat je privé porto verkeerd staat ingesteld. Gewoon in het offerte stadium aangeven dat je moet worden voorzien van goed werkende communicatie apparatuur voor contact met je opdrachtgever.
Ik snap dat je hier graag een ander geluid had gehoord, maar medische zorg is een specialisme, radiotechniek ook.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Maar123

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 3
Re: Portofoon voor gebruik op alle evenementen (digitaal en analoog) en kanalen
« Reactie #4 Gepost op: 31 december 2018, 13:47:43 »
@Laboes, dank. Echter zijn wij niet op zoek naar een netwerk, maar naar connectie op bestaand netwerk.

@Michel/Elmar, duidelijk verhaal.

De standaard, analoge Kenwood kanalen lijken dus geen probleem, maar al kijkt men een stap verder, lijkt het voor digitale doeleinden wel dus al snel een issue, met de vergunning nog daargelaten.
Het gaat hier om ca. vier verschillende organisaties, dus nog wel 'achter te komen' lijkt mij. Echter houdt het dan al snel op, als men de codes niet kent inderdaad. Zo'n ColorCode, TijdSlot en TalkGroup zal dan allemaal lastig te vinden zijn.

Echter, wat als ik wel van alle porto's de frequenties en bijhorende codes weet? Is dit dan allemaal in dezelfde porto te programmeren?

Je tip van offerte stadium en verduidelijken dat medische zorg een specialisme is, was niet nodig geweest, dat was immers mijn vraag niet.

Dank!

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Portofoon voor gebruik op alle evenementen (digitaal en analoog) en kanalen
« Reactie #5 Gepost op: 31 december 2018, 13:59:21 »
Een MD390 kan 1000 geprogrammeerde kanalen aan, dus leef je uit.

Succes,

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline ACE

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 642
Re: Portofoon voor gebruik op alle evenementen (digitaal en analoog) en kanalen
« Reactie #6 Gepost op: 31 december 2018, 16:09:30 »
Echter, wat als ik wel van alle porto's de frequenties en bijhorende codes weet? Is dit dan allemaal in dezelfde porto te programmeren?

Nee, Elmar zei het al:
Dan heb je als laatste nog de door deze porto's niet ondersteunde digitale protocollen. Wordt er op het evenement gebruik gemaakt van dPMR, Nexedge of Tetra dan ga je met deze porto's helemaal niets beginnen

En laat die digitale Kenwood Protalk dingen nu net gebruik maken van dPMR.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: Portofoon voor gebruik op alle evenementen (digitaal en analoog) en kanalen
« Reactie #7 Gepost op: 31 december 2018, 17:19:36 »
Op evenementen verhuren wij ons als BLS+/ALS-team, wat inhoudt dat wij vaak de aanwezige EHBO ondersteunen met inzet van verpleegkundige en chauffeur, met extra materiaal (en kennis natuurlijk).
Hierdoor komen wij op vele eventlocaties, die allemaal andere porto's, digitaal en analoog gebruiken.
Vaak krijgen wij de left-over's van de portofoons; wat zich uit in kapotte atennes, lege batterijen en scheve riemclips.

Als je je verhuurt als ALS-team, en pretendeert kwaliteit te leveren, dan kan je mij niet wijsmaken dat je je laat afschepen met "left-over" portofoons van de organisatie. Het lijkt mij heel simpel: je onderhandelt bij de inhuur dat een goede portofoon onderdeel van de overeenkomst is (en krijg je die niet dan ga je weer weg) . Alle overige opties die je noemt zijn illegaal. Wat mij betreft ook onbespreekbaar hier.

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Portofoon voor gebruik op alle evenementen (digitaal en analoog) en kanalen
« Reactie #8 Gepost op: 31 december 2018, 17:47:20 »
Als je je verhuurt als ALS-team, en pretendeert kwaliteit te leveren, dan kan je mij niet wijsmaken dat je je laat afschepen met "left-over" portofoons van de organisatie. Het lijkt mij heel simpel: je onderhandelt bij de inhuur dat een goede portofoon onderdeel van de overeenkomst is (en krijg je die niet dan ga je weer weg) . Alle overige opties die je noemt zijn illegaal. Wat mij betreft ook onbespreekbaar hier.

