Auteur Topic: P2000 online weer ter discussie  (gelezen 14672 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Michael

  • Gast
Re: P2000 online weer ter discussie
« Reactie #15 Gepost op: 20 oktober 2007, 11:19:48 »
Dat van die betaalsectie dat hoeft van mij ook niet zo zeer maar wat wel alsmaar voorkomt is dat het schuld is van PD5HW Bla Bla Bla...

Waarom moet PD5HW hier juist de dupe van zijn. Er zijn tientallen van dit soort P-2000 alarmeringen te vinden op het Internet en net die ene site komt als negativiteit alsmaar naar boven  :|

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: P2000 online weer ter discussie
« Reactie #16 Gepost op: 20 oktober 2007, 11:26:03 »
PD5HW wordt als voorbeeld gesteld. En ja dat hebben ze daar denk ik te danken aan hun (enorme) naamsbekendheid. Noem jij maar eens een andere P2000 site met dezelfde mogelijkheden en met een naam van slechts 5 karakters.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: P2000 online weer ter discussie
« Reactie #17 Gepost op: 20 oktober 2007, 12:25:33 »
Citaat van: "Michael"
Dat van die betaalsectie dat hoeft van mij ook niet zo zeer maar wat wel alsmaar voorkomt is dat het schuld is van PD5HW Bla Bla Bla...

Waarom moet PD5HW hier juist de dupe van zijn. Er zijn tientallen van dit soort P-2000 alarmeringen te vinden op het Internet en net die ene site komt als negativiteit alsmaar naar boven  :|

PD5HW is de bekendste maar blijkbaar gaan velen zich steeds meer ergeren aan deze site.

Persoonlijk krijg ik ook overal jeuk als ik die site zie. Het heeft niks meer te maken met iemand die hobbymatig of uit belangstelling voor hulpdiensten zo'n site online zet, zoals je elders wel ziet, maar het is een site geworden waar ordinair (grof?) geld verdiend wordt over de rug van anderen. Dat vind ik uiterst verwerpelijk. Zoals ik al eerder zei wordt het leed van anderen op deze manier amusement.

Kotsmisselijk wordt ik van het volgende:"Als betalend lid kunt u participeren in deze projecten, zoals het archief, met miljoenen regels uit 2006 en 2007, waarin op dynamische wijze kan worden gezocht. Een uitstekend gereedschap voor wetenschappelijk onderzoek, om die ene melding terug te vinden of als gereedschap voor de hulpverlener.

(gelezen op PD5HW na "Betalend Lid" aangeklikt te hebben).

Als er al wetenschappelijk onderzoek gepleegd zou moeten worden, dan moeten die gegevens uit officiele bron aangeleverd worden, niet door een hobbyist. Hetzelfde geldt voor de opmerking "gereedschap voor de hulpverlener". Als er al behoefte is aan dat gereedschap, dan dient dat op officiele wijze beschikbaar gesteld te worden. Laten betalen voor deze informatie riekt naar ziekelijke sensatiezucht enerzijds en ziekelijke geldzucht anderzijds. Zelfs als ik mijn toon zou nuanceren kom ik uit op walgelijk.

Kent iemand het standpunt van de overheid over dit soort sites? Er zijn al een paar keer kamervragen gesteld over incidenten. Is er al eens een uitspraak gedaan over de rechtmatigheid van de P2000 monitoren?

Offline Ivo

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 75
Re: P2000 online weer ter discussie
« Reactie #18 Gepost op: 20 oktober 2007, 14:25:45 »
Het was toch ook nog altijd zo dat je vrij bent om te ontvangen en te decoderen mits daar geen commercieel voordeel mee wordt gehaald ?
Lijkt me dat er in dit geval dus wel degelijk sprake van is.
Nogmaals, als ik kijk wat mensen voor sporen achterlaten met betrekking tot hun gegevens, en daar was de bonuskaart een voorbeeld van, lijkt me de ophef over de online p2000 monitoren nogal overdreven, want dan hadden ze jaren geleden de 1e online scanners ook moeten verbieden, want ook over de ether werd er niet moeilijk gedaan over een adres & huisnummer in het geval van huiselijk geweld of onwelwordingen.

