Auteur Topic: Zenden over repeater werkt niet  (gelezen 12524 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline SeaSparks

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 160
Zenden over repeater werkt niet
« Gepost op: 16 mei 2018, 11:06:26 »
Ik weet dat dit een scannerforum is, maar ook dat hier (dus) mensen zitten met verstand van zaken.
Wij, de plaatselijke EHBO, mogen gebruik maken van de repeater die de gemeente ooit heeft laten neerzetten.
Frequentie en TQ zijn bekend, maar iets werkt niet;
Met de nieuwe portofoons (oude waren weggedaan) hebben we de TV en RX frequenties ingevoerd, voorzien van de juiste TQ.
Als we zenden gaat de repeater open, je hoort dat er gezonden wordt, maar spraak komt niet door.  
De gemeente heeft geen antwoorden en de leverancier bestaat niet meer.

Iemand hier nog een idee wat het zou kunnen zijn en niet onbelangrijk; hoe we dit op zouden kunnen lossen?

Online Alwin

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1801
    • aw foto
Re: Zenden over repeater werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 16 mei 2018, 11:12:16 »
Ik weet dat dit een scannerforum is, maar ook dat hier (dus) mensen zitten met verstand van zaken.
Wij, de plaatselijke EHBO, mogen gebruik maken van de repeater die de gemeente ooit heeft laten neerzetten.
Frequentie en TQ zijn bekend, maar iets werkt niet;
Met de nieuwe portofoons (oude waren weggedaan) hebben we de TV en RX frequenties ingevoerd, voorzien van de juiste TQ.
Als we zenden gaat de repeater open, je hoort dat er gezonden wordt, maar spraak komt niet door.  
De gemeente heeft geen antwoorden en de leverancier bestaat niet meer.

Iemand hier nog een idee wat het zou kunnen zijn en niet onbelangrijk; hoe we dit op zouden kunnen lossen?

Dan heb je waarschijnlijk tocht niet de goede TQ op ingang en/of uitgang RX/TX. Ik zou nog eens kijken of de juiste TQ's zijn geprogrameerd.
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /AOR DV1 /Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 / Procom UHF/ Procom VHF / RTL Dongel /Crosscoutry Wireless VHF/UHF multicouples.-DSD+ / ( PDW.)

Offline Kevinho

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 622
Re: Zenden over repeater werkt niet
« Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2018, 11:14:20 »
Simplex doen de porto's het wel?
Het kan natuurlijk zijn dat de TQ codes voor RX en TX verschillen van elkaar, dan opent de repeater wel maar opent de porto niet op de repeater
Zit er een monitoring/squelch functie op de porto's? Als je die gebruikt hoor je het dan wel?
Wordt er (al dan niet naast TQ) misschien ook nog 2-tone of 5-tone gebruikt?
Test

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Zenden over repeater werkt niet
« Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2018, 11:22:03 »
Ik zou eens beginnen om de TQ op de RX kant weg te laten (in de programmering van je porto's dan natuurlijk).

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline MCS2000

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 208
Re: Zenden over repeater werkt niet
« Reactie #4 Gepost op: 16 mei 2018, 19:12:38 »
Of is de shift niet goed ingesteld? Het is niet altijd een 10 MHz shift.
Groeten, Martijn

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1735
Re: Zenden over repeater werkt niet
« Reactie #5 Gepost op: 16 mei 2018, 19:29:51 »
Met de nieuwe portofoons (oude waren weggedaan) hebben we de TV en RX frequenties ingevoerd, voorzien van de juiste TQ.
Als we zenden gaat de repeater open, je hoort dat er gezonden wordt, maar spraak komt niet door.

Als de repeater opengaat is de TX (zendfreq.+TQ) dus goed ingesteld.
Het ligt dus bij de ontvangst: met een scanner met CTCSS/DCS detectie (bijv. een UBC125XLT) zou je kunnen kijken welke toon er op de uitgangsfreq. van de repeater wordt meegezonden.

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 859
Re: Zenden over repeater werkt niet
« Reactie #6 Gepost op: 16 mei 2018, 20:37:21 »
Of de repeater is gewoon kapot, dat de audio niet wordt doorgegeven.

Offline Reckless

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 384
  • Regio Nijmegen - Cuijk - Grave
Re: Zenden over repeater werkt niet
« Reactie #7 Gepost op: 16 mei 2018, 21:17:45 »
Om welke repeater gaat het, misschien dat iemand meer informatie heeft hoe deze vroeger gewerkt heeft?
UBCD3600XLT ~ UBC125XLT ~ UBC9000XLT ~ USC230 ~ Baofeng UV-5RA ~ 5x RTL R820T2 ~ Diamond NR-770H ~ Diamond X-50

Offline SeaSparks

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 160
Re: Zenden over repeater werkt niet
« Reactie #8 Gepost op: 18 mei 2018, 10:55:10 »
OK, bedankt voor alle tips. Het wordt nog vreemder (overigens klopt de frequentie niet helemaal, maar zit in de buurt. Het gaat om de werking):
Ingangsfrequentie: 455.9900 volgens leverancierspapieren met TQ 85,4
Uitgangsfrequentie: 465.9900 volgens leverancierspapieren met TQ 85,4

In de buurt van de repeater werkt alles prima.
Op afstand:
Als we zenden met portofoon 1 (RX + TX 455.9900 zonder dup, met tq 85,4)  dan is op porto 2 (RX + TX 465.9900 zonder dup, met tq 85,4) spraak te horen. Repeater zou dus moeten werken zou je zeggen.
Als we zenden met porto 2 (RX + TX 465.9900 zonder dup, met tq 85,4) ontvangen we niets op porto 1 (RX + TX 455.9900 zonder dup, met tq 85,4). Het is dus geen "omgedraaide" repeater.

