Auteur Topic: Realistic pro 2025 Patrolman verliest geheugen  (gelezen 11344 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Gerhard

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 19
Realistic pro 2025 Patrolman verliest geheugen
« Gepost op: 7 juli 2009, 07:52:15 »
Mogelijk kan iemand hier op het forum helpen. Ik heb hier een scanner, de Realistic Patrolman pro 2025, die zijn geheugen niet vast houdt. Zodra de scanner uitgezet wordt is het gehele geheugen gewist. Ik heb gekeken of er soms een back-up batterij in de scanner zit, maar dit is volgens mij niet het geval. Weet iemand hoe deze scanner de geprogrammeerde frequenties onthoudt?

Groet Gerhard
UBC 780xlt / UBC 3500xlt / D-777 / D-X50N / Scooper Galaxy x-tal + microclient (PDW) / Jupiter pro 7.2

Offline Elmer

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 131
    • http://rigreference.com
Re: Realistic pro 2025 Patrolman verliest geheugen
« Reactie #1 Gepost op: 7 juli 2009, 08:46:29 »
Volgens deze site: http://www.eham.net/reviews/detail/7137 wordt het geheugen normaal 60 dagen vastgehouden. Er zal dus ergens een voorziening moeten zijn om stroom te leveren wanneer de stekker niet in het stopcontact zit. Waarschijnlijk wordt gebruik gemaakt van een condensator of gold-cap. De Yupiteru scanners gebruiken een gold-cap en die staan erom bekend dat die dingen naar verloop van jaren minder gaan functioneren. Vervangen van de gold-cap (kosten een paar euro) is dan de oplossing. Ik kan nergens een schema o.i.d. vinden, dus je zult de scanner open moeten schroeven en kijken of je iets kunt vinden.
RigReference.com | Ham Radio Equipment

Uniden UBC785XLT | Uniden UBC3500XLT | Puxing PX-888 | Yaesu FT-450

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4910
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Realistic pro 2025 Patrolman verliest geheugen
« Reactie #2 Gepost op: 7 juli 2009, 11:51:00 »
Citaat van: "Gerhard"
Mogelijk kan iemand hier op het forum helpen. Ik heb hier een scanner, de Realistic Patrolman pro 2025, die zijn geheugen niet vast houdt. Zodra de scanner uitgezet wordt is het gehele geheugen gewist. Ik heb gekeken of er soms een back-up batterij in de scanner zit, maar dit is volgens mij niet het geval.

Heb je ook in het front gekeken? Daar zit het microprocessorgedeelte.

-Rene

Offline Elmer

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 131
    • http://rigreference.com
Re: Realistic pro 2025 Patrolman verliest geheugen
« Reactie #3 Gepost op: 7 juli 2009, 12:02:01 »
Een gold-cap herken je wellicht niet direct, doorsnede zal hooguit 1cm zijn.
RigReference.com | Ham Radio Equipment

Uniden UBC785XLT | Uniden UBC3500XLT | Puxing PX-888 | Yaesu FT-450

Offline Gerhard

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 19
Re: Realistic pro 2025 Patrolman verliest geheugen
« Reactie #4 Gepost op: 7 juli 2009, 20:37:10 »
Citaat
Discriminator schreef: Heb je ook in het front gekeken? Daar zit het microprocessorgedeelte.

Ik heb de scanner vanavond nogmaals open gemaakt en daarbij ook het voorfront geheel los gehad, maar helaas geen batterij en ook geen gold-cap gevonden :( .  Het zal dus waarschijnlijk een condensator moeten zijn, maar ja, welke??
UBC 780xlt / UBC 3500xlt / D-777 / D-X50N / Scooper Galaxy x-tal + microclient (PDW) / Jupiter pro 7.2

Offline Elmer

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 131
    • http://rigreference.com
Re: Realistic pro 2025 Patrolman verliest geheugen
« Reactie #5 Gepost op: 7 juli 2009, 21:06:31 »
Tsja, dan wordt het lastig.
Een paar dingen die nog kunt proberen: elco's (condensatoren) gaan soms een beetje bol staan als ze te warm geworden zijn, dat kan een indicatie zijn dat hij aan vervanging toe is. Helaas is het waarschijnlijker dat de elco uitgedroogd is in een scanner van deze leeftijd en dat is meestal niet te zien aan de buitenkant.
2e optie is om de typenummers van de chips in de scanner in Google op te zoeken. Misschien is een soort geheugenchipje is waarvan je de pin-layout kunt achterhalen. Dan zou je met een beetje mazzel verder kunnen komen.
Beide niet erg hoopgevende opties, misschien heeft iemand anders nog ideeen...?
RigReference.com | Ham Radio Equipment

Uniden UBC785XLT | Uniden UBC3500XLT | Puxing PX-888 | Yaesu FT-450

PD1EU

  • Gast
Re: Realistic pro 2025 Patrolman verliest geheugen
« Reactie #6 Gepost op: 7 juli 2009, 22:25:14 »
De parts list heb ik gevonden,maar of we daar iets verder
mee komen is nog maar de vraag ??

