Auteur Topic: Brandweer-België stillaan aan het overschakelen op ASTRID.  (gelezen 4101 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

dirty harry

  • Gast
Brandweer-België stillaan aan het overschakelen op ASTRID.
« Gepost op: 23 maart 2006, 13:41:38 »
De Belgische hulpdiensten zijn stillaan allemaal aan het overschakelen op het digitale ASTRID-netwerk (http://www.astrid.be). In bijna alle politiezones werkt men nu al met de ASTRID-portofoons. Nu is de brandweer aan de beurt. Dit kunnen we opmaken uit onder andere dit artikel:

In navolging van de lokale politie was door de Brandweerdienst gepland om in 2006 beperkt over te schakelen naar het digitaal radiocommunicatienetwerk ASTRID voor de hulpdiensten.

Voor de optimalisering van de onderlinge communicatie met andere hulp-en veiligheidsdiensten zou in eerste instantie apparatuur aangekocht worden voor de uitrusting van de meldkamers, de commandowagens en een aantal eerstelijnsvoertuigen van de Brandweer en zou het bestaande analoge radionetwerk integraal behouden worden.

Dankzij de kredieten 2005 van het Seveso-fonds ( 73.000 euro) en de beslissing van het Ministerie van Binnenlandse Zaken om radiocommunicatieappartuur met 100% staatsbijdrage ter beschikking te stellen van de Brandweerdiensten, kon quasi intergraal overgeschakeld worden naar een digitaal radionetwerk. Het Ministerie van Binnenlandse Zaken stelde de Brandweerdiensten van de provincie West-Vlaanderen 680.295 euro ter beschikking. Daarvan is 20% bestemd voor de zone Noord-West-Vlaanderen; dat zijn de korpsen van Brugge, Knokke-Heist, Blankenberge, Oostkamp en Torhout.

In het nieuw

Concreet betekent dit dat zowel de basisstations van de hoofdkazerne en de stadspost, als alle voertuigen en alle draagbare zender-ontvangers zullen worden vervangen. Enkel de ruim 180 persoonlijke alarmzakontvangers van de personeelsleden van de beroeps-en vrijwilligersafdeling worden behouden en verder aangestuurd via analoge zendapparatuur. In de nabije toekomst is het de bedoeling om ook deze apparatuur intergraal te vervangen door een digitale uitvoering.

Waarom?

ASTRID is een overkoepelend radiocommunicatienetwerk dat bestemd is voor alle hulp-en veiligheidsdiensten. Zowel politie, brandweer, civiele bescherming, dringende medische hulpverlening, reddingsdiensten van defensie, enz.. maken er gebruik van. Dit verbetert dus duidelijk de onderlinge communicatie mogelijk. Dit is van essentieel belang bij grootschalige interventies, zoals bij rampen.

Het digitaal radionetwerk is ook nationaal uitgebouwd en moet een optimale radiodekking waarborgen zodat men kan rekenen op zekerheid en kwaliteit van de verbindingen. Op korte termijn zal het intensiever gebruikt worden voor draadloze datacommunicatie waardoor essenti ële gegevens via mobiele terminals vlotter beschikbaar zullen worden voor leidinggevenden. Heel belangrijk ook is dat het digitaal radionetwerk rechtstreeks kan verbonden worden met de bestaande telefoonnetwerken.


Ikzelf ben ook woonachtig in de provincie West-Vlaanderen en zou heel graag in de toekomst op de hoogte blijven van de tussenkomsten van de brandweerdiensten. Ik ben dus op zoek gegaan op internet naar info en ben hier op dit forum terecht gekomen. Ben slimmer geworden en heb de conclussie genomen dat ik het best een Blackbox zou aanschaffen en een portable-pager.

Mijn vraag is nu, lijkt het wel allemaal zo eenvoudig als wordt voorgesteld? Gewoon een blackbox aanschaffen, aansluiten op PC, programma downloaden en installeren en de berichtgeving kan gevolgd worden? Klopt dat allemaal? Ik zou ook een portable-pager willen aanschaffen, welk type/merk zou ik het beste kopen? En bij welke leverancier/winkel? Wil die leverancier de pager voorprogrammeren?

Wie wil mij een antwoord bezorgen op mijn vragen.

Alvast bedankt,
Met vriendelijke groet!

Offline GSteven

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 141
Re: Brandweer-België stillaan aan het overschakelen op ASTRID.
« Reactie #1 Gepost op: 27 maart 2006, 14:55:46 »
Blackbox kopen? Dat is ook geen waar meer... het kan al met een kabeltje van €1... :-)

Offline TTT242

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 639
Re: Brandweer-België stillaan aan het overschakelen op ASTRID.
« Reactie #2 Gepost op: 27 maart 2006, 19:59:47 »
Leg eens uit?

Offline GSteven

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 141
Re: Brandweer-België stillaan aan het overschakelen op ASTRID.
« Reactie #3 Gepost op: 27 maart 2006, 20:35:37 »
Scanner aansluiten op geluidskaart. En PDW instellen op geluidskaart. En dan wat volumeregeling doen.