Auteur Topic: Mijn eerste ervaringen met de icom IC-R2500  (gelezen 11891 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline hamclassics

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 272
Mijn eerste ervaringen met de icom IC-R2500
« Gepost op: 17 december 2008, 15:34:21 »
O.a. op verzoek van counterstrike en als vervolg op mijn ervaringen met de UBC-800 hier mijn eerste ervaringen met de 2500 na een weekje experimenteren.
Ik ben dus na mijn tegenvallende resultaten met de uniden in het diepe gesprongen met een icom r2500.
Ik ben dik tevreden over mijn R-8500 en had dus goede hoop dat dit me beter zou bevallen.
Allereerst de inhoud van de doos.
Bij de uniden was ik aangenaam verrast door de komplete levering met adapter,12 volt snoer,extra 12volt snoer met aansteker plug,programeerkabel etc.
Bij de icom vond ik naast de ontvanger en de bedienkop zowel een handleiding voor de ontvanger als voor de software,een cd met de software,aansluitkabel voor de bedienkop,aansluitkabel voor de pc (usb),rubberen plakvoetjes voor onder de ontvanger en een heel leuk telescoop antennetje op een voet met plakrand en een behoorlijk stuk coax met bnc plug.
Echter na de doos microscopisch onderzocht te hebben kon ik nergens iets van bevestigings materiaal vinden voor de bedienkop.
Geen beugeltje of schroefjes niets.
Ben het eens uit gaan zoeken en het is wel wel, echter moet apart bijgekocht worden .
Het frontje heeft alleen twee gaatjes achterin met messing busjes met schroefdraad en is eigenlijk los bijna niet te gebruiken want het schuift alle kanten uit door het lichte gewicht , en in de auto zou je hem alleen permanent vast kunnen maken .

Bij aansluiten en opstarten van de 2500 merkte ik al direct dat hij op AM een hele rustige ruis had wat vaak al het een en ander zegt over de kwaliteit.
Na even wat gepuzzelen met de bediening (ik lees niet graag handleidingen,zelf klooien is veel leuker) had ik de eerste signalen er uit in de luchtvaartband.
Het geluid was zeker aangenaam te noemen (zelfs voor een audiofreak als ik) en de ontvangst was prima te noemen.
Ik ontving zelfs enkele kanalen van schiphol, wel ver in de ruis maar toch ik woon in het meest zuidelijke deel van Rotterdam en had er een diamond X50 aan hangen die op driehoog aan het balkon hangt en helemaal ingebouwd tussen de flats.
Ook in het mobilofoon en marifoon bandje werkte het echt heel erg goed dus het werd tijd om de HF antenne (oude cushcraft av3 schuin op het zelfde balkon) er aan te hangen.
Ik was verbaasd,het werkte en ging totaal niet "over zijn nek" waar ik wel bang voor was geweest met een grote antenne er aan.
Met zijn zeer kleine afstemstappen werkt het als een volwassen kortegolf ontvanger en de AGC doet ook goed werk.
Enig nadeel is wel de kleine afstemknop die wel heel veel omwentelingen moet maken dan maar goed,hier valt voor mij mee te leven gezien het feit waar ik hem voor ga inzetten.
Inmiddels hangt hij in Geleen aan de D-777 en de DX-ONE PRO en gaat SUPER !!!.
Ik heb op geen van de banden last van intermodulatie en dichtklappen zoals met de UBC-800, ontvang nijna alle kanalen van brussel airport dus dat zit ook wel snor en op HF gaat het ,zelfs met 20 Db versterling ingeschakeld van de pro one, prima.
Hij kan veel hebben en zelfrs toen de buurman vanmiddag op 20 meter zat met 100 watt, kon ik een stukje verder op 20 meter gewoon luisteren,wel met een klein beetje geknetter maar het was goed te volgen.
Ik heb helaas wel iets vervelends ontdekt aan de 2500 ivm de zoekbankjes maar dat zal ik hier onder bij de minpunten omschrijven.
Dan hier de plussen en minnen.

