Auteur Topic: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect  (gelezen 29633 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Ron-Zwaag

  • Vrijwilliger Veteranen Search Team
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1295
  • Qua Patet Orbis
Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
« Reactie #15 Gepost op: 7 augustus 2010, 20:54:44 »
1

Citaat van: "Leen Ansems"
Natuurlijk kunnen die onderling via de DMO mode praten

2

Citaat van: "AlfA145"
Maar volgens mij kunnen die porto's ook wel zonder relay-station werken, maar dan is het alleen tussen de porto's onderling

Zoek de verschillen, maar het antwoord staat al in quote nummertje 1 namelijk DMO(Direct Mode Operation). Hoe simpel kan lezen zijn he :mrgreen: Leen gaat door voor de koelkast.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
« Reactie #16 Gepost op: 14 augustus 2010, 22:49:44 »
Citaat van: "AlfA145"
En ik ken die buurt redelijk, dat is allemaal bos waar de autoweg door loopt, en ik heb zelfs géén idee als daar ergens een Astrid antenne in de buurt zou staan.

Ik heb er één gezien net buiten Arendonk, dicht aan de baan naar Reusel.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline mumu

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
« Reactie #17 Gepost op: 16 augustus 2010, 14:30:37 »
Citaat van: "Asterix900"
Citaat van: "AlfA145"
En ik ken die buurt redelijk, dat is allemaal bos waar de autoweg door loopt, en ik heb zelfs géén idee als daar ergens een Astrid antenne in de buurt zou staan.

Ik heb er één gezien net buiten Arendonk, dicht aan de baan naar Reusel.

Arendonk, Lommel , Dessel.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
« Reactie #18 Gepost op: 18 augustus 2010, 18:42:50 »
Citaat van: "Leen Ansems"
De porto`s werken via Astrid (spraak/data) op +/- 393 MHz. Natuurlijk kunnen die onderling via de DMO mode praten, maar dat is over een korte afstand en zeker niet met de chef of meldkamer "ergens" in Belgie.

Hier had ik initieel over gelezen maar ik wil er nu toch even op terug komen. Er wordt hier nogal veel over DMO geschreven maar werken de porto's dan (in een bepaalde configuratie) niet in TMO voor onderling verkeer tussen porto's in dezelfde gespreksgroep of voor contact met de meldkamer? Ik kan mij herinneren meermaals in een burgervoertuig te hebben rond gereden met enkel een porto aan boord en probleemloos TMO-contact.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Leen Ansems

  • Gast
Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
« Reactie #19 Gepost op: 18 augustus 2010, 20:37:41 »
Citaat van: "Asterix900"
Hier had ik initieel over gelezen maar ik wil er nu toch even op terug komen. Er wordt hier nogal veel over DMO geschreven maar werken de porto's dan (in een bepaalde configuratie) niet in TMO voor onderling verkeer tussen porto's in dezelfde gespreksgroep of voor contact met de meldkamer? Ik kan mij herinneren meermaals in een burgervoertuig te hebben rond gereden met enkel een porto aan boord en probleemloos TMO-contact.

Zeker, als je de porto in een carkit zet met dakantenne aansluiting werkt hij net zo goed als een mobilofoon. Het zendvermogen scheelt zelfs niet eens zoveel. Het gaat er om of je op TMO een radioverbinding kan maken tussen het voertuig en de zendmast. Met een porto in de auto op het eigen sprietje ga je het niet reddden. Je zit in een metalen kast, wel met gaten voor het glas, maar met de eigenschappen van een kooi van Faraday.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
« Reactie #20 Gepost op: 24 augustus 2010, 02:41:40 »
Citaat
CIC Antwerpen ontving oproepen schietincident op E34

De federale politie bevestigt formeel dat de oproepen die de Wegpolitie Antwerpen verstuurd heeft, goed zijn binnengekomen op het Communicatie – en Informatiecentrum van Antwerpen. De ploeg heeft gebruik gemaakt van zowel het radiofonisch systeem (ASTRID Netwerk) als van een gsm. Daarop heeft het CIC Antwerpen de nodige maatregelen genomen: enerzijds werd de wagen van de ploeg ter plaatse gelokaliseerd, anderzijds werd een ploeg ter versterking gestuurd.

