Auteur Topic: Antenne aan schuur of overkapping maken, doen?  (gelezen 4815 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline MissionControl

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 38
Antenne aan schuur of overkapping maken, doen?
« Gepost op: 26 april 2019, 20:57:30 »
Mijn situatie. Ik kan een antenne plaatsen aan onze overkapping of schuur in de tuin. Het is ca 2.50mtr hoog. Hoe hoog zou ik de antenne moeten plaatsen wil ik een beetje resultaat hebben? Ik denk aan de Diamond X50 antenne i.c.m. met een UBC 125XLT.

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Antenne aan schuur of overkapping maken, doen?
« Reactie #1 Gepost op: 27 april 2019, 10:14:13 »
In principe is elk stukje wat je hoger kunt een winst. Maar alles is natuurlijk afhankelijk van je situatie, in een vrijstaande villa met rondom vrij zicht zal je minder problemen hebben als in een gemiddelde woonwijk. Daar kom je met 2,5m waarschijnlijk niet boven de overige bebouwing uit.
Kan je niets op het dak van de woning zelf? Ik heb hier een beugel speciaal voor een pannendak, zit vast onder de pannen op het dakbeschot en daar steekt dan weer een meter pijp uit waar de antenne op staat.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline MissionControl

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 38
Re: Antenne aan schuur of overkapping maken, doen?
« Reactie #2 Gepost op: 27 april 2019, 12:47:17 »
In principe is elk stukje wat je hoger kunt een winst. Maar alles is natuurlijk afhankelijk van je situatie, in een vrijstaande villa met rondom vrij zicht zal je minder problemen hebben als in een gemiddelde woonwijk. Daar kom je met 2,5m waarschijnlijk niet boven de overige bebouwing uit.
Kan je niets op het dak van de woning zelf? Ik heb hier een beugel speciaal voor een pannendak, zit vast onder de pannen op het dakbeschot en daar steekt dan weer een meter pijp uit waar de antenne op staat.

Elmar

Ik heb het nu zo. De oude discone is geplaatst voordat de overkapping er kwam. Dus kan er nu praktisch niet meer bij :-/ Daarom wil ik hem eraf halen (via de buren) en de nieuwe antenne ergens anders plaatsen waar ik er beter beheer over kan hebben. De foto hieronder is mijn situatie. Zie links de discone op een metalen paal.

Heb je foto's van hoe je de bevestiging gedaan hebt? Want ik kan vanuit het dakkapel mogelijk iets bereiken met de dakpannen constructie.
Ik zit te denken aan de Diamond X50N met nieuwe bekabeling.


Offline Gotya

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 210
Re: Antenne aan schuur of overkapping maken, doen?
« Reactie #3 Gepost op: 27 april 2019, 13:47:57 »
tegelvoet op de dakkapel, kun je ook meerdere antennes kwijt.
en je hoeft constructie technisch niets te doen
Wel even een rubber mat o.i.d. onder de voet om eventuele lekkage in de toekomst te voorkomen.

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Antenne aan schuur of overkapping maken, doen?
« Reactie #4 Gepost op: 27 april 2019, 13:57:11 »
Ik heb even geen foto's van de antenne (en het weer nodigt niet echt uit om het dak op te gaan  ;)). Maar ik heb de volgende beugel op het dak gemonteerd.
https://www.conrad.nl/p/as-sat-59150-sat-chevrons-montageset-geschikt-voor-schotelgrootte-tot-100-cm-zilver-673162
Aan de stang hangt mijn x50 die dan weer met een stuk ecoflex 15 naar binnen gaat.

Mijn situatie is vergelijkbaar wat betreft dak en dakkapel, dus kan redelijk makkelijk de dakkapel op stappen en daarboven staat de antenne. Voordeel van de beugel is dat je verder naar de nok van het dak kunt en hierdoor bleef ook de ruimte op het dak van de kapel vrij voor een tweetal zonnepaneeltjes.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline MissionControl

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 38
Re: Antenne aan schuur of overkapping maken, doen?
« Reactie #5 Gepost op: 27 april 2019, 14:46:04 »
tegelvoet op de dakkapel, kun je ook meerdere antennes kwijt.
en je hoeft constructie technisch niets te doen
Wel even een rubber mat o.i.d. onder de voet om eventuele lekkage in de toekomst te voorkomen.

Op zich vind ik dat wel een goed idee, alleen dan moet ik wel het schuine dak op.. En zou zo'n voet met 4 tegels met een meters hoge antenne niet omwaaien met een storm? Want dan heb ik een echt probleem ;-)

Offline MissionControl

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 38
Re: Antenne aan schuur of overkapping maken, doen?
« Reactie #6 Gepost op: 27 april 2019, 14:48:25 »
Ik heb even geen foto's van de antenne (en het weer nodigt niet echt uit om het dak op te gaan  ;)). Maar ik heb de volgende beugel op het dak gemonteerd.
https://www.conrad.nl/p/as-sat-59150-sat-chevrons-montageset-geschikt-voor-schotelgrootte-tot-100-cm-zilver-673162
Aan de stang hangt mijn x50 die dan weer met een stuk ecoflex 15 naar binnen gaat.

