Auteur Topic: Is er een antenne splitter om 2 scanners aan dezelfde antenne te hangen?  (gelezen 7105 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Pieter61

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 311
Re: Is er een antenne splitter om 2 scanners aan dezelfde antenne te hangen?
« Reactie #15 Gepost op: 18 augustus 2023, 19:33:19 »
Hier ook nog een optie.
Kun je iets meer scanners op aan gaan sluiten, maar dat komt toch wel in de loop van de tijd  ;) :) :)

Kost een paar knaken maar werkt perfect.

https://www.crosscountrywireless.net/multicoupler.htm

Helaas zie ik nergens prijzen terug daar, of ik moet ontzettend kippig zijn door de hooikoorts ogen 😭[/quote]
Even mailen en Chris zal snel een antwoord geven.
Ontvangers: UBC9000XLT | UBC125XLT | BCT15X | FDM-S3 | NRD-535 | SDRPlay | HF-150 | Air!Squitter tbv ADS-B en Flarm
Antennes: Wellbrook ALA1530LNP | 12mtr LW + Balun | Mini-Whipe | Active Diapason" (1090 MHz) | Active Flarm | MLA-30 loop | K180WLA loop | Air Omni UHF/VHF Base Antenna

Offline Nick1964

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 260
Re: Is er een antenne splitter om 2 scanners aan dezelfde antenne te hangen?
« Reactie #16 Gepost op: 18 augustus 2023, 19:50:07 »
De tv versterkers worden altijd geplaatst in het begin om daar inderdaad te doen wat u zegt maar dat heeft bij een scanner alleen maar zin aan het begin, niet aan het einde vkak voor de scanners, je kunt ze zelfs oversturen, dat wil niey zeggen dat ik de bijdragen niet waardeer, ik heb in de loop van de jaren heel wat versterkers voor scanners gezien zoals de patronics, de JIM en de moonraker mosfet maar hey effect was meer psychologisch dan echt aanwezig. Een tv versterker heeft alleen zin als je vlak onder de antenne (zoals bij de kabelaansluiting) plaatst en dan van daaruit met verschillende kabels naar de scanners gaat.
AOR-8600 mark2, Uniden BCT15X, Yupiteru MVT-7100,Whistler TRX-2,2x Moonraker Skyscan desktop antenne,Bingfu vhf-uhf antenne, Diamond VX30 VHF/UHF Diamond X-50N (allen 15 meter hoog) JIM regelbare versterker ,Moonraker MPR-2000 versterker.
Met mijn dyslexie heb ik soms wat extra hulp nodig.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 733
Re: Is er een antenne splitter om 2 scanners aan dezelfde antenne te hangen?
« Reactie #17 Gepost op: 18 augustus 2023, 20:56:49 »
Ik heb er iets minder goede ervaring mee in de vorm van een 230 volt brom, met birdy's op rare frequenties en feitelijk wordt het product dan ook verkeerd gebruikt.
Je moet gaan versterken vlak onder de antenne....

Dat herken ik helemaal niet.

Op mijn hobbyzoldertje staat het e.e.a. aan scanners audio te streamen naar LiveATC.net. Uiteindelijk heb ik dus voor een optie met Hirschmann verdeler/versterker gekozen, zoals gezegd.

Ik heb nergens meer of andere birdies dan ik heb, als de ontvanger rechtstreeks op de ontvangstantenne aangesloten is. Een 220 volt brom heb ik ook niet. De versterker compenseert het beetje signaalverlies wat je bij de verdeler hebt.

In het verleden met deze setup uitgebreid getest en ik hoor geen verschil of een ontvanger direct op de ontvangstantenne aangesloten is, of dat de ontvanger via de verdeler op de ontvangstantenne aangesloten is. Sterker nog, het lijkt wel of de ontvangst dan nog een tikkie beter is. Ik test dat totaal niet wetenschappelijk op het gehoor en kijkend naar de S-meter.

Deze verdelers/versterkers hebben wel een nadeel: ze werken volgen de specs tussen de 47 en 1000 Mhz. 10/11 meter gaat mogelijk niet lekker en ook de 23 cm. amateurband wordt lastig. Als je daar graag luistert moet je iets anders verzinnen.

O je en ik had er twee voor 7,50 euro per stuk :-)

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 733
Re: Is er een antenne splitter om 2 scanners aan dezelfde antenne te hangen?
« Reactie #18 Gepost op: 18 augustus 2023, 21:09:16 »
....dat wil niey zeggen dat ik de bijdragen niet waardeer, ik heb in de loop van de jaren heel wat versterkers voor scanners gezien zoals de patronics, de JIM en de moonraker mosfet maar hey effect was meer psychologisch dan echt aanwezig.

Wat je nu zegt is gewoon niet waar.

Ik draai ook al een tijdje mee in deze hobby en vroeger was er gewoon minder goed spul te koop dan nu.

Er was of RG58 coax of RG213. Qua antennes was de discone populair, maar die werkte matig op de UHF en daar zat veel interessant politieverkeer. Daar kon je dan een aparte UHF antenne van Televes bij kopen, die je met een koppelfilter met de discone kon koppelen.

