Auteur Topic: vakantie kortegolf antenne yup 7100??  (gelezen 5474 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Wolfhound

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1232
vakantie kortegolf antenne yup 7100??
« Gepost op: 25 juni 2006, 11:07:42 »
Kan iemand mij tips geven omtrent het snel bouwen, en makkelijk meenemen, van een antenne,zodat ik mijn yup 7100, kan gebruiken om (beperkt) de kortegolf af te speuren tijdens mijn vakantie??
m.vr.gr.John ;)
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Offline Meeluisteraar

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 329
Re: vakantie kortegolf antenne yup 7100??
« Reactie #1 Gepost op: 25 juni 2006, 12:14:03 »
De volgende tekst heb ik gehaald van http://www.wereldomroep.nl :

Met een verlengde antenne kunt u in veel gevallen de kortegolfontvangst verbeteren. Neem een stuk elektriciteitssnoer met een lengte van 5 tot 15 meter en wikkel het geïsoleerde snoer drie tot vijf slagen om de antenne. Let op: de draad niet blank maken. Voer de verlengde antenne naar buiten, zo ver mogelijk verwijderd van elektrische apparaten. Als dit niet mogelijk is, kunt u de draad op het raam plakken of verticaal naar buiten laten zakken. Een duurdere oplossing is om de draad op een haspel met een clip te kopen. Als de radio een antenne-ingang heeft, kunt u tevens de actieve antenne kopen die bij de radio past.

Prettige vakantie!
Uniden SDS200E + Diamond X-50, Icom R7000, Uniden SDS100E, Uniden 125XLT + Diamond MR77.

Offline Wolfhound

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1232
Re: vakantie kortegolf antenne yup 7100??
« Reactie #2 Gepost op: 25 juni 2006, 14:13:17 »
dank je wel voor de reactie, wegaan dit eens uit proberen!
m.vr.gr.John ;)
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

MainSail

  • Gast
Re: vakantie kortegolf antenne yup 7100??
« Reactie #3 Gepost op: 1 juli 2006, 06:59:23 »
Citaat van: "Meeluisteraar"
.............  Let op: de draad niet blank maken. ...........

Wie kan mij eens uitleggen waarom je de draad juist niet blank moet maken ?
Ik dacht juist dat je je antenne dmv van die draad gaat verlengen.

Leen Ansems

  • Gast
Re: vakantie kortegolf antenne yup 7100??
« Reactie #4 Gepost op: 1 juli 2006, 08:56:31 »
Een antenne moet eigenlijk vrij ophangen en nergens contact mee maken. Dat doen ze door de antenne te bevestigen met isolatoren. Op het moment dat de draad blank is en tegen een boom aankomt maakt hij eigenlijk "sluiting" met aarde. Vandaar.
mvg.
Leen

MainSail

  • Gast
Re: vakantie kortegolf antenne yup 7100??
« Reactie #5 Gepost op: 1 juli 2006, 14:11:57 »
Ok dat begrijp ik.
Maar aan de kant van de ontvanger, in mijn geval een yup mvt-7100, zal je de draad toch blank moeten maken om dan aan de standaard antenne te bevestigen.
Of snap ik het toch niet helemaal  :)

Leen Ansems

  • Gast
Re: vakantie kortegolf antenne yup 7100??
« Reactie #6 Gepost op: 1 juli 2006, 19:10:11 »
Daar heb je gelijk in maar meestal is de antenne voorzien van een hoogfrekwent-transformator en dan gaat het ontvangen signaal met een coaxkabeltje naar je ontvanger. Die transformator koppelt dan je antenne en coax met elkaar, maar ze blijven van elkaar gescheiden. Bovendien worden de eigenschappen van antenne en je coax dan zoveel mogelijk op elkaar afgestemd. Hoe dat precies allemaal gaat zou een lang verhaal worden, maar ik denk dat je op internet best het een en ander daar over kan vinden . Als je een cursus volgt om een amateur-zendmachtiging te behalen dan komt dat automatisch aan de orde.
mvg,
Leen

MainSail

  • Gast
Re: vakantie kortegolf antenne yup 7100??
« Reactie #7 Gepost op: 1 juli 2006, 20:08:55 »
Bedankt voor je antwoord, ik vroeger ook nog wel eens een baloon gebruikt voor de aanpassing van een antenne.
Bij gebrek aan ruimte heb ik toen een dx-one van rf-systems gekocht en veel plezier van gehad. Na de schooltijd was de tijd een beetje op en heb alle HF spullen weggedaan. Nu met de mvt-7100 was het de bedoeling om weer wat te experimenteren.

Leen Ansems

  • Gast
Re: vakantie kortegolf antenne yup 7100??
« Reactie #8 Gepost op: 1 juli 2006, 20:31:12 »
De mvt-7100 is een prima toestel maar niet bedoeld om specifiek de kortegolf mee te beluisteren. Een goede ontvanger met smallere filters en draaiknop voor de afstemming werkt een stuk fijner om SSB te horen. Daar betaal je dan ook belangrijk meer voor. Gewoon proberen hoever je met de scanner komt. Bevalt het, dan kan je altijd nog een goede ontvanger kopen. Kortegolfsignalen zijn afhankelijk van condities en dag/nacht. Stations van over de hele wereld komen zo bijna "online" bij je binnen. Soms zitten daar hele mooie verbindingen tussen.
De HF-trafo heet inderdaad balun, maar ik wist niet of je dat woord kende en daarom heb ik geprobeerd het eenvoudig uit te leggen.
mvg,
Leen

MainSail

  • Gast
Re: vakantie kortegolf antenne yup 7100??
« Reactie #9 Gepost op: 2 juli 2006, 08:58:40 »
Citaat van: "Leen Ansems"
De HF-trafo heet inderdaad balun, maar ik wist niet of je dat woord kende en daarom heb ik geprobeerd het eenvoudig uit te leggen.

Dat is ook prima gelukt hoor.  :)

Offline MTH

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 466
Re: vakantie kortegolf antenne yup 7100??
« Reactie #10 Gepost op: 3 juli 2006, 08:06:13 »
Zoals Leen al vermelde, de Yupiteru MVT-7100 is een waanzinnig goede ontvanger, maar op hf komt ie toch echt tekort. Ook is de Yup onpraktisch om op hf te zoeken naar stations.

Wat misschien een goede optie zou kunnen zijn is een aanschaf overwegen van een portable hf-ontvanger, desnoods een 2e hansje.

Zelf ben ik in het bezit van een Sony ICF-SW7600gr portable ontvanger en naar mijn mening een topper. De Sony kost nieuw ongeveer 180 Euro en voor een nette gebruikte betaal je denk ik zo'n 90 a 100 Euro.
Zeker als je geinterresseerd bent in hf is de Sony een prima apparaat om mee te beginnen en heeft verbluffende goede prestaties.

http://www.eham.net/reviews/detail/1534




Sucses ermee, Marc .. Haaglanden ..

Offline Wolfhound

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1232
Re: vakantie kortegolf antenne yup 7100??
« Reactie #11 Gepost op: 3 juli 2006, 14:51:44 »
ja Leen heeft gelijk, heb zelf ook een ''echte'' kortegolfontvanger, maar de Yup mag mee met vakantie, 2 weken zonder communicatie app. gaat me te ver!!
m.vr.gr.John ;)
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: vakantie kortegolf antenne yup 7100??
« Reactie #12 Gepost op: 3 juli 2006, 19:44:27 »
Diverse ontvangers van het merk Sangean komen ook heel goed uit de test.

Ik heb zelf de ATS 505:



De prijs ligt rond de 99 euro.