Auteur Topic: KLM op 132.350  (gelezen 5462 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline EHAM

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 87
    • http://www.aviaspotters.nl
KLM op 132.350
« Gepost op: 8 mei 2008, 19:16:31 »
Hallo allen,

Een uurtje geleden KLM 173x op DM Info 132.350 gehoord. Weet niet of dit vaker voorkomt dat een 'grote civiele kist' op DM Info zit, ik heb het voor zover ik me kan herinneren nog niet gehoord.

Groet,

Joost
Yupiteru MVT-7100

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1742
    • 24 December 1944
Re: KLM op 132.350
« Reactie #1 Gepost op: 8 mei 2008, 19:58:09 »
Dat was de PH-KVI KL7332.

Zal het je nog mooier vertellen, hij kreeg de handover naar 132.350 van de controller op 132.525
Daar is ie weer die 132.525, dit keer zat Bandbox erop!!!!

Zat ook even mijn oren te poetsen maar het is echt toch het geval geweest, KL7332 werkend met Bandbox op de 132.525!
Geweldig weer!

KL7332 is een testvlucht.

Op de vraag of dergelijke grote kisten wel vaker op de 132.350 zitten. Denk dat het antwoord daarop is, Size does not matter! Als het VFR vliegt zit ie op 132.350 (mits in Dutch Mil airspace natuurlijk, of zit ik nu ook wat airspace classificaties door elkaar heen te halen Cpt Flinstone??).

Grtz
Joost

Offline Captain Flintstone

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 137
Re: KLM op 132.350
« Reactie #2 Gepost op: 9 mei 2008, 16:12:41 »
Citaat van: "joost"
Op de vraag of dergelijke grote kisten wel vaker op de 132.350 zitten. Denk dat het antwoord daarop is, Size does not matter! Als het VFR vliegt zit ie op 132.350 (mits in Dutch Mil airspace natuurlijk, of zit ik nu ook wat airspace classificaties door elkaar heen te halen Cpt Flinstone??).

Ey Joost,

Wat je schrijft is op zich juist, volledigheidshalve wel de aanvulling dat voor VFR verkeer in ongecontroleerd luchtruim (Class E en lager, bv. de lagere gedeeltes van de Nieuw Millingen TMA's ) er geen oproepverplichting geldt. Dus er kan (en het gebeurt veel!) ook dat er wel verkeer vliegt maar dat je toch niet hoort bij info.

V.w.b. deze specifieke issue. Het kan ook zo geweest zijn dat de controller de vlucht op de info freq afhandelt - om wat voor reden dan ook -, maar dat het gewoon een IFR vlucht is geweest. Aan de R/T style kun je dat meestal wel horen. Ik zal de archieven van onze forumvriend Berend Botje even checken of het fragment is opgenomen, kom ik op terug.
Overigens dacht ik dat KLM company regels VFR vluchten niet toelaten.....we zullen zien.
"Kick the tire and light the fire!!"

Offline Captain Flintstone

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 137
Re: KLM op 132.350
« Reactie #3 Gepost op: 9 mei 2008, 18:35:27 »
Weet je nog min of meer het exacte tijdstip? Local Time alsjeblieft...
"Kick the tire and light the fire!!"

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1742
    • 24 December 1944
Re: KLM op 132.350
« Reactie #4 Gepost op: 9 mei 2008, 18:50:38 »
18uur lokaal..vermoedt handover naar 132.350 tegen 18.30/18.45Uur

Offline Captain Flintstone

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 137
Re: KLM op 132.350
« Reactie #5 Gepost op: 9 mei 2008, 19:49:52 »
Ok...duidelijk. De eerste handover was naar 128.35 met een "pogo" van Bandbox. Daarna 2e poging via 132.35 (good contact). Beide freq's werden op dat moment bediend door 1 atco.....

De flight was IFR all the way overigens, met een ex-klu vlieger op de bok zo te horen  ;)
"Kick the tire and light the fire!!"

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1742
    • 24 December 1944
Re: KLM op 132.350
« Reactie #6 Gepost op: 9 mei 2008, 19:54:13 »
Citaat van: "Captain Flintstone"
Ok...duidelijk. De eerste handover was naar 128.35 met een "pogo" van Bandbox. Daarna 2e poging via 132.35 (good contact). Beide freq's werden op dat moment bediend door 1 atco.....

De flight was IFR all the way overigens, met een ex-klu vlieger op de bok zo te horen  ;)

Klopt he, idd ex Viper Driver.. vertelde ook zijn c/s maar die had ik even gemist.
Ook leuk dat in eerste instantie ook verkeerde Dutch freq werd gegeven, meen 128.250. en dan krijg je geen contact nee. Daarom dus neem ik aan 132.350. ga er vanuit dat de Bandbox controller niet in de gaten heeft gehad dat ze hem naar een verkeerde freq stuurden.

Grtz
Joost