Pluspunten:

Mogenlijkheden:
De 2500 heeft genoeg functies maar zit niet bomvol zoals de ubc800 dat wel zat.
Dingen als tqscan (eventueel met beep sigaan bij de juiste toon) AGC,AFC (werkt waanzinnig goed,net als bij de 8500),VSC (voicescan),scanbanken,zoekbanken,skipbanken enz. enz. het zit er allemaal op evenals nog een hoop dingen waar ik nog nieteens aan toegekomen ben.
Grootste voordeel van de 2500 is denk ik wel dat er twee onafhankelijk van elkaar werkende ontvangers in zitten.
De main ontvanger loopt van 100 KHz. tot 3300 MHz met alle modes , en hierbij vind ik het zelf erg fijn dat dit alles op een enkele antenne aansluiting zit waardoor de dx one gewoon gebruikt kan worden tot 50 MHz zonder om te zetten.
De sub ontvanger loopt van 50 tot 1300 MHz. in am/fm/fmw via een aparte antenne aansluiting.
Beide ontvangers hebben een eigen volume en squelch regelaar dus kunnen gelijktijdig gebruikt worden waardoor het erg makkelijk word om tijdens het monitoren van een frequentie waar niet vaak wat op gebeurt de andere ontvanger gewoon te gebruiken om naar andere dingen te luisteren.
Je kan ook beide ontvangers gebruik laten maken van de scanbanken en zoekbanken waardoor je op de ene bv een scanbank afloop en op de andere een zoekbank en dit tegelijk.
Gekoppeld aan de pc is het helemaal feest en heb je ipv 1000 kanalen, 2600 kanalen per file ter beschikking.
Ook zit er in de software een keur van mogelijkheden als bandscope,recording en eigenlijk TE veel om op in te gaan, en heb er nog niet zoveel mee gedaan tot nu toe.
Ook is de display verlichting schakelbaar van amber naar groen (maar de toetsen weer niet)en zijn in elke modes op elke banden IF filters schakelbaar tussen 3,6,15 en 50 KHz en heeft de 2500 alle mogelijke stap instellingen en dat allemaal in een zeer compact apparaat.

Audio:
Het audio is prettig om naar te luisteren en zeer duidelijk, ik heb er echter een motorola autotelefoon speaker aan gehangen (mijn favoriete speaker) en dan blijkt dat het audio gedeelte meer in huis heeft dan de interne luidspreker doet vermoeden en klinkt de 2500 zeer vol en mooi en zeker op AM in de luchtvaartband is het gewoon smullen zo'n professioneel geluid (al blijft de 8500 de winnaar voor mij).

Ontvangst:
De ontvangst is gewoon zeer zeer goed al geeft de fabriek 0,5 microvolt op over een groot deel van het bereik , hij is flink gevoelig en icom geeft vaak wat voorzichtige waardes aan , onlangs contact gehad met een 8500 bezitter die hem professioneel gemeten had en kwam ook veel beter uit dan fabrieksopgave.
Ook op hf is hij zeer bruikbaar en doet hij niet echt onder op de 8500 al klinkt deze iets voller van audio.

Storings gevoeligheid:
Ik heb hier met de ubc800 dikke ellende gehad door allerlei steunzenders in de buurt en dit maakte de 3500 onbruikbaar voor mij (zie andere topic) en ook de ubc-3300 die ik er sinds kort bij heb heeft hier erge last van (op ducky al).
De icom trekt zich echter niets aan van al die signalen en ik kan geen intermodulatie signaaltje vinden en de locale omroep,p2000,entropia enz hoor ik alleen op de plekken waar ik ze moet horen en niet zoals met de ubc800 overal tussen 30 en 1300 MHz. !! .
Op HF kan ik net als met de 8500 gewoon op 20 meter blijven luisteren terwijl de buurman volop zit te brullen met 100 watt op de zelfde band, ik had bv tot een paar maanden geleden een yaesu ft897D staan die klapte helemaal dicht op diverse banden als de zelfde buurman de zelfde herrie zat te maken.

