Auteur Topic: Antenne door het glas (auto)  (gelezen 5993 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline themace

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 108
Antenne door het glas (auto)
« Gepost op: 27 november 2013, 07:12:30 »
Ik rij dalijks dik 150 KM en spendeer genoeg tijd in de auto. Ik luister graag naar luchtvaart of lokale stations waar ik langs rij. Heb een hele tijd een magneet voet op mijn auto gehad, echter was dat een oudere auto dus boeiende met allemaal niet zo hoe het eruit zag  ;D

Sinds kort een nieuwe auto en daar lukt het eigenlijk niet om die magneetvoet netjes op te zetten. Kabel is nauwelijks naar binnen te krijgen, tenzij hij dwars over het dak loopt, en de antenne op een lelijke plaats op het dak staat. Kortom...eigenlijk niet te doen, en het oog wil ook iets ! Toch mis ik het luisteren in de auto, en met de spriet op mijn Yupi kan je wel wat vangen, maar niet wat ik gewend was. Nou heb ik zitten zoeken naar alternatieven en kwam op het volgende:

http://www.ebay.com/itm/AUTO-THROUGH-THE-GLASS-SCANNER-ANTENNA-/250853560485?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a680990a5#ht_2007wt_1124

of

http://www.ebay.com/itm/SUCTION-CUP-WINDOW-MOUNT-SCANNER-ANTENNA-WORKMAN-SCAN4-/190958819389?pt=US_Radio_Comm_Scanners&hash=item2c7608583d#ht_2037wt_1124

Heeft iemand ervaringen met dit soort antenne's ? Ik begrijp dat je waarschijnlijk nooit de ontvangst zal halen met de magneetvoet die ik had, maar beter dan de standaard spriet op de scanner binnen in de auto zal het toch wel zijn ?
UBC 9000 XLT
Yupiteru MVT-7100
UBC 220 XLT
D-777
SD-1300
BT1 Big Mag mobile
JWX Mobile window antenna

PD1EU

  • Gast
Re: Antenne door het glas (auto)
« Reactie #1 Gepost op: 27 november 2013, 12:50:53 »
Geen ervaring met je voorbeelden, wel met een raamklem antenne. Geen compromis, gewoon goed.
Helemaal mooi als je autoradio een front AUX-ingang heeft voor de scanneraudio.

Offline themace

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 108
Re: Antenne door het glas (auto)
« Reactie #2 Gepost op: 27 november 2013, 13:25:13 »
Bedankt....ik heb hem net gemailed. Goeie tip

Radio heeft inderdaad AUX in...gebruikte ik altijd al...ideaal.
UBC 9000 XLT
Yupiteru MVT-7100
UBC 220 XLT
D-777
SD-1300
BT1 Big Mag mobile
JWX Mobile window antenna

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: Antenne door het glas (auto)
« Reactie #3 Gepost op: 27 november 2013, 16:19:01 »
Hou wel rekening met de JWX dat die op de amateurbanden is afgesteld, erbuiten verlies je al gauw swr punten.

Offline themace

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 108
Re: Antenne door het glas (auto)
« Reactie #4 Gepost op: 27 november 2013, 18:20:23 »
JWX mailde mij terug dat hij ook speciale airband antenne heeft. Kosten 45 eur. Die ga ik eentje bestellen.
UBC 9000 XLT
Yupiteru MVT-7100
UBC 220 XLT
D-777
SD-1300
BT1 Big Mag mobile
JWX Mobile window antenna

Offline PE7EB

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 454
  • QTH Alkmaar JO22jp
Re: Antenne door het glas (auto)
« Reactie #5 Gepost op: 28 november 2013, 16:23:15 »
Ik gebruik al jaren met grote tevredenheid een 2/70 versie van Jan JWX voor zowel rx als TX, er van uit gaande dat de airbandversie van de zelfde kwaliteit is, ga je daar genoeg mee horen :)
73 es gud dx de eric pe7eb k

Offline themace

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 108
Re: Antenne door het glas (auto)
« Reactie #6 Gepost op: 29 november 2013, 16:36:57 »
Ik ben heel benieuwd. Als ik hem heb breng ik verslag uit.
UBC 9000 XLT
Yupiteru MVT-7100
UBC 220 XLT
D-777
SD-1300
BT1 Big Mag mobile
JWX Mobile window antenna

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: Antenne door het glas (auto)
« Reactie #7 Gepost op: 29 november 2013, 16:54:14 »
De JWX is een hele goeie antenne inderdaad, wij hebben in het begin van onze mobilofoon tijd ook een 5 tal in gebruik gehad.
Alleen buiten de amateurbanden was het snel berg afwaarts, dus vandaar mijn opmerking. Voor de amateurbanden en de airband antenne zullen zeker goed zijn.