-Ed

Offline Elmer

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 131
    • http://rigreference.com
Re: Realistic pro 2025 Patrolman verliest geheugen
« Reactie #7 Gepost op: 8 juli 2009, 07:41:54 »
Die lijst had ik ook gezien. Er zitten maar een paar IC's in de 2025, misschien is te achterhalen welke ic wat doet

IC003 UPC7808H LINEAR : 8V spanningsregelaar (niet 100% zeker!)
IC001 NJM3359D-A LINEAR 18P:   Low power narrow band FM IF
IC006 IR3M03A 8804V : PWM (pulse width modulation) regelaar
IC201 UC-1116: geen info gevonden
IC005 AN78L05 92 T REG 5V: spanningsregelaar
IC701 PLL2002A1: PLL chip

De enige IC waar ik niks van kan vinden is de UC-1116, dat zou een custom chip van Realistic kunnen zijn. Ik zou in de buurt van die chip eens gaan zoeken.
Misschien kun je een foto van de print maken zodat we de opschriften van de IC's kunnen lezen/meekijken?
RigReference.com | Ham Radio Equipment

Uniden UBC785XLT | Uniden UBC3500XLT | Puxing PX-888 | Yaesu FT-450

Offline Gerhard

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 19
Re: Realistic pro 2025 Patrolman verliest geheugen
« Reactie #8 Gepost op: 8 juli 2009, 20:23:24 »


Hierboven de afbeelding van het ic201 deze is in het voorfront aanwezig. De printplaat waar alles in het voorfront op bevestigd is, is de 1988 Uniden PH-062AB (zie links op de foto). De overig door Elmer genoemde ic's heb ik allemaal ook gevonden. Het is vrij lastig om hier een goede overzichtsfoto van te maken waar de nummers zichtbaar op zijn.

- Gerhard
UBC 780xlt / UBC 3500xlt / D-777 / D-X50N / Scooper Galaxy x-tal + microclient (PDW) / Jupiter pro 7.2

Offline Elmer

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 131
    • http://rigreference.com
Re: Realistic pro 2025 Patrolman verliest geheugen
« Reactie #9 Gepost op: 9 juli 2009, 09:13:50 »
Van die chip (UC1152) kan ik helaas niks zinnigs vinden. Dat is waarschijnlijk een custom Uniden chipje. Je zou op de gok de 2 elco-tjes op dat printje kunnen vervangen, maar of dat veel zal uithalen is zeer de vraag. Zonder schema of verdere info is het een beetje tasten in het donker.

Nog een gokje: dat blauwe draadje dat van RES naar RES loopt, zou dat toevallig een reset draad zijn? Kun je zien of die er nadien ingesoldeerd is? 't Is misschien wat vergezocht, maar ja, wat moet je anders :)
RigReference.com | Ham Radio Equipment

Uniden UBC785XLT | Uniden UBC3500XLT | Puxing PX-888 | Yaesu FT-450

PD1EU

  • Gast
Re: Realistic pro 2025 Patrolman verliest geheugen
« Reactie #10 Gepost op: 9 juli 2009, 12:26:30 »
Kun je iets met dit verhaal Gerhard ?

-Ed

Offline Gerhard

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 19
Re: Realistic pro 2025 Patrolman verliest geheugen
« Reactie #11 Gepost op: 10 juli 2009, 22:20:35 »
Ed, ik heb de beschreven handeling uitgevoerd en ik ben er in ieder geval al wel wat mee opgeschoten.  :)

Ik gebruik altijd een schakelaar waarmee ik de elektrische apparatuur stroomloos maak zonder deze eerst uit te schakelen (scanner, radio etc.). Het vergelijk met de auto uit jou “link” zou hiervoor dus ook op kunnen gaan. Het is nu zo dat als ik de scanner uitzet, de stroom eraf haal, later de stroom er weer op zet en de scanner aanzet dat het geheugen soms wel en soms niet behouden blijft. Dat soms wel en soms niet kan mogelijk nog te maken hebben met het nog moeten opladen van een condensator? Als het wat langer duurt is het geheugen weer gewist. Als ik de scanner stroomloos maak terwijl deze aan staat is het geheugen wel gelijk gewist. Ik zal de stroom er eens een tijdje niet afhalen en dan e.e.a. nog eens uit proberen.

-Gerhard
UBC 780xlt / UBC 3500xlt / D-777 / D-X50N / Scooper Galaxy x-tal + microclient (PDW) / Jupiter pro 7.2

PD1EU

  • Gast
Re: Realistic pro 2025 Patrolman verliest geheugen
« Reactie #12 Gepost op: 10 juli 2009, 22:40:17 »
Mogelijk moet je de scanner inderdaad niet kompleet spanningsloos maken voor een langere tijd.
Waarschijnlijk is er toch een circuitje aanwezig wat als de stekker er in blijft (met de scanner powerswItch-off) toch onder spanning blijft staan zodat het geheugen behouden blijft.
Met de modernere scanners speelt dit geen rol meer,maar jouw scanner is al wat ouder met een ook wat primitiever geheugen.
Mooi man !.....Even afwachten dus.

-Ed

Offline NRG

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 65
Re: Realistic pro 2025 Patrolman verliest geheugen
« Reactie #13 Gepost op: 15 juli 2009, 19:14:17 »
Citaat
Ik gebruik altijd een schakelaar waarmee ik de elektrische apparatuur stroomloos maak zonder deze eerst uit te schakelen (scanner, radio etc.).

Ik werk ook zo met mijn realistic pro 2025 patrolman en heb hier (nog) geen problemen mee.
Wel word deze dagelijks gebruikt voor PDW.
[size=150]N[/size][size=150]R[/size][size=150]G[/size]

PD1EU

  • Gast
Re: Realistic pro 2025 Patrolman verliest geheugen
« Reactie #14 Gepost op: 15 juli 2009, 21:51:11 »
Waarschijnlijk,maar nu gok ik in het wilde weg,is er bij de scanner van Gerhard een elco of toch een (verscholen ??)goldcap die
op het einde van z'n latijn is.
Ik heb nog niet vernomen of de duurproef met de scanner constant aangesloten op netspanning heeft geholpen.
De tip van Elmer om de elco's op het displayprintje te vervangen is het proberen waard.
Misschien is er iemand die een identieke sloopscanner heeft ?
Het displayprintje kan dan omgezet worden.

-Ed