Mijn situatie is vergelijkbaar wat betreft dak en dakkapel, dus kan redelijk makkelijk de dakkapel op stappen en daarboven staat de antenne. Voordeel van de beugel is dat je verder naar de nok van het dak kunt en hierdoor bleef ook de ruimte op het dak van de kapel vrij voor een tweetal zonnepaneeltjes.

Elmar

Ook wel een mooie oplossing alhoewel prijzig. Even zien of ik zelf redelijk goed het dak op kan komen, zonder safetynet ;-)
Bedankt voor de tip!

Offline Wolfhound

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1226
Re: Antenne aan schuur of overkapping maken, doen?
« Reactie #7 Gepost op: 27 april 2019, 15:08:10 »
Ik heb een vergelijkbare situatie.
Ben de dakkapel uitgeklommen.
Heb daar aan de zijkant 2 antennebeugels geplaatst.
Daar staat zelfs een HK033 van Rohde en Schwarz al
Een paar jaar op.
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Antenne aan schuur of overkapping maken, doen?
« Reactie #8 Gepost op: 27 april 2019, 15:18:04 »
Dit was even een voorbeeld en Conrad is nu niet bepaald de goedkoopste (maar wel het eerste resultaat in Google  :)).
Heb mijn beugel van Marktplaats voor een paar tientjes. Ik denk dat als je een beetje gaat zoeken het wel goedkoper moet kunnen.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Gotya

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 210
Re: Antenne aan schuur of overkapping maken, doen?
« Reactie #9 Gepost op: 27 april 2019, 19:01:56 »
Citaat
zou zo'n voet met 4 tegels met een meters hoge antenne niet omwaaien met een storm?

een tegel voet waait maar zo niet om en anders leg je er 8 tegels op in plaats van 4.
ik heb hier al jaren een GPA50 op het garage dak en nooit problemen mee gehad, liggen 4 st 40x60 tegels op.
in het verleden een HB9CV voor 10/11 meter zonder problemen op de dakkapel gehad.

Offline MissionControl

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 38
Re: Antenne aan schuur of overkapping maken, doen?
« Reactie #10 Gepost op: 27 april 2019, 22:39:11 »
Dit was even een voorbeeld en Conrad is nu niet bepaald de goedkoopste (maar wel het eerste resultaat in Google  :)).
Heb mijn beugel van Marktplaats voor een paar tientjes. Ik denk dat als je een beetje gaat zoeken het wel goedkoper moet kunnen.

Elmar

Bedankt, ik zal eens even kijken wat ik kan fabriceren :-)

Offline MissionControl

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 38
Re: Antenne aan schuur of overkapping maken, doen?
« Reactie #11 Gepost op: 27 april 2019, 22:40:37 »
Citaat
zou zo'n voet met 4 tegels met een meters hoge antenne niet omwaaien met een storm?

een tegel voet waait maar zo niet om en anders leg je er 8 tegels op in plaats van 4.
ik heb hier al jaren een GPA50 op het garage dak en nooit problemen mee gehad, liggen 4 st 40x60 tegels op.
in het verleden een HB9CV voor 10/11 meter zonder problemen op de dakkapel gehad.

Ik heb nog nooit op het dakkapel gestaan (weet niet of hij het houd of ik geen schade krijg), maar ga eens even checken wat de opties daarboven zijn.

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Antenne aan schuur of overkapping maken, doen?
« Reactie #12 Gepost op: 28 april 2019, 09:06:43 »
Dakkapellen zijn over het algemeen wel sterk genoeg om op te staan.
Maar wees wel zeker van jezelf, het blijft op hoogte en doodvallen voor een antenne is het echt niet waard.
Ga bij voorkeur niet op je pannen staan, aan de foto's te zien liggen ze er al even en grote kans dat je ze dan kapot trapt. Pannetje omhoog schuiven achter de andere pan door. Het gat wat dan ontstaat kan je je voet in kwijt, geen kans op kapotte pannen en je staat een stuk steviger. Op die manier een trappetje maken en naderhand natuurlijk weer netjes terug schuiven.

En uhhh wachten op wat beter weer  ;)

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline MissionControl

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 38
Re: Antenne aan schuur of overkapping maken, doen?
« Reactie #13 Gepost op: 28 april 2019, 09:17:08 »
Dakkapellen zijn over het algemeen wel sterk genoeg om op te staan.
Maar wees wel zeker van jezelf, het blijft op hoogte en doodvallen voor een antenne is het echt niet waard.
Ga bij voorkeur niet op je pannen staan, aan de foto's te zien liggen ze er al even en grote kans dat je ze dan kapot trapt. Pannetje omhoog schuiven achter de andere pan door. Het gat wat dan ontstaat kan je je voet in kwijt, geen kans op kapotte pannen en je staat een stuk steviger. Op die manier een trappetje maken en naderhand natuurlijk weer netjes terug schuiven.

En uhhh wachten op wat beter weer  ;)

Elmar

Mijn gedachten! ;-) haha Dankje!