De details van de interventie worden nog verder onderzocht.

De collega’s van de Wegpolitie Antwerpen die de oproepen verzonden, hebben correct gehandeld: naast de voorziene procedures hebben zij ook gebruik gemaakt van een gsm om alarm te slaan. Ook het CIC Antwerpen heeft de voorziene procedure gevolgd.

In het verleden werd er melding gemaakt van een dekkingsprobleem in de bewuste regio. De firma ASTRID is hiervan op de hoogte gebracht.

Paul Van Thielen
Commissaris-generaal a.i.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
« Reactie #21 Gepost op: 24 augustus 2010, 21:01:42 »
Nog meer communicatieproblemen. Vandaag liet een West-Vlaamse arrondissementscommissaris in de media verstaan dat het verre van vlot verloopt met de reddingsacties aan de Vlaamse kust onder meer omdat de hulpdiensten met ASTRID werken en de reddingsdiensten te water voornamelijk enkel op VHF-kanaal 67 communiceren.

Citaat van: "HNB"
Communicatie bij zoektocht drenkeling Bredene liep in het honderd
 
Reddingsactie Argos (6) was een rommeltje

dinsdag 17 augustus

BredeneBREDENE - De gouverneur van West-Vlaanderen heeft na een klachtenbrief een onderzoek bevolen naar de chaotische reddingsactie vrijdagavond op het strand van Bredene. Politie, brandweer en reddingsteams zochten met man en macht een uur naar drenkeling Argos Roisin (6). Amper een maand na een mislukte reddingsoefening liep het met de communicatie opnieuw grondig fout. Het jongetje overleefde het niet.

De kleine Argos, uit Charleroi, overleed zaterdag in het Brugse Sint-Jan-ziekenhuis. Vrijdagavond was hij even aan de aandacht van zijn vader, moeder en oudere zus ontsnapt. De moeder belde na een kwartier zoeken de dienst 100 en kwam terecht bij het hulpcentrum bij een collega van verpleegkundig coördinator Jean-Pierre Cornet. 'Om 19.05 uur kregen wij een oproep van een vrouw met de melding dat ze haar zoontje kwijt was op het strand. Op het strand, benadrukte ze. Dus volgden wij de procedure vermist en verwittigden het Communicatie- en Informatiecentrum van de politie, dat doorschakelde naar de lokale politie van Bredene en de brandweer van Oostende.'

De hulpdiensten rukten uit en arriveerden snel op strandpost 2, Duingat. Daar bleek geen spoor van de kleine Argos. Het zesjarig jongetje was immers ruim anderhalve kilometer verder in het water gesukkeld, bij strandpost 6, de Duinpan. Dat stelden de hulpdiensten 28 minuten later vast. Daarom kwam er om 19.33 uur een tweede oproep binnen in het hulpcentrum. 'We kregen vanuit Bredene de melding dat de jongen zich toch in zee bevond', zegt Cornet. 'Dan was het zaak zo snel mogelijk de Kustwacht in Oostende (het Maritime Rescue and Coordination Centre, MRCC) te contacteren. Dat hebben we dan ook meteen gedaan.'

Kustwacht treuzelt

Om een nog onduidelijke reden liep het die vrijdag de dertiende ook goed fout bij de communicatie bij de Kustwacht. Uit onderzoek blijkt dat ze plichtsgetrouw de luchtmachtbasis in Koksijde brieften. Amper vier minuten later kon de Seaking al uitrukken. Die werd echter al snel teruggeroepen naar de basis want een politiehelikopter bleek zeer dicht in de buurt. Jammer genoeg is zo'n helikopter helemaal niet uitgerust om drenkelingen uit het water te halen. Bovendien is er ook geen verplegend personeel aan boord.

Maar met een tweede noodzakelijke telefoontje wachtte de Kustwacht echter tien minuten. Pas om 19.44 uur werd de Vrijwillige Zeereddingsdienst van Blankenberge gealarmeerd. 'Wij zijn meteen uitgerukt met enkele reddingsboten. Bredene is een eindje rijden, maar om 20.02 uur stonden we al op het strand. Al verloren we daar nog nodeloos tijd omdat we met onze speciaal uitgeruste jeep voorbij een resem politiecombi's en ziekenwagens moesten', zegt een vrijwilliger van het korps.'

Net op het moment dat de zeeredders met hun boten wilden uitrukken, haalde de brandweer de kleine Argos uit het water. Tussen de eerste oproep van de moeder en de aankomst van de Zeereddingsdienst was net geen uur verlopen. Een immens lange tijd is dat bij reddingsoperaties.

Opvallend: bij een reddingsoefening vorige maand liep de communicatie ook al grondig fout. De Blankenbergse Zeereddingsdienst werd toen niet eens verwittigd.

Onderzoek gestart

De Kustwacht is karig met commentaar. 'De komende dagen volgt een interne debriefing. We hebben al het nodige gedaan en alle reddingsploegen die in zee opereren uitgestuurd', zegt Réjane Gyssens. De gouverneur van West-Vlaanderen, Paul Breyne, heeft alvast een klachtenbrief ontvangen en wil alles grondig uitspitten.

Ook Jean-Pierre Cornet dringt aan op een grondige, externe debriefing. 'Als er fouten zijn gebeurd, zullen er verbeteringen in de communicatie worden aangebracht', zegt Breynes kabinetschef Johan Debyser. 'Ik geef toe dat er eerder al communicatieproblemen waren.'

Dat de communicatie aan de kust niet altijd op punt staat, kan hoofdredder in Bredene André Goethals maar al te goed bevestigen. 'Het ongeval gebeurde een half uurtje na het einde van onze shift', zegt hij. 'Wel, niemand heeft ons opgebeld. Waarom weet ik niet. Ik heb de dag nadien via de radio moeten vernemen dat er een jongetje voor onze strandposten was verdronken. Treurig, niet? Dit laat een wrang gevoel achter. Hier moeten we lessen uit trekken.'

Argos wordt donderdag begraven in zijn thuisstad Charleroi.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline mumu

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
« Reactie #22 Gepost op: 26 augustus 2010, 13:29:20 »
Lijkt me logisch dat je dan een communicatieprobleem hebt  :roll:

Offline keepernagel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 159
  • FEAR THE VAMPIRE
Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
« Reactie #23 Gepost op: 26 augustus 2010, 21:26:19 »
Citaat van: "Asterix900"
Nog meer communicatieproblemen. Vandaag liet een West-Vlaamse arrondissementscommissaris in de media verstaan dat het verre van vlot verloopt met de reddingsacties aan de Vlaamse kust onder meer omdat de hulpdiensten met ASTRID werken en de reddingsdiensten te water voornamelijk enkel op VHF-kanaal 67 communiceren.

Citaat van: "HNB"
Communicatie bij zoektocht drenkeling Bredene liep in het honderd
 
Reddingsactie Argos (6) was een rommeltje

dinsdag 17 augustus

BredeneBREDENE - De gouverneur van West-Vlaanderen heeft na een klachtenbrief een onderzoek bevolen naar de chaotische reddingsactie vrijdagavond op het strand van Bredene. Politie, brandweer en reddingsteams zochten met man en macht een uur naar drenkeling Argos Roisin (6). Amper een maand na een mislukte reddingsoefening liep het met de communicatie opnieuw grondig fout. Het jongetje overleefde het niet.

De kleine Argos, uit Charleroi, overleed zaterdag in het Brugse Sint-Jan-ziekenhuis. Vrijdagavond was hij even aan de aandacht van zijn vader, moeder en oudere zus ontsnapt. De moeder belde na een kwartier zoeken de dienst 100 en kwam terecht bij het hulpcentrum bij een collega van verpleegkundig coördinator Jean-Pierre Cornet. 'Om 19.05 uur kregen wij een oproep van een vrouw met de melding dat ze haar zoontje kwijt was op het strand. Op het strand, benadrukte ze. Dus volgden wij de procedure vermist en verwittigden het Communicatie- en Informatiecentrum van de politie, dat doorschakelde naar de lokale politie van Bredene en de brandweer van Oostende.'

