Auteur Topic: Kortegolf antenne  (gelezen 10634 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline JeroenvSchaik

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 360
Kortegolf antenne
« Gepost op: 11 juli 2006, 17:10:36 »
Hey mensen!
Vandaag even aan de klus gegaan met een BNC plug, 50m draad en een dartboard.

Ik ben namelijk zelf sinds een paar weken heel erg geinteresseerd in het radio amateurschap en luister er graag naar.
Nu had ik een sprietantennetje en dat ontving nou niet bepaald best op die lage frequenties.
Na wat op internet te hebben gespeurd ben ik aan de klus gegaan.

Mijn ingedienten waren (nogmaals):
1x zo'n dik dartboard
1x 50M draad (gewoon zoals dat ook aan de wekkerradio zit enzo maar dan vele malen langer)
1x een BNC plug

Eerst heb ik het 1 kant van de draad gestript en heb dat om het bord gedraaid tot het punt waar de cirkel rond was.
Vervolgens het punt waar de cirkel rond is gestript en het begin/eind van het draad wat al bloot lag daaraan vast geknoopt.
Vervolgens een wenteling of 32 A 34 STRAK om de rand van het dartboard gemaakt en een andehalf metertje aan draad laten vieren (ivm met de plaats waar de scanner staat)
Overtillig draad heb ik afgeknipt en het uiteinde wat vrij bleef heb ik uiteraard gestript en aan de BNC plug gesoldeerd.

Vervolgens scannertje aan en testen.....wat een ontvangst!!!
Op de 40m band franse, duitse en engelse stations KNALHARD!!
Nou dan de 80m band even luisteren....erg stil vanmiddag (rond een uur of 4) maar dat wat er was, was wel loeihard!
Als laatste (ik had de smaak te pakken  :) ) de 20m band even....veel morse maar wel allemaal hard (gemiddeld s4/5)

Kosten?
6,95 en een dartboard (had ik nog hangen...ooit eens bij de kringloop gekocht voor iets van 5 euro ofzo)

Ow ja 1 tip over het dartboard.....koop zo'n dikke, 32 a 34 wentellingen om een dun dartboard is niet al te fijn.

hier wat foto's:





Offline Welschap

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 153
Re: Kortegolf antenne
« Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2006, 07:37:30 »
Leuk!

'k Zal het onthouden. Wie weet komt het ooit van pas.

Groet, Gert
Stoptrein naar Eindhoven stopt niet te Best

Leen Ansems

  • Gast
Re: Kortegolf antenne
« Reactie #2 Gepost op: 12 juli 2006, 07:53:32 »
Staat er ook op: Hi-Q special :)
mvg,
Leen

Offline JeroenvSchaik

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 360
Re: Kortegolf antenne
« Reactie #3 Gepost op: 12 juli 2006, 12:48:45 »
Zo zie je maar weer dat je met spullen die je al hebt (en wat toevoeging) toch nog wat kan maken waarmee de ontvangst een stukje beter is.

Gisteravond nog wel even lachen.
Deze antenne/stuk draad doet het niet zo goed op FM ontvangst ben ik achter gekomen.
Ik had mijn scanner nog even aan staan en was vergeten mijn standaard antennetje er weer aan te hangen, met als gevolg dat er heel veel zware ruis in het signaal zat of zelfs dat het signaal wegviel of niet werd gevangen.

Trouwens nog even een beetje gekeken hoe de ontvangst was op gewoon AM radio stations.... ging erg goed.
Radio 10 Gold (1008 khz in am) spetterde al binnen op 999 Khz!

Offline bubo bubo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 283
Re: Kortegolf antenne
« Reactie #4 Gepost op: 12 juli 2006, 15:42:43 »
Citaat van: "Superted"
Trouwens nog even een beetje gekeken hoe de ontvangst was op gewoon AM radio stations.... ging erg goed.
Radio 10 Gold (1008 khz in am) spetterde al binnen op 999 Khz!

