Auteur Topic: ADS-B én scanner op één Aircell 7?  (gelezen 2241 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Turrut

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 8
ADS-B én scanner op één Aircell 7?
« Gepost op: 9 april 2020, 09:15:26 »
De ADS-B ontvanger staat hier al een eindje op het dak en komt binnen via een lowloss coax. Onlangs kon ik een Aircell 7 op de kop tikken voor een zacht prijsje. Mooi, dan kan er nog een antenne bij op het dak om te luisteren ook? Helaas kom ik nu tot de ontdekking dat de bestaande wachtbuis te smal is om er beide door te trekken.

Is het eventueel mogelijk om die Lowloss coax te vervangen door de Aircell 7 en de ADS-B antenne én het toekomstige antenne signaal op die ene kabel naar binnen te halen? Dan moet er natuurlijk nog gewerkt worden met splitters?

Kan dit werken? Of is het zonde van het geld om het te proberen?

T.

Offline Vrolijke Fietser

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 275
Re: ADS-B én scanner op één Aircell 7?
« Reactie #1 Gepost op: 10 april 2020, 11:11:46 »
Het werken met splitters of combiners boven op het dak is te doen mits het aangeboden signaal voldoende sterk is.
In de regel is dit niet zo dus voor deze optie zou je niet moeten kiezen.
Dan is er de diameter en lengte van de wachtbuis, is deze te vervangen door een met een grotere diameter. Verwijderen, groter boren en nieuwe wachtbuis plaatsen.
Wanneer dit ook niet mogelijk is kijk dan eens naar een mogelijkheid om de kabels via een andere route naar de luisterruimte te laten lopen.
Geef eens aan wat de diameter van je wachtbuis is en de diameter van je low-loss kabel die er nu door loopt.
Wellicht dat er toch 2 kabels door kunnen maar misschien geen Aircell 7.

Succes Boudewijn PG2C
De groeten van Bob.

Offline Turrut

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 8
Re: ADS-B én scanner op één Aircell 7?
« Reactie #2 Gepost op: 22 mei 2020, 14:51:52 »
Vrolijke Fietser, thx voor het meedenken!  

De wachtbuis is niet te vervangen. Een andere ingang in de kamer is mogelijk met wat ingrepen, maar stuit op weerstand van de andere kant van het bed  ;)

Nog een andere optie die ik vond: een dualband antenne AirNav ADS-B 1090 Mhz en VHF Airband Buitenantenne met SMA-connector. (https://www.amazon.nl/AirNav-ADS-B-Airband-Buitenantenne-SMA-connector/dp/B07K478RC5/ref=olp_product_details?ie=UTF8&me=). Het ziet er cheap uit... maar om wat lokaal uit te luisteren lijkt me dat niet meteen onoverkomelijk.

Offline Pa2JPW

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 1
Re: ADS-B én scanner op één Aircell 7?
« Reactie #3 Gepost op: 7 juni 2020, 16:24:56 »
Aircel 5  

Gr. van Meindert

Offline Turrut

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 8
Re: ADS-B én scanner op één Aircell 7?
« Reactie #4 Gepost op: 20 juni 2020, 19:09:48 »
Aircell 5 kon nog net erbij door de wachtbuis. Dankjewel om dit aan te stippen Meindert!

Vandaag de Diamond D777 naast de ADSB antenne geplaatst. Een eerste luistersessie is alvast positief meegevallen... ik hoor nu ook de toren van de luchthaven in de buurt!

T.

Offline luistervink 12

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 572
  • ubc 125 xlt
Re: ADS-B én scanner op één Aircell 7?
« Reactie #5 Gepost op: 20 juni 2020, 20:33:36 »
Waar woon je , ben van plan om ook  de d 777 te kopen maar moet  nog even geduld hebben ben volgende maand  jarig dus vraag ik hem voor mijn verjaardag  even afwachten dus  laat maar wten weten hoe de ontvangst is van de d 777 bedankt voor info