Pc besturing:
Je kan de IC-R2500 gebruiken met de bijgeleverde bedien unit maar ook op de pc aansluiten en dan heb je gewoon eigenlijk de IC-PCR2500 (uitvoering zonder de bedienkop).
De software ziet er geweldig uit en bied ook een keur aan extra mogelijkheden.
Je kan de ontvanger er mee bedienen maar ook programmeren van de kanalen behoort tot de mogelijkheden en de kanalen kunnen naar keus los of in banken worden ingedeelt.
Ik heb inmiddels ook een mooi freeware pakket gevonden met de programma's pcrpro (besturingssoftware),pcrtrunk,pcrserver en pcrremote (om de 2500 op afstand te bedienen via internet),
Ik heb met deze software nog niets gedaan .
Helaas is het niet mogelijk om de software en de bedienkop tegelijk te gebruiken dus zodra je de pc met de 2500 connect, gaat de kop uit.
Op de site van icom japan zijn steeds de nieuwste versies gratis te downloaden en ook firmware updates voor de 2500 , zo blijft de 2500 gratus up to date.
Er is wel een probleempje bij gebruik van de software want zodra de 2500 aan de pc hangt en aanstaat dan komt er geen geluid meer uit de pc speakers, hier is een oplossing voor maar deze moet ik nog even goed lezen op de gebruikersgroep op yahoo .

MINPUNTEN:

Bediening:
Het geheel is lekker compact ,en zeker het bedienpaneeltje neemt erg weinig plaats in beslag en is dus makkelijk in de auto te plaatsen.
Dit heeft helaas ook tot gevolg dat de knopjes wat klein zijn en zeker met het draaien over de kortegolf in kleine stapjes kan dit vervelend zijn maar of dit een minpunt is ?, dit was tenslotte al tijdens de aanschaf dus is het een eigen keuze .
Ook lastig (mede door de kleine afstemknop) is het feit dat je bij instellen van de frequentie wel de cijfers links van de komma (de 1 MHz/10 MHz/100 MHz stappen) apart kan kiezen om snel naar een hoger of lager gelegen band te draaien  en de kilohertz instellingen gaan gewoon via de ingestelde stappen.
Verder moet je meerdere handelingen verrichten voordat je een tq scan kan doen en je kan hem bijvoorbeeld niet zo instellen dat hij altijd naar de tq (ctcss) kijkt.

Geheugenbanken:
De 2500 heeft 20 scanbanken van 50 kanalen en ik meen 20 zoekbanken.
Eerste probleem is net als bij de R-8500 dat je maar 1 zoekbank tegelijk kan gebruiken of allemaal tegelijk, hier zijn geen verder combinaties mogelijk.
Dan geeft de 2500 zowel bij de scanbanken als de zoekbanken aan door middel van een cijfer of letter welke bank er geselecteerd is,terwijl tegenwoordig bij alle moderne ontvangers/scanners een naam aan de banken gegeven kan worden.
In de software moet je wel een naam opgeven maar tijdens gebruik word deze niet weergegeven in het display.
Dit brengt me ook direct bij het grootste minpunt.
Tijdens programeren moet je dus naam,ondergrens,bovengrens,mode,steps en nog wat parameters opgeven per zoekbank.
Helaas doet de ontvanger met sommige instellingen weinig tot niets.
Dat de naam niet in het display komt had ik al vermeld maar het ergste is dat de 2500 de mode en steps instellingen vaak negeerd en zelf beslist wat hij gaat gebruiken wat in een hoop gevallen niet overeen komt met de wensen van de luisteraar.
Zo pakt hij 25 KHz stappen op 2 meter in AM, 500 Hz. stappen op 27mc in SSB, 12,5 KHz. stappen in de vhf en uhf mobilofoonband,25 KHz. stappen in de luchtvaart band enz.
Ook als je het via de toetsen weer goed zet staat het later weer verkeerd , ik wil nog een firmware update doen om te kijken wat er dan gebeurt maar vervelend is het wel.