Maar als we portofoons programeren met 1 kanaal waarbij TX 455.900 TQ 85,4 en RX 465.9900 en dup van 10 mhz dan horen we niets. Het idee was dat de portofoon mogelijk niet goed omging met de dup ofdat de porto naast de frequentie zou staan o.i.d.
Dus andere porto's geprogrammeerd; een Motorola GP360, een Baofeng 888s, een UV-5R met dezelfde instellingen. Werkt allemaal niet.
Wederom alle frequenties apart geprogrammeerd: en wederom praat porto 1 op 455.990 met TQ wel met porto 2 op 465.9900 met zelfde TQ....
Iemand ooit zoiets eerder meegemaakt?

Ligt het nu aan de portofoons of aan de repeater?

Offline Kevinho

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 622
Re: Zenden over repeater werkt niet
« Reactie #9 Gepost op: 18 mei 2018, 11:31:24 »
Heb je een screenshot van de software of doe je dit op de porto zelf?

Je zegt 'in de buurt van de repeater werkt alles prima' - wil je daarmee zeggen dat je gewoon kan communiceren via de repeater als je ernaast staat, maar met dezelfde settings niet als je een stukje verderop staat? Confusing  :o :P

Zou dan eventueel te maken kunnen hebben met de squelch of signaalbreedte en dat je toch niet helemaal op de goede frequentie zit... repeater misschien niet goed gelocked? Het zal ongetwijfeld iets zijn waar overheen gekeken wordt waarschijnlijk :D
Test

Offline SeaSparks

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 160
Re: Zenden over repeater werkt niet
« Reactie #10 Gepost op: 18 mei 2018, 11:41:04 »
Ik heb geen screenshot voorhanden, helaas. Maar dat het confusing is, ben ik geheel met je eens.
Als ik thuis zit (hemelsbreed precies 1 km) dan stuur ik met de ene porto wel de repeater open, maar hoor je geen spraak. Met de andere porto (zelfde geprogrammeerd) wel ander merk, stuur ik de repeater alleen open als ik de microfoon loslaat. Beide porto's zijn TX455 en RX465, beide met TQ.
Jouw suggestie m.b.t. de squelch vindt ik op zich niet zo gek eigenlijk...

Offline Kevinho

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 622
Re: Zenden over repeater werkt niet
« Reactie #11 Gepost op: 18 mei 2018, 11:45:20 »
Heb je een monitorfunctie op die porto's? Probeer anders eens bij de ontvangende porto de TQ weg te halen en kijk (luister) of je dan wat binnen krijgt.
Beide porto's gewoon met RX/TX programmeren maar op de RX geen TQ.
Test

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Zenden over repeater werkt niet
« Reactie #12 Gepost op: 18 mei 2018, 13:53:27 »
Ik ben het met Kevin eens, ik denk dat het in je TQ's zit. Heb je niet iets van een scanner of RTL stick die je even op de uitgang van de repeater kunt zetten. Dan kan je daarmee controleren of de repeater ook op de uitgang een TQ meegeeft (en eventueel welke).

Je geeft aan dat je met de ene porto de repeater open kunt sturen maar geen spraak hoort, maar hoe constateer je dan dat je de repeater open stuurt ??

Structureel werken, eerst zien dat je de TX kant van je porto's op orde krijgt en dan verder naar de RX kant. Alles stap voor stap en bijhouden wat je doet.
En doe jezelf een lol, gebruik voor de testen 1 merk porto. Als alles werkt ga je pas met andere merken verder, anders zie je op den duur door de bomen het bos niet meer.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline SeaSparks

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 160
Re: Zenden over repeater werkt niet
« Reactie #13 Gepost op: 18 mei 2018, 14:42:30 »
Bedankt voor de tips. Ga ik doen.
Ik denk dat ik overigens de repeater openstuur omdat ik op 455 zend en op 465 een draaggolf hoor. Alleen de spraak niet.
Ik ga stap voor stap alles nog eens proberen.

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 859
Re: Zenden over repeater werkt niet
« Reactie #14 Gepost op: 19 mei 2018, 08:49:27 »
Ik zou het probleem zoeken in de audio van de repeater.

Als je hem wel open stuurt en op 465 een draaggolf hoort dan werkt de repeater wel maar neemt deze geen audio over van de ontvangende kant.