Offline PE7EB

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 454
  • QTH Alkmaar JO22jp
Re: Antenne door het glas (auto)
« Reactie #8 Gepost op: 29 november 2013, 18:34:05 »
Klopt Michel de JWX 2/70 is redelijk smalbandig, maar dat heb je met een X-30 of X50 ook.

Het zijn tenslotte specifieke antennes voor de 2m en 70cm amateurbanden :-)
73 es gud dx de eric pe7eb k

Offline themace

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 108
Re: Antenne door het glas (auto)
« Reactie #9 Gepost op: 7 maart 2014, 18:30:01 »
Vandaag de JWX binnen gehad van Jan (keurig verpakt en netjes verzonden) en alle kabels netjes in de auto weggewerkt, inclusief audio jack voor op de autoradio.

Eerste indruk is zeer goed, antenne ziet er heel netjes en mooi uit en staat ook goed op de auto. Ontvangst nog niet echt goed kunnen testen omdat ik nog niet de baan op ben geweest maar wat ik nu wel merk is dat het signaal strakker binnen komt...met mijn big mag antenne schommelde het signaal erg, nu is het veel strakker. Ook heb ik het idee dat stations harder binnen komen dan voorheen. Volgende week weer KM's maken en dan zullen we eens zien of ik meer hoor !!
UBC 9000 XLT
Yupiteru MVT-7100
UBC 220 XLT
D-777
SD-1300
BT1 Big Mag mobile
JWX Mobile window antenna

Offline themace

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 108
Re: Antenne door het glas (auto)
« Reactie #10 Gepost op: 9 maart 2014, 07:32:38 »
Gister een stuk rond gereden. Signaal komt inderdaad veel harder binnen en strakker...minder schommelingen. Ik had alleen Schiphol en Eurocontrol Maastricht in de scanner en nog wat losse zweefvliegers geprogrammeerd. Bij de Moerdijkbrug hoorde ik de toren van Schiphol (toren + vliegtuig dus) wat me verbaasde, toch flinke afstand en ik stond zelfs onder (naast) de brug. Toren hoorde ik wat in de ruis maar kon het goed verstaan. Ook hoorde ik een groep zweefvliegers boven de Oosterschelde. Die afstand was korter maar hoorde ze glas helder. Ook een paar air/air gehoord en div vliegtuigen die nog ruim een half uur moesten vliegen voor ze op Schiphol stonden.

Ik weet zeker dat ik heel veel plezier ga hebben van deze antenne, en ik kan hem nu al aanraden. Ben momenteel bezig een nieuwe frequentie lijst te maken en in de scanner te programmeren (mede dankzij de lijst van Elsinga & waarnemingen van Henri le Beau + de frequentiedatabase !) met bewaking, bedrijven, marifoon, commerciele luchtvaart & Mil luchtvaart en ik ben heel erg benieuwd wat ik allemaal ga horen.
UBC 9000 XLT
Yupiteru MVT-7100
UBC 220 XLT
D-777
SD-1300
BT1 Big Mag mobile
JWX Mobile window antenna

Offline Tramscanner

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 88
  • Uniden 3500 XLT
Re: Antenne door het glas (auto)
« Reactie #11 Gepost op: 25 april 2014, 15:31:38 »
Sorry, maar ik kan deze nieuwe antenne van je niet vinden op het net  :-\ ? Het is er eentje voor in de auto toch?
Zou je een type nummer, link of zoiets kunnen plaatsen hoe deze eruit ziet a.u.b.? Mijn interesse is gewekt namelijk  ;D !
Groetjes, Bert

Uniden 3500 XLT, 9000 XLT

PD1EU

  • Gast
Re: Antenne door het glas (auto)
« Reactie #12 Gepost op: 25 april 2014, 15:40:52 »
Zou je een type nummer, link of zoiets kunnen plaatsen hoe deze eruit ziet a.u.b.

Klik even op het linkje in mijn vorige bijdrage.

Offline Tramscanner

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 88
  • Uniden 3500 XLT
Re: Antenne door het glas (auto)
« Reactie #13 Gepost op: 25 april 2014, 17:03:33 »
Yep, gevonden, dank je wel! Nu spitten.... ;D
Groetjes, Bert

Uniden 3500 XLT, 9000 XLT