Auteur Topic: Schiphol  (gelezen 6180 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Martijn s

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 70
Schiphol
« Gepost op: 1 augustus 2005, 13:10:15 »
Zijn er speciale cap code's voor de luchthaven schiphol , of gaat dat via een intern alarm systeem ??

Offline Bart

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 376
Re: Schiphol
« Reactie #1 Gepost op: 1 augustus 2005, 13:20:12 »
Ik neem aan dat je het over de brandweer hebt. Daar gaat alles via een intern systeem. Het enige wat je kan doen is de CAPcodes voor de Haarlemmermeer in de gaten houden, die verlenen nog wel eens assistentie op de luchthaven (zij doen in principe de gebouwen brandbestrijding). Zo zie je de hoogwerker 3x per dag uitrukken naar Schiphol voor een automaatje... :?

Bart
Great day to carry 45 pounds of gear up and down 10 flights of stairs.
Uniden UBC125XLT, Uniden SDS100E

Offline Martijn s

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 70
Re: Schiphol
« Reactie #2 Gepost op: 1 augustus 2005, 13:36:33 »
maar het klopt dus dat de hoogwerker van Haarlemmermeer er elke keer uit gaat voor schiphol ?? , dan zet ik die cap in me pager

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: Schiphol
« Reactie #3 Gepost op: 1 augustus 2005, 15:24:34 »
Citaat
Zijn er speciale cap code's voor de luchthaven schiphol , of gaat dat via een intern alarm systeem ??

Voor de brandweer heeft Bart het al uitgelegd.
Daarnaast heeft Schiphol TENS in gebruik, dat is de ERMES variant van de Communicator van Callmax. Hoofd BHV, Operationele leiding, Commissie van Overleg (CVO), etc zitten daarop.
Zij zien in hun ERMES pager staan: Tens: VOS 1 bel 020 6012573

Dit ter info...

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: Schiphol
« Reactie #4 Gepost op: 1 augustus 2005, 15:27:54 »
Citaat
maar het klopt dus dat de hoogwerker van Haarlemmermeer er elke keer uit gaat voor schiphol ?? , dan zet ik die cap in me pager

Als er bij de melding een redvoertuig behoeftig is is dat handig. Voor de echte meldingen kan je ook de OvD Haarlemmermeer (0101602) in je pager zetten. Daarnaast is de post Badhoevedorp ook 1 van de eerste wagens is die eruit gaat bij een VOS alarm op de luchthaven samen met de VC van Zwanenburg.

Offline Bart

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 376
Re: Schiphol
« Reactie #5 Gepost op: 1 augustus 2005, 16:11:09 »
Citaat van: "masa30"
maar het klopt dus dat de hoogwerker van Haarlemmermeer er elke keer uit gaat voor schiphol ?? , dan zet ik die cap in me pager

Zoals Daaf al uitlegde is dat één van de voertuigen die regelmatig naar Schiphol gaat. Maar wie of wat er gaat hangt helemaal van het incident af. Bij incidenten op Schiphol Zuid-oost zal bijvoorbeeld Rijsenhout als één van de eerste gepiept worden. Het is dus een beetje een keuze maken denk ik. Ik weet niet of "Jor" meeleest, maar wellicht wil en kan hij er nog wat zinnigs over roepen.

Groetjes,

Bart

PS. er is momenteel sprake van dat de gebouwen brandbestrijding weer terug gaat naar het luchthavenkorps zelf, per 1 januari 2006. Het is nog niet zeker, maar dan zullen de uitrukken naar Schiphol vermoedelijk wel wat gaan verminderen.
Great day to carry 45 pounds of gear up and down 10 flights of stairs.
Uniden UBC125XLT, Uniden SDS100E

Offline BlackBox

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1287
Re: Schiphol
« Reactie #6 Gepost op: 1 augustus 2005, 16:42:48 »
Citaat van: "D a a f"
Daarnaast heeft Schiphol TENS in gebruik, dat is de ERMES variant van de Communicator van Callmax. Hoofd BHV, Operationele leiding, Commissie van Overleg (CVO), etc zitten daarop.
Zij zien in hun ERMES pager staan: Tens: VOS 1 bel 020 6012573

Dit ter info...

Maar de data wordt dat getransporteerd via ERMES (169.750) of CallMax(172.450) Daaf?
Good monitoring!
Frequency Monitor Centre

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: Schiphol
« Reactie #7 Gepost op: 1 augustus 2005, 16:52:38 »
Huub,

Citaat
Maar de data wordt dat getransporteerd via ERMES (169.750) of CallMax(172.450) Daaf?

