Auteur Topic: Verband 5tvo en capcodes  (gelezen 4677 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

wytsepyt

  • Gast
Verband 5tvo en capcodes
« Gepost op: 12 augustus 2004, 10:35:25 »
Het is misschien een domme vraag en als dat zo is, krijg ik vast ook een dom antwoord maar toch..:)

Is er een verband tussen de huidige 5tvo codes van nu en de capcodes voor later? De Ambulancenummers zijn natuurlijk makkelijk te ontdekken, maar zullen de brandweernummers ook in de capcodes verwerkt worden? Hoe zit dit in de andere regio's? Kheb het nu over de regio Friesland.

Offline MarcD

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1726
Re: Verband 5tvo en capcodes
« Reactie #1 Gepost op: 12 augustus 2004, 12:22:54 »
Vaak zullen ingedeelde groepen wel gelijk blijven, aangevuld met persoonlijke codes. Enig verband met 5-TVO codes verwacht ik niet, heeft nl. geen enkele functie.
Groet,
MarcD

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Verband 5tvo en capcodes
« Reactie #2 Gepost op: 12 augustus 2004, 15:53:48 »
De groepen zullen over het algemeen wel gelijk blijven, maar misschien ook wel niet, want met P2000 kun je met gemak met veel kleinere groepen werken die waarnodig simpel aan elkaar gekoppeld kunnen worden.

Over de nummering van de capcodes. De CPA Zuid-Limburg (tot dusver de eerste CPA) heeft gekozen voor een nummering waarbij de code eindigt op het wagennummer. Vaak erg makkelijk, want veel CPA's werken met een nummerin tussen 01 en 99. Bij brandweerwagens is dat wat lastiger, aangezien elk korps 50 codes (of indien nodig, een veelvoud hiervan) krijgt toegewezen en je niet altijd kunt garanderen dat je dan je eigen wagennummers in die reeks hebt. Bovendien zijn het vaak de grotere (24/7 bemande) kazernes die specifiek op voertuig piepen.

Overigens zit de CPA Noordoost Brabant al jaren op Callmax. Net als de CPA Zuid-Limburg delen zij de meldingen dus uit als tekstbericht. Zij hebben echter 2 maxers per voertuig, dus hoe ze dat in de toekomst gaan doen weet ik niet. Misschien vragen ze 2 reeksen van 100 aan waarbij de ene pager van wagen 31 eindigt op 031 en de andere op 131. Mogelijkheden genoeg, en de regio's zijn helemaal vrij om het zelf in te delen, met hier en daar eventueel de nodige advisering...

Groeten, Peter.

wytsepyt

  • Gast
Re: Verband 5tvo en capcodes
« Reactie #3 Gepost op: 12 augustus 2004, 21:24:38 »
Kortom: De ambulancebemanning, net als nu waarschijnlijk wel gealarmeerd met een code die eindigt op het wagennummer.

Met de brandweer is het dus nog ff afwachten maak ik uit deze antwoorden op.

Ik vroeg dit vooral omdat ik erg veel werk in mijn 5tvo-lijst gehad en ik hoopte deze voor het grootste deel over te nemen.
Afwachten wat de toekomst brengt :)

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Verband 5tvo en capcodes
« Reactie #4 Gepost op: 12 augustus 2004, 21:36:04 »
Citaat van: "wytsepyt"
Kortom: De ambulancebemanning, net als nu waarschijnlijk wel gealarmeerd met een code die eindigt op het wagennummer.

Of dat zo waarschijnlijk is weet ik niet, ik zei alleen maar dat Limburg-Zuid zo werkt...

Citaat van: "wytsepyt"
Ik vroeg dit vooral omdat ik erg veel werk in mijn 5tvo-lijst gehad en ik hoopte deze voor het grootste deel over te nemen.

Capcodes zullen op *geen enkele* wijze gelijk zijn aan de tooncodes. Alles wordt opnieuw ingedeeld, er komen "nieuwe" gebruikers bij die voorheen op andere netwerken zaten zoals regionale piketfuncties (ROGS/AGS, OvD, Commandanten, Voorlichting, etc).

P2000 wordt zonder meer een kwestie van opnieuw beginnen met verzamelen, oude lijsten worden waardeloos. Voordeel is wel dat er met logische reeksen wordt gewerkt, in blokken van 50 (of een veelvoud daarvan). Als een code bekend is dan weet je meteen dat dat gehele blok bij dat korps hoort.

Bij 5TVO werd dat in veel gevallen 'lukraak' uitgedeeld en zaten er vaak geen logische stappen tussen de verschillende korpsen. Aangezien er met P2000 per regio met duizenden codes per regio veel meer capcodes beschikbaar zijn dan tooncodes kunnen de reeksen ruimer toebedeeld worden.

Groeten, Peter.

wytsepyt

  • Gast
Re: Verband 5tvo en capcodes
« Reactie #5 Gepost op: 13 augustus 2004, 20:21:15 »
Jammer dus. Beschrijvingen neem ik wel over. Met name ambulance+plaatsnaam, scheelt zo ongeveer toch 100 codes. Voor de rest dus opnieuw uitzoeken, maar dat is vast en zeker ook leuk werk..:)

Offline MarcD

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1726
Re: Verband 5tvo en capcodes
« Reactie #6 Gepost op: 13 augustus 2004, 20:27:30 »
Weer wat te puzzelen, en met z'n allen komen we (snel) een heel eind!
Groet,
MarcD