Auteur Topic: Spanning op antenne  (gelezen 3976 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline 7243

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 249
Spanning op antenne
« Gepost op: 8 mei 2005, 11:14:41 »
Ik had het al eens eerder gelezen, weet niet of het hier was.
Maar ik heb op dit moment ontzettende last van een spanning op mijn antenne, zodra ik de antenne plug vast pak (zonder dat de antenne ergens aan gekoppeld is) krijg ik een schok. Ook op de scanner met binnen antenne voor de raam is een duidelijke tik hoorbaar.

Waardoor word dit veroorzaakt en hoe is dat evt op te lossen.

Gr Joris

Offline ScanMe

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 422
Re: Spanning op antenne
« Reactie #1 Gepost op: 8 mei 2005, 12:41:33 »
Citaat van: "7243"
Ik had het al eens eerder gelezen, weet niet of het hier was.
Maar ik heb op dit moment ontzettende last van een spanning op mijn antenne, zodra ik de antenne plug vast pak (zonder dat de antenne ergens aan gekoppeld is) krijg ik een schok. Ook op de scanner met binnen antenne voor de raam is een duidelijke tik hoorbaar.

Waardoor word dit veroorzaakt en hoe is dat evt op te lossen.

Gr Joris

Ik heb wel eens gehoord; een (oude) stekker (zonder apparaat eraan, wel met snoer) er ff tegenaan houden. Als het goed is moet het dan weg zijn.

Joris  :)

Offline 7243

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 249
Re: Spanning op antenne
« Reactie #2 Gepost op: 8 mei 2005, 12:54:31 »
Nou ik had zelf gedacht dat het moest weg vloeien richting de aarde, nou zit er in dit huis geen aarde in de contact dozen dus dat word moeilijk en hem aan de verwarming hangen leek mij link ivm de overige apparaten die hiermee contact maken

Daan112mb

  • Gast
Re: Spanning op antenne
« Reactie #3 Gepost op: 8 mei 2005, 14:28:02 »
Citaat
Ik heb wel eens gehoord; een (oude) stekker (zonder apparaat eraan, wel met snoer) er ff tegenaan houden. Als het goed is moet het dan weg zijn.

Nou ik weet nie waar je dat gehoord hebt, maar dat lijkt me volstrekte onzin :?, je vergroot zo alleen maar de geleider volgens mij.

Offline ScanMe

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 422
Re: Spanning op antenne
« Reactie #4 Gepost op: 8 mei 2005, 15:28:58 »
Citaat van: "Daan112mb"
Citaat
Ik heb wel eens gehoord; een (oude) stekker (zonder apparaat eraan, wel met snoer) er ff tegenaan houden. Als het goed is moet het dan weg zijn.

Nou ik weet nie waar je dat gehoord hebt, maar dat lijkt me volstrekte onzin :?, je vergroot zo alleen maar de geleider volgens mij.

Oh, Ok. 'T was maar een tip (dach ik) hoor!  ;)

Offline Ro

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 56
Lekstroom op antenne plug
« Reactie #5 Gepost op: 8 mei 2005, 16:03:57 »
beste 7243,

Grote kans dat je te maken hebt met een (gebrek aan) randaarde.
Er zijn vast mensen op dit forum die het beter uit kunnen leggen dan ik, maar bij aansluiten van 220v apparaten en gebrek aan voldoende randaarde e.d. kan er een lekstroompje gaan lopen. Ik geloof zelfs dat dit ca 110v is.

Ik heb hier zelf namelijk ook last van gehad.  De oorzaak zit hem dus waarschijnlijk niet zozeer in de antenne, maar in de voeding van je electrische apparatuur. Als je het chassis van je apparatuur vastpakt heb je het vermoedelijk ook.

Groet Roland

Offline 7243

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 249
Re: Spanning op antenne
« Reactie #6 Gepost op: 8 mei 2005, 16:12:25 »
Citaat
zonder dat de antenne ergens aan gekoppeld is

Ik heb de plug van de buitenantenne meestal gewoon los gekoppeld liggen zodra ik deze wil gebruiken koppel ik hem aan mijn scanner. Vanochtend was deze stroom er dus zonder dat de antenne ook maar op enige manier contact maakte met andere apparaten.

Gr Joris

Offline Ro

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 56
Re: Spanning op antenne
« Reactie #7 Gepost op: 8 mei 2005, 16:21:28 »
ok .. Dan kunnen er twee dingen aan de hand zijn..  Meest aannemelijke mogelijkheid vind ik nog steeds het aardeprobleem aangezien je (als het goed is) je antenne, of je antennemast toch ook aan aarde hebt hangen en zodoende de lekstroom dus alsnog in de plug terechtkomt ook al hangt ie los van de zender.

Volgende mogelijkheid is statische regen. Er bestaat de mogelijkheid dat statisch geladen deeltjes gaan mengen met regen en daardoor potentiaalverschil laat optreden in de antenneplug.

Ik heb het zelf ook gehad. Kleine vonkjes en getik aan de binnenkant van de antenneplug terwijl deze losgekoppeld staat. Niemand geloofde me, maar ik was toch echt niet gek ! ;-)  

gr Roland

Gert Jan

  • Gast
Re: Spanning op antenne
« Reactie #8 Gepost op: 8 mei 2005, 16:24:59 »
Citaat van: "7243"
Citaat
zonder dat de antenne ergens aan gekoppeld is

Ik heb de plug van de buitenantenne meestal gewoon los gekoppeld liggen zodra ik deze wil gebruiken koppel ik hem aan mijn scanner. Vanochtend was deze stroom er dus zonder dat de antenne ook maar op enige manier contact maakte met andere apparaten.

Gr Joris

Dat is statische electriciteit volgens mij.

Offline Peko

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 163
Statische electriciteit
« Reactie #9 Gepost op: 8 mei 2005, 16:32:55 »
Hallo,
Ik heb dit probleem ooit ook gehad.
Mijn oplossing was héél simpel, de kern en de mantel even kort aan elkaar doorverbinden, dus kortsluiten.
Dan vloeit de statische electriciteit weg via aarde ( als je antenne tenminste aan aarde ligt ) en is je probleem weg.
Aansluiten aan de ontvanger met deze spanning er op zou wel eens tot behoorlijke schade aan je ingangstrap van je ontvanger kunnen leiden.
Succes,

Peter ( Peko)
Happy listening,

Peter ( Peko )