Auteur Topic: Porto Amsterdam  (gelezen 2729 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

MichelH

  • Gast
Porto Amsterdam
« Gepost op: 5 februari 2006, 10:50:26 »
Mogge allen,

Sinds kort kwam ik er bij toeval achter dat ik hier (in 't Gooi) de porto's van de Amsterdamse politie kan ontvangen. Ik luister hier nu regelmatig naar, maar heb een vraag waarvan ik het antwoord niet heb kunnen vinden d.m.v. de zoekfunctie.

Amsterdam heeft 5 districten: Noord, Oost, Zuid, West en Centrum. Ieder district heeft zijn eigen freq. maar er is ook een algemene porto freq. Is die algemene voor heel Amsterdam? En op welke momenten gebruikt men dan de algemene, of juist zijn/haar district freq.? Als ik me niet vergis en ik hoor het HB op de algemene freq. (467.070)  kan ik op de achtergrond het HB van een ander district horen, of vergis ik mij hier in?

Alvast bedankt voor de moeite!

Groeten,
Michel.

Offline tcf

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 226
Re: Porto Amsterdam
« Reactie #1 Gepost op: 5 februari 2006, 13:02:22 »
Citaat van: "MichelH"
Mogge allen,

Sinds kort kwam ik er bij toeval achter dat ik hier (in 't Gooi) de porto's van de Amsterdamse politie kan ontvangen. Ik luister hier nu regelmatig naar, maar heb een vraag waarvan ik het antwoord niet heb kunnen vinden d.m.v. de zoekfunctie.

Amsterdam heeft 5 districten: Noord, Oost, Zuid, West en Centrum. Ieder district heeft zijn eigen freq. maar er is ook een algemene porto freq. Is die algemene voor heel Amsterdam? En op welke momenten gebruikt men dan de algemene, of juist zijn/haar district freq.? Als ik me niet vergis en ik hoor het HB op de algemene freq. (467.070)  kan ik op de achtergrond het HB van een ander district horen, of vergis ik mij hier in?

Alvast bedankt voor de moeite!

Groeten,
Michel.

Hoi Michel,

Het klopt dat je de "porto algemeen" van Amsterdam bij jou kunt horen, ik kan hem hier in Leerdam met een rubberduck antenne zelfs nog keihard ontvangen!! :)

De algemene porto is voor communicatie tussen de meldkamer en alle eenheiden van de regio Amsterdam-Amstelland die portofonisch contact moeten onderhouden met de meldkamer Amsterdam ( denk aan de noodhulp, hondengeleiders enz...maar ook de wijkteams) Vaak of liever gezegd bijna altijd zet een surveillerend koppel,1 van de porto's op algemeen en de ander op de porto van het district. Zo kan men beide frequenties uitluisteren.

 De reden dat er districtsporto's zijn is om het algemene portokanaal te ontlasten ( net als o.a. in  Rotterdam ). Anders zou al het "verkeer", ook het onderlinge "verkeer" via 1 kanaal gaan. Met zoveel eenheiden, als bijvoorbeeld in Amsterdam, is het kanaal dan natuurlijk snel overbelast.

Grote voordeel met C2000 is dat men vrijwel oneindig veel gespreksgroepen kan creeeren en het netwerk dus bijna niet overbelast kan worden. Nadeel is dat je niet alles meer kunt volgen via 1 gespreksgroep....Verschillende diensten zullen een eigen gespreksgroep krijgen, waardoor regelmatig geschakeld of gekoppeld moet worden om contact met een andere dienst te kunnen onderhouden.....

Hoop dat ik je vraag heb kunnen beantwoorden
Wees verstandig, blijf jezelf