Nou stonden mijn antennes toen op 12 mter hoog maar wel met 30 meter coax ertussen. Ontvangst was niet heel denderend. Totdat ik van mijn zuurverdiende centjes er een Patronix antenneversterker bij kocht. Kon je direct onder de antenne schroeven. Er ging letterlijk een wereld voor mij open. Stations die ik zelfs in de ruis niet hoorde, kwamen nu S5/6/7 binnen.

Wat die antenneversterkers toen heel goed deden, was het enorme kabelverlies compenseren. Voor mij, maar volgens mij ook voor vele, vele andere scannerhobyisten,  was het een bijzonder waardevolle toevoeging aan de hobby, Die Patronix versterkers werkten gewoon goed,

Offline Nick1964

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 260
Re: Is er een antenne splitter om 2 scanners aan dezelfde antenne te hangen?
« Reactie #19 Gepost op: 18 augustus 2023, 21:23:29 »
Dat iedereen een eigen mening of ervaring heeft betekent niet dat iemand de waarheid niet spreekt.
AOR-8600 mark2, Uniden BCT15X, Yupiteru MVT-7100,Whistler TRX-2,2x Moonraker Skyscan desktop antenne,Bingfu vhf-uhf antenne, Diamond VX30 VHF/UHF Diamond X-50N (allen 15 meter hoog) JIM regelbare versterker ,Moonraker MPR-2000 versterker.
Met mijn dyslexie heb ik soms wat extra hulp nodig.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 733
Re: Is er een antenne splitter om 2 scanners aan dezelfde antenne te hangen?
« Reactie #20 Gepost op: 18 augustus 2023, 21:49:02 »
Dat iedereen een eigen mening of ervaring heeft betekent niet dat iemand de waarheid niet spreekt.

Dat moet je even uitleggen.

Offline Henk Voortwijs

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 608
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
Re: Is er een antenne splitter om 2 scanners aan dezelfde antenne te hangen?
« Reactie #21 Gepost op: 19 augustus 2023, 11:30:26 »
Ik gebruik deze, werkt perfect. Ooit gescoord op Marktplaats. Heb er mijn 2 UBC760XLT scanners op aangesloten, vol met marifoonkanalen. De antenne is een discone.

UBC760XLT; UBC780XLT; UBC3500XLT; UBC9000XLT; Sangean ATS-909X; TP-100 BASIC; Galaxy AF-A27; Midland Alan 48 Plus; TYT TH-8600

Offline Nick1964

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 260
Re: Is er een antenne splitter om 2 scanners aan dezelfde antenne te hangen?
« Reactie #22 Gepost op: 19 augustus 2023, 11:43:06 »
Ik gebruik deze, werkt perfect. Ooit gescoord op Marktplaats. Heb er mijn 2 UBC760XLT scanners op aangesloten, vol met marifoonkanalen. De antenne is een discone.


Ik zoek die al een tijdje maar is moeilijk te verkrijgen :(
AOR-8600 mark2, Uniden BCT15X, Yupiteru MVT-7100,Whistler TRX-2,2x Moonraker Skyscan desktop antenne,Bingfu vhf-uhf antenne, Diamond VX30 VHF/UHF Diamond X-50N (allen 15 meter hoog) JIM regelbare versterker ,Moonraker MPR-2000 versterker.
Met mijn dyslexie heb ik soms wat extra hulp nodig.

Offline Nick1964

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 260
Re: Is er een antenne splitter om 2 scanners aan dezelfde antenne te hangen?
« Reactie #23 Gepost op: 19 augustus 2023, 12:13:36 »
Dat iedereen een eigen mening of ervaring heeft betekent niet dat iemand de waarheid niet spreekt.

Dat moet je even uitleggen.

Je zegt "dat is gewoon niet waar" Vandaar mijn reactie.
Wij hebben ladingen aan versterkers verkocht waaronder de patronix,qua versterking deden ze wat ze moesten doen maar mechanisch waren ze niet best, we hebben er heel veel terug gekregen met gebroken connectors.
Televes had ik ook, waren goed,maar heel gevoelig voor bliksem ontladingen. Een heleboel versterkers waren niet goed geschakeld, als je hem uitschakelde dan was er geen terug koppeling, dus geen verbinding tussen in en uitgang meer.
Je ontving dan een station diep in de ruis en als je de versterker aanzette kreeg je opeens een vol signaal wat de indruk wekte dat dit door de versterker kwam,maar het enige wat je deed was de in en uitgang correct schakelen.
Mijn ervaring komt uit de tijd van de realistic scanners van Tandy, en de UBC50XL met slechts 1 karakter op de display. Onze winkel bestaat allang niet meer, huur te duur en honderden bakjes met weerstanden en condensators die veel ruimte kostten maar nauwelijks winst leverden. De ervaring was er wel en die kan afwijken van uw ervaring/mening maar dat maakt het een of het ander niet minder waar. Ik denk niet dat dit de goede plek is om daar een discussie over te voeren.
AOR-8600 mark2, Uniden BCT15X, Yupiteru MVT-7100,Whistler TRX-2,2x Moonraker Skyscan desktop antenne,Bingfu vhf-uhf antenne, Diamond VX30 VHF/UHF Diamond X-50N (allen 15 meter hoog) JIM regelbare versterker ,Moonraker MPR-2000 versterker.
Met mijn dyslexie heb ik soms wat extra hulp nodig.