Bij de plaatsing van de middengolf radiostation in Felvoland in de jaren 80 van de vorige eeuw was een van de uitgangspunten om een groot deel van Nederland vanuit één plaats te voorzien van twee AM radiosignalen. Limburg vormt hierbij enigzins een probleem, vandaar dat er in Hulsberg nog een middengolfzendstation staat (tegenwoordig deels door een commercieel station ingebruik). De toegepaste antenne constructie in Flevoland is bijzonder uniek als je enigzins verdiept in wat er zoal aan middengolfantennes in gebruik is. De afstand van Flevoland naar jouw woonplaats Utrecht is met ongeveer 45 km vrij kort en het terrein daartussen is ook relatief vlak. Je zult dus vrijwel altijd een prima signaal vanuit Flevoland moeten krijgen.
Doorspetteren op je scanner heeft vooral ook te maken met de selectiviteit en de  bandbreedte van de toegepaste filters. Daarnaast speelt natuurlijk mee dat de  middengolfzenders in Flevoland per stuk maximaal 400 kW kunnen zenden.  Dit vermogen wordt overdag toegepast. In de avond en nachturen is het vermogen volgens mij ergens tegen de 200 kW. ('s-avonds en 's-nachts verdwijnt de D-laag in de ionosfeer. De D-laag dempt overdag radiosignalen o.a. op de middengolf. Zodra de D-laag verdwijnt, neemt de demping sterk af en is lange afstand ontvangst op de middengolf  mogelijk). Overdag zullen ze effectief wat minder zenden: zeg maar ergens tegen de 300 kW. Dat is toch nog behoorlijk. Dat speelt natuurlijk ook een rol bij het doorspetteren.

Bubo bubo

Offline JeroenvSchaik

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 360
Re: Kortegolf antenne
« Reactie #5 Gepost op: 12 juli 2006, 17:36:35 »
Ok dan heb ik weer wat geleerd.
400Kw!! Damn!!!

Nu ga ik me binnenkort weer bezighouden met een antenne die een flinke ontvangst heeft.
Ik zit hierbij te denken tussen de 31Mhz tot ongeveer 900 Mhz.

Heeft iemand een howto site voor een dergelijke antenne?

Offline bubo bubo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 283
Re: Kortegolf antenne
« Reactie #6 Gepost op: 12 juli 2006, 18:10:13 »
Citaat van: "Superted"
Nu ga ik me binnenkort weer bezighouden met een antenne die een flinke ontvangst heeft.
Ik zit hierbij te denken tussen de 31Mhz tot ongeveer 900 Mhz.

Heeft iemand een howto site voor een dergelijke antenne?

Ik denk dat het beter is dat je voor je zelf eerst de vraag beantwoordt welke stations je wilt ontvangen. Zo is het gebied tussen de 470 en 900 MHz niet zo interessant.
Als je interesse uitgaat naar bepaalde frequentie gebieden, is het zinvoller om daarvoor dan specifieke antennes aan te schaffen. Je kunt natuurlijk een een discone antenne kopen (één antenne en breedbandig) maar misschien geven specifieke antennes (lees gepiekt voor een bepaald frequentie segment) meer luisterplezier.
Je kunt een VHF antenne nemen (146-174 MHz) en een luchtvaart antenne. Maar ook een UHF antenne (430-470 MHz) kan tot je wensen behoren.

Bubo bubo

Offline JeroenvSchaik

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 360
Re: Kortegolf antenne
« Reactie #7 Gepost op: 13 juli 2006, 11:17:57 »
Waar ik zelf graag naar luister zijn 31mhz frequenties ( :P hahahaha is wel grappig)

verder entropia, amateurs, luchtvaart (ook militaire)

Wie ow wie helpt mij op weg?

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Kortegolf antenne
« Reactie #8 Gepost op: 13 juli 2006, 12:31:04 »
Een antenne die zeer geschikt is voor het ontvangst van 31 MHz is een GPA voor de 27MC....deze antennes zijn 5,5 meter lang en kan je zonder massa zo aan je gevel schroeven. Op marktplaats zijn er genoeg te vinden. Op de korte golf doet deze antenne het ook redelijk voor ontvangst. Dus dan heb je een aparte 3 tot 32 MHz antenne.
Gepiekte antennes voor een bepaald gebied werken het beste over het algemeen.