De hulpdiensten rukten uit en arriveerden snel op strandpost 2, Duingat. Daar bleek geen spoor van de kleine Argos. Het zesjarig jongetje was immers ruim anderhalve kilometer verder in het water gesukkeld, bij strandpost 6, de Duinpan. Dat stelden de hulpdiensten 28 minuten later vast. Daarom kwam er om 19.33 uur een tweede oproep binnen in het hulpcentrum. 'We kregen vanuit Bredene de melding dat de jongen zich toch in zee bevond', zegt Cornet. 'Dan was het zaak zo snel mogelijk de Kustwacht in Oostende (het Maritime Rescue and Coordination Centre, MRCC) te contacteren. Dat hebben we dan ook meteen gedaan.'

Kustwacht treuzelt

Om een nog onduidelijke reden liep het die vrijdag de dertiende ook goed fout bij de communicatie bij de Kustwacht. Uit onderzoek blijkt dat ze plichtsgetrouw de luchtmachtbasis in Koksijde brieften. Amper vier minuten later kon de Seaking al uitrukken. Die werd echter al snel teruggeroepen naar de basis want een politiehelikopter bleek zeer dicht in de buurt. Jammer genoeg is zo'n helikopter helemaal niet uitgerust om drenkelingen uit het water te halen. Bovendien is er ook geen verplegend personeel aan boord.

Maar met een tweede noodzakelijke telefoontje wachtte de Kustwacht echter tien minuten. Pas om 19.44 uur werd de Vrijwillige Zeereddingsdienst van Blankenberge gealarmeerd. 'Wij zijn meteen uitgerukt met enkele reddingsboten. Bredene is een eindje rijden, maar om 20.02 uur stonden we al op het strand. Al verloren we daar nog nodeloos tijd omdat we met onze speciaal uitgeruste jeep voorbij een resem politiecombi's en ziekenwagens moesten', zegt een vrijwilliger van het korps.'

Net op het moment dat de zeeredders met hun boten wilden uitrukken, haalde de brandweer de kleine Argos uit het water. Tussen de eerste oproep van de moeder en de aankomst van de Zeereddingsdienst was net geen uur verlopen. Een immens lange tijd is dat bij reddingsoperaties.

Opvallend: bij een reddingsoefening vorige maand liep de communicatie ook al grondig fout. De Blankenbergse Zeereddingsdienst werd toen niet eens verwittigd.

Onderzoek gestart

De Kustwacht is karig met commentaar. 'De komende dagen volgt een interne debriefing. We hebben al het nodige gedaan en alle reddingsploegen die in zee opereren uitgestuurd', zegt Réjane Gyssens. De gouverneur van West-Vlaanderen, Paul Breyne, heeft alvast een klachtenbrief ontvangen en wil alles grondig uitspitten.

Ook Jean-Pierre Cornet dringt aan op een grondige, externe debriefing. 'Als er fouten zijn gebeurd, zullen er verbeteringen in de communicatie worden aangebracht', zegt Breynes kabinetschef Johan Debyser. 'Ik geef toe dat er eerder al communicatieproblemen waren.'

Dat de communicatie aan de kust niet altijd op punt staat, kan hoofdredder in Bredene André Goethals maar al te goed bevestigen. 'Het ongeval gebeurde een half uurtje na het einde van onze shift', zegt hij. 'Wel, niemand heeft ons opgebeld. Waarom weet ik niet. Ik heb de dag nadien via de radio moeten vernemen dat er een jongetje voor onze strandposten was verdronken. Treurig, niet? Dit laat een wrang gevoel achter. Hier moeten we lessen uit trekken.'

Argos wordt donderdag begraven in zijn thuisstad Charleroi.