Noiseblanker:
Op een gegeven moment was het audio waar ik verliefd op was geworden een stuk slechter tijdens AM ontvangst.
Een paar dagen lang heb ik me hier over op zitten winden, het was net of de 2500 er overal in AM een beetje naast stond , maar met over een signaal draaien in kleine stapjes werd het er niet beter op dus dat was het probleem niet.
Het geluid spetterde op harde signalen echt zowel op de interne als externe speaker.
Na van alles geprobeerd te hebben kwam ik er echter achter dat als ik de noiseblanker uit zette dan is het weer perfect, dus GEEN noiseblanker voor mij tijdens AM ontvangst.

CONCLUSIE:
De icom ic-r2500 (en uiteraard pcr2500) moet zeker gezien worden als een serieuze ontvanger over het hele bereik.
Ik noem hem ook opzettelijk ontvanger omdat er wel degelijk een verschil is tussen een scanner en een breedband ontvanger, een scanner is meer voorzien van allerlei snufjes die het scannen van kanalen en afzoeken van banden erg makkelijk maken maar vaak gaat dit ten kosten van de ontvanger die er in zit en een breedband ontvanger is meer geinvesteerd in het ontvangstgedeelte wat weer een beetje ten kosten gaat van de mogenlijkheden.
Perzoonlijk geef ik meer om ontvangstkwaliteit dan snufjes dus voor mij is het geen bezwaar.
De ontvangst is echt goed, en ook op kortegolf zeer verrassend, ik heb vanmiddag amerikanen en canadezen gehoord op 20 meter en zelfs bij geen signaalmeter uitslag prima te volgen.
Ik heb hem op kortegolf nog even vergeleken met de ic-r8500 die meer als het dubbele kost en ik moet zeggen dat hij op een aantal fronten erg dicht in de buurt komt van de 8500.
Wat ik ook erg fijn vind is dat er in de 2500 de zelfde digitale AFC zit die een signaal gewoon achterna loopt en ook de VSC voicescan van de 8500 zit in de 2500.
Het geluid is hard en zuiver en zeker goed bruikbaar voor in de auto, en met de juiste speaker er aan is het helemaal geweldig.
Kortom ik ben er zeer content mee, en het enige punt waar ik me wel eens aan erger is het eigen leven wat de ontvanger gaat leiden met de instellingen van steps en mode in de zoekbanken.
De JBE prijs is 759 euro wat veel geld is want daar koop je tegenwoordig ook een HFset met 2 meter en 70cm en 100 watt voor maar ik zie hem een beetje als een kleine R8500 en die kost nieuw altijd nog 1695 euro dus voor minder dan de helft toch zo dicht in de buurt komen zegt toch wel iets.
Er zijn nog allerlei uitbreidingen te koop voor DTMF en voor D-STAR digitale ontvangst en ook een dsp unit is leverbaar maar allemaal tegen behoorlijk hoge prijzen .
Van de week ga ik een bevestigingsplaat voor het front halen en waarschijnlijk een verstelbare voet waar die weer op kan en dan nog een goede antenne op de auto (waarschijnlijk een diamond 8900 4 bander) en weet zeker dat mijn ritten tussen Rotterdam en Geleen een stuk leuker gaan worden.
Hier nog een link naar een site met uitgebreide omschrijving van de 2500.
http://www.marcucci.it/english/prodotti ... p?ID=13473

Volgende plan ?? een icom R20  :):)
Ferry
ICOM IC-R8500,ICOM IC-718, Sommerkamp FT-277B/Sp-277 phonepatch/Yaesu r-101 lijn.Fairhaven RD-500, Uniden-Bearcat ubcd-3600xlt
ECO73 (Balkon hf-antenne voor 10/15/20/40 mtr.),X300, hi endfed draadantenne.
En nog heel veel meer :)

