Auteur Topic: weeral een splits vraagje (don't shoot me!)  (gelezen 2518 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline com306

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 125
weeral een splits vraagje (don't shoot me!)
« Gepost op: 6 augustus 2006, 15:27:34 »
Mijn vraagje :

Ik heb op zolder een SD1300 voor algemene ontvangst en een Scanstick voor pdw,... .

De SD1300 gaat naar beneden in de living naar de icr5. De scanstick gaat naar de "hobbykamer" voor de comttel en ic-a20 aan de pc. Nu zou ik graag ook de SD1300 doorvoeren naar die hobbykamer. Het is wel de bedoeling dat er steeds maar 1 scanner (de icr5) op die lijn hangt. Dus of boven of beneden! De andere 2 blijven steeds aan de scanstick.
Ik wil nu gewoon weten of ik de kabel van de SD1300 (H2000) gewoon mag splitsen door een soldering (gewoon een aftakking met een andere H2000 of RG58, dmv van een zuivere soldering en goed aftapen)

Bedankt.
USC230 met Sirio SD1300N en UBC785XLT met Sirio SD1300N
Com202 (Astrid-paging) met Groundplane
IC-A20 + 3 x AE180H (Acars) met 4x Groundplane
MicroADSB

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: weeral een splits vraagje (don't shoot me!)
« Reactie #1 Gepost op: 6 augustus 2006, 15:57:37 »
Hoi!

Citaat van: "com306"
Mijn vraagje :

Ik heb op zolder een SD1300 voor algemene ontvangst en een Scanstick voor pdw,... .

De SD1300 gaat naar beneden in de living naar de icr5. De scanstick gaat naar de "hobbykamer" voor de comttel en ic-a20 aan de pc. Nu zou ik graag ook de SD1300 doorvoeren naar die hobbykamer. Het is wel de bedoeling dat er steeds maar 1 scanner (de icr5) op die lijn hangt. Dus of boven of beneden! De andere 2 blijven steeds aan de scanstick.
Ik wil nu gewoon weten of ik de kabel van de SD1300 (H2000) gewoon mag splitsen door een soldering (gewoon een aftakking met een andere H2000 of RG58, dmv van een zuivere soldering en goed aftapen)

Bedankt.

Ik zou de kabel zeker niet splisten dmv een soldering, de kabel is al redelijk lang al ik zo het verhaal mag geloven. Wat je zou kunnen doen:
Je kan een hoogwaardige splitter/combiner aanschaffen van RF-systems, type SP-1 als ik het me goed herinner. Daarbij hoef je niet te schakelen maar hang je de antenne aan 1 kabel tot aan de splitter, bij de splitter gaat er een kabel naar de living en 1 kabel naar je hobbykamer. Deze splitters/combiners zijn relatief duur.

Wat je ook kan doen, maar dan moet je steeds een knop omzetten, is een antenneschakelaar nemen. Ook hier geldt; 1 kabel naar de antenne tot aan de antenneschakelaar, daarna 1 naar de living en 1 naar de hobbykamer. Nadeel is dus dat je telkens naar de schakelaar toe moet gaan om deze om te zetten.

Heb je wat aan deze informatie?

Offline com306

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 125
Re: weeral een splits vraagje (don't shoot me!)
« Reactie #2 Gepost op: 6 augustus 2006, 16:16:26 »
Citaat
Ik zou de kabel zeker niet splisten dmv een soldering, de kabel is al redelijk lang

Mijn idee was eigenlijk om de kabel richting living (de langste) zoveel mogenlijk intact te laten (stukje afstrippen, maar de kern niet doorknippen en daaraan een zij-aftakking maken. De mantel met de folie kan ik dan terug dichtwerken en afschermen. De kamer waarnaar de "aftakking" moet ligt eigenlijk vlak onder de antenne, dus is maar een 2 a 3 meter.