Tja het is altijd iemand zijn kind he :(
ubc 80 xlt  ubc 180 xlt ubc 3500 xlt  Uniden + yupiteru mtv-7300

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
« Reactie #24 Gepost op: 17 februari 2011, 02:31:18 »
Citaat van: "Het Nieuwsblad"
Brandweer te laat bij woningbrand door technische storing

woensdag 16 februari 2011
 
14/02/11 Vrouw (58) komt om na zware woningbrand

LANGEMARK-POELKAPELLE - Als gevolg van een technische storing in het oproepsysteem van de brandweer zijn maandagmorgen tien minuten verloren gegaan. De brandweer werd opgeroepen voor een woningbrand die een dodelijke afloop kende. Dat bevestigt burgemeester Alain Wyffels woensdagvoormiddag. De problemen zijn intussen opgelost.

Een uitslaande woningbrand in Langemark-Poelkapelle kostte maandagmorgen het leven aan een 57-jarige vrouw. Haar echtgenoot liep zware brandwonden op. Hun woning werd volledig vernield, een naastliggend huis raakte zwaar beschadigd.

Niet de plaatselijke brandweer, maar het korps van het naburige Staden was als eerste ter plaatse, weliswaar 17 minuten nadat bij de noodcentrale in Brugge de eerste melding was binnengelopen. Uit onderzoek blijkt nu dat een technische storing in het oproepsysteem verhinderde dat de noodoproep vanuit Brugge werd doorgestuurd naar de brandweer van Ieper, die op haar beurt de collega's van Langemark-Poelkapelle moest alarmeren.

Volgens burgemeester Wyffels merkte de politie van de zone Arro Ieper op dat de brandweer van Langemark-Poelkapelle zes minuten na de melding nog altijd niet was uitgerukt. Daarop werd een noodprocedure gestart, waarbij de brandweer van Staden werd gealarmeerd.
De Ieperse brandweer heeft de gebrekkige werking van het oproepsysteem aangekaart bij de softwareleverancier en de problemen zijn intussen opgelost.

Citaat van: "KW Nieuws"
Brand Langemark: klachten over falend oproepsysteem opgelost

Langemark-Poelkapelle - (UPDATE) De brandweer van Ieper heeft de klachten over het falende oproepsysteem afgelopen maandag in Langemark overgemaakt aan de leverancier van de software. De problemen zouden ondertussen opgelost zijn.

Door het technisch probleem lag het oproepsysteem in Ieper maandagochtend een tiental minuten plat, en waren daardoor ook de collega’s van Langemark-Poelkapelle niet bereikbaar. Hun oproepsysteem is verbonden met dat van Ieper, net als dat van Zonnebeke.

Volgens burgemeester Wyffels merkte de politie van de zone Arro Ieper op dat de brandweer van Langemark-Poelkapelle zes minuten na de melding nog altijd niet was uitgerukt. Daarop werd een noodprocedure gestart, waarbij de brandweer van Staden werd gealarmeerd.

(jv)

Zeker en vast de 100-centrales niet de technische mogelijkheid bieden om:

a) te weten of de pagers wel zijn open gegaan
b) het lokale korps te verplichten om te melden dat men is vertrokken
c) de gebruikte gespreksgroepen van de korpsen te scannen

want dan gaat de 100 te veel weten? Men moet dat op de 100-centrale allemaal maar ruiken want men zou eens de gemeentelijke autoriteit moeten durven aantasten. En dan krijg je dus zo een kweddelen.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
« Reactie #25 Gepost op: 17 februari 2011, 08:15:47 »
Citaat van: "Asterix900"
kweddelen.

Dat woord kende ik niet, ondanks dat ik regelmatig in België werk. Vertaling in standaardnederlands.