Offline counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Re: Mijn eerste ervaringen met de icom IC-R2500
« Reactie #1 Gepost op: 17 december 2008, 20:35:23 »
Hallo Ferry,

Bedankt voor je uitvoerige beschrijving en gebruikerservaring van deze ontvanger. Als ik dit lees krijg ik jeuk  :)
Dat verhaal van die frequentiestappen treed ook op bij de Icom R20, voor mij nog steeds onverklaarbaar, het lijkt erop dat er wordt teruggegrepen naar door Icom geprogrammeerde bandplannen.

Als ik op dit moment op het punt zou staan een tweedehands R8500 aan te schaffen, waarvan de prijzen hooguit 100 euro lager liggen, zou ik het wel weten en gaan voor de nieuwe R2500.

Afgelopen week zag ik een Nederlands internetbedrijf die de Icom R20 nieuw in doos met garantie aanbood voor 250,00 euro, je kon hem ook ophalen. Hou er wel rekening mee dat hij een flinke gevoeligheidsdip heeft in de militaire luchtvaartband. Als je hier serieus wilt luisteren ben je aangewezen op bijvoorbeeld een Jim antenneversterker.

Toch blijft Icom voor mij de Porsche  :P  onder de ontvangers !

Meer info over de Icom R2500:
http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... l%26sa%3DN

http://wiki.radioreference.com/index.ph ... 0/IC-R2500


Groeten,
Peter
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R850/Commtel COM205
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne

Offline hamclassics

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 272
Re: Mijn eerste ervaringen met de icom IC-R2500
« Reactie #2 Gepost op: 17 december 2008, 21:05:59 »
Ja het is zeker de moeite waard Peter al zou ik de 8500 er niet voor weg willen doen want mede door zijn afmeting,bediening (grote knoppen/weinig menu) en vooral super audio blijft dit toch leterlijk en figuurlijk mijn grote liefde  :).
Ik heb de afgelopen week zo zitten luisteren en spelen met de r2500 dat ik er zelfs nog niet 1 frequentie heb ingezet  ;) .
Zodra ik een goede antenne voor op de auto heb, ga ik er eens een keer mee op het erg hoog gelegen drielanden punt staan hier , ben benieuwd.
Ik heb ook nog even een link in de topic gezet waar hij zeer uitvoerig omschreven word.
Ferry
ICOM IC-R8500,ICOM IC-718, Sommerkamp FT-277B/Sp-277 phonepatch/Yaesu r-101 lijn.Fairhaven RD-500, Uniden-Bearcat ubcd-3600xlt
ECO73 (Balkon hf-antenne voor 10/15/20/40 mtr.),X300, hi endfed draadantenne.
En nog heel veel meer :)

exLid057

  • Gast
Re: Mijn eerste ervaringen met de icom IC-R2500
« Reactie #3 Gepost op: 17 december 2008, 23:18:27 »
Hoi Ferry

 Zeer mooi verslag, als je hem mobiel gaat gebruiken, koop eens of leen even als het kan een procom antennen, die gebruik ik ook op me auto VHF UHF en je weet niet wat je hoord, qwa ontvangst..

 Verder veel succes met je nieuwe aan winst, laat nog eens wat horen als je hem geprogameerd hebt.

Offline hamclassics

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 272
Re: Mijn eerste ervaringen met de icom IC-R2500
« Reactie #4 Gepost op: 18 december 2008, 08:36:03 »
Hoi
Ik neem aan dat je bedoel OF een vhf OF een uhf want denk niet dat procom als fabrikant van professionele antenne's ook dualband antenne's heeft ?.
Ik had eigenlijk een ander experiment in gedachte.
Er is van diamond een mobiel antenne speciaal voor de yaesu ft8900 4bander.
Deze antenne is bedoeld voor 10,6,2 meter en 70 cm en lijkt mij theoretisch wel interesant omdat hij dan misschien wel goed werkt in een stukje korte golf met het 10 meter gedeelte en ook net boven de 30 MHz , dan word het iets verder omhoog opgepakt door het 6 meter gedeelte waardoor hij onder,op en boven de 50 MHz weer zou moeten werken en dan voor vhf op het 2 meter gedeelte en op het 70cm gedeelte weer een stuk uhf.

