P2000 / C2000 > C2000

C2000 aansluiting ziekenhuis?

(1/5) > >>

Dani2001:
Beste leden,

Vandaag luisterde ik mee met een actie van de SAR helikopter welke een medevac uitvoerde voor de kust van Hoek van Holland.

Onderweg naar het ziekenhuis zei het kustwachtcentrum dat de crew contact moest opnemen met het ziekenhuis via C2000. In dit geval het Erasmus MC.

Klopt het dat (sommige) ziekenhuizen ook een aansluiting hebben op het C2000 netwerk?
en zoja, weet iemand hoe dit in zijn werk gaat qua communicatie? (gaat dit via de Meldkamer Ambulance of direct tussen heli - ziekenhuis?)

WH521:
Los van de vraag, opvallend dat de SAR heli's nu wel C2000 aanboord lijken hebben.

Was met de NHV choppers niet het geval namelijk.

Hunter:
Gebruikt het kustwachtcentrum C2000? Sinds wanneer hebben SAR heli's C2000? Misschien sinds kort, maar aangezien het KWC een gelieerde partij is kan ik me niet voorstellen dat zij enige kennis hebben of een ziekenhuis beschikt over C2000 of niet. Met wie communiceren ze dan in een ziekenhuis? Loopt daar iemand met een portofoon of staat er ergens een vaste post (mobilofoon) opgesteld?

Volgens mij is dit gewoon een aanname van het KWC. Ziekenhuizen hebben geen C2000. Hooguit C2000 dekking, maar dat is natuurlijk wat anders...

Dani2001:

--- Citaat van: Hunter op 26 december 2023, 12:22:57 ---Gebruikt het kustwachtcentrum C2000? Sinds wanneer hebben SAR heli's C2000? Misschien sinds kort, maar aangezien het KWC een gelieerde partij is kan ik me niet voorstellen dat zij enige kennis hebben of een ziekenhuis beschikt over C2000 of niet. Met wie communiceren ze dan in een ziekenhuis? Loopt daar iemand met een portofoon of staat er ergens een vaste post (mobilofoon) opgesteld?

Volgens mij is dit gewoon een aanname van het KWC. Ziekenhuizen hebben geen C2000. Hooguit C2000 dekking, maar dat is natuurlijk wat anders...
--- Einde van citaat ---

Ja daarom viel het mij dus ook op. en zoals u ook al zegt, al helemaal omdat de kustwacht gelieerd is.  

Alleen als ik de livestream moet geloven zeiden ze dat echt, dat ze contact via C2000 op moesten nemen met het ziekenhuis. Misschien met de SEH of de HLO van het helideck?

en de kustwacht gebruikt C2000, vooral voor grote incidenten waarbij ze bijvoorbeeld samenwerken met de brandweer etc.

Beetje off-topic: Ik weet wel dat het in ziekenhuizen zoals in Amerika en Australie veel gebruikelijker is om ook een mobilofoon te hebben waarmee direct gecommuniceerd kan worden maar dat is natuurlijk niet Nederland.


--- Citaat van: WH521 op 26 december 2023, 10:58:44 ---Los van de vraag, opvallend dat de SAR heli's nu wel C2000 aanboord lijken hebben.

Was met de NHV choppers niet het geval namelijk.
--- Einde van citaat ---

Ja klopt, deze hebben het wel als ik het goed heb gezien.

WH521:

--- Citaat van: Hunter op 26 december 2023, 12:22:57 ---Gebruikt het kustwachtcentrum C2000?
--- Einde van citaat ---

Ze hebben de mogelijkheid om C2000 te gebruiken. Vaak een ***-RMG-05 groep van een regio.
Eigenlijk komt dit alleen voor wanneer iets van politie/veiligheidsregio betrokken is.

Primair is marifoon.

Meest waarschijnlijk lijkt me dat de heli (mits C2000 aanboord) contact hebben moeten opnemen met de MKA Rotterdam voor een aankondiging voor het Erasmus MC. (Iets wat normalitair het KWC doet, maar dat terzijde)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie