Het Scannerforum
Frequenties => Burgerluchtvaart => Topic gestart door: Pommie op 30 maart 2018, 09:27:52
-
Hallo,
Ik ben een beginnende scannerluisteraar, en weet niet zo goed hoe het luchtruim ingedeeld is in Nederland, vooral met betrekking tot de frequentie's. Het volgen van vliegtuigen op Schiphol is me geheel duidelijk, totdat ze overgaan op Amsterdam Radar. Ik woon in Zeeland, en veel verkeer komt binnen voor Schiphol over zeeland, via Holding RIVER. Is dit verkeer dan te horen op Amsterdam Radar sector 4 south-west? En wanneer roepen ze dan voor het eerst op dat kanaal.
Nog een vraag: verkeer van luchthavens van Rotterdam, Eindhoven, etc., melden die zich ook op Amsterdam Radar. Of gaat dat via een andere frequentie.
De laatste vraag: Vliegtuigen die overvliegen naar Londen waar melden die zich?
Met vriendelijke groet,
Pommie
-
Hallo,
Weet iemand precies wat inbound en outbound is bij sector 2 en sector 3. Dat is in de database heel onduidelijk. Misschien dat iemand dat dan direct aan kan passen. Ook wordt een bepaalde frequentie toegeschreven aan zowel sector 2 als sector 3.
Het gaat om de volgende frequenties
sector 2 oost outbound 124.875
sector 2 oost inbound 128.575
sector 2 oost inbound 132.575
sector 3 zuid 123.875 (is dit dan outbound, omdat die ander inbound is?)
sector 3 zuid inbound 130.950
sector 3 back-up 128.575 (deze is hetzelfde als sector 2 inbound?)
sector 3 back-up 127.775
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Met vriendelijke groet,
Pommie
-
Misschien kan je hier iets mee.
http://cloud.tapatalk.com/s/5abe7def56a04/Radar.pdf (http://cloud.tapatalk.com/s/5abe7def56a04/Radar.pdf)
http://cloud.tapatalk.com/s/5abe7e0cad3fc/Info.pdf (http://cloud.tapatalk.com/s/5abe7e0cad3fc/Info.pdf)
http://cloud.tapatalk.com/s/5abe7e0db4e0e/Eurocontrol.pdf (http://cloud.tapatalk.com/s/5abe7e0db4e0e/Eurocontrol.pdf)
-
Misschien kan je hier iets mee.
http://cloud.tapatalk.com/s/5abe7def56a04/Radar.pdf (http://cloud.tapatalk.com/s/5abe7def56a04/Radar.pdf)
Volgens deze kaart zijn de volgende frequenties niet meer in gebruik;
123.8750
127.7750
132.5750
-
Volgens deze kaart zijn de volgende frequenties niet meer in gebruik;
127.7750
127.780 is Amsterdam Radar (RIVER holding), ATC discretion. Zie http://www.ais-netherlands.nl/aim/2018-02-15-AIRAC/graphics/eAIP/EH-AD-2.EHAM-STAR.pdf
-
Hallo,
De laatste vraag: Vliegtuigen die overvliegen naar Londen waar melden die zich?
Je noemt dat je in Zeeland woont. Het klinkt wellicht gek maar in jouw regio werken de meeste kisten al met London.
2 Frequenties die hierbij de hoofdrol spelen: 118.480 (echte freq 118.475) voor lagere luchtlagen en 128.160 voor de hogere luchtlagen.
-
127.780 is Amsterdam Radar (RIVER holding), ATC discretion. Zie http://www.ais-netherlands.nl/aim/2018-02-15-AIRAC/graphics/eAIP/EH-AD-2.EHAM-STAR.pdf
Dank je wel Rene, hier was ik naar op zoek.
Zo te zien is er geen NARSO holding meer.
-
Zo te zien is er geen NARSO holding meer.
De holding is er nog wel, maar geen aparte frequentie.
-
Oke dank je.
-
Dan even 2 vragen van mijn kant.. op die documenten staat bijv. Delta Sector FL245 - VDL en even daarboven Delta High Sector VDL - 660, dus met andere woorden FL245 = 7.500 mtr hoogte maar wat is de standaard waarde voor VDL ? (ik begrijp dat ze die ook weer kunnen aanpassen maar er moet toch een basiswaarde zijn)
En vraag nummer2, je ziet bijv... Delta Sector 135.960 en 278.250 en 133.215 maar wat is nu eigenlijk de regel omtrent het gebruik, gaat al het civiele verkeer via 135.960 (VHF) en alle militaire toestellen via 278.250 (UHF) of is er sprake van een soort koppeling of zijn er andere regels? En wanneer wordt de secundaire frequentie ingezet?