Citaat
Je kan een hoogwaardige splitter/combiner aanschaffen

Citaat
is een antenneschakelaar nemen

Dit dacht ik te vermijden omdat er toch maar steeds 1 scanner op die lijn hangt, dus geen problemen met impedantie?
USC230 met Sirio SD1300N en UBC785XLT met Sirio SD1300N
Com202 (Astrid-paging) met Groundplane
IC-A20 + 3 x AE180H (Acars) met 4x Groundplane
MicroADSB

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: weeral een splits vraagje (don't shoot me!)
« Reactie #3 Gepost op: 6 augustus 2006, 16:22:03 »
Citaat
Quote:
Je kan een hoogwaardige splitter/combiner aanschaffen  

Quote:
is een antenneschakelaar nemen


Dit dacht ik te vermijden omdat er toch maar steeds 1 scanner op die lijn hangt, dus geen problemen met impedantie?

Bij de antenne schakelaar niet, omdat je telkens maar 1 uitgang gebruikt, dan is die andere afgesloten zegmaar. En volgens mij moet dat bij die splitter/combiner ook geen probleem zijn.

Offline com306

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 125
Re: weeral een splits vraagje (don't shoot me!)
« Reactie #4 Gepost op: 13 augustus 2006, 10:28:30 »
Hoi,

toch even een update.
Heb tegen het advies in toch gewoon een aftakking gemaakt (toch een beetje avontuurlijk aangelegd  :oops: ) en het werkt perfect. Ontvangst zoals ervoor!
Heb gewoon de bestaande H2000 over een lengte van 10 cm gestript . De folie en afscheming mooi doormidden en naar buiten geplooid. Dan de massieve kern-geleider over 1 cm vrijgemaakt (heel voorzichtig natuurlijk). De geleider wat gezuiverd met heel fijn schuurpapier. Dan met een RG213 (heeft meerdere kerngeleiders, dus makkelijker plooibaar) de kern van de H2000 heel gelijkmatig omwikkeld. Met een goede -redelijk zware- soldeerbout een fijn laagje soldeer laten vloeien (Je moet een zware bout gebruiken omdat de kern massief is en een heel lange lengte is). Dan met een Zuurvrije silikone de "kern-mantel" nagemaakt over dit soldeerwerk. Dan laten drogen en een stukje Aluminium-folie over die 10 cm. De massagelieders terug samengeplooid en met een stukje van een andere kabel bedekt en hierover weer een stuk folie om een goede verbinding te krijgen met ook de aftakking. En alles met goede tape ingepakt.

Nu wil ik zeker de raad van Daaf en anderen niet ondermijnen! Als er meerdere scanners op die lijn staan kan je ivm de impedantie's niet zonder splitter of combiner. Ik heb geluk gehad dat het werkt, want voor hetzelfde geld had ik een relatief dure kabel naar de ***** geholpen  :?

Ik weet dat het veel tekst is maar het is moeilijk kort uit te leggen.
USC230 met Sirio SD1300N en UBC785XLT met Sirio SD1300N
Com202 (Astrid-paging) met Groundplane
IC-A20 + 3 x AE180H (Acars) met 4x Groundplane
MicroADSB

Offline hsmade

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 64
Re: weeral een splits vraagje (don't shoot me!)
« Reactie #5 Gepost op: 13 augustus 2006, 10:34:31 »
Kun je misschien wat foto's maken van dit mooie knutselwerk?

Wat je overigens nu gedaan hebt is de impedantie van je aansluiting gehalveerd (als ik je verhaal goed begrijp, maar het is nog vroeg voor een zondag ;o).

Dit zal in principe tot effect hebben dat je SWR verdubbeld (door de misaanpassing) en dus zou je een halve S-punt moeten missen.

Hoe dat komt? Ik zal het proberen uit te leggen:
Je mag voor RF signalen de kabels (wiskundig) vervangen voor weerstanden van 50 ohm. Als ik je goed begrijp heb je nu 1 kabel van de antenne die uitmondt in 2 kabels voor de scanners. Je hebt de binnenaders met elkaar verbonden en de buitenaders. Daardoor heb je eigenlijk een parallelschakeling van 2 50 ohms weerstanden gemaakt, wat neerkomt op 25 Ohm. Doordat je scanner een antenne ingang heeft die aangepast is op 50 Ohm, reflecteerd het signaal nu voor 50%. Dit is dus een verzwakking van 3dB. 1 S-punt is 6 dB. Dus je zou nu een halve punt minder signaal moeten hebben. Voor je ontvangst maakt dit niet zoveel uit natuurlijk. Als je zou zenden is het wel minder (je SWR onder andere). Wat je in dat geval zou kunnen doen is in serie met je kabel een 'weerstand' opnemen van 25ohm. Deze weerstand bestaat uiteraard uit kabel, en wel een parallel schakeling van 2 kabels, zoals je al gemaakt had. Dus voor je antenne aansluiting zou je dan een stukje maken met 2 kabels met de binnenaders aan beide zijden samen en de buitenaders aan beide zijden samen. De lengte van dit kabeltje zou een halve golflengte moeten zijn (wat nogal lastig is voor een scannerantenne, maar ik had het over het principe ;o)).
Op deze manier voeg ik zelf nog wel eens 2 (identieke) antennes samen. Belangrijk is daarbij dat je alle kabels lengtes die parallel staan exact gelijk houdt om er voor te zorgen dat de golven elkaar versterken en niet tegenwerken.

