Auteur Topic: reizen met de trein door belgie  (gelezen 6512 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline tom

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 137
reizen met de trein door belgie
« Gepost op: 4 juni 2021, 19:56:29 »
de grote vakantie komt er weer aan en zoals ieder jaar plan ik uitstappen met de trein en ik neem ook altijd de scaners meet.
zijn er nog frequenties die actueel zijn?
de eerste reis die gepland staat is Leuven naar  Leopoldsburg
ik bekijk ook de database maar mischien zijn er freqenties die daar nog niet in staan alles is welkom.
ik woon in boutersem(België)
ben in bezit van de ubc 125 xlt en de AOR DV-10 maar daar moet ik nog mee leren werken

Offline luistervink 12

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 572
  • ubc 125 xlt
Re: reizen met de trein door belgie
« Reactie #1 Gepost op: 4 juni 2021, 20:38:20 »
IK weet niet of ,jij  t weet maar scanner luisteren is daar in België  verboden en als je gepakt wordt  dan ben je    goed de lul daar . En zolang je niet betrapt wordt ,heb je heel erg veel geluk gehad , dus ben erg voorzichtig  daar mee,  een gewaarschuwd persoon telt voor 2.

Offline tom

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 137
Re: reizen met de trein door belgie
« Reactie #2 Gepost op: 4 juni 2021, 20:41:47 »
Ik ben idd op de hoogte dat het in de grijze zone ligt is hier al vaak voor gewaarschuwd geweest maar ja het bloed kruipt waar het niet laten kan
ik woon in boutersem(België)
ben in bezit van de ubc 125 xlt en de AOR DV-10 maar daar moet ik nog mee leren werken

Offline luistervink 12

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 572
  • ubc 125 xlt
Re: reizen met de trein door belgie
« Reactie #3 Gepost op: 4 juni 2021, 20:53:25 »
Dan is t op eigen risico  ik zou , me wel een paar keer bedenken.  En t   niet doen .t is ook zonde van je scanner die dingen zijn al,duur zat ,en dan komt de boete ernog bij .

Offline Lex_Michanner

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 35
Re: reizen met de trein door belgie
« Reactie #4 Gepost op: 5 juni 2021, 00:40:59 »
Ik heb een tijdje in Leuven gewoond (op kot zoals ze dat zeggen) en daar veel gespeeld met mijn RTL-SDR speeltjes en Baofeng rommel. Nooit geweten dat het daar niet mocht. Of vallen alleen scanners onder die regels? Wat mag wel en wat mag niet?

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: reizen met de trein door belgie
« Reactie #5 Gepost op: 5 juni 2021, 06:38:30 »
Zie dit document van het BIPT. Alleen het beluisteren van FM omroep, CB, zendamateurs en PMR446 is toegestaan.

Offline tom

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 137
Re: reizen met de trein door belgie
« Reactie #6 Gepost op: 5 juni 2021, 11:02:45 »
dat is toch zo een kak regelgeving 1km de grens over naar NL mag het blijkbaar dan wel  ???
ik woon in boutersem(België)
ben in bezit van de ubc 125 xlt en de AOR DV-10 maar daar moet ik nog mee leren werken

Offline Lex_Michanner

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 35
Re: reizen met de trein door belgie
« Reactie #7 Gepost op: 5 juni 2021, 16:23:34 »
Het is niet alleen kak, maar als iemand iets door de ether tettert dan moeten ze niet mauwen dat ik ernaar ga luisteren. Ik vind het sneu voor de nieuwsgierige Belgen. Als die daar eens klaar zijn met de discussie of België wel of niet bestaat, dan moeten ze die regels maar eens eerlijk maken. Revolutie!

Offline ph5c

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 113
Re: reizen met de trein door belgie
« Reactie #8 Gepost op: 5 juni 2021, 19:26:59 »
Maar hoe zit het dan als je door belgie reist met een 2 en 70 cm set in de auto en je luistert er ook mee buiten de banden, luchtvaart en scheepvaart?

Online Robert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 357
Re: reizen met de trein door belgie
« Reactie #9 Gepost op: 5 juni 2021, 19:38:37 »
Met welke apparatuur je luistert speelt in principe geen rol, los van het feit dat je voor een 2/70 set wel een licentie nodig hebt.

Als je bij een staandehouding snel genoeg omschakelt naar de amateurband kun je waarschijnlijk wel mee wegkomen.

Offline Pieter61

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 308
Re: reizen met de trein door belgie
« Reactie #10 Gepost op: 5 juni 2021, 20:38:07 »
dat is toch zo een kak regelgeving 1km de grens over naar NL mag het blijkbaar dan wel  ???