Ze zitten op 169.7500, ERMES van KPN.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Schiphol
« Reactie #8 Gepost op: 1 augustus 2005, 19:43:42 »
Citaat van: "D a a f"
Ze zitten op 169.7500, ERMES van KPN.

Voorbeeld :

2032695 17:15:00 02-07-05  Tens: VOS 1 bel 020 6012573
2032680 17:15:01 02-07-05  Tens: VOS 1 bel 020 6012573
2032669 17:15:04 02-07-05  Tens: VOS 1 bel 020 6012573
2032670 17:15:05 02-07-05  Tens: VOS 1 bel 020 6012573

Groeten, Peter.

Offline Jor

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 82
Re: Schiphol
« Reactie #9 Gepost op: 1 augustus 2005, 20:32:20 »
Op verzoek van Bart:

Voor het ontvangen van de "echte" melding op Schiphol is het programmeren van de OVD H-meer voldoende.
Want sinds de invoer van GMS komen diverse posten op Schiphol.
Vanuit Amstelveen regelmatig de hoogwerker (met name richting Schiphol-Oost), en vanaf VOS 2 de COH-Container.

Aalsmeer heb ik vanf de start van GMS regelmatig voorbij zien komen op P2000 met een adres op Schiphol als melding, maar dat is de laatste tijd niet meer. De laatste weken zie je alleen maar Hoofddorp voorbij komen. Het lijkt erop dat sinds kort de "kazerne-volgorde-tabel" voor Schiphol in GMS is aangepast. Want vanuit Hoofddorp komt inderdaad zo'n 3x per dag de HW 651. En daarnaast een paar keer per week de TAS 644 en de HV 681. Dit alles vrijwel alleen voor automatische brandmeldingen.

Voor de invoer van GMS kwamen vanaf VOS 2 alarm inderdaad ook de VC 991 Zwanenburg, Lucht/Licht 677 Lisserbroek en TAS 649 Rijsenhout en TAS 646 Badhoevedorp naar de luchthaven.
Maar sinds de invoer van GMS ben ik daar niet meer zo zeker van.... Maar wellicht dat sinds kort alles weer terug gezet is naar de oude situatie.

Inderdaad gaat vanaf 1 januari '06 Schiphol zelf de gebouwenbrandbestrijding weer doen. Het plan is door de gemeenteraad van de H-meer inmiddels goedgekeurd.
Dit met een door Schiphol continue bemande TAS en een 2e TAS die bemand wordt door springbemanning (combinatie 2e TAS en Post vliegtuigbrandbestrijding).

Vanaf die datum start dan ook de beroepspost in Nieuw Vennep. Waarbij er voor de vrijwilligers ook een rol van betekenis blijft.

Offline Bart

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 376
Re: Schiphol
« Reactie #10 Gepost op: 1 augustus 2005, 20:55:35 »
Jor,

bedankt voor het verduidelijken!!

Groetjes,

Bart
Great day to carry 45 pounds of gear up and down 10 flights of stairs.
Uniden UBC125XLT, Uniden SDS100E

wytsepyt

  • Gast
Re: Schiphol
« Reactie #11 Gepost op: 8 januari 2006, 15:04:22 »
Vandaag zag ik deze melding voorbijkomen op de 172.4500:

0126655   15:51:47 08-01-06    POCSAG-4  ALPHA  1200    
TENS: Overig Incident Hulpverlening Middel bel 020-6012573

Er worden dus ook mensen gealarmeerd die Nat3. Ik heb alleen geen idee wie hier gealarmeerd wordt.

Offline Stefan uit 8terberg

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 252
Re: Schiphol
« Reactie #12 Gepost op: 8 januari 2006, 15:55:22 »
Citaat van: "wytsepyt"
Vandaag zag ik deze melding voorbijkomen op de 172.4500:

0126655   15:51:47 08-01-06    POCSAG-4  ALPHA  1200    
TENS: Overig Incident Hulpverlening Middel bel 020-6012573

Er worden dus ook mensen gealarmeerd die Nat3. Ik heb alleen geen idee wie hier gealarmeerd wordt.

op p2000 werd rond deze tijd "iemand" :)  opgeroepen voor een bommelding op Schiphol

Stefan :P
No Farmers , No Food

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21690
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Schiphol
« Reactie #13 Gepost op: 8 januari 2006, 16:35:45 »
Citaat van: "rtvElst"
op p2000 werd rond deze tijd de OVD van Hoofddorp

OvD Haarlemmermeer  ;)

wytsepyt

  • Gast
Re: Schiphol
« Reactie #14 Gepost op: 9 januari 2006, 11:22:07 »
Heeft die man dan twee piepers?