Auteur Topic: Nieuwe scanner? En nieuwe termen!  (gelezen 2192 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Gé Nius

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
Nieuwe scanner? En nieuwe termen!
« Gepost op: 5 oktober 2021, 15:53:29 »
Hallo beste mensen,

Sinds 2001 heb ik mijn scanner, een Yupiteru 7000, nog maar nauwelijks gebruikt. Echter begint het bloed weer te kriebelen. Daar hij in eerste instantie niet meer leek te werken, ben ik om mij heen gaan kijken wat er te koop is, en ik voelde mij overweldigd. Ten eerste door de hoeveelheid aan modellen, maar ook door de ontdekking dat ik vreselijk achterloop qua kennis over de gebruikte termen! Waar kan ik op een makkelijke manier een uitleg van alle termen vinden?

Na wat onderzoek en gerommel blijkt hij het toch weer te doen, waardoor zich nu de vraag opwerpt of het raadzaam is om een nieuwe te kopen. Ik ben een voorstander om te repareren in plaats van nieuw kopen, maar ga ik nog wel iets kunnen ontvangen met dat oude beestje? Zijn de technieken inderdaad dusdanig verbeterd dat het de investering waard is?

Daarnaast ben ik ook de handleiding kwijt, heeft iemand een idee waar een goed leesbare te vinden?

Alvast bedankt voor eventuele reacties! 🙏

Gerard

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: Nieuwe scanner? En nieuwe termen!
« Reactie #1 Gepost op: 5 oktober 2021, 20:43:04 »
Wat er vooral veranderd is, is dat er veel digitale communicatie is. DMR, Tetra etc.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline Gé Nius

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
Re: Nieuwe scanner? En nieuwe termen!
« Reactie #2 Gepost op: 5 oktober 2021, 22:14:26 »
Dat klopt, dat soort termen heb ik inderdaad ook al ontdekt, alleen zegt het mij niks. Weet jij toevallig een site waar die termen in leken taal worden uitgelegd?

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Nieuwe scanner? En nieuwe termen!
« Reactie #3 Gepost op: 6 oktober 2021, 06:58:47 »
Welkom op het forum. Tetra, DMR is een kwestie van veel zelf Googlen, op dit forum zoeken etc.
Een scanner met digitale mogelijkheden vergt wel wat kennis, en kent een stijle leercurve.
Een complete beginners manual ga je niet aantreffen, er zijn wel diverse NL websites met heldere uitleg over DMR.

Offline Helmar

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 10
Re: Nieuwe scanner? En nieuwe termen!
« Reactie #4 Gepost op: 6 oktober 2021, 07:18:04 »

Offline Soundwave

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 41
Re: Nieuwe scanner? En nieuwe termen!
« Reactie #5 Gepost op: 6 oktober 2021, 10:28:42 »
Je kan een discriminator toevoegen aan je scanner: https://discriminator.nl/mvt-7000/index.html

Op deze manier kan je met software zoals DSD of OpenEar luisteren naar bijvoorbeeld DMR.
Uniden UBCD3600XLT | SMT WCH-250X | Nooelec NESDR | Wireless USB DVR 601 | Eachine ROTG02

Offline Gé Nius

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
Re: Nieuwe scanner? En nieuwe termen!
« Reactie #6 Gepost op: 6 oktober 2021, 10:33:11 »
Welkom op het forum. Tetra, DMR is een kwestie van veel zelf Googlen, op dit forum zoeken etc.
Een scanner met digitale mogelijkheden vergt wel wat kennis, en kent een stijle leercurve.
Een complete beginners manual ga je niet aantreffen, er zijn wel diverse NL websites met heldere uitleg over DMR.

Hoi, bedankt voor je reactie. Heb je misschien één of twee namen van die sites?

Offline Gé Nius

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
Re: Nieuwe scanner? En nieuwe termen!
« Reactie #7 Gepost op: 6 oktober 2021, 10:34:34 »
Een Nederlandstalige handleiding kan je vinden op https://www.gebruikershandleiding.com/Yupiteru-MVT-7100/preview-handleiding-791866.html .

Dank je wel voor je reactie, maar die gaat over de 7100, en ik zoek hem van de 7000. Ik heb deze lang geleden gedownload, maar de toestellen verschillen wezenlijk van elkaar.

Offline Soundwave

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 41
Re: Nieuwe scanner? En nieuwe termen!
« Reactie #8 Gepost op: 6 oktober 2021, 12:37:55 »
Uniden UBCD3600XLT | SMT WCH-250X | Nooelec NESDR | Wireless USB DVR 601 | Eachine ROTG02