Auteur Topic: Sterke signalen / mengprodukten / intermodulatie  (gelezen 27424 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Sterke signalen / mengprodukten / intermodulatie
« Gepost op: 24 februari 2005, 18:52:19 »
Hallo,

Onlangs heb ik als reaktie op een vraag over een vreemde frequentie een verhaal geschreven over storing die kan optreden als gevolg van een combinatie van meerdere sterke signalen (meestal semafoonsignalen).

Misschien wel interessant om even te lezen om te ontdekken hoe je dergelijke frequenties kunt berekenen. Wellicht staan er nog wat bekende stoorfrequenties tussen waarvan nu de oorzaak belicht wordt.

forum/viewtopic.php?p=23576#23576

Groeten, Peter.

Paul

  • Gast
Re: Sterke signalen / mengprodukten / intermodulatie
« Reactie #1 Gepost op: 24 februari 2005, 19:45:16 »
Zoals ik ook in de topic zelf heb geschreven, vind ik dit een zeer interresant verhaal en nooit geweten dat het zoveel invloed op elkaar had. Ik heb het hier ook eens proefondervindelijk vastgesteld en idd komt het veel vaker voor dan je eigenlijk in de gaten hebt.

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Sterke signalen / mengprodukten / intermodulatie
« Reactie #2 Gepost op: 24 februari 2005, 19:54:52 »
Citaat van: "Paul"
Zoals ik ook in de topic zelf heb geschreven, vind ik dit een zeer interresant verhaal en nooit geweten dat het zoveel invloed op elkaar had. Ik heb het hier ook eens proefondervindelijk vastgesteld en idd komt het veel vaker voor dan je eigenlijk in de gaten hebt.

Inderdaad. Uiteraard hoeven de vermogens niet eens extreem hoog te zijn (zoals bij semafonie), het kan ook veroorzaakt worden door een taxicentrale aan de overkant van de straat in combinatie met een ander sterk signaal. Zo hoor ik regelmatig ERMES op BRW11 (167.7500) in combinatie met tooncodes en gesproken woord. Als ik me niet vergis komt dat laatste van 171.7500 en dat klopt precies als je de 3 frequenties naast elkaar legt (171.7500-169.7500=2MHz, 169.7500-2=167.7500 MHz)

Radiozenders hebben natuurlijk een nog hoger vermogen en kunnen ook behoorlijk storen. Dat is ook de reden dat de politie Amsterdam (86.7000) en Rotterdam (86.7250) enige tijd terug van kanaal zijn veranderd omdat ze teveel last hadden van storing in de directe nabijheid van die PTT-torens. Ook dat was weer uitstekend uit te rekenen mbv de in de vorige alinea genoemde berekening. 2 (commerciele) radiozenders die exact op de genoemde frequenties intermodulatie veroorzaken. Nu ontstaat intermodulatie in de ontvanger zelf en hoe beter het apparaat, hoe minder last je er van zult hebben. Echter, gezien de enorme vermogens van die radiozenders is er weinig apparatuur die daar nog tegen bestand is.

Als je de andere kant op kaan rekenen dan zou je uit komen in de luchtvaartband en ik kan me voorstellen dat daar ook de nodige stoorprodukten ontstaan. In dat geval zijn het echter tijdelijke en zeer plaatselijke storingen, terwijl een politie al sneller gedurende langere tijd in dezelfde omgeving cirkuleert...

Groeten, Peter.

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Sterke signalen / mengprodukten / intermodulatie
« Reactie #3 Gepost op: 24 februari 2005, 20:32:23 »
Citaat van: "hunter"
Dat is ook de reden dat de politie Amsterdam (86.7000) en Rotterdam (86.7250) enige tijd terug van kanaal zijn veranderd omdat ze teveel last hadden van storing in de directe nabijheid van die PTT-torens.

http://www.google.nl/groups?selm=a5dmml ... put=gplain

Groeten, Peter.

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2147
Re: Sterke signalen / mengprodukten / intermodulatie
« Reactie #4 Gepost op: 24 februari 2005, 21:13:42 »
Citaat
Zo hoor ik regelmatig ERMES op BRW11 (167.7500) in combinatie met tooncodes en gesproken woord.

