Auteur Topic: Astrid lichtkrant  (gelezen 9654 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Jos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 287
Astrid lichtkrant
« Gepost op: 27 november 2014, 11:58:46 »
Beste,

Even een vraagje :-).

Zoals jullie weten bestaan er P2000 lichtkranten.

Iemand enig idee of deze ook bestaan voor het belgische astrid netwerk? (pocsag protocol).

Ik vind er allesinds niets ervan terug op het internet.

Alvast bedankt.

Offline pagerfan

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 5
Re: Astrid lichtkrant
« Reactie #1 Gepost op: 28 november 2014, 16:11:51 »
Voor zover ik weet bestaan er inderdaad lichtkranten. Deze worden evenwel niet aangestuurd via een code, maar wel via de computer die in de brandweerkazerne staat. Lichtkranten zijn ook niet overal in voege, heb zelfs de indruk dat ze eerder verdwijnen. De zonevorming waarbij alles vanuit één centrale wordt aangestuurd, zal daar niet vreemd aan zijn. De meeste korpsen sturen ook de nodige info mee met het bericht op de pager. Vandaar.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2365
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Astrid lichtkrant
« Reactie #2 Gepost op: 28 november 2014, 16:52:14 »
In NL hangen ze in vrijwel iedere kazerne.
Dat is omdat we in de alarmering ook zetten welke voertuigen moeten uitrukken.
Je ziet dan op de lichtkrant direct wat er weg moet, zo kunnen de manschappen in de juiste wagens stappen.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4909
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Astrid lichtkrant
« Reactie #3 Gepost op: 28 november 2014, 17:27:37 »
Iemand enig idee of deze ook bestaan voor het belgische astrid netwerk? (pocsag protocol).

Zelf maken? Blackbox -> PDW -> Lichtkrantsoftware -> Lichtkrant

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Astrid lichtkrant
« Reactie #4 Gepost op: 28 november 2014, 21:28:45 »
Voor zover ik weet bestaan er inderdaad lichtkranten. Deze worden evenwel niet aangestuurd via een code, maar wel via de computer die in de brandweerkazerne staat.

Je hebt er ook die een eigen ontvanger en RIC-code hebben. Dat is iets gemakkelijker qua installatie.

Lichtkranten zijn ook niet overal in voege, heb zelfs de indruk dat ze eerder verdwijnen. De zonevorming waarbij alles vanuit één centrale wordt aangestuurd, zal daar niet vreemd aan zijn. De meeste korpsen sturen ook de nodige info mee met het bericht op de pager. Vandaar.

Ik heb net de indruk dat er bij komen. Net omdat door de centralisatie er van uit verschillende kazernes moet worden uitgerukt en het gewoon veel handiger is in dit digitale tijdperk om met zo een infoschermen te werken. Het is wel zeer jammer dat die informatiedoorstroming tussen de brandweerposten veelal via beveiligde internetlijnen loopt.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Jos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 287
Re: Astrid lichtkrant
« Reactie #5 Gepost op: 30 november 2014, 10:54:02 »
Voor zover ik weet bestaan er inderdaad lichtkranten. Deze worden evenwel niet aangestuurd via een code, maar wel via de computer die in de brandweerkazerne staat.

Je hebt er ook die een eigen ontvanger en RIC-code hebben. Dat is iets gemakkelijker qua installatie.

Lichtkranten zijn ook niet overal in voege, heb zelfs de indruk dat ze eerder verdwijnen. De zonevorming waarbij alles vanuit één centrale wordt aangestuurd, zal daar niet vreemd aan zijn. De meeste korpsen sturen ook de nodige info mee met het bericht op de pager. Vandaar.

Ik heb net de indruk dat er bij komen. Net omdat door de centralisatie er van uit verschillende kazernes moet worden uitgerukt en het gewoon veel handiger is in dit digitale tijdperk om met zo een infoschermen te werken. Het is wel zeer jammer dat die informatiedoorstroming tussen de brandweerposten veelal via beveiligde internetlijnen loopt.

Hallo,

Deze vind ik dus nergens...


Offline Jos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 287
Re: Astrid lichtkrant
« Reactie #7 Gepost op: 30 november 2014, 11:36:32 »
http://www.gapollo.com.tw/index.php?page_id=9f61408e3afb633e50cdf1b20de6f466&wk_stage=3&wk_t_key=183

http://www.apollowireless.com/shtml/item/FullPath/2;585;584/id/585/ipid/584.html

Had deze ook net gevonden :-). onder de zoekterm "pocsag led display".

Spijtig dat er relatief "weinig" capcodes in geprogrammeerd worden.

Iemand enig idee of er (gratis) software bestaat die we kunnen aansturen via de commandline van PDW.

Ik bedoel dan. We plaatsen ergens een 2de scherm. Dit scherm zal dan enkel en alleen de melding weergeven gedurende een bepaalde tijd (kan in lichtkrantvorm).

gr

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Astrid lichtkrant
« Reactie #8 Gepost op: 30 november 2014, 19:25:46 »
Deze vind ik dus nergens...

Het zijn dan ook industriële toepassingen die door leveranciers worden geïnstalleerd. We spreken dan over heuse, grote TV-schermen die speciaal worden geconfigureerd. Ik weet zelfs niet eens of je die in de kleinhandel kan kopen en of ze dan ook betaalbaar zijn.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Jos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 287
Re: Astrid lichtkrant
« Reactie #9 Gepost op: 5 december 2014, 11:13:19 »
Ook dit lijkt me wel iets leuks om te gebruiken...

PDT3000 Paging Data Terminal

http://www.wipath.com/pdt3000.html

Helaas zijn er nergens prijzen te vinden online. Ook de verdelers hiervan zijn miniem te vinden...

Offline airfreak

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 49
Re: Astrid lichtkrant
« Reactie #10 Gepost op: 11 december 2014, 00:47:41 »
Astrid lichtkranten zijn bij de meeste brandweerkorpsen in België ondertussen vervangen.

In de meeste posten is de Fireplug tool in dienst genomen.

Het normale scherm (= rustscherm) bevat nuttige informatie (buienradar, wegenwerken, interne informatie brandweer enz),
van zodra er een alarmmelding van HC100 binnenkomt veranderd het scherm naar alarmmodus:

Plaats van interventie, reisroute, uitrukprocedure, voertuigen die dienen uit te rukken, andere opgeroepen diensten => ziekenwagen, MUG, politie enz.
Deze alarmmodus blijft 20 minuten zichtbaar op het scherm of wijzigt bij een volgend alarm.
Diezelfde informatie wordt tevens afgeprint voor de voertuigen die dienen uit te rukken.

Nadeel voor de luisteraars, alles gaat via internet  :(

Fireplug bevat een backup tool die automatisch een SMS en email stuurt bij alarm en/of uitval van Astrid, dus ook weer niet te beluisteren  :o

http://www.fireplug.be/eigenschappen-brandweer

Grtz Airfreak