Auteur Topic: Antenne Sirio 1300 vraag?  (gelezen 5032 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Orionman

  • Gast
Antenne Sirio 1300 vraag?
« Gepost op: 7 juli 2006, 22:45:01 »
Ik heb de Uniden 180 XLT handscanner. Het bereik is niet zo goed omdat er een rubberen standaard meegeleverde antenne op zit. De antenne Sirio SD 1300 N lijkt mij wel wat. Kun je deze antenne zondermeer aansluiten op deze scanner, of heb je daarvoor een speciale duren tafelscanner voor nodig.

Op mijn scanner zit een aansluiting voor een BNC plug. De antenne heeft dat niet die bezit een N Connector/PL connector. Kun je hier de coaxkabel op aansluiten aan de kant van de antenne en aan de andere kant de BNC plug voor op de aansluiting op de scanner?

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 733
Re: Antenne Sirio 1300 vraag?
« Reactie #1 Gepost op: 8 juli 2006, 09:13:44 »
Hoi,

Je kan die antenne op de portable scanner aansluiten. Wel is het min of meer noodzakelijk de antenne buiten op te hangen, zo hoog mogelijk, want stel dat je die SD1300 binnen in de kamer gebruikt, dan is de ontvangst niet veel beter dan met de rubberantenne.

Daarnaast is het mogelijk dat de scanner "over z'n nek gaat" door allerlei sterke signalen. Dat heb je met een portable scanner eerder dan met een basisscanner.

Op coaxkabel (je hebt 50 ohm coax nodig, niet die goedkope witte coax voor kabeltv/satelliet) kun je verschillende soorten connectoren aansluiten; aan de ene kant bijvoorbeeld een Pl voor aansluiting op de antenne, aan de andere kant een BNC voor op je scanner, dus dat is geen probleem.

Meer vragen? Kom maar op :P

Groeten,
Ed

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: Antenne Sirio 1300 vraag?
« Reactie #2 Gepost op: 8 juli 2006, 10:43:25 »
Wat betreft die Sirio SD 1300 N, goede keus! Mijn ervaring is dat deze zelfs beter is dan de Diamond D-130 Discone antenne.

Orionman

  • Gast
Re: Antenne Sirio 1300 vraag?
« Reactie #3 Gepost op: 8 juli 2006, 13:00:56 »
Op welke hoogte moet de antenne staan. Welke coaxkabel RG 58 of RG 213 of een andere kabel. Ik begrijp wel dat, hoe duurder de kabel hoe minder verliezen je hebt. Ik hoef geen peperdure kabel.

Over dat de scanner over zijn nek gaat door sterkere signalen: Ik heb een squels draaiknop op de scanner. Kan dat daaarmee weggefiltert worden.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Antenne Sirio 1300 vraag?
« Reactie #4 Gepost op: 8 juli 2006, 13:01:41 »
Citaat van: "Orionman"
Op welke hoogte moet de antenne staan. Welke coaxkabel RG 58 of RG 213 of een andere kabel. Ik begrijp wel dat, hoe duurder de kabel hoe minder verliezen je hebt. Ik hoef geen peperdure kabel.

Ik zou Aircell-7 nemen.

Offline com306

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 125
Re: Antenne Sirio 1300 vraag?
« Reactie #5 Gepost op: 14 juli 2006, 15:21:37 »
Ik heb een SD1300 op zolder staan (onder de pannen) en heb zeer goede ontvangst met een IC-R5. Ik gebruik een H2000 Kabel.
Je moet idd wel opletten met sterke signalen (sema's, ...) Ik laat mijn scanner dus nooit bijvoorbeeld een volledige frequentieband afzoeken als ik twijfel of er te sterke signalen op zitten, eventueel met de squelch toe.

Voor de rest zeer goede antenne, maar die goede kabel is echt wel nodig want anders is het een beetje zonde van de investering  ;)
USC230 met Sirio SD1300N en UBC785XLT met Sirio SD1300N
Com202 (Astrid-paging) met Groundplane
IC-A20 + 3 x AE180H (Acars) met 4x Groundplane
MicroADSB

Offline Peko

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 163
Antennehoogte e.d.
« Reactie #6 Gepost op: 14 juli 2006, 22:48:27 »
Citaat van: "Orionman"
Op welke hoogte moet de antenne staan. Welke coaxkabel RG 58 of RG 213 of een andere kabel. Ik begrijp wel dat, hoe duurder de kabel hoe minder verliezen je hebt. Ik hoef geen peperdure kabel.

Over dat de scanner over zijn nek gaat door sterkere signalen: Ik heb een squels draaiknop op de scanner. Kan dat daaarmee weggefiltert worden.

Even een late reactie maar ik zie nu jouw posting pas :oops:
In het algemeen geldt, hoe hoger je antenne geplaatst wordt hoe beter de ontvangst.
Bijkomend voordeel, je ontloopt dan ook de "manmade nois" storingen die in en om het huis aanwezig zijn.
Verder zou ik echt niet bezuinigen op de coax kabel, de aircell 7 is een zeer goede en betaalbare optie.
Ten slotte, met de squelch kan je misschien wel een storinkje wegdraaien maar daarmee maak je de ontvanger wel voor alle andere binnenkomende signalen ongevoelliger.
Dus dat is geen goede optie.
Succes met de hobby.

Peter.
Happy listening,

Peter ( Peko )