$ven

Offline chinook

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 43
Re: Kortegolf antenne
« Reactie #9 Gepost op: 13 juli 2006, 12:57:08 »
Leuk bedacht superted. loop ook altijd te klooien om super ontvangst te krijgen (korte golf militair)
Mooi vaantje trouwens, van de berg met zijn chocolade been :P

Offline bubo bubo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 283
Re: Kortegolf antenne
« Reactie #10 Gepost op: 13 juli 2006, 13:15:12 »
Citaat van: "chinook"
Leuk bedacht superted. loop ook altijd te klooien om super ontvangst te krijgen (korte golf militair)
Mooi vaantje trouwens, van de berg met zijn chocolade been :P

Super ontvangst op de kortegolf is een relatief begrip. In het algemeen is ontvangst op de kortegolf afhankelijk van o.a. de volgende parameters:
* Toegepaste frequentie
* Tijdstip van de dag
* Jaargetijde
* Zonnenvlekken aantal
* Toegepaste zendvermogen
Indien je vaker luistert op de korte golf naar een aantal stations die je regelmatig kunt ontvangen, zul je merken dat de ontvangst vaak 'varieert'. Indien een station een vrij klein vermogen gebruikt en de tegenpartij dit prima kan ontvangen, kan de ontvangst bij jou misschien wel slecht zijn. Dus voor jou geen super ontvangst maar meer dan voldoende voor de tegenpartij. Hoewel de kortegolf nog steeds een belangrijke rol speelt speelt voor militairen, neemt satelliet comunicatie een steeds belangrijkere plaats in. Kijk maar eens naar de militaire acties in Irak en Afghanistan. Op vrijwel elke basis staan daar een serie satelliet schotels. En die zijn er niet alleen voor satelliet TV ontvangst.

Bubo bubo

Offline JeroenvSchaik

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 360
Re: Kortegolf antenne
« Reactie #11 Gepost op: 13 juli 2006, 13:20:03 »
Citaat van: "chinook"
Mooi vaantje trouwens, van de berg met zijn chocolade been :P

Ja mooi he  :P !
Ik zal inderdaad eens gaan kijken naar wat info materiaal van verschillende antenne's.

Het is me inderdaad opgevallen dat ik niet altijd hetzelfde signaal heb.
Denk aan een frequentie als 3.627 mhz in LSB.
Daar zitten 's avonds laat vaak nederlandse amateurs.
Gister was het signaal loeihard, maar eergisteren viel het me enigzins tegen.
Ik leer een hoop bij nu zeg!

Offline j.d.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 238
Re: Kortegolf antenne
« Reactie #12 Gepost op: 14 juli 2006, 06:10:46 »
http://www.cebik.com/
http://www.kr1st.com/
enz., enz..

http://www.kr1st.com/swlloop.htm
Deze laatste heb ik twee keer gemaakt en de eerste was de beste.
Bij de eerste de juiste var. C en in de tweede een var.C waar ik de waarde niet van weet.
Is eigenlijk meer een preselector en zeer richtingsgevoelig.
Op  http://www.wereldomroep.nl/rnwgids/radi ... /Ontv_tips is ook nog wat info te vinden.

Succes!!!!
Gr.: j.d.

Offline Johan PD1JMB

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 100
    • http://www.dynode.nl
Re: Kortegolf antenne
« Reactie #13 Gepost op: 23 juli 2006, 15:35:02 »
Mooi gedaan Superted,

Maar ik wil de pret niet drukken, maar willekeurig opgehangen/opgerolde draden ontvangen altijd wel wat, zeker als je een gevoelig ontvangertje als de mvt7100 gebruikt.

De kunst is om goed te ontvangen en weinig troep op de achtergrond te hebben. Kijk maar eens hoeveel ruis het scheelt als je computer uitschakelt, en andere eventueel storende elektrische apparatuur.
Als je meer puur signaal binnenkrijgt kan je veel verdere stations ontvangen, en niet alleen die tukkers met een paar honderd watt in hun full size dipool op 3630 KHz :)
Die komen hier nl. ook binnen op het telescoop antennetje op de AR8000, terwijl het verder RUK ontvangt op HF :)

Bouw maar eens een loop. Klein, en redelijk perfect voor minder op HF toegespitste apparatuur. En relatief ongevoelig voor lokale troep (al is een loop op het dak buiten de storing veel beter)...

Offline JeroenvSchaik

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 360
Re: Kortegolf antenne
« Reactie #14 Gepost op: 28 juli 2006, 21:22:04 »
Tja johan ik weet het.
Ik ontvangt ook engelsen, duitsers, laatst een zweed, een paar polen.
Dus ontvangen doe ik sowieso beter nu.
En als ik op de kortegolf luister heb ik sowieso m'n pc uit.