Als de overheid een probleem heeft met het meelezen van P2000 op internet, moeten ze om het 100& uit te sluiten het p2000 systeem heroverwegen.
Vergelijk het met een inbraak in je auto, tuurlijk is diegene fout die je tomtom eruit steelt als jij hem erin laat zitten en zou het eigenlijk niet moeten kunnen, maar het gebeurt, en als je 100% zeker wil zijn, moet je hem eruit halen.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: P2000 online weer ter discussie
« Reactie #19 Gepost op: 20 oktober 2007, 14:35:12 »
Citaat van: "Ivo"
Als de overheid een probleem heeft met het meelezen van P2000 op internet, moeten ze om het 100& uit te sluiten het p2000 systeem heroverwegen.

P2000 werkt goed. Het is mij echter een raadsel dat de overheid niet nu al optreedt tegen P2000 monitoren. Je zou zeggen dat het met de huidige wetgeving al mogelijk is. Zo niet, dan zou de wet misschien aangepast moeten worden om deze uitwassen tegen te gaan.....

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: P2000 online weer ter discussie
« Reactie #20 Gepost op: 20 oktober 2007, 15:17:59 »
Citaat van: "Ivo"
Het was toch ook nog altijd zo dat je vrij bent om te ontvangen en te decoderen mits daar geen commercieel voordeel mee wordt gehaald?

Je mag alles ontvangen, maar je mag dat niet met anderen delen. Het moet simpelweg het ene oor in gaan en er net zo snel weer via het andere oor weer uit gaan. Door het online te zetten deel je de ontvangen berichten met anderen en wat jij hierboven schetst gaat zelfs nog een stap verder...

Citaat van: "Ivo"
want dan hadden ze jaren geleden de 1e online scanners ook moeten verbieden, want ook over de ether werd er niet moeilijk gedaan over een adres & huisnummer in het geval van huiselijk geweld of onwelwordingen.

Zit wel wat in, want ook dat wat volgens de letter van de wet niet toegestaan. Echter, alles wat over een stream gaat is "eenmalig" op te vangen. De P2000-berichten waar het nu om gaat hoef je niet perse "live" mee te volgen, je kunt dagen, weken, maanden en zelfs jaren terugbladeren. Volgens de letter van de wet is het zelfs niet toegestaan om in jouw eigen PDW logfiles aan te laten maken. Dat valt immers niet onder "het ene oor in, het andere eruit". Zodra je een archief aanmaakt van niet voor jou bestemde berichten dan begeef je je ook al op een hellend vlak en laat staan als je dat archief ook nog eens voor derden beschikbaar stelt. Ik kan mij vergissen, maar volgens mij heeft men dan al 2 punten om zo'n site uit de lucht te halen. Laat staan als een en ander dan ook nog eens commercieel wordt. Ja Michael, rara waarom steeds die ene site wordt genoemd, je ziet door de reclame de berichten bijna niet meer en op het forum word je "getrakteerd" op ongevraagde reclame onder je eigen postings...

Citaat van: "Ivo"
Als de overheid een probleem heeft met het meelezen van P2000 op internet, moeten ze om het 100& uit te sluiten het p2000 systeem heroverwegen.

Kom op zeg, ben je nu werkelijk serieus?

- Om misbruik van messen te voorkomen moet men maar hun boterham smeren met een lepel?
- Om het door rood rijden uit te bannen moeten we maar de stoplichten verbieden? Auto's verbieden? Rotondes aanleggen?

Ik wilde nog wat voorbeelden noemen maar het lijkt me zo wel duidelijk. Jij wilt de zaken omdraaien, maar is het niet zo dat het misbruik zelf aangepakt dient te worden?

Citaat van: "Ivo"
Vergelijk het met een inbraak in je auto, tuurlijk is diegene fout die je tomtom eruit steelt als jij hem erin laat zitten en zou het eigenlijk niet moeten kunnen, maar het gebeurt, en als je 100% zeker wil zijn, moet je hem eruit halen.

Daar zit wat in (preventie), maar het aanpakken van iets wat open en bloot op internet staat lijkt me een stuk makkelijker en afschikwekkender voor anderen dan het oppakken en "straffen" van een auto-inbreker.

Groeten, Peter.