Offline Ron-Zwaag

  • Vrijwilliger Veteranen Search Team
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1295
  • Qua Patet Orbis
Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
« Reactie #26 Gepost op: 17 februari 2011, 15:13:09 »
Ja het zijn rare jongens die belgen :mrgreen:

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
« Reactie #27 Gepost op: 17 februari 2011, 16:18:44 »
Citaat van: "Discriminator"
Dat woord kende ik niet

Ik hanteer Nincompoop-taal :)
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
« Reactie #28 Gepost op: 20 februari 2011, 04:24:01 »
Citaat van: "ASTRID"
Naar aanleiding van de brand in Langemark-Poelkapelle op maandag 14 februari wil ASTRID u graag informeren over het verloop van pagingoproepen. Interventiegegevens die geregistreerd worden in de hulpcentra 100 naar aanleiding van een noodoproep worden doorgestuurd naar de alarmeringsterminal in de kazerne van een brandweerkorps of hulpdienst. Die alarmeringsterminal stuurt vervolgens automatisch een pagingbericht naar de pagers (biepers) van de brandweerlieden die worden opgeroepen. Het versturen van pagingberichten naar de pagers gebeurt via ASTRID.

Een alarmeringsterminal bestaat uit een computer en een softwareprogramma. Wanneer de software niet correct geconfigureerd is, kan het gebeuren dat het bericht van de hulpcentra 100 niet automatisch wordt omgezet in een pagingbericht en er dus geen berichten worden uitgestuurd naar de brandweerlieden.
De brandweerdiensten en hun leveranciers staan in voor de juiste configuratie en goede werking van hun alarmeringsterminal. ASTRID valideert zelf geen alarmeringsterminals omdat deze worden geïnstalleerd volgens de specifieke noden van elke brandweerdienst. ASTRID geeft enkel algemene richtlijnen hieromtrent. Voor de aankoop en installatie van een alarmeringsterminal kan een brandweerkorps bij een drietal externe leveranciers terecht. ASTRID zelf stelt dergelijke terminals niet ter beschikking.

ASTRID wil hierbij benadrukken hoe belangrijk het is dat gebruikers van alarmeringterminals regelmatig testen uitvoeren en indien nodig de terminal opnieuw laten configureren door hun leverancier.

Op maandag 14 februari verliep alle communicatie via het ASTRID-netwerk op een correcte manier.

De medewerkers van ASTRID drukken hun medeleven uit met de families van de slachtoffers van de woningbrand.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
« Reactie #29 Gepost op: 27 mei 2011, 14:34:34 »
Citaat van: Het Nieuwsblad
Communicatiesysteem hulpdiensten werkte woensdagnacht niet

donderdag 26 mei 2011, 10u44

Het communicatiesysteem voor hulpdiensten Astrid werkte woensdagnacht niet op de Kalmthoutse Heide. Dat zei brandweercommandant. Erik Janssen van de brandweer donderdag op Radio 1. Het defect bemoeilijkte de bluswerken aanzienlijk.

'Bijna heel de nacht is Astrid, ons communicatiesysteem, uitgevallen. We hebben dat systeem nodig om onze mensen te kunnen bereiken', aldus brandweercommandant Janssen. Uiteindelijk gebruikten de brandweermannen hun mobiele telefoons

De Kalmthoutse Heide is volgens Janssen sowieso al een plaats waar weinig dekking is van dat Astridsysteem, maar woensdagnacht werkte het helemaal niet. 'Dat was een heel groot probleem voor ons', getuigt Janssen.

Astrid

Het All-round Semi-cellular Trunking Radio communication system with Integrated Dispatching (Astrid) is een Belgische operator die een radiocommunicatiesysteem, een pagingsysteem en een netwerk van meldkamers uitbaat voor alle Belgische hulp- en veiligheidsdiensten.

Vorig jaar was er al kritiek op het dure communicatiesysteem. Gangsters namen op de E34 aan de grensovergang een politiewagen onder vuur met een Kalasjnikov. De politieagenten vroegen via het systeem versterking, maar hun oproep kwam nooit aan.

Het Astridsysteem werd in het leven geroepen na het Heizeldrama. Toen bleek dat de coördinatie bij grootschalige opdrachten en noodsituaties bemoeilijkt werd doordat de Belgische hulp- en veiligheidssystemen honderden verschillende analoge radiosystemen in gebruik hadden.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)