Sterker nog, 1mm over de grens is al voldoende.
Op dit punt ben ik blij dat ik in Nederland woon.
Ontvangers: UBC9000XLT | UBC125XLT | BCT15X | FDM-S3 | NRD-535 | SDRPlay | HF-150 | Air!Squitter tbv ADS-B en Flarm
Antennes: Wellbrook ALA1530LNP | 12mtr LW + Balun | Mini-Whipe | Active Diapason" (1090 MHz) | Active Flarm | MLA-30 loop | K180WLA loop | Air Omni UHF/VHF Base Antenna

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: reizen met de trein door belgie
« Reactie #11 Gepost op: 5 juni 2021, 20:45:14 »
Tja, de Belgen hebben er in 1830 zelf voor gekozen om zich af te scheiden.

Offline manitou

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 65
Re: reizen met de trein door belgie
« Reactie #12 Gepost op: 9 juni 2021, 06:55:29 »
Weet niet wat het probleem is. Ik gebruik scanners (in Belgie) sinds begin jaren '70, toen nog met kristallen, ook in de auto. Nooit problemen gehad zelfs niet tijdens controles. Op dit moment zit wat men niet mag horen op slot (Astrid, C2000 enz.) Over het luisteren naar alle overige communicatie daar maakt zich niemand zorgen over. Dat is idem zowel in Nederland als in Belgie. Sterker nog, in Belgie is het behalen van een radio amateur licentie gemakkerlijker dan in Nederland en daardoor is er zo goed als geen piraterij . Een scanner is ook al jaren toegelaten in Belgie mits men enkel de frequenties programmeerd die mogen beluisterd worden maar door de hedendaagse technologie hoef je eigenlijk niks meer te programmeren. Er is echt veel te beluisteren naast AM en FM heb je ook digitale communicatie zoals DMR, Tetra , NXDN enz dat perfect te beluisteren is met een aantal ontvangers en SDR's.
scanner : AOR DV1 / SDR Airspy and many more radio's

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 387
  • PC5L
Re: reizen met de trein door belgie
« Reactie #13 Gepost op: 9 juni 2021, 08:23:41 »
Weet niet wat het probleem is. Ik gebruik scanners (in Belgie) sinds begin jaren '70, toen nog met kristallen, ook in de auto. Nooit problemen gehad zelfs niet tijdens controles. Op dit moment zit wat men niet mag horen op slot (Astrid, C2000 enz.) Over het luisteren naar alle overige communicatie daar maakt zich niemand zorgen over. Dat is idem zowel in Nederland als in Belgie. Sterker nog, in Belgie is het behalen van een radio amateur licentie gemakkerlijker dan in Nederland en daardoor is er zo goed als geen piraterij . Een scanner is ook al jaren toegelaten in Belgie mits men enkel de frequenties programmeerd die mogen beluisterd worden maar door de hedendaagse technologie hoef je eigenlijk niks meer te programmeren. Er is echt veel te beluisteren naast AM en FM heb je ook digitale communicatie zoals DMR, Tetra , NXDN enz dat perfect te beluisteren is met een aantal ontvangers en SDR's.

Wat een contrast met wat ze mij hebben verteld. Ik zou wel een transceiver in de auto mogen hebben als zendamateur zijnde maar als ze bij een controle er ook maar 1 frequentie in ontdekken die niet in de amateurband thuis hoort ben je de apparatuur en zelfs je auto kwijt. Sterker nog, er zouden voorbeelden zijn van mensen die hun lease-auto kwijt raakten.
Hoe dan ook, ik zoek de randjes van de wet niet op in België.

Offline manitou

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 65
Re: reizen met de trein door belgie
« Reactie #14 Gepost op: 9 juni 2021, 09:37:44 »
Citaat
Wat een contrast met wat ze mij hebben verteld. Ik zou wel een transceiver in de auto mogen hebben als zendamateur zijnde maar als ze bij een controle er ook maar 1 frequentie in ontdekken die niet in de amateurband thuis hoort ben je de apparatuur en zelfs je auto kwijt. Sterker nog, er zouden voorbeelden zijn van mensen die hun lease-auto kwijt raakten.
Hoe dan ook, ik zoek de randjes van de wet niet op in België.

Cowboy verhalen, niks van aan. Enkel BIPT kan een toestel in beslag nemen, overige instanties hebben daar geen kennis van en geen recht toe.
scanner : AOR DV1 / SDR Airspy and many more radio's