Nogmaals het is (mijn) theorie maar als ik het goed heb kan ik er een leuke breedband antenne aan hebben en zo niet heb ik toch voor 4 amateurbanden een goeie antenne.
Ik zal zeker nog een keer terug komen op de ervaringen met de 2500 in deze topic.
Ferry
ICOM IC-R8500,ICOM IC-718, Sommerkamp FT-277B/Sp-277 phonepatch/Yaesu r-101 lijn.Fairhaven RD-500, Uniden-Bearcat ubcd-3600xlt
ECO73 (Balkon hf-antenne voor 10/15/20/40 mtr.),X300, hi endfed draadantenne.
En nog heel veel meer :)

Leen Ansems

  • Gast
Re: Mijn eerste ervaringen met de icom IC-R2500
« Reactie #5 Gepost op: 18 december 2008, 10:03:14 »
Citaat van: "hamclassics"
Hoi
Ik neem aan dat je bedoel OF een vhf OF een uhf want denk niet dat procom als fabrikant van professionele antenne's ook dualband antenne's heeft ?.

Nou die hebben ze wel degelijk voor de auto en ook voor de 2m/70cm amateurband. Bij Procom werken ook zendamateurs ;) De materialen zijn niet goedkoop, maar werken wel uitstekend. Voor jou als miljonair toch geen probleem toch? :P

Offline hamclassics

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 272
Re: Mijn eerste ervaringen met de icom IC-R2500
« Reactie #6 Gepost op: 18 december 2008, 10:14:50 »
Als ik een andere hobby had gehad Leen, ach misschien was ik geen miljonair maar had ik misschien wel een maat 54 ouwe sok nodig gehad om alles in te stoppen.
Nu zie je echter door het stof, mijn billen niet meer als de bodem net bedekt is HI dan moet er weer speelgoed komen (of items voor mijn mobi/porto/ham/motorola verzameling).
Ik heb echt nooit geweten dat procom ook in die sector actief was joh.
Ik ken ze alleen van de witte staven met rode dop en vhf/uhf mobilofoon sprietjes.
Ach we zien wel wat er op de oude honda komt te staan ,eerst weer even dat gat in die ouwe sok wegwerken en tot die tijd zal ik me moeten behelpen met mijn minimag mobiel krulstaartje van 15 euro.
Ferry
ICOM IC-R8500,ICOM IC-718, Sommerkamp FT-277B/Sp-277 phonepatch/Yaesu r-101 lijn.Fairhaven RD-500, Uniden-Bearcat ubcd-3600xlt
ECO73 (Balkon hf-antenne voor 10/15/20/40 mtr.),X300, hi endfed draadantenne.
En nog heel veel meer :)

exLid057

  • Gast
Re: Mijn eerste ervaringen met de icom IC-R2500
« Reactie #7 Gepost op: 18 december 2008, 10:17:23 »
Citaat van: "hamclassics"
Als ik een andere hobby had gehad Leen, ach misschien was ik geen miljonair maar had ik misschien wel een maat 54 ouwe sok nodig gehad om alles in te stoppen.
Nu zie je echter door het stof, mijn billen niet meer als de bodem net bedekt is HI dan moet er weer speelgoed komen (of items voor mijn mobi/porto/ham/motorola verzameling).
Ik heb echt nooit geweten dat procom ook in die sector actief was joh.
Ik ken ze alleen van de witte staven met rode dop en vhf/uhf mobilofoon sprietjes.
Ach we zien wel wat er op de oude honda komt te staan ,eerst weer even dat gat in die ouwe sok wegwerken en tot die tijd zal ik me moeten behelpen met mijn minimag mobiel krulstaartje van 15 euro.
Ferry

