Auteur Topic: UBCD3600xlt stoor frequnties  (gelezen 2283 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Luister-SPY

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 727
  • UBC3600XLT - Retevis RT82
UBCD3600xlt stoor frequnties
« Gepost op: 19 september 2018, 16:26:50 »
Hi Forumlezers,

S'nachts laat ik mijn scanner even in een custom search lopen en dan neem ik op.
vaak constateer ik dat er vaak veel storing op bepaalde frequenties. dat is tussen 150-170mHz

de gevoeligheid van de scanner staat op 3 maar pakt nog steeds veel ruis en stoor op met de rubberduck antenne.
 
Hoe kan ik dat oplossen?


Mvg
Wout Jan
Katwijk Aan Zee

Offline Luister Amateur

  • Monteur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 569
  • 73
Re: UBCD3600xlt stoor frequnties
« Reactie #1 Gepost op: 19 september 2018, 17:54:12 »
hoi Jan wat de oorzaak kan zijn is moeilijk te zeggen . is die storing continu op een of meerdere frequentie of wisselt het wel eens naar een andere frequentie . het kan een birdie zijn dat zijn frequenties je de scanner zelf opwekt . of het is storing wat van andere apparatuur is in je huis . dan moet je met je scanner even door je huis lopen en zo de storing`s bron zoeken . ik weet niet of je de mogelijk hebt voor een buiten antenne dan is de kans groot dat je er dan geen of minder last er van hebt . de scanner op een andere plaats zetten kan ook schelen . als ik met mijn scanner in huis loop terwijl er van alles aanstaat heb ik ook veel storing . van mijn tv en computer . daar ontkom je niet aan en vandaar een buiten antenne vaak beter is .

Offline Alwin

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1801
    • aw foto
Re: UBCD3600xlt stoor frequnties
« Reactie #2 Gepost op: 19 september 2018, 19:45:47 »
hoi Jan wat de oorzaak kan zijn is moeilijk te zeggen . is die storing continu op een of meerdere frequentie of wisselt het wel eens naar een andere frequentie . het kan een birdie zijn dat zijn frequenties je de scanner zelf opwekt . of het is storing wat van andere apparatuur is in je huis . dan moet je met je scanner even door je huis lopen en zo de storing`s bron zoeken . ik weet niet of je de mogelijk hebt voor een buiten antenne dan is de kans groot dat je er dan geen of minder last er van hebt . de scanner op een andere plaats zetten kan ook schelen . als ik met mijn scanner in huis loop terwijl er van alles aanstaat heb ik ook veel storing . van mijn tv en computer . daar ontkom je niet aan en vandaar een buiten antenne vaak beter is .

Grootste storings bronnen zijn Computers, USB poorten HDMI kabels enz.
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /AOR DV1 /Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 / Procom UHF/ Procom VHF / RTL Dongel /Crosscoutry Wireless VHF/UHF multicouples.-DSD+ / ( PDW.)

Offline Luister-SPY

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 727
  • UBC3600XLT - Retevis RT82
Re: UBCD3600xlt stoor frequnties
« Reactie #3 Gepost op: 19 september 2018, 20:41:19 »
Apart zeg, zenden die een frequentie uit dan die dan stoort?

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: UBCD3600xlt stoor frequnties
« Reactie #4 Gepost op: 20 september 2018, 07:53:13 »
Apart zeg, zenden die een frequentie uit dan die dan stoort?

Ja dus.
Heel veel is tegenwoordig digitaal (enen en nullen) die worden als blokgolf over een kabel gejaagd op steeds grotere snelheid. Nadeel van een blokgolf is dat deze erg veel harmonische op (kunnen) wekken. Deze blokgolven of de harmonische daarvan kan jij dan weer met je scannertje oppikken.
Zeker bij het gebruik van de goedkoopste kabels is de afscherming van net wat mindere kwaliteit waardoor er nog wel eens wat lekkage op kan treden. Ferriet ringen / clamps willen nog wel eens dit soort problemen verminderen.

Maar dit is zeker geen probleem wat alleen 's nachts optreed. Als storing van andere apparatuur komt is het waarschijnlijker dat je daar in de avonduren meer last van hebt (als er vaak veel meer apparatuur aan staat).

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)