Offline Henk Voortwijs

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 608
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
Re: Is er een antenne splitter om 2 scanners aan dezelfde antenne te hangen?
« Reactie #24 Gepost op: 19 augustus 2023, 16:08:38 »
Hier ook nog een optie.
Kun je iets meer scanners op aan gaan sluiten, maar dat komt toch wel in de loop van de tijd  ;) :) :)
Kost een paar knaken maar werkt perfect.
https://www.crosscountrywireless.net/multicoupler.htm

Ook die heb ik in gebruik, werkt ook perfect. Ooit overgenomen van iemand hier op het Forum. Hier hangen 4 UBC780XLT scanners en 1 UBC9000XLT scanner aan, met luchtvaart frequenties. Antenne is een Diamond D-777.
UBC760XLT; UBC780XLT; UBC3500XLT; UBC9000XLT; Sangean ATS-909X; TP-100 BASIC; Galaxy AF-A27; Midland Alan 48 Plus; TYT TH-8600

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2873
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: Is er een antenne splitter om 2 scanners aan dezelfde antenne te hangen?
« Reactie #25 Gepost op: 19 augustus 2023, 16:56:45 »
Hier ook nog een optie.
Kun je iets meer scanners op aan gaan sluiten, maar dat komt toch wel in de loop van de tijd  ;) :) :)
Kost een paar knaken maar werkt perfect.
https://www.crosscountrywireless.net/multicoupler.htm

Ook die heb ik in gebruik, werkt ook perfect. Ooit overgenomen van iemand hier op het Forum. Hier hangen 4 UBC780XLT scanners en 1 UBC9000XLT scanner aan, met luchtvaart frequenties. Antenne is een Diamond D-777.

Bijna zelfde configuratie (4x UBC9000 en 1x UBC780 aan een D-777). Nog steeds erg Bleij mee  ;)
Groeten van Michel

Offline Nick1964

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 260
Re: Is er een antenne splitter om 2 scanners aan dezelfde antenne te hangen?
« Reactie #26 Gepost op: 19 augustus 2023, 17:46:10 »
Bijna zelfde configuratie (4x UBC9000 en 1x UBC780 aan een D-777). Nog steeds erg Bleij mee  ;)

Heerlijke woordspeling, ik heb Chris gemaild maar ik hoor nog Nick's terug...Moet je de niet gebruikte uitgangen nog met een afsluitweerstand eh..afsluiten, kan je er ook doorheen zenden ?
AOR-8600 mark2, Uniden BCT15X, Yupiteru MVT-7100,Whistler TRX-2,2x Moonraker Skyscan desktop antenne,Bingfu vhf-uhf antenne, Diamond VX30 VHF/UHF Diamond X-50N (allen 15 meter hoog) JIM regelbare versterker ,Moonraker MPR-2000 versterker.
Met mijn dyslexie heb ik soms wat extra hulp nodig.

Offline 7243

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 249
Re: Is er een antenne splitter om 2 scanners aan dezelfde antenne te hangen?
« Reactie #27 Gepost op: 19 augustus 2023, 18:03:59 »
Hier ook een hirschmann splittertje in gebruik.
Werkt perfect, levert ietsjes in op ontvangst maar dat is te verwaarlozen. Geen rare storingen oid.

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 369
Re: Is er een antenne splitter om 2 scanners aan dezelfde antenne te hangen?
« Reactie #28 Gepost op: 19 augustus 2023, 20:38:59 »
...  ik heb Chris gemaild maar ik hoor nog Nick's terug...

Helaas heb ik nu dezelfde ervaring. De mijne gaf niets meer door en de splitter is ter reparatie teruggestuurd, net een maand in gebruik.
We zijn nu ruim een maand verder en ik heb nog niets gehoord. Maandag ga ik er een telefoontje aan wagen.
Chris is sowieso wat traag in beantwoording en ik vermoed dat hij met vakantie is.
Toen die het deed was het een superfijn ding! Ik heb niets gelezen og gehoord over terminators op niet gebruikte uitgangen.
Met de huidige wisselkoers weet eBay een prijs van €223,58 te melden.

Offline Nick1964

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 260
Re: Is er een antenne splitter om 2 scanners aan dezelfde antenne te hangen?
« Reactie #29 Gepost op: 20 augustus 2023, 01:00:06 »
Dat is wel aan de prijzige kant.. Dank voor je info.
AOR-8600 mark2, Uniden BCT15X, Yupiteru MVT-7100,Whistler TRX-2,2x Moonraker Skyscan desktop antenne,Bingfu vhf-uhf antenne, Diamond VX30 VHF/UHF Diamond X-50N (allen 15 meter hoog) JIM regelbare versterker ,Moonraker MPR-2000 versterker.
Met mijn dyslexie heb ik soms wat extra hulp nodig.