Snuffel hier maar eens door heen http://www.ers.fr/filtres.htm

Offline hamclassics

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 272
Re: Mijn eerste ervaringen met de icom IC-R2500
« Reactie #8 Gepost op: 18 december 2008, 10:24:56 »
Ik zie er geen dualband antennes tussen, maar moet ook weg dus kijk straks nog even goed, maar eigenwijs als ik ben denk ik toch dat eerst de diamond er komt mede omdat die een stuk lager ook nog werkt (hoop ik)
ferry
ICOM IC-R8500,ICOM IC-718, Sommerkamp FT-277B/Sp-277 phonepatch/Yaesu r-101 lijn.Fairhaven RD-500, Uniden-Bearcat ubcd-3600xlt
ECO73 (Balkon hf-antenne voor 10/15/20/40 mtr.),X300, hi endfed draadantenne.
En nog heel veel meer :)

Leen Ansems

  • Gast
Re: Mijn eerste ervaringen met de icom IC-R2500
« Reactie #9 Gepost op: 18 december 2008, 10:26:16 »
Citaat van: "lpz-nl13161"
Snuffel hier maar eens door heen http://www.ers.fr/filtres.htm

Kan aardig wat technische boeken in het Frans lezen, maar in de Engelse taal is het voor de meeste mensen toch iets gemakkelijker. Zie de vernieuwde site van Procom http://www.procom.dk

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: Mijn eerste ervaringen met de icom IC-R2500
« Reactie #10 Gepost op: 18 december 2008, 12:03:28 »
Citaat van: "hamclassics"
Ik zie er geen dualband antennes tussen, maar moet ook weg dus kijk straks nog even goed, maar eigenwijs als ik ben denk ik toch dat eerst de diamond er komt mede omdat die een stuk lager ook nog werkt (hoop ik)
ferry

Ze zijn er wel. Ik heb daar ook ervaring mee. Op mijn vorige auto had ik deze Procom dualbandantenne staan in combinatie met een Kenwood TM-D700. De antenne werkt goed in het frequentiebereik van 118 - 174 MHz en 400 - 470 MHz. Daar buiten wordt het al gauw wat slechter.
Toen kwam er een dualband JWX antenne op de auto, en toen ging er een wereld voor me open en had ik door wat ik al die jaren miste. Ik ben zeer, maar dan ook ZEER, te spreken over de JWX antenne. Maargoed dat is 2 en 70.

Maar, voor een breedbandontvanger zols de Icom R2500 zou ik echt geen dualbandantenne nemen. Wat je moet hebben is, òf een echte breedband ontvangst antenne, of (net zoals Ferry al zegt) een amateurantenne die een gedeelte HF, 6, 2 en 70 bestrijkt. Kans met die antenne is behoorlijk groot dat deze dan ook redelijk goed ontvangt in het gebied 20 MHz - 470 MHz. En dàt moet je hebben.

Offline hamclassics

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 272
Re: Mijn eerste ervaringen met de icom IC-R2500
« Reactie #11 Gepost op: 18 december 2008, 13:07:00 »
Ik kijk toch alleen maar plaatjes Leen  :)
ICOM IC-R8500,ICOM IC-718, Sommerkamp FT-277B/Sp-277 phonepatch/Yaesu r-101 lijn.Fairhaven RD-500, Uniden-Bearcat ubcd-3600xlt
ECO73 (Balkon hf-antenne voor 10/15/20/40 mtr.),X300, hi endfed draadantenne.
En nog heel veel meer :)

