Auteur Topic: DMO modus frequentie ???  (gelezen 24590 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline pilot

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 41
DMO modus frequentie ???
« Gepost op: 20 februari 2009, 06:05:03 »
Is er iemand die weet op welke frequentie de dmo modus van de astrid zenders uitgezonden word, en terwijl mijn vraag toch loopt op welke frequentie sturen ze de trunking ( spraak ) van astrid uit ?
Alvast bedankt

calimero

  • Gast
Re: DMO modus frequentie ???
« Reactie #1 Gepost op: 21 februari 2009, 17:28:46 »
Ik heb een overzicht van 20 DMO-frequenties die door diverse diensten gebruikt worden in België.
Enkel vraag ik me af wat je ermee wil doen, op deze frequenties is er niets te horen, gezien het een beveiligde, digitale communicatie betreft.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4910
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: DMO modus frequentie ???
« Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2009, 18:32:21 »
Citaat van: "calimero"
Ik heb een overzicht van 20 DMO-frequenties die door diverse diensten gebruikt worden in België.
Enkel vraag ik me af wat je ermee wil doen, op deze frequenties is er niets te horen, gezien het een beveiligde, digitale communicatie betreft.

Laat dat 'beveiligde' maar weg. Maar aangezien er geen betaalbare TETRA-ontvangers zijn, kun je er inderdaad niets mee.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4896
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: DMO modus frequentie ???
« Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2009, 18:37:21 »
Zou je met een standaard TETRA porto op de DMO frequenties ook kunnen meeluisteren? DMO is VZIW inderdaad niet beveiligd, maar wel digitaal.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline pilot

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 41
Re: DMO modus frequentie ???
« Reactie #4 Gepost op: 23 februari 2009, 05:01:36 »
Citaat van: "calimero"
Ik heb een overzicht van 20 DMO-frequenties die door diverse diensten gebruikt worden in België.
Enkel vraag ik me af wat je ermee wil doen, op deze frequenties is er niets te horen, gezien het een beveiligde, digitale communicatie betreft.

Ik weet dat het digitaal is , maar blijkbaar gebruiken ze dezelfde frequenties om de tmo modus , misschien kan dit gedecodeerd worden via de nodige software, digitale scanners kosten nu ongeveer nog een 500 €

calimero

  • Gast
Re: DMO modus frequentie ???
« Reactie #5 Gepost op: 28 februari 2009, 16:55:38 »
Het is zo klaar als pompwater !!  Via het netwerk meeluisteren gaat niet. Zelfs niet met een digitale scanner. Koop er geen, want het lukt niet. Ik spreek uit ervaring. Kheb me destijds ook een digitale scanner laten verkopen en je hoort niets van de hulpdiensten. Als je een Tetra-portofoon koopt en ze programmeerd met de correcte DMO-frequenties, dan kan je de gesprekken van de hulpdiensten beluisteren, als zijzelf ook net in DMO zenden. Zoniet, hoor je niets !!!

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: DMO modus frequentie ???
« Reactie #6 Gepost op: 20 mei 2010, 17:20:18 »
Citaat van: "calimero"
Als je een Tetra-portofoon koopt en ze programmeerd met de correcte DMO-frequenties, dan kan je de gesprekken van de hulpdiensten beluisteren, als zijzelf ook net in DMO zenden.

Calimero, zou je die van jou eventueel kunnen neerschrijven? Handig om eventueel bij een incident in DMO te kunnen volgen :wink:

380.0125 MHz DMO Brandweer
380.1625 MHz DMO Brandweer Coördinatie
380.2125 MHz DMO CP-Ops
390.0125 MHz DMO Brandweer/Civiele Bescherming

Die heb ik al gekregen.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Jos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 287
Re: DMO modus frequentie ???
« Reactie #7 Gepost op: 22 mei 2010, 11:56:32 »
Citaat van: "Asterix900"
Citaat van: "calimero"
Als je een Tetra-portofoon koopt en ze programmeerd met de correcte DMO-frequenties, dan kan je de gesprekken van de hulpdiensten beluisteren, als zijzelf ook net in DMO zenden.

