Auteur Topic: ADSB ontvangst sterk verslechterd  (gelezen 2762 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline woestric

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 32
ADSB ontvangst sterk verslechterd
« Gepost op: 12 mei 2019, 10:33:23 »
Ik heb al enige jaren een pi met PIaware erop draaien voor de ontvangst van ADSB signalen. Ik voed ook diversen  zoals flightaware en FR24.
Het is me opgevallen dat sinds half april mijn statistieken van ontvangen berichten en gesignaleerde vliegtuigen behoorlijk omlaag gegaan is.
Waar ik ik eerst op 3000+ aan vliegtuigen zat, is dat nu opeens met ruim 500 gedaald. Mijn bereik lijkt ook teruggelopen met ruim 50 miles.

De opstelling staat op zolder en ik heb net even gecheckt of de antenne wellicht anders staat oid maar kan niets afwijkend vinden.
Iemand enig idee of zelf ook een verslechtering in ontvangst gemerkt??

mvg,
Richard

Offline Pieter61

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 308
Re: ADSB ontvangst sterk verslechterd
« Reactie #1 Gepost op: 12 mei 2019, 20:00:45 »
Hallo Richard,

Hier wisselt het ook wel een beetje.
Maar laatst heb ik eens alles geupdate en zag dat met name Flightradar24 er meteen beter van is geworden.
Nu heb ik 2 vergelijkbare opstellingen en zie dat er toch wel behoorlijk verschil zit tussen FR24 en FlightAware.
Maar ik ben niet de enige die dit is opgevallen.

Groet,

Pieter
Ontvangers: UBC9000XLT | UBC125XLT | BCT15X | FDM-S3 | NRD-535 | SDRPlay | HF-150 | Air!Squitter tbv ADS-B en Flarm
Antennes: Wellbrook ALA1530LNP | 12mtr LW + Balun | Mini-Whipe | Active Diapason" (1090 MHz) | Active Flarm | MLA-30 loop | K180WLA loop | Air Omni UHF/VHF Base Antenna

Offline ruud2022

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 75
Re: ADSB ontvangst sterk verslechterd
« Reactie #2 Gepost op: 12 mei 2019, 20:26:28 »
Maar is dat ten nadele of ten voordele van FR24?

Offline woestric

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 32
Re: ADSB ontvangst sterk verslechterd
« Reactie #3 Gepost op: 15 mei 2019, 09:40:00 »
Dank voor jullie reacties.
Er zijn natuurlijk seizoensinvloeden die het aantal vliegtuigen etc beinvloeden.
Beste indicatie voor een verslechtering kan ik zien op flightaware statistics omdat je daar een overzicht/ranking hebt met stations in je buurt. Juist daar merk ik een verslechtering.
Ik heb inmiddels wel geupdate naar de laatste versie van piaware en dump1090 en dat brengt wel enige verbetering.

Ik weet dat mijn antenne positie niet ideaal is (op zolder op vliering onder het dak) maar de positie van antenne is niet veranderd.
Toch vermoed ik dat het een hardware (antenne, bedrading, RTL stick ). Het is allemaal wat slecht bereikbaar maar toch binnenkort maar eens naar beneden halen en onderzoeken. Wellicht toch een muis oid aan een kabel gezeten oid.
Ik voed overigens nu Flightaware, fr24 en radarbox24 en ja, daar zijn onderlinge verschillen in de statistieken. Waar dat in zit is me nooit duidelijk geworden maar dat zal ook meer aan de berekening/telling van de sites zelf zitten.

Wordt vervolgd  ;)

Offline Pieter61

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 308
Re: ADSB ontvangst sterk verslechterd
« Reactie #4 Gepost op: 18 mei 2019, 18:23:34 »
Maar is dat ten nadele of ten voordele van FR24?

Het is er beter van geworden, dus ten voordele.
Ontvangers: UBC9000XLT | UBC125XLT | BCT15X | FDM-S3 | NRD-535 | SDRPlay | HF-150 | Air!Squitter tbv ADS-B en Flarm
Antennes: Wellbrook ALA1530LNP | 12mtr LW + Balun | Mini-Whipe | Active Diapason" (1090 MHz) | Active Flarm | MLA-30 loop | K180WLA loop | Air Omni UHF/VHF Base Antenna