Offline hamclassics

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 272
update ervaringen met de icom IC-R2500
« Reactie #12 Gepost op: 20 december 2008, 23:32:28 »
Bij deze nog aan aanvulling over de R2500.
Ik heb inmiddels wat geheugens gevult en even 2 scanbankjes aangemaakt.
De software is even wennen omdat de volgorde van invoeren een beetje vreemd is.
In beeld zie je de eerste drie vakken van de in te voeren gegevens als KANAAL,NAAM,FREQUENTIE , echter moet je eerst het kanaalnummer opgeven dan de frequentie en dan pas de naam.
Je heb een map CHANNELS waarin weer mapjes 00-99 100-199 enz enz .
Hierin kan je gewoon de frequenties,namen,mode,steps,ctcss enzovoort opgeven.
In de map BANKS staan iets van 21 submappen die een letter als naam dragen (A,B,C,...).
Nou kan je de kanalen op twee manieren invoeren, in de eerder genoemde (CHANNEL) map kan je eerst je frequenties invoeren en daarna hoef je in BANKS alleen in de gewenste scanbank het kanaalnummer aan te geven en dan vult de rest vanzelf aan.
Bij de andere manier laat je de CHANNEL mappen leeg en vul je alle gegevens direct in de gewenste scanbank in , deze komen dan automatisch in de CHANNEL mappen te staan.

Het eerste minpunt wat me opviel was dat je maar 6 karakters voor een naam kan gebruiken waardoor je weer allerlei afkortingen moet gaan verzinnen waarvan je een dag later de betekenis al niet meer weet.
Tweede minpuntje is dat de 2500 grote en kleine letters gebruikt in het display en de kleine letters zien er wat vreemd uit.
Bovenste twee zaken kunnen overigens niet anders omdat er voor beide ingebouwde ontvangers een aparte uitlezing in het display zit dus er moeten twee frequenties tegelijk in kunnen staan.

Een derde punt heb ik al eerder vermeld en dat is dat je geen scanbanken kan combineren het is of één of allemaal maar dit probleem kennen we al van de r8500.
Verder scant de 2500 lekker vlot , stopt netjes op elk signaal hard en zacht .
Het blijft een ontvanger en geen scanner, het is wel jammer maar maar vind hem er niet minder leuk om.

Gisteren ook een 12 volt snoer gehaald en een bevestigingsplaat voor het front en weer een verstelbare voet om het geheel weer op te monteren, allemaal erg mooi echter niet als je een honda civic heb  :)  ik kan nergens een geschikte plaats vinden om de voet op te plakken.

Ferry
ICOM IC-R8500,ICOM IC-718, Sommerkamp FT-277B/Sp-277 phonepatch/Yaesu r-101 lijn.Fairhaven RD-500, Uniden-Bearcat ubcd-3600xlt
ECO73 (Balkon hf-antenne voor 10/15/20/40 mtr.),X300, hi endfed draadantenne.
En nog heel veel meer :)

Online Erik

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2460
Re: Mijn eerste ervaringen met de icom IC-R2500
« Reactie #13 Gepost op: 21 december 2008, 10:11:23 »
Citaat
Ik heb inmiddels ook een mooi freeware pakket gevonden met de programma's pcrpro (besturingssoftware),pcrtrunk,pcrserver en pcrremote (om de 2500 op afstand te bedienen via internet),

Waar kan ik die op internet vinden??

Offline hamclassics

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 272
Re: Mijn eerste ervaringen met de icom IC-R2500
« Reactie #14 Gepost op: 21 december 2008, 10:22:43 »
Hoi Erik
Hier een link naar die programma's.
Het is freeware maar dan heb je de uitgeklede versie maar je moet maar even kijken.
http://members.cox.net/fiftyone.50/PcrPro/PcrPro.html

Groetjes
Ferry (die je pas gemaild heb over die losse units)
ICOM IC-R8500,ICOM IC-718, Sommerkamp FT-277B/Sp-277 phonepatch/Yaesu r-101 lijn.Fairhaven RD-500, Uniden-Bearcat ubcd-3600xlt
ECO73 (Balkon hf-antenne voor 10/15/20/40 mtr.),X300, hi endfed draadantenne.
En nog heel veel meer :)