Auteur Topic: Berichten volledig ontvangen  (gelezen 6522 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline r3b00t

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
Berichten volledig ontvangen
« Gepost op: 6 september 2011, 21:58:03 »
De Astrid berichten die naar de pager worden verzonden zijn maar 100 tekens lang, in de centrale ontvangen ze echter het volledige bericht. Vermits het niet aan de pager ligt maar ook met een scanner duidelijk is dat de berichten die worden ontvangen maar 100 tekens zijn stel ik me dan ook de vraag hoe de centrale dat volledig bericht ontvangt. Is dat ook via Astrid en is het dan ook mogelijk om dat bericht te ontvangen? Het gaat hier dan wel enkel om berichten vanuit de 100-centrale.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Berichten volledig ontvangen
« Reactie #1 Gepost op: 7 september 2011, 10:23:59 »
De Astrid berichten die naar de pager worden verzonden zijn maar 100 tekens lang, in de centrale ontvangen ze echter het volledige bericht. Vermits het niet aan de pager ligt maar ook met een scanner duidelijk is dat de berichten die worden ontvangen maar 100 tekens zijn stel ik me dan ook de vraag hoe de centrale dat volledig bericht ontvangt. Is dat ook via Astrid en is het dan ook mogelijk om dat bericht te ontvangen? Het gaat hier dan wel enkel om berichten vanuit de 100-centrale.

Naar mijn weten is pocsag (het protocol wat gebruikt wordt voor paging) beperkt tot 80 tekens en geen 100.
Mogelijk doel jij op SDS berichten via de mob of porto? Maakt op zich niet uit, want deze laatste zijn niet te ontvangen.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Berichten volledig ontvangen
« Reactie #2 Gepost op: 7 september 2011, 10:31:30 »
Naar mijn weten is pocsag (het protocol wat gebruikt wordt voor paging) beperkt tot 80 tekens en geen 100.

Het POCSAG-protocol zelf kent geen maximum, maar vaak wordt door operators wel een maximum berichtlengte ingesteld om een grote netwerkbelasting door lange berichten te voorkomen. Lange berichten zorgen er namelijk voor dat anderen langer moeten wachten voordat hun bericht kan worden uitgezonden.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Berichten volledig ontvangen
« Reactie #3 Gepost op: 7 september 2011, 12:38:18 »
ASTRID kapt inderdaad het bericht af waardoor er maar beperkte info kan worden verzonden. De reden waarom de 100-centrale wél langere berichten kan doorsturen, heeft te maken met het simpele gegeven dat deze XML-berichten via een ISDN-lijn worden doorgestuurd naar de alarmerings-pc en op deze communicatielijn geen beperking staat zoals op de paging-berichten. Het is pas wanneer vanuit de alarmerings-pc een paging-bericht wordt aangemaakt en het ASTRID-netwerk wordt opgestuurd dat het bericht wordt beperkt tot een maximaal aantal karakters.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Leen Ansems

  • Gast
Re: Berichten volledig ontvangen
« Reactie #4 Gepost op: 7 september 2011, 12:55:54 »
Ken situaties in Nederland waar je ook maar 80 karakters in kunt tikken voor een bericht en dat is meer dan zat. De pager moet afgaan en je moet in 1 keer weten wat en waar er iets aan de hand is.

Offline r3b00t

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
Re: Berichten volledig ontvangen
« Reactie #5 Gepost op: 8 september 2011, 10:11:28 »
Ok, bedankt voor de antwoorden dat heeft het al heel wat duidelijker gemaakt.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Berichten volledig ontvangen
« Reactie #6 Gepost op: 8 september 2011, 10:17:01 »
Ken situaties in Nederland waar je ook maar 80 karakters in kunt tikken voor een bericht en dat is meer dan zat. De pager moet afgaan en je moet in 1 keer weten wat en waar er iets aan de hand is.

Vroeger (begin jaren 90) was het maximum voor KPN SMF-3 40 tekens. Dat is later verhoogd naar 80 tekens.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Berichten volledig ontvangen
« Reactie #7 Gepost op: 8 september 2011, 22:56:44 »
Ken situaties in Nederland waar je ook maar 80 karakters in kunt tikken voor een bericht en dat is meer dan zat. De pager moet afgaan en je moet in 1 keer weten wat en waar er iets aan de hand is.

Vroeger (begin jaren 90) was het maximum voor KPN SMF-3 40 tekens. Dat is later verhoogd naar 80 tekens.

Callmax zit op 320 geloof ik. Maar dat is voor alarmering weinig zinvol, HV'er moet een kort en krachtig bericht krijgen wat er is.