Auteur Topic: Onbekende antenne  (gelezen 7044 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Ron 01

  • Gast
Onbekende antenne
« Gepost op: 23 augustus 2007, 09:23:15 »
Hallo forumleden, ik heb hier een antenne waar ik graag meer over wil weten. Er staat niets van een merk of typeaanduiding op maar misschien is er iemand die me er meer over kan vertellen.
Het is een buis van 36cm lang en 32mm dik, er zit een tussenstukje bij met de tekst: RF-DC filter 10khz-250mhz
De antenne zou dus geschikt moeten zijn voor dit frequentiebereik.
Wat snelle testen geven aan dat ook zo blijkt te zijn.
Zo te zien hebben er ooit zijradialen aan gezeten maar die zitten er niet meer bij.
Wie kan me hier iets over vertellen?




Bijvoorbaat dank, Ron

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1994
Re: Onbekende antenne
« Reactie #1 Gepost op: 23 augustus 2007, 09:36:41 »
Deze antennes werden in grote getalen verkocht op de radiobeurs in Rosmalen voor 5 of 10 euro.

Ik meen me te herinneren dat ze voor het 900 MHz gebied zijn.

Feitelijk stellen dit soort "scansticks" weinig voor. Meestal niks meer of minder dan een plastic buis met een installatiedraadje en de ruimte opgevuld met schuim.

De schroefgaten waar bouten inzitten, zijn bedoeld om de antenne op een pijp vast te zetten.

Ron 01

  • Gast
Re: Onbekende antenne
« Reactie #2 Gepost op: 23 augustus 2007, 11:02:41 »
Ik denk dat je abuis bent, er zit geen "installatiedraadje" in de antenne maar een gewikkelde spoel met bij de aansluitplug een printje.
Het printje wordt gevoed door een 12V aansluiting op het RF filter.
Aan de onderzijde zitten 4 schroefgaten waarvan er 3 op gelijke afstand zitten (120 graden) het vierde schroefgat is inderdaad om de antenne vast te zetten. Het zou nogal vreemd zijn om een antenne`tje van 36 cm met 4 M6 bouten vast te zetten, niet? :?
Verder blijkt dat na wat testen, dat de prestaties helemaal niet tegenvallen.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 742
Re: Onbekende antenne
« Reactie #3 Gepost op: 23 augustus 2007, 13:13:12 »
Citaat van: "Ron 01"
Ik denk dat je abuis bent, er zit geen "installatiedraadje" in de antenne maar een gewikkelde spoel met bij de aansluitplug een printje.
Het printje wordt gevoed door een 12V aansluiting op het RF filter.
Aan de onderzijde zitten 4 schroefgaten waarvan er 3 op gelijke afstand zitten (120 graden) het vierde schroefgat is inderdaad om de antenne vast te zetten. Het zou nogal vreemd zijn om een antenne`tje van 36 cm met 4 M6 bouten vast te zetten, niet? :?
Verder blijkt dat na wat testen, dat de prestaties helemaal niet tegenvallen.

Hoi,

Volgens mij horen er geen radialen bij deze antenne. Volgens mij zijn die drie schroefgaten idd om 'm mee vast te zetten. Lijkt een beetje overmoedig maar dat was de man die deze antennes ook :P

Het is inderdaad een actieve HF antenne en als zodanig schijnt ie best aardig te presteren. Er heeft ooit nog een test gestaan in de RAM waar ie er vrij goed vanaf kwam.

Ik heb dat ding ook nog ergens liggen maar bij mij kapte de antenne er na een paar dagen al mee. Op de 1 of andere manier rust er een vloek op mij en actieve antennes.

Ron 01

  • Gast
Re: Onbekende antenne
« Reactie #4 Gepost op: 23 augustus 2007, 15:28:18 »
Okee, weer iets wijzer. Vandaag nog wat (op zolder) uitgeprobeert (2 meter 144-146Mhz) en ik ben er best tevreden over. Morgen eens kijken wat ie buiten doet.
Bedankt voor de reacties, Ron

P.S. Edwin, heb je die test nog ergens?

Offline Scannernet.nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 183
    • Scannernet.nl
Re: Onbekende antenne
« Reactie #5 Gepost op: 10 november 2007, 11:11:04 »
Hallo,

bovenstaande antenne is inderdaad een actieve HF-antenne. Heb er zelf ook één. Antennes zijn gemaakt door Patronix (fabrikant bestaat niet meer, maar is overgenomen door een andere firma). Frequentiebereik is 30kHz - 30mHz.
Kijk ook eens op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, Flightradars & meer.....

