Auteur Topic: Vragen/opmerkingen over P2000 Noord- en Oost-Gelderland  (gelezen 75117 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline willempie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 237
Re: Vragen/opmerkingen over P2000 Noord- en Oost-Gelderland
« Reactie #30 Gepost op: 9 januari 2010, 18:22:10 »
Hunter, kun je ons misschien vertellen waarom de capcodes worden aangepast?
Dat het te maken heeft met de oprichting van de MON (Meldkamer Oost-Nederland) wil ik wel geloven, maar waarom moeten bestaande caps (en met name de structuur daarvan) dan veranderd worden?

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Vragen/opmerkingen over P2000 Noord- en Oost-Gelderland
« Reactie #31 Gepost op: 9 januari 2010, 19:07:16 »
Citaat van: "jordnijman"
Hunter, kun je ons misschien vertellen waarom de capcodes worden aangepast?
Dat het te maken heeft met de oprichting van de MON (Meldkamer Oost-Nederland) wil ik wel geloven, maar waarom moeten bestaande caps (en met name de structuur daarvan) dan veranderd worden?

Meer weet ik helaas niet, zelf vind ik het ook niet erg logisch...

Offline The General

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
Re: Vragen/opmerkingen over P2000 Noord- en Oost-Gelderland
« Reactie #32 Gepost op: 12 januari 2010, 21:34:48 »
Citaat van: "jordnijman"
Hunter, kun je ons misschien vertellen waarom de capcodes worden aangepast?
Dat het te maken heeft met de oprichting van de MON (Meldkamer Oost-Nederland) wil ik wel geloven, maar waarom moeten bestaande caps (en met name de structuur daarvan) dan veranderd worden?

Dat doen we omdat we in de nieuwe meldkamer (MON) streven naar zo veel mogelijk uniformiteit. Dit willen we bij de capcodes en de functies/benamingen die daarbij horen ook graag. Hierdoor wordt het voor een centralist makkelijker om de juiste persoon/groep/eenheid ook buiten GMS te alarmeren. Nu verschillen de reeksen capcodes en de benamingen in beide regio's te veel. Overigens is het voor de afdeling Beheer ook een stuk makkelijker om het e.e.a. bij te houden als het een beetje eenduidig is.

Voor ieder korps zijn straks een reeks van capcodes gereserveerd met een bijbehorende functie/benaming. Of die ook worden gebruikt hangt dan weer af van de omvang en samenstelling van het betreffende korps. Zo heeft niet eder korps een bemanning voor een hoogwerker of een WVD-ploeg. Wel zal voor ieder korps bij een alarmering een aantal vaste capcodes worden uitgezonden. Bijvoorbeeld voor de bevelvoerder van dienst, de lichtkrant en een ruilcode.

Wij kiezen er, in tegenstelling tot sommige andere regio's niet voor, om de capcodes willekeurig aan te maken voor een korps. De capcodes liggen in grote lijnen vast zodat iedereen weet waar hij aan toe is. Het model dat we hiervoor hanteren lijkt sterk op het model dat nu al in Noord- en Oost-Gelderland in gebruik is.We hebben bewust gekozen om nu voor de start van de MON alles zo veel mogelijk goed te regelen zodat we daarna weer een tijdje vooruit kunnen.

Ter info: we zijn momenteel nog bezig met de exacte uitwerking van het capcodeplan. Nog niet alle capcodes liggen al helemaal vast.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Vragen/opmerkingen over P2000 Noord- en Oost-Gelderland
« Reactie #33 Gepost op: 13 januari 2010, 03:21:28 »
Citaat van: "The General"
Dat doen we omdat we in de nieuwe meldkamer (MON) streven naar zo veel mogelijk uniformiteit. Dit willen we bij de capcodes en de functies/benamingen die daarbij horen ook graag. Hierdoor wordt het voor een centralist makkelijker om de juiste persoon/groep/eenheid ook buiten GMS te alarmeren. Nu verschillen de reeksen capcodes en de benamingen in beide regio's te veel. Overigens is het voor de afdeling Beheer ook een stuk makkelijker om het e.e.a. bij te houden als het een beetje eenduidig is.

