Auteur Topic: Portable Luchtvaart Antenne  (gelezen 3677 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline cornetje

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Portable Luchtvaart Antenne
« Gepost op: 30 juli 2006, 12:36:37 »
Hallo allemaal,

Na een aantal keer mijn zondag middag op schiphol te hebben doorgebracht vraag ik me af of ik met mijn scanner (UBC 3300 XLT) misschien meer resultaat kan behalen door een antenne op het toestel te plaatsen die specifiek voor de luchtvaart band zijn. Bij voorkeur denk ik hierbij aan een rubber antenne en geen stalen spriet.

Na lang zoeken heb ik bij Diamond wel zo'n dinge gevonden (RH1230 en RH1238) maar ik kan werkelijk nergens in Europa of in Amerika een bedrijf vinden die ze verkoopt. Vanuit het midden oosten krijg ik helaas geen enkele reacties op mijn mail.

Ik heb aan aantal vragen:
1)  Is er eigenlijk wel winst te behalen met een specifieke antenne, of zou een standaard antenne die bij de scanner zit voldoende moeten zijn?
2)  Zo ja.... Wie kan mij vertellen waar ik een dergelijke antenne kan aanschaffen.
3)  Zijn er andere merken die deze antenne's verkopen
4)  Bestaan er magneet voeten waar ik de antenne op kan plaatsen zodat ik in de auto ook een optimale ontvangst heb?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Met vriendelijke groet,

Pieter

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Portable Luchtvaart Antenne
« Reactie #1 Gepost op: 30 juli 2006, 12:44:25 »
De antenne die standaard door UBC wordt geleverd werkt zeer goed op de luchtvaartbanden. Ik denk dat een antenne specifiek voor de luchtvaartband niet veel winst op zal leveren. Wat je beter zou kunnen proberen is een telescoopantenne en die uitschuiven tot zo'n 60 cm.

frankieboy001

  • Gast
Re: Portable Luchtvaart Antenne
« Reactie #2 Gepost op: 31 juli 2006, 00:22:11 »
Ik waai even mee op dit topic, want ik ben ook wel geinteresserd of er een kleefvoet bestaat.
Heb er namelijk wel interesse in.
Dus als er iemand is die kan vertellen waar ze die dingen verkopen laat het ff weten.

Groeten

Frank

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: Portable Luchtvaart Antenne
« Reactie #3 Gepost op: 31 juli 2006, 16:43:57 »
Citaat van: "frankieboy001"
Ik waai even mee op dit topic, want ik ben ook wel geinteresserd of er een kleefvoet bestaat.
Heb er namelijk wel interesse in.
Dus als er iemand is die kan vertellen waar ze die dingen verkopen laat het ff weten.

Groeten

Frank

Kathrein heeft daar prima  magneetvoeten, en stralers voor. Ik heb er eentje in gebruik voor prive en er zitten er 2 op de bedrijfswagens van ons, en dat werkt allemaal als een speer!

Dus; Kathrein  :)

Offline cornetje

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Re: Portable Luchtvaart Antenne
« Reactie #4 Gepost op: 8 augustus 2006, 13:33:17 »
Hallo,

Daaf, je schrijft: Kathrein..... maar waar koop ik die?
In Duitsland heb ik wel een bedrijf gevonden die de nodige antennes levert. (http://www.wimo.com)

Ik heb bij hun luchtvaart antenne gekocht en met een weekje binnen. Helaas blijkt er nu een verkeerde aansluiting op te zitten (SMA ipv BNC). Nu willen ze 'm wel omruilen, maar alle verzendkosten zijn voor mij.
Er zijn wel verloop connectoren, maar ik heb altijd gedacht dat iedere extra verbinding storing en verlies op kan leveren. Ik heb nu de keus... voor ca 15 euro een verloop hierheen laten sturen of ca 20 euro uitgeven voor het heen en weer sturen van een juiste antenne.....

Op de site heb ik wel gezien dat ze ook magneetvoeten enzo verkopen.

Pieter

Gert Jan

  • Gast
Re: Portable Luchtvaart Antenne
« Reactie #5 Gepost op: 8 augustus 2006, 13:56:38 »
Kathrein kan je (ook als particulier) kopen bij de firma Hutronic in Zeist.
Je kan bellen of mailen, superaardige mensen daar.

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: Portable Luchtvaart Antenne
« Reactie #6 Gepost op: 8 augustus 2006, 14:29:06 »
Citaat
Daaf, je schrijft: Kathrein..... maar waar koop ik die?

GJ heeft het antwoord al gegegevn op je vraag. KAthrein is een topmerk. Je betaald wel wat meer, maar daar krijg je dan ook heeeeel erg veel voor terug.

Offline cornetje

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Antenne en magneetvoet gevonden
« Reactie #7 Gepost op: 16 augustus 2006, 19:13:59 »
Hallo allemaal,

Via WIMO in Duitsland heb ik een antenne gevonden voor mijn UBC3300XLT, specifiek voor (burger) luchtvaartband. Deze antenne is voor het bereik van 108 tot 165 MHz.
(artikel 17008.13 met BNC aansluiting en 17008.12 met SMA antenne)

Het verschil met de standaard UBC antenne is enorm. In mijn woonplaats (Bilthoven) kan ik nu bijna kraak en ruisvrij naar Schiphol luisteren. ook gronddiensten komen helder binnen. Op frequenties die voorheen niets te horen was, hoor ik nu regelmatig van alles gebeuren.

Ook heeft WIMO verschillende magneetvoeten, met SMA of BNC antenne. Zodra deze op het dak van de auto is geplaatst (b)lijkt de ontvangst nog beter.

Wellicht zijn dezelfde spullen ook in Nederland te koop, maar tot op heden heb ik ze nog niet gevonden.

Pieter