Calimero, zou je die van jou eventueel kunnen neerschrijven? Handig om eventueel bij een incident in DMO te kunnen volgen :wink:

380.0125 MHz DMO Brandweer
380.1625 MHz DMO Brandweer Coördinatie
380.2125 MHz DMO CP-Ops
390.0125 MHz DMO Brandweer/Civiele Bescherming

Die heb ik al gekregen.

Als je deze frequenties in je scanner programmeerd. Hoor je dan totaal niets? Of enkele datariedels?

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: DMO modus frequentie ???
« Reactie #8 Gepost op: 22 mei 2010, 12:18:18 »
Citaat van: "Jos"
Als je deze frequenties in je scanner programmeerd. Hoor je dan totaal niets? Of enkele datariedels?

Scan maar eens het gebied af van 380 - 400 MHz. grote kans dat je de Tetra data hoort.

Zo klinkt het: http://fmc.dotnet-services.nl/waves/c2000.wav

Offline ikkuh

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 156
Re: DMO modus frequentie ???
« Reactie #9 Gepost op: 25 mei 2010, 14:38:39 »
Citaat van: "Asterix900"
Citaat van: "calimero"
Als je een Tetra-portofoon koopt en ze programmeerd met de correcte DMO-frequenties, dan kan je de gesprekken van de hulpdiensten beluisteren, als zijzelf ook net in DMO zenden.

Calimero, zou je die van jou eventueel kunnen neerschrijven? Handig om eventueel bij een incident in DMO te kunnen volgen :wink:

380.0125 MHz DMO Brandweer
380.1625 MHz DMO Brandweer Coördinatie
380.2125 MHz DMO CP-Ops
390.0125 MHz DMO Brandweer/Civiele Bescherming

Die heb ik al gekregen.

En vertel me eens hoe je dat dan wilt volgen nu je deze frequenties hebt?

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: DMO modus frequentie ???
« Reactie #10 Gepost op: 25 mei 2010, 23:57:08 »
Citaat van: "ikkuh"
En vertel me eens hoe je dat dan wilt volgen nu je deze frequenties hebt?

Nou, met die TETRA-portofoon van Calimero.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline ikkuh

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 156
Re: DMO modus frequentie ???
« Reactie #11 Gepost op: 26 mei 2010, 19:24:46 »
Citaat van: "Asterix900"
Citaat van: "ikkuh"
En vertel me eens hoe je dat dan wilt volgen nu je deze frequenties hebt?

Nou, met die TETRA-portofoon van Calimero.

Zul je buiten de frequenties ook de juiste MCC, MNC en ID nummers moeten instellen, anders hoor je nog niks.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: DMO modus frequentie ???
« Reactie #12 Gepost op: 26 mei 2010, 22:38:54 »
Citaat van: "ikkuh"
Citaat van: "Asterix900"
Citaat van: "ikkuh"
En vertel me eens hoe je dat dan wilt volgen nu je deze frequenties hebt?

Nou, met die TETRA-portofoon van Calimero.

Zul je buiten de frequenties ook de juiste MCC, MNC en ID nummers moeten instellen, anders hoor je nog niks.

OK, dan gaan we dat zo doen. Bedankt.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4896
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: DMO modus frequentie ???
« Reactie #13 Gepost op: 27 mei 2010, 06:47:54 »
Zijn de MCC, MNC en ID eigenlijk bekend? Of kun je die gewoon met een porto scannen?
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline SemafoonWinkel.nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 155
    • http://www.semafoonwinkel.nl
Re: DMO modus frequentie ???
« Reactie #14 Gepost op: 27 mei 2010, 17:13:55 »
Citaat van: "elsinga"
Zijn de MCC, MNC en ID eigenlijk bekend? Of kun je die gewoon met een porto scannen?

Scannen in DMO gaat niet. Je mist de user ID.
In TMO scannen gaat wel, dat is netwerk gestuurd.

Je moet bij DMO de freq., MCC, MNC en ID ingeven.
Even goed rondkijken in de juiste groups, vind je overal voor NL en Belgie.