.
.
Je tip van offerte stadium en verduidelijken dat medische zorg een specialisme is, was niet nodig geweest, dat was immers mijn vraag niet.

Dank!

Je tip is aan dovemansoren gericht, dit was niet wat hij vroeg (of eigenlijk wat hij niet wil horen).

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Maar123

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 3
Re: Portofoon voor gebruik op alle evenementen (digitaal en analoog) en kanalen
« Reactie #9 Gepost op: 31 december 2018, 20:18:42 »
@ACE, dankjewel en nu helemaal duidelijk! Definitief geen optie dus! Dank voor de duidelijkheid!

@Edwin, nee precies, illegaal is inderdaad ook voor mij niet de wens natuurlijk. Het was juist natuurlijk plan om ‘verzorgd’ over te komen als ik eigen porto’s mee had, verhuur je het all-in-one plaatje en is alles netjes verzorgd!

@ET, ook jij bedankt voor je input. Ik begreep eerst niet wat je bedoelde met je netwerknamen, maar na extra uitslag snap ik nu inderdaad hoe het werkt! Dank voor je hulp voor nieuwe, onervaren leden en je enthousiaste ontvangst!

Geniet van jullie jaarwissel en topic mag van mij gesloten worden! Dank voor de snelle respons.

Offline rik

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 364
Re: Portofoon voor gebruik op alle evenementen (digitaal en analoog) en kanalen
« Reactie #10 Gepost op: 1 januari 2019, 01:14:05 »
Wat denk je voor jullie zelf een paar portofoons aan te schaffen ?  Met daarbij een basispost die je bij de cp van de organisatie kunt plaatsen? En daarbij bij agentschap telecom een eigen vergunning aanvragen. Dan kom je ook professioneler over op de organisatie en heb je eigen middelen.

Offline Bertk

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 181
Re: Portofoon voor gebruik op alle evenementen (digitaal en analoog) en kanalen
« Reactie #11 Gepost op: 1 januari 2019, 09:30:16 »
Wat denk je voor jullie zelf een paar portofoons aan te schaffen ?  Met daarbij een basispost die je bij de cp van de organisatie kunt plaatsen? En daarbij bij agentschap telecom een eigen vergunning aanvragen. Dan kom je ook professioneler over op de organisatie en heb je eigen middelen.

Je komt professioneler over inderdaad met een eigen set communicatie alleen krijg je op deze wijze het gevaar dat men NIET mee kan luisteren en afhankelijk is van de CP dat deze de berichten juist doorgeeft aan de ingehuurde. Je kunt dat opvangen door een extra man te plaatsen bij de EHBO CP die dan meeluistert.  

Ik heb dit jaar tijdens de Zuidlaardermarkt de CP bemand van alle verkeersposten rondom Zuidlaren en zat naast de CP Rode Kruis, op het moment dat er ergens een Ambu of EHBO nodig was zat ik al klaar om de microfoon te pakken en de bewuste verkeerspost in te lichten. Zoals ik begreep uit gesprekken was dit de eerste keer dat de CP verkeer nauw samenwerkte met CP EHBO.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Portofoon voor gebruik op alle evenementen (digitaal en analoog) en kanalen
« Reactie #12 Gepost op: 1 januari 2019, 11:15:34 »
Zoals PD2B aangeeft deden we het bij de Scouting evenementen in 2018 (Fundays, Roverway, Nawaka) ook: in de CP een aantal bedienposten, waarvan 1 voor zorg/EHBO. Die zaten op een eigen gespreksgroep, maar de centralisten luisterden wel mee met wat de andere centralisten zeiden. Korte lijntjes en bij aanrijden van een ambu werden de stewards al ingeseind voordat de zorg centralist dit gelogd had in het meldkamersysteem.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline WH521

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 721
Re: Portofoon voor gebruik op alle evenementen (digitaal en analoog) en kanalen
« Reactie #13 Gepost op: 1 januari 2019, 14:52:07 »
Hier het zelfde. Alle CP hokken bij elkaar maar wel op hun eigen werkkanalen.