Om ons te beperken tot civiele toepassingen, nautische kaarten zijn al enige jaren in WGS84 juist om fouten in de navigatie te vermijden.
Nederland heeft alles momenteel goed op orde maar elders zijn er nog veel niet wgs84 kaarten. Overigens zijn die correcties vaak mininiem te noemen. Een datum blijft echter iets om even goed te controleren voor je een gps en of kaart gaat gebruiken. Veel GPSèn kun je tegenwoordig op meerdere datums zetten en zoals je zelf al aangaf gebruikt de landmeting in nederland de rijksdriehoekcoordinaten oftewel RD.
Verder lijkt het me zinnig om bij uitwisseling van nautische coördinaten de gebruikelijke standaard te gebruiken, anders heeft vermelden van nauwkeurige coördinaten juist geen enkele zin.
Mja gebruikelijk dan even tussen aanhalingstekens lijkt me :-|
Maar waarom toch die verschrikkelijke nauwkeurigheid vraag ik mij steeds af??? Het is mooi om te kunnen vertellen dat je positie tot op de meter klopt , maar wat schiet je er mee op? Er zijn ook nog hele volksstammen die beweren dat de maximale misaanwijzing van GPS slechts 1 a 2 meter is!
Dergelijke nauwkeurigheid is van groot belang bij landmeting , survey en alle werken die daarme te maken hebben. (Bijvoorbeeld baggeren, offshore, hydrografische dienst) Ook bij kustnavigatie ( Nauw vaarwater) is het verstandig om een wgs kaart te gebruiken icm een gps.
Maar juist dan geld dat je niet alleen van een GPS mag uitgaan.
Als je een positie opgeeft die honderd meter verder ligt dan opgegeven .. zouden de mesen dan niet kunnen vinden wat ze zoeken ?
Voor degenen met interesse waar wij het allemaal over hebben zie onderstaande link:
http://www.ngi.be/Common/articles/G/nav ... et_GPS.pdfgroeten Roland