Waar ik ook wel benieuwd naar ben, wat is het voordeel van die zogenaamde combicodes (Groep-1+2 op 1 capcode) ten opzichte van het alarmeren van 2 aparte capcodes voor deze 2 groepen?

exLid057

  • Gast
Re: Vragen/opmerkingen over P2000 Noord- en Oost-Gelderland
« Reactie #34 Gepost op: 13 januari 2010, 08:27:35 »
Citaat van: "The General"
Citaat van: "jordnijman"
Hunter, kun je ons misschien vertellen waarom de capcodes worden aangepast?
Dat het te maken heeft met de oprichting van de MON (Meldkamer Oost-Nederland) wil ik wel geloven, maar waarom moeten bestaande caps (en met name de structuur daarvan) dan veranderd worden?

Dat doen we omdat we in de nieuwe meldkamer (MON) streven naar zo veel mogelijk uniformiteit. Dit willen we bij de capcodes en de functies/benamingen die daarbij horen ook graag. Hierdoor wordt het voor een centralist makkelijker om de juiste persoon/groep/eenheid ook buiten GMS te alarmeren. Nu verschillen de reeksen capcodes en de benamingen in beide regio's te veel. Overigens is het voor de afdeling Beheer ook een stuk makkelijker om het e.e.a. bij te houden als het een beetje eenduidig is.

Voor ieder korps zijn straks een reeks van capcodes gereserveerd met een bijbehorende functie/benaming. Of die ook worden gebruikt hangt dan weer af van de omvang en samenstelling van het betreffende korps. Zo heeft niet eder korps een bemanning voor een hoogwerker of een WVD-ploeg. Wel zal voor ieder korps bij een alarmering een aantal vaste capcodes worden uitgezonden. Bijvoorbeeld voor de bevelvoerder van dienst, de lichtkrant en een ruilcode.

Wij kiezen er, in tegenstelling tot sommige andere regio's niet voor, om de capcodes willekeurig aan te maken voor een korps. De capcodes liggen in grote lijnen vast zodat iedereen weet waar hij aan toe is. Het model dat we hiervoor hanteren lijkt sterk op het model dat nu al in Noord- en Oost-Gelderland in gebruik is.We hebben bewust gekozen om nu voor de start van de MON alles zo veel mogelijk goed te regelen zodat we daarna weer een tijdje vooruit kunnen.

Ter info: we zijn momenteel nog bezig met de exacte uitwerking van het capcodeplan. Nog niet alle capcodes liggen al helemaal vast.

Blijven de oude caps wel van kracht. of gaan die ook op de schop.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Vragen/opmerkingen over P2000 Noord- en Oost-Gelderland
« Reactie #35 Gepost op: 13 januari 2010, 08:32:11 »
Wat voor zin zou het hebben om de oude caps te handhaven als er een totaal nieuw capcodeplan komt?

exLid057

  • Gast
Re: Vragen/opmerkingen over P2000 Noord- en Oost-Gelderland
« Reactie #36 Gepost op: 13 januari 2010, 08:35:16 »
Citaat van: "hunter"
Wat voor zin zou het hebben om de oude caps te handhaven als er een totaal nieuw capcodeplan komt?

Nu weet ik het, begreep ff niet dat alles op de schop ging.

 We hebben weer wat te doen de komende tijd ;)

Offline The General

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
Re: Vragen/opmerkingen over P2000 Noord- en Oost-Gelderland
« Reactie #37 Gepost op: 13 januari 2010, 10:43:51 »
Citaat van: "hunter"
Wat voor zin zou het hebben om de oude caps te handhaven als er een totaal nieuw capcodeplan komt?

Dat heeft alles te maken met de overgang naar de nieuwe capcodes. De oude capcodes worden slechts tijdelijk gehandhaafd.

Door de oude en nieuwe capcodes voor een bepaalde tijd naast elkaar uit te zenden hebben de korpsen de tijd om de pagers in hun eigen tempo om te programmeren. Hierbij lopen ze dan niet het gevaar dat ze onbereikbaar zijn. Het is namelijk onmogelijk om de korpsen op een heel kort moment alle capcodes in hun pagers te laten wijzigen.