Maar... zoals je het nu gedaan hebt is dus geen ramp, zolang je maar niet het onderste uit de kan wilt halen ;o)
Grtz,

PH7Wim

Offline com306

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 125
Re: weeral een splits vraagje (don't shoot me!)
« Reactie #6 Gepost op: 17 augustus 2006, 07:56:23 »
Sorry voor het late antwoord  :oops:

Ik kan jammergenoeg geen foto's maken want de splitsing is al afgetaped, en ik wil niet het risico lopen de mantel alsnog te beschadigen door het los te maken. Uit de tekst zie ik wel dat je volkomen begrijpt wat ik gedaan heb. Ik kan natuurlijk niet zeggen dat de ontvangst 100% is (als dit al bestaat) maar durf in vergelijk met mijn vorige ontvangst een 95% toekennen.
In het geval van radioamateurs zoals uzelf zal dit misschien ontoereikend zijn maar voor mij is het zeer goed. Ik gebruik die tweede lijn voor acars of luchtvaartband.
Ik had eerst geprobeert om te werken met 1 antenne en aan de scanners een gewoon bnc t-stuk te gebruiken maar bij mij was dit een ramp! 1e scanner had misschien nog 40% ontvangst (en dan geef ik hem nog veel krediet  ;) ) maar de 2e niks dan ruis en gekraak. Er kwam zelfs geen semafoonsignaal deftig door.
USC230 met Sirio SD1300N en UBC785XLT met Sirio SD1300N
Com202 (Astrid-paging) met Groundplane
IC-A20 + 3 x AE180H (Acars) met 4x Groundplane
MicroADSB

Offline hsmade

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 64
Re: weeral een splits vraagje (don't shoot me!)
« Reactie #7 Gepost op: 17 augustus 2006, 09:03:15 »
Citaat van: "com306"
In het geval van radioamateurs zoals uzelf zal dit misschien ontoereikend zijn maar voor mij is het zeer goed.

Qua ontvangst is dat hetzelfde, maar een zendamateur zend ook ;o) en dan wordt het minder. Je loopt dan de kans je apparatuur te beschadigen door de misaanpassingen. Maar met ontvangst heb je dat probleem niet.
Grtz,

PH7Wim

Leen Ansems

  • Gast
Re: weeral een splits vraagje (don't shoot me!)
« Reactie #8 Gepost op: 17 augustus 2006, 09:20:19 »
Citaat van: "hsmade"
Citaat van: "com306"
In het geval van radioamateurs zoals uzelf zal dit misschien ontoereikend zijn maar voor mij is het zeer goed.

Qua ontvangst is dat hetzelfde, maar een zendamateur zend ook ;o) en dan wordt het minder. Je loopt dan de kans je apparatuur te beschadigen door de misaanpassingen. Maar met ontvangst heb je dat probleem niet.

Je hebt er bij ontvangst geen schade van, maar het probleem van misaanpassing is er wel degelijk.
Mvg,
Leen

Offline hsmade

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 64
Re: weeral een splits vraagje (don't shoot me!)
« Reactie #9 Gepost op: 17 augustus 2006, 09:40:17 »
Citaat van: "Leen Ansems"
Je hebt er bij ontvangst geen schade van, maar het probleem van misaanpassing is er wel degelijk.

Dat viel wel ergens tussen de regels door te lezen, maar goed dat je t nog even onderstreept.
Grtz,

PH7Wim