En dat heb ik dus regelmatig op CPA-11, 167.9100 MHz. Zowel op de Condor-16, SE-550, Motorola's en andere ontvangers.
Ook de CPA zelf heeft daar last van.

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Sterke signalen / mengprodukten / intermodulatie
« Reactie #5 Gepost op: 24 februari 2005, 22:10:57 »
Citaat van: "D a a f"
En dat heb ik dus regelmatig op CPA-11, 167.9100 MHz. Zowel op de Condor-16, SE-550, Motorola's en andere ontvangers.
Ook de CPA zelf heeft daar last van.

Hmm dat 2e signaal kan dan afkomstig zijn van 166.0700 of 171.5900...

Groeten, Peter.

Freqfreak01

  • Gast
Re: Sterke signalen / mengprodukten / intermodulatie
« Reactie #6 Gepost op: 20 november 2005, 22:19:03 »
Ik heb tegenwoordig op de 167.6500 (GEKENMERKT ALS CPA) een enorm harde pieptoen, dat 3 keer keihard piept! Dat is erg vervelend, weet iemand misschien wat die pieptoon kan zijn, ik overigens ook gehoord dat dit kanaal een C2000 kanaal is

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Sterke signalen / mengprodukten / intermodulatie
« Reactie #7 Gepost op: 21 november 2005, 07:09:59 »
Citaat van: "Freqfreak01"
Ik heb tegenwoordig op de 167.6500 (GEKENMERKT ALS CPA) een enorm harde pieptoen, dat 3 keer keihard piept! Dat is erg vervelend, weet iemand misschien wat die pieptoon kan zijn, ik overigens ook gehoord dat dit kanaal een C2000 kanaal is

C2000 zit in de 380 MHz, dus wie zoiets vertelt heeft kennelijk een hele dikke duim :) Het kunnen 2 dingen zijn, of een acknowlegdetoon (bevestiging na het ontvangen van een statuscode) of werkzaamheden aan de zender waarbij er testtonen worden uitgezonden...

Staat overigens volledig los van dit onderwerp...

Groeten, Peter.

Offline HOGE

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 4
Re: Sterke signalen / mengprodukten / intermodulatie
« Reactie #8 Gepost op: 16 december 2009, 12:27:05 »
Ik las dit verhaal en heb daar nog wel een verhaal over uit,"den ouden doos", van het analoge tijdperk.

Voor de scheepvaart op het Gooi- IJ- en Eemmeer  is het vaak lastig om te communiceren met de kustwacht, omdat dit gebied zich op het randje bevindt van het verzorgingsgebied.

De technische dienst van de kustwacht is een hele dag met onze reddingboot Seeker meegeweest om de problemen in kaart te brengen en ondermeer dit heeft geresulteerd in het plaatsen van een steuzender bij Maartensdijk

Tot de verbazing van de kustwacht hoorde zij regelmatig het radioverkeer van de auto's van de politie Gooi- en Vechtreek.

Ik heb de technische dienst Kustwacht gebeld en hen gewezen op het feit dat die auto's uitzonden op de frequentie 78.400 Mhz, wat precies de halveringsfrequentie is van marifoonkanaal 16: 156.800!

De zender is toen weer weggehaald.

Henk

Leen Ansems

  • Gast
Re: Sterke signalen / mengprodukten / intermodulatie
« Reactie #9 Gepost op: 16 december 2009, 14:37:35 »
Citaat van: "HOGE"
Tot de verbazing van de kustwacht hoorde zij regelmatig het radioverkeer van de auto's van de politie Gooi- en Vechtreek. Ik heb de technische dienst Kustwacht gebeld en hen gewezen op het feit dat die auto's uitzonden op de frequentie 78.400 Mhz, wat precies de halveringsfrequentie is van marifoonkanaal 16: 156.800! De zender is toen weer weggehaald.Henk

In Den Helder kwam ook de politie binnen op een marifoonkanaal van de verkeerspost. Daar snapte niemand wat van tot ik een keer aan het rekenen ben geslagen. Zelfde storing: 2de harmonische. Met de overstap op C2000 is ook dat probleem uit de wereld.