Volg ook onze Twitter & Facebook

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21707
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Onbekende antenne
« Reactie #6 Gepost op: 10 november 2007, 11:17:06 »
Citaat van: "Bass"
bovenstaande antenne is inderdaad een actieve HF-antenne. Heb er zelf ook één.

En wat zijn de ervaringen?

Offline Scannernet.nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 183
    • Scannernet.nl
Re: Onbekende antenne
« Reactie #7 Gepost op: 10 november 2007, 11:20:41 »
Ervaringen heb ik er nog niet mee, ik heb de antenne net in bezit en hij moet nog gemonteerd worden. Ik ga hem gebruiken i.c.m. een Target HF3. Zodra ik de "boel" geinstalleerd heb en er ervaringen mee op gedaan heb, laat ik het hier weten
Kijk ook eens op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, Flightradars & meer.....

Volg ook onze Twitter & Facebook

exLid057

  • Gast
Re: Onbekende antenne
« Reactie #8 Gepost op: 10 november 2007, 11:37:13 »
Citaat van: "Johan Beck"
Citaat van: "Bass"
bovenstaande antenne is inderdaad een actieve HF-antenne. Heb er zelf ook één.

En wat zijn de ervaringen?

Intresse in HF ontvangst Johan ? zoja haal de dx-one 2 dan hebt je wat je graag wil een goede antenne, of was het alleen intressen wat hij doet ??

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21707
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Onbekende antenne
« Reactie #9 Gepost op: 10 november 2007, 11:43:50 »
Citaat van: "lpz-nl13161"
Intresse in HF ontvangst Johan ? zoja haal de dx-one 2 dan hebt je wat je graag wil een goede antenne, of was het alleen intressen wat hij doet ??

Ik wil ook weer wat actiever gaan luisteren op HF en ben dus benieuwd naar de ervaringen met actieve antennes. Ik kan helaas het dak niet meer op om een draad te spannen.

Zelf ben ik namelijk onlangs in het bezit gekomen van de DX-HT-701.

exLid057

  • Gast
Re: Onbekende antenne
« Reactie #10 Gepost op: 10 november 2007, 11:50:47 »
Citaat van: "Johan Beck"
Citaat van: "lpz-nl13161"
Intresse in HF ontvangst Johan ? zoja haal de dx-one 2 dan hebt je wat je graag wil een goede antenne, of was het alleen intressen wat hij doet ??

Ik wil ook weer wat actiever gaan luisteren op HF en ben dus benieuwd naar de ervaringen met actieve antennes. Ik kan helaas het dak niet meer op om een draad te spannen.

Zelf ben ik namelijk onlangs in het bezit gekomen van de DX-HT-701.

Dat is jamme, mag je er niet meer op het dak komen :?

 Deze antenne ken ik niet, maar met welke ontvangen ga je luisteren, hou er rekening mee en ik denk ook wel dat je dat zelf ook weet, somegen ontvangers kunnen niet tegen actiever antenners, ze gaan helemaal over hun nek.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21707
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Onbekende antenne
« Reactie #11 Gepost op: 10 november 2007, 11:55:55 »
Nou deze antenne begint pas bij 50 MHz dus voor HF houdt het al op.
En dat actieve antennes oversturing kunnen veroorzaken is mij uiteraard bekend  ;)

Offline Scannernet.nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 183
    • Scannernet.nl
Re: Onbekende antenne
« Reactie #12 Gepost op: 10 november 2007, 12:28:51 »
Nog even een vraagje...

moet de RF-DC splitter direct aan de antenne gekoppeld worden of mag deze splitter ook d.m.v. een stuk coax-kabel aan de antenne gekoppeld worden?

Kijk ook eens op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, Flightradars & meer.....

Volg ook onze Twitter & Facebook

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21707
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Onbekende antenne
« Reactie #13 Gepost op: 10 november 2007, 12:37:51 »
Citaat van: "Bass"
Nog even een vraagje...

moet de RF-DC splitter direct aan de antenne gekoppeld worden of mag deze splitter ook d.m.v. een stuk coax-kabel aan de antenne gekoppeld worden?

Deze mag gewoon binnenshuis bij de ontvanger komen. Hij zorgt er alleen maar voor dat er prik bij de versterker in de antenne komt.