Op termijn verdwijnen de oude capcodes definitief uit de alarmeringen en komen ze weer beschikbaar voor andere toepassingen.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Vragen/opmerkingen over P2000 Noord- en Oost-Gelderland
« Reactie #38 Gepost op: 13 januari 2010, 11:37:26 »
Citaat van: "The General"
Citaat van: "hunter"
Wat voor zin zou het hebben om de oude caps te handhaven als er een totaal nieuw capcodeplan komt?

Dat heeft alles te maken met de overgang naar de nieuwe capcodes. De oude capcodes worden slechts tijdelijk gehandhaafd.

Dat was ook geen algemene vraag, maar om de persoon waarop ik reageerde zich af te laten vragen wat voor nut het zou hebben om voor altijd 2 capcodeplannen te laten draaien. Dat dat puur voor de overgang is, is natuurlijk logisch :) Wel ben ik benieuwd naar jouw visie mbt die combicodes?

Offline harm83

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 1
Re: Vragen/opmerkingen over P2000 Noord- en Oost-Gelderland
« Reactie #39 Gepost op: 17 januari 2010, 18:02:55 »
zijn der ook capcode s bekent voor de regio noord en oostgelderland voor de pers
heb deze al 0600130 IJssel-Vecht Regio fotograaf mischien zijn der meer capcode s voor de regio apeldoorn zwolle deventer

Offline luisteramateur

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 9
Re: Vragen/opmerkingen over P2000 Noord- en Oost-Gelderland
« Reactie #40 Gepost op: 28 november 2011, 15:35:40 »
Hallo,

Ik ben nog maar net begonnen met een P2000 pager maar ik vraag mij af or er mensen zijn die specifiek zoeken naar nieuwe capcodes?
En zijn er mensen in de buurt van Harderwijk die mij op weg kunnen helpen????
Met vr.gr. De Luisteramateur

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Vragen/opmerkingen over P2000 Noord- en Oost-Gelderland
« Reactie #41 Gepost op: 28 november 2011, 16:26:47 »
Daar is dit forum oa voor, zoeken/verzamelen van capcodes. De exacte vraag is echter niet helemaal duidelijk, want wat is jouw definitie van "nieuwe" capcodes? Capcodes kunnen al jaren bestaan (en gebruikt worden), maar voor buitenstaanders nog niet bekend zijn. Ook komen er niet aan de lopende band "nieuwe" codes bij, dus waar doel je exact op?

Offline luisteramateur

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 9
Re: Vragen/opmerkingen over P2000 Noord- en Oost-Gelderland
« Reactie #42 Gepost op: 29 november 2011, 15:30:21 »
Alles wat bekend is staat op internet maar als ik nu een opeenvolgende reeks van capcodes die niet op internet te vinden zijn  in de pager zet en er komen bericht bij dan heb je naar mijn idee weer wat nieuws alleen wat is maar de vraag. Wordt dat door meerdere mensen gedaan??? Lijkt me leuk om zo van alles uit te zoeken. Met een paar mensen kun je dus steeds nieuwe dingen zoeken/vinden..

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Vragen/opmerkingen over P2000 Noord- en Oost-Gelderland
« Reactie #43 Gepost op: 29 november 2011, 16:11:50 »
Alles wat bekend is staat op internet maar als ik nu een opeenvolgende reeks van capcodes die niet op internet te vinden zijn  in de pager zet en er komen bericht bij dan heb je naar mijn idee weer wat nieuws alleen wat is maar de vraag. Wordt dat door meerdere mensen gedaan??? Lijkt me leuk om zo van alles uit te zoeken. Met een paar mensen kun je dus steeds nieuwe dingen zoeken/vinden..

2029568 / 2029569 etc?

Offline RS

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2243
Re: Vragen/opmerkingen over P2000 Noord- en Oost-Gelderland
« Reactie #44 Gepost op: 29 november 2011, 16:53:43 »
Alles wat bekend is staat op internet maar als ik nu een opeenvolgende reeks van capcodes die niet op internet te vinden zijn  in de pager zet en er komen bericht bij dan heb je naar mijn idee weer wat nieuws alleen wat is maar de vraag. Wordt dat door meerdere mensen gedaan??? Lijkt me leuk om zo van alles uit te zoeken. Met een paar mensen kun je dus steeds nieuwe dingen zoeken/vinden..

Heb je enig idee hoeveel caps er dan mogelijk zijn? Dan snap je dat je met 16 caps in je pager een speld in een hooiberg kunt volgen.