Auteur Topic: Welke coaxkabel bij richtantenne?  (gelezen 3445 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 733
Welke coaxkabel bij richtantenne?
« Gepost op: 1 mei 2006, 19:56:49 »
Beste mensen,

Welke coaxkabel zou ik het best kunnen gebruiken in combinatie met een rotor/richtantenne? Het moet dus kabel zijn die soepel is en gebogen kan worden. Zelf heb ik wel een idee, maar hoor graag de argumenten van anderen.

Totale lengte kabel van antenne naar RX/TX zal in het allerergste geval 12 meter zijn.

Groeten,
Ed

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Welke coaxkabel bij richtantenne?
« Reactie #1 Gepost op: 1 mei 2006, 21:48:15 »
Ik zet mn geld in op aircell7......

suc6 met je keuze, $ven

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: Welke coaxkabel bij richtantenne?
« Reactie #2 Gepost op: 2 mei 2006, 07:00:43 »
Citaat
Ik zet mn geld in op aircell7......

RG-213/U net zo goed, en nog voor minder geld ook.

jannuh

  • Gast
Re: Welke coaxkabel bij richtantenne?
« Reactie #3 Gepost op: 2 mei 2006, 20:40:51 »
Alles kan bijna, zelfs met goedkope 75 Ohm tvkabel hou je nog wel wat over

Leen Ansems

  • Gast
Re: Welke coaxkabel bij richtantenne?
« Reactie #4 Gepost op: 3 mei 2006, 06:09:21 »
Citaat van: "jannuh"
Alles kan bijna, zelfs met goedkope 75 Ohm tvkabel hou je nog wel wat over

Als je iets goed wil doen, dan ga alvast niet met 75 Ohm coax aan de gang. Dat hoort thuis bij je TV en video maar niet bij een zender of ontvanger. Altijd 50 Ohm coax gebruiken. RG58U is dun en soepel, maar geeft 2x meer verlies dan de RG213U. De nieuwere soorten coax als Aircom en Airflex zijn nog beter, maar wel iets duurder. Iets meer geld uitgeven voor goed materiaal levert achteraf altijd meer tevredenheid op.
mvg,
Leen

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 733
Re: Welke coaxkabel bij richtantenne?
« Reactie #5 Gepost op: 3 mei 2006, 08:31:35 »
Ik gebruik  nu voor enkele antennes Aircell7 coaxkabel  en daar ben ik wel redelijk tevreden over. Groot voordeel vind ik dat het vrij dun en vrij soepel is en dus makkelijk te verwerken is. Volgens mij zijn de verliezen tot 500 Mhz. met 12 meter kabellengte niet echt heel veel meer dan bij duurdere coaxkabel.

Misschien had ik mijn vraag anders moeten stellen: ik ga mijn antennepark uitbreiden :P en zit ook te "broeden"  om iets voor 2,4 ghz. in de mast te hangen en wellicht alvast iets voor 13 cm. Bij deze hoge frequenties maakt de keuze van coaxkabel misschien wel veel uit.

Door mijn apparatuur slim op te stellen zou ik de kabellengtes voor die apparatuur terug kunnen brengen tot een meter of 8, maar is Aircell dan nog bruikbaar of kun je dan beter overstappen naar andere coax. En zo ja, welke coax?

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Welke coaxkabel bij richtantenne?
« Reactie #6 Gepost op: 3 mei 2006, 21:38:57 »
Citaat van: "D a a f"
RG-213/U net zo goed, en nog voor minder geld ook.

Inderdaad, zelf heb ik iets betere ervaringen met RG213 dan met Aircell. Helaas zijn er van beide kabels wel 10.000 verschillende fabrikanten, waardoor de ene RG213 de ander niet is. Echte RG213 is redelijk soepel en laat zich (in tegenstelling tot andere soorten) gemakkelijk monteren aan welke connector dan ook. Misschien had ik wel een iets minder goede Aircell, maar als de kwaliteit iets beter is en het is ook nog eens goedkoper, dan maakt het mij bar weinig uit dat de kabels ietsje dikker zijn :)

Groeten, Peter.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 733
Re: Welke coaxkabel bij richtantenne?
« Reactie #7 Gepost op: 8 juli 2006, 09:25:02 »
Citaat
Misschien had ik wel een iets minder goede Aircell, maar als de kwaliteit iets beter is en het is ook nog eens goedkoper, dan maakt het mij bar weinig uit dat de kabels ietsje dikker zijn

Het topic is alweer een paar maanden oud, maar ik ben eindelijk begonnen aan de renovatie van mijn antennemasten (ja, masten, het worden er nu al twee  :P ).

Het praktische punt bij mij is dat er een doorvoer voor de coaxkabels in de dakkapel gemaakt is en dat de ruimte beperkt is. Ik kan bijvoorbeeld 6 aircell7 kabels of maar 4 RG213 kabels door dat gat kwijt. Aangezien de langste kabel maximaal 14 meter lang zal zijn en ik op dit moment toch niet veel doe boven 500 mhz., denk ik dat het toch aircell gaat worden.

Iemand een goede tip waar anno 2006 kabel te kopen? Ik kom nog wel eens bij dat winkeltje in de Middelandstraat in Rotterdam, maar ik weet het niet met die gasten......  :?

Offline Welschap

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 153
Re: Welke coaxkabel bij richtantenne?
« Reactie #8 Gepost op: 8 juli 2006, 15:07:28 »
Citaat van: "hunter"
Citaat van: "D a a f"
RG-213/U net zo goed, en nog voor minder geld ook.

Inderdaad, zelf heb ik iets betere ervaringen met RG213 dan met Aircell. Helaas zijn er van beide kabels wel 10.000 verschillende fabrikanten, waardoor de ene RG213 de ander niet is. Echte RG213 is redelijk soepel en laat zich (in tegenstelling tot andere soorten) gemakkelijk monteren aan welke connector dan ook. Misschien had ik wel een iets minder goede Aircell, maar als de kwaliteit iets beter is en het is ook nog eens goedkoper, dan maakt het mij bar weinig uit dat de kabels ietsje dikker zijn :)

Groeten, Peter.

En, Peter, wat is dan de enige echte en hoe is deze herkenbaar uit de inferieure broeders?
Gert
Stoptrein naar Eindhoven stopt niet te Best