Offline Ivo

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 75
Re: P2000 online weer ter discussie
« Reactie #21 Gepost op: 20 oktober 2007, 17:52:17 »
Citaat van: "hunter"
Citaat van: "Ivo"
Als de overheid een probleem heeft met het meelezen van P2000 op internet, moeten ze om het 100& uit te sluiten het p2000 systeem heroverwegen.

Kom op zeg, ben je nu werkelijk serieus?

- Om misbruik van messen te voorkomen moet men maar hun boterham smeren met een lepel?
- Om het door rood rijden uit te bannen moeten we maar de stoplichten verbieden? Auto's verbieden? Rotondes aanleggen?

Ik wilde nog wat voorbeelden noemen maar het lijkt me zo wel duidelijk. Jij wilt de zaken omdraaien, maar is het niet zo dat het misbruik zelf aangepakt dient te worden?

Citaat van: "Ivo"
Vergelijk het met een inbraak in je auto, tuurlijk is diegene fout die je tomtom eruit steelt als jij hem erin laat zitten en zou het eigenlijk niet moeten kunnen, maar het gebeurt, en als je 100% zeker wil zijn, moet je hem eruit halen.

Daar zit wat in (preventie), maar het aanpakken van iets wat open en bloot op internet staat lijkt me een stuk makkelijker en afschikwekkender voor anderen dan het oppakken en "straffen" van een auto-inbreker.

Groeten, Peter.

Vandaar ook het stukje eronder Peter, het is redelijk hypothetisch, maar je kan je afvragen of het gebruiken van een redelijk open protocol zo verstandig is, als je wil dat gegevens niet open en bloot komen te liggen.
Anders hadden ze ook 3 kwart van het forum gelukkig kunnen maken door de encryptielaag van c2000 weg te laten.
Tuurlijk is het zo, dat misbruik aangepakt moet worden, maar nogmaals, om het 100% uit te sluiten, moet je bij de bron beginnen, en ja, dat is serieus ;)

Offline Peterw410

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 275
    • http://hendrik-ido-ambacht.brandweer.net
Re: P2000 online weer ter discussie
« Reactie #22 Gepost op: 20 oktober 2007, 22:40:18 »
Hallo ik heb jullie discussie gevolgd. Ik heb zelf een P2000 monitor http://www.P2000ZHZ-RR.nl hieraan heb ik aan de P2000 tekst (oude) analoge spraak gekoppeld. Deze site is geheel kosteloos te bezoeken. Er is enkel wat reclame voor de server kosten te dekken. Persoonlijk vind ik de P2000 monitor (brandweer) niet fout. Vroeger op het analoge netwerk hoorde je zelf nog meer. Het ambulance deel vind ik zelf niet zo interessant ik heb hier zelf een pol over gestart om deze dienst van de site te verwijderen. Alleen heeft dit weinig nut als er nog genoeg andere site’s ze publiceren. Er zijn ook positieve kanten aan de monitor. Ze worden op meldkamers gebruik, Gemeentehuizen bij grote incidenten, en veel brandweer personeel houden de alarmeringen in de gaten bij wat groter  incidenten. Daarvoor kan je niet overal je scanner en PDW mee naar toe te nemen.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: P2000 online weer ter discussie
« Reactie #23 Gepost op: 20 oktober 2007, 22:52:58 »
Citaat van: "Peterw410"
Er zijn ook positieve kanten aan de monitor. Ze worden op meldkamers gebruik, Gemeentehuizen bij grote incidenten, en veel brandweer personeel houden de alarmeringen in de gaten bij wat groter  incidenten. Daarvoor kan je niet overal je scanner en PDW mee naar toe te nemen.

En op speciaal verzoek van dit soort functionarissen houdt ik mijn monitor nog online. Ik ken hier een aantal vrijwilligers van de brandweer die zeer regelmatig meelezen.
En je hebt het misschien ooit weleens op de scanner gehoord.
HB de 15-01
15-01 zegt u het maar
HB we zien een ambulance met toeters en bellen rijden. Is u iets bekend?
Nee ze hebben mij niet gebeld, zal wel een gevalletje huisarts zijn.

Of er komen bij een AC meldingen binnen van een brand ergens in de duinen. Blijkt er een flinke brand te zijn in een buurregio.
Zelf in het verleden diverse malen gehoord.