-
En vraag nummer2, je ziet bijv... Delta Sector 135.960 en 278.250 en 133.215 maar wat is nu eigenlijk de regel omtrent het gebruik, gaat al het civiele verkeer via 135.960 (VHF) en alle militaire toestellen via 278.250 (UHF) of is er sprake van een soort koppeling of zijn er andere regels? En wanneer wordt de secundaire frequentie ingezet?
Ik kan een paar redenen verzinnen voor het gebruik van UHF: non 8,33Khz Spacing capable en op verzoek van de crew. Met name de fast jets prefereren UHF voor atc.
-
En vraag nummer2, je ziet bijv... Delta Sector 135.960 en 278.250 en 133.215 maar wat is nu eigenlijk de regel omtrent het gebruik, gaat al het civiele verkeer via 135.960 (VHF) en alle militaire toestellen via 278.250 (UHF) of is er sprake van een soort koppeling of zijn er andere regels? En wanneer wordt de secundaire frequentie ingezet?
Ik kan een paar redenen verzinnen voor het gebruik van UHF: non 8,33Khz Spacing capable en op verzoek van de crew. Met name de fast jets prefereren UHF voor atc.
Maar luistert men dan 2 freq's tegelijk uit want dat lijkt me lastig als 2 calls tegelijk krijgt eentje op VHF en eentje op UHF bijv. Er moet toch duidelijke regelgeving zijn hoe de frequenties gebruikt worden. Kijk en dan wordt het voor ons luisteraars ook een stuk begrijpelijker.
-
En vraag nummer2, je ziet bijv... Delta Sector 135.960 en 278.250 en 133.215 maar wat is nu eigenlijk de regel omtrent het gebruik, gaat al het civiele verkeer via 135.960 (VHF) en alle militaire toestellen via 278.250 (UHF) of is er sprake van een soort koppeling of zijn er andere regels? En wanneer wordt de secundaire frequentie ingezet?
Ik kan een paar redenen verzinnen voor het gebruik van UHF: non 8,33Khz Spacing capable en op verzoek van de crew. Met name de fast jets prefereren UHF voor atc.
Maar luistert men dan 2 freq's tegelijk uit want dat lijkt me lastig als 2 calls tegelijk krijgt eentje op VHF en eentje op UHF bijv. Er moet toch duidelijke regelgeving zijn hoe de frequenties gebruikt worden. Kijk en dan wordt het voor ons luisteraars ook een stuk begrijpelijker.
http://www.eurocontrol.int/sites/default/files/publication/files/cns-guidelines-on-the-use-of-uhf-for-atc-20100602.pdf
-
Hallo,
Bedankt voor jullie antwoorden, die kaartjes verduidelijken al heel erg veel. Nog één vraag is overgebleven: wordt er geen indeling gemaakt in inbound en outbound traffic, bij de frequenties van Amsterdam Radar. Voor sector 2 en 3 bestaan namelijk twee frequenties, maar op de kaartjes wordt niet duidelijk of er onderscheid wordt gemaakt in inbound en outbound. En hoe weet een piloot dan welke van de twee hij moet nemen?
Met vriendelijke groet,
Pommie
-
En hoe weet een piloot dan welke van de twee hij moet nemen?
Omdat de verkeersleiding aan de piloot altijd de volgende frequentie aangeeft.
-
Hallo,
Bedankt voor jullie antwoorden, die kaartjes verduidelijken al heel erg veel. Nog één vraag is overgebleven: wordt er geen indeling gemaakt in inbound en outbound traffic, bij de frequenties van Amsterdam Radar. Voor sector 2 en 3 bestaan namelijk twee frequenties, maar op de kaartjes wordt niet duidelijk of er onderscheid wordt gemaakt in inbound en outbound. En hoe weet een piloot dan welke van de twee hij moet nemen?
Met vriendelijke groet,
Pommie
Dat wordt hem verteld om te schakelen naar freq x.
130.955 inbound, 123.850 outbound en kruisend verkeer.
128.580 inbound, 124.480 outbound en kruisend verkeer.
-
Hallo,
Bedankt voor jullie antwoorden, die kaartjes verduidelijken al heel erg veel. Nog één vraag is overgebleven: wordt er geen indeling gemaakt in inbound en outbound traffic, bij de frequenties van Amsterdam Radar. Voor sector 2 en 3 bestaan namelijk twee frequenties, maar op de kaartjes wordt niet duidelijk of er onderscheid wordt gemaakt in inbound en outbound. En hoe weet een piloot dan welke van de twee hij moet nemen?
Met vriendelijke groet,
Pommie
Dat wordt hem verteld om te schakelen naar freq x.
130.955 inbound, 123.850 outbound en kruisend verkeer.
128.580 inbound, 124.480 outbound en kruisend verkeer.
Bedankt!