Auteur Topic: Communiceren grote afstanden in stad  (gelezen 10982 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline scolty

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 11
Communiceren grote afstanden in stad
« Gepost op: 17 mei 2016, 15:34:17 »
Beste leden,

Aankomende zomer ga ik naar het mooie kroatie.
Nou zijn we met een groep en willen we in de stad met elkaar kunnen blijven communiceren aangezien bellen zo duur is.
Ik heb dus iets nodig met een groot bereik om in contact te kunnen blijven (stad is dichtbebouwd).
Weet iemand hoe ik dit kan doen? (heb niet een heel groot bereik maar zag wat midland setjes op internet met meer dan 15km bereik)
Weet iemand ook hoe het zit met vergunningen en pakkans?

Hoor graag van jullie!

Offline Nightwish

  • Systeembeheerder
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 409
Re: Communiceren grote afstanden in stad
« Reactie #1 Gepost op: 17 mei 2016, 16:48:55 »
Ik heb geen idee eigenlijk... dichtbebouwde steden, vergunningsvrij en grote afstand gaan meestal niet samen. tenzij ze daar iets hebben zoals freenet waar je 5 watt mag uitblazen ipv 0.5 watt. maar ook dan zal je niet heel erg gek ver komen zonder iets van een repeater ofzo. en dan zit je meteen weer met een vergunning en dergelijke.
SDR-Stick (3x) ~ Airspy Mini ~ Uniden UBCD3600XLT ~  Uniden 125XLT ~ Uniden 3500XLT ~ Hoxin MA-1500

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Communiceren grote afstanden in stad
« Reactie #2 Gepost op: 17 mei 2016, 17:02:36 »
Gaat niet werken en is illegaal. Beter prepaid simkaartjes overwegen. Bijvoorbeeld http://www.tourist.bonbon.hr/ . EUR6 voor 5 GB. Kun je appen tot je een ons weegt.

Offline WH521

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 721
Re: Communiceren grote afstanden in stad
« Reactie #3 Gepost op: 22 mei 2016, 12:15:34 »
Old skool 27mc voor in de auto wellicht? :)

Ron 01

  • Gast
Re: Communiceren grote afstanden in stad
« Reactie #4 Gepost op: 22 mei 2016, 12:47:27 »
Ik zou eerst even kijken wat daar eigenlijk wel toegestaan is, de politie daar is niet mals. Als je een antenne op je auto heb trek je al gauw de aandacht.

Gr. Ron

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Communiceren grote afstanden in stad
« Reactie #5 Gepost op: 22 mei 2016, 20:14:50 »
En nu eerst even op een reactie van scolty wachten?

' Laatst actief:  17 mei 2016, 16:49:35'

Offline scolty

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 11
Re: Communiceren grote afstanden in stad
« Reactie #6 Gepost op: 26 mei 2016, 23:42:55 »
Beste leden!

Bedankt voor alle reacties:)

Wij gaan dit jaar met een groepje naar ultra europe dat is een festival in split(kroatie).
Aangezien we wel eens taken verdelen (schoonmaak/boodschappen oid) willen wij een klein setje hebben om te communiceren. Dit zal op een afstand van een km of 3 zijn. Nu zie ik heel wat setjes op marktplaats maar ik weet niet wat ik moet hebbem. Er staat soms 10km bereik maar is dat in split dan ook? Groter bereik heb je de midland maar daar moet je een vergunning voor nodig hebbem hoor ik? (En wat is de pakkans?)

Wie helpt mij verder?

Bedankt voor de tips van simkaartjes oid maar we willen wel echt walkies hebben of iets gelijks :)

Offline Nightwish

  • Systeembeheerder
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 409
Re: Communiceren grote afstanden in stad
« Reactie #7 Gepost op: 27 mei 2016, 08:38:45 »
ik zou het niet riskeren om met een illegale porto in die landen te gaan werken, aangezien je soms bij onze buurlanden al flink de sjaak bent als ze je ermee pakken.

ga er van uit dat het vergunningsvrije spul in de stad maar een gering bereik heeft, die 10KM ga je echt alleen halen onder ideale omstandigheden, grote hoogte, vrij zicht.
SDR-Stick (3x) ~ Airspy Mini ~ Uniden UBCD3600XLT ~  Uniden 125XLT ~ Uniden 3500XLT ~ Hoxin MA-1500

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Communiceren grote afstanden in stad
« Reactie #8 Gepost op: 27 mei 2016, 09:02:02 »
ga er van uit dat het vergunningsvrije spul in de stad maar een gering bereik heeft, die 10KM ga je echt alleen halen onder ideale omstandigheden, grote hoogte, vrij zicht.

Inderdaad. In stedelijk gebied mag je blij zijn als je met 500 mW van porto naar porto op straatniveau een kilometer haalt. Met 5 watt hooguit het dubbele.

Offline Mose

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 470
  • Rotterdam
Re: Communiceren grote afstanden in stad
« Reactie #9 Gepost op: 28 mei 2016, 17:20:06 »
Gaat het je er echt om dat het portofoons oid. zijn of alleen dat het een Push-To-Talksysteem wordt?
In het geval van dat laatste kan je inderdaad wat simkaartjes kopen en een app als Zello gebruiken. Het werkt prima, en je hebt vrijwel overal bereik. Bovendien gebruikt het niet al te veel data, dus met 6GB kan je een hele tijd vooruit. Moet je natuurlijk wel smartphones hebben. Gegeven dat je die hebt, kom je waarschijnlijk goedkoper uit dan met een paar PMR-porto's.
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))