Auteur Topic: goede antenne  (gelezen 4244 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

zendertje

  • Gast
goede antenne
« Gepost op: 2 mei 2005, 08:01:07 »
Heb hier een scanner realistic pro 2006 ontvangst is hier slecht
is een active Hunter type HS 1300 B  een goede antenne hiervoor
of zijn er betere ?

Offline MTH

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 466
Re: goede antenne
« Reactie #1 Gepost op: 2 mei 2005, 08:45:32 »
Heb geen ervaring met de Hunter HS 1300b.
Wat wel ruim voldoende presteert is de Diamond D130 discone.

Zelf ben ik ook in het bezit van de Diamond, de versie met de N-connector,

Mijn persoonlijke ervaring :

25 - 300 Mhz ... goed
300 - 500 Mhz ... voldoende
500 - 1300 Mhz ... zeer matig

Hopelijke heb je er wat aan !!!
Sucses ermee ....

Groeten Marc !!!

zendertje

  • Gast
Re: goede antenne
« Reactie #2 Gepost op: 2 mei 2005, 08:55:59 »
Als ik het goed had begrepen was de discone meer voor buiten
en aangezien ik hem op zolder wilde plaatsen leek mij een active wel een oplossing of zie ik dit verkeerd :oops:

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: goede antenne
« Reactie #3 Gepost op: 2 mei 2005, 08:59:37 »
Citaat van: "zendertje"
Als ik het goed had begrepen was de discone meer voor buiten
en aangezien ik hem op zolder wilde plaatsen leek mij een active wel een oplossing of zie ik dit verkeerd :oops:

Een discone werkt ook prima op zolder hoor. Het enigste waar je even om moet denken is dat de isolatie van het dak niet is voorzien van een laag aluminium folie. Als dat het geval is dan zal je een stuk minder ontvangen, ook met een actieve antenne.

zendertje

  • Gast
Re: goede antenne
« Reactie #4 Gepost op: 2 mei 2005, 09:11:53 »
Citaat van: "Johan Beck"
Citaat van: "zendertje"
Als ik het goed had begrepen was de discone meer voor buiten
en aangezien ik hem op zolder wilde plaatsen leek mij een active wel een oplossing of zie ik dit verkeerd :oops:

Een discone werkt ook prima op zolder hoor. Het enigste waar je even om moet denken is dat de isolatie van het dak niet is voorzien van een laag aluminium folie. Als dat het geval is dan zal je een stuk minder ontvangen, ook met een actieve antenne.

Dus waar ben ik beter mee  :?
een active hunter of een discone ?
kan hier een hunter kopen voor 30 euro of is dit teveel weet niet wat een discone kost

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: goede antenne
« Reactie #5 Gepost op: 2 mei 2005, 09:19:38 »
Citaat van: "zendertje"
Dus waar ben ik beter mee  :?
een active hunter of een discone ?
kan hier een hunter kopen voor 30 euro of is dit teveel weet niet wat een discone kost

Voor een beetje knappe discone ben je denk ik zo'n 40 a 50 euro kwijt. 30 euro is geen prijs voor een aktieve antenne, over het algemeen zijn die stukken duurder. Je zou het risico kunnen nemen om die aktieve antenne aan te schaffen. Bedenk wel dat die ook signalen versterkt die jij helemaal niet wilt horen. Dus storingen die opgepikt worden van de straat, semafoonzenders die met hoog vermogen bij jou in de buurt staan te zenden. Het ligt er een beetje aan waar je zit.

kleineump

  • Gast
Re: goede antenne
« Reactie #6 Gepost op: 2 mei 2005, 18:05:27 »
hoe ver kan je bereiken met een discone antenne?

gr
Jeffrey

Offline Peko

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 163
Antenne bereik
« Reactie #7 Gepost op: 2 mei 2005, 21:22:29 »
Citaat van: "kleineump"
hoe ver kan je bereiken met een discone antenne?

Hallo Jeffrey,
Je vraagstelling is niet helemaal correct ;)
Jij bereikt niets met je discone, de signalen bereiken hopelijk jouw discone of andere antenne.
Maar jij vraagt je af tot welke afstanden je nog stations kunt ontvangen met je discone.
In hoeverre uitgezonden signalen jouw antenne bereiken hangt van vele factoren af.
Hoe hoog is je antenne geplaatst en staat hij rondom helemaal vrij.
Gebruik je goede pluggen en coax en zijn de aansluitingen buiten goed waterdicht afgetaped.
Verder hangt het een en ander natuurlijk in belangrijke mate van de zender af.
Hoe hoog staat de zendantenne, wat is het zendvermogen wordt er gericht uitgezonden of rondom.
Verder spelen propagatie en weersinvloeden ook nog een rol maar dit zijn wel ongeveer de belangrijkste zaken betreffende antennes.
Probeer als test maar eens een vliegtuig te volgen door steeds mee te schakelen met de nieuwe opgedragen frequenties.
Je zult er versteld van staan hoelang je het vliegtuig nog hoort terwijl je de daarbij behorende grondstations natuurlijk niet hoort.

Véél luister plezier.

Peter ( Peko )
Happy listening,

Peter ( Peko )

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 733
Re: goede antenne
« Reactie #8 Gepost op: 3 mei 2005, 20:42:58 »
Hoi,

Die Active Hunter heb ik vroeger ook gehad (nu praten we wel over een jaar of 15 geleden minstens). Als je die Hunter voor een zacht prijsje op de kop hebt kunnen tikken, dan kan het zeker de moeite waard zijn dat ding op zolder op te hangen. Op de meest beluisterde scannerfrequenties (zeg maar van 80 t/m 500 Mhz.) werkte dat ding gewoon heel goed.

Nadeel was toen dat  de versterking niet regelbaar was, maar dat is waarschijnlijk met een regelbare voeding op te lossen.

De Hunter is vrij compact, de discone erg groot, dus als ie op zolder moet verdient de Hunter wellicht de voorkeur.

Groeten,
Ed

Offline Ro

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 56
Re: goede antenne
« Reactie #9 Gepost op: 8 mei 2005, 16:12:35 »
Hou ook even in de gaten dat je niet erg dicht in de buurt van een sterke zender zit. Het gevaar van oversturing is welliswaar niet erg groot bij de  pro 2006, maar is wel degelijk aanwezig. Dit word alleen maar versterkt als je met actieve antennes gaat werken.

Soms kan je in geval van oversturing met een verzwakking (Die aan de achterkant van je pro 2006 zit) meer signalen ontvangen dan zonder verzwakking. Kijk dus ook even rond in je omgeving voor je tot aankoop besluit.

Persoonlijk zou ik niet voor een actieve antenne gaan vanwege eerder genoemde redenen elders in deze stukjes. Je bereikt hoogstwaarschijnlijk betere en vooral rustigere resultaten met een passieve (discone) antenne.

Bedenk overigens dat geen enkele binnenantenne op kan tegen een buitenantenne, ook al staat ie slechts tegen de dakgoot aan!!!  Als je maar enigszins de mogelijkheid hebt zou ik daar voor gaan!

gr. Roland