Auteur Topic: Welke scanner, SDR of "ouderwets" gebruiken jullie?  (gelezen 3839 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline aadje93

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 45
Welke scanner, SDR of "ouderwets" gebruiken jullie?
« Gepost op: 21 februari 2018, 08:09:22 »
Beste "allen",

ik zie regelmatig interessante frequenties voorbijkomen met TQ waardes, nu weet ik niet waar die TQ waardes voor staan, en google brengt mij helaas ook niet veel verder, ik heb het vermoeden dat dit met DMR te maken heeft?

Zelf werk ik op het moment met een UBC 3500XLT voor onderweg, en SDR software voor thuis, maar hier kan ik dus geen DMR mee ontvangen begrijp ik? Airband komt vrij goed binnen, zowel schiphol als soms Rotterdam, en in uitzonderlijke gevallen vliegtuigen uit Engeland Duitsland en België (Brussel airport) ik ben woonachtig in Benschop, onder de rook van de zendmast in IJsselstein.

Maar nu vroeg ik me dus af hoe jullie de scannerhobby uitvoeren, is dit met een mobiele digitale scanner als de UBCD3600XLT, of zijn "base station" broertje, of gaat dit ook zoals ik zelf doe via SDR met bijvoorbeeld een "DVB-T" dongle/geupgrade SDR dongle.

Op mijn 3500XLT luister ik nu vooral in de auto onderweg naar het werk naar priority calls die nog wel is binnen komen, maar meestal is dit of ruis (squelch te laag) of het is 446. DMR lijk ik amper te ontvangen.

Ik hoor graag jullie info, misschien kunnen jullie me wat meer op weg helpen in de hobby. De air band is al best interessant, KLM maintenance brengt soms ook leuke gesprekken voort :).

Offline gerrit63

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 768
Re: Welke scanner, SDR of "ouderwets" gebruiken jullie?
« Reactie #1 Gepost op: 21 februari 2018, 08:58:35 »
Hallo aadje,

Voor info ben je op het juiste forum, er is zoveel om te lezen hier.
Je kan ook de zoekfunctie gebruiken om onderwerpen te vinden.

Digitaal wordt steeds meer , zelfs gewone bedrijven gebruiken het, om dit te kunnen horen is inderdaad de UBCD3600XLT een hulpmiddel, er zijn nog een paar merken .

je moet maar eens zoeken op het forum , en je kan altijd vragen blijven posten.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Welke scanner, SDR of "ouderwets" gebruiken jullie?
« Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2018, 09:14:27 »
ik zie regelmatig interessante frequenties voorbijkomen met TQ waardes, nu weet ik niet waar die TQ waardes voor staan, en google brengt mij helaas ook niet veel verder, ik heb het vermoeden dat dit met DMR te maken heeft?

http://www.worad.com/FAQ%20Pages/WHATS%20A%20PL%20CODE.htm

PL Toon: De PL (Private Line) toon is een voorbeeld van een subcodering. Een PL toon is een onhoorbare toon (onderbandtoon) welke meegezonden wordt met uw spraaksignaal. Indien de ontvangende partij de portofoon zodanig ingesteld heeft dat deze portofoon de PL toon herkent, zal deze het bericht weergeven. De PL toon is een veelgebruikte techniek op analoge portofoons om medegebruik tegen te gaan.

Note: PL wordt ook wel "Sub-audible", CTCSS of "Piloottoon" genoemd.
https://www.portofoonwinkel.nl/klantenservice/portofoon-informatie/woordenboek/

Offline aadje93

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 45
Re: Welke scanner, SDR of "ouderwets" gebruiken jullie?
« Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2018, 09:48:10 »
ik zie regelmatig interessante frequenties voorbijkomen met TQ waardes, nu weet ik niet waar die TQ waardes voor staan, en google brengt mij helaas ook niet veel verder, ik heb het vermoeden dat dit met DMR te maken heeft?

http://www.worad.com/FAQ%20Pages/WHATS%20A%20PL%20CODE.htm

PL Toon: De PL (Private Line) toon is een voorbeeld van een subcodering. Een PL toon is een onhoorbare toon (onderbandtoon) welke meegezonden wordt met uw spraaksignaal. Indien de ontvangende partij de portofoon zodanig ingesteld heeft dat deze portofoon de PL toon herkent, zal deze het bericht weergeven. De PL toon is een veelgebruikte techniek op analoge portofoons om medegebruik tegen te gaan

Note: PL wordt ook wel "Sub-audible", CTCSS of "Piloottoon" genoemd.
https://www.portofoonwinkel.nl/klantenservice/portofoon-informatie/woordenboek/

Bedankt voor jullie bijden reacties! nu vraag ik me af, als er dus zo'n TQ code bij gebruikt word, ontvang die dan ook hoorbaar op mijn scanner? Immers is het voor portofoons bedoeld om te scheiden? Of moet mijn scanner hier ook op ingesteld worden? ik kan namelijk CTCSS op een tooncode zetten, maar ook op search (zoekt hij dan zelf de correcte code voor het huidige gesprek?) En daarnaast ook DCS codes?

Het is voor mij allemaal wat nieuw nog, ik kom van een zeer oude uniden die nog uit het politie-scanner tijdperk stamde, en toen overgestapt naar SDR en de huidige 3500XLT.


Alle hulp is welkom!

Offline Tom-

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 473
Re: Welke scanner, SDR of "ouderwets" gebruiken jullie?
« Reactie #4 Gepost op: 21 februari 2018, 10:19:12 »
Bedankt voor jullie bijden reacties! nu vraag ik me af, als er dus zo'n TQ code bij gebruikt word, ontvang die dan ook hoorbaar op mijn scanner?

Nee, normaal gesproken niet. De audio die naar de luidspreker gaat wordt gefilterd (bijvoorbeeld alles tussen 300 en 3000hz wordt doorgegeven, de rest weggefilterd).

Offline aadje93

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 45
Re: Welke scanner, SDR of "ouderwets" gebruiken jullie?
« Reactie #5 Gepost op: 21 februari 2018, 10:42:28 »
Ik bedoelde, als er een gesprek is met een TQ code, kan ik die dan ook horen zonder deze in te voeren op de scanner? Of word het dan een wir-war van gesprekken met verschillende TQ's door elkaar heen?

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Welke scanner, SDR of "ouderwets" gebruiken jullie?
« Reactie #6 Gepost op: 21 februari 2018, 10:46:14 »
Ik bedoelde, als er een gesprek is met een TQ code, kan ik die dan ook horen zonder deze in te voeren op de scanner?

Ja hoor geen enkel probleem.

Offline Tom-

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 473
Re: Welke scanner, SDR of "ouderwets" gebruiken jullie?
« Reactie #7 Gepost op: 21 februari 2018, 16:23:54 »
Als aanvulling:

Of word het dan een wir-war van gesprekken met verschillende TQ's door elkaar heen?

Als je twee porto's met verschillende TQ's naast elkaar zet en gaat zenden, zal er weinig bruikbaars te horen zijn, of je nu wel of geen TQ instelt. Het zorgt er wel voor dat de luisterende porto niet steeds aanslaat doordat er signaal van veel verder weg steeds net doorkomt, en daardoor de porto steeds open slaat.

Als scannerluisteraar stel je (tenminste ik) geen TQ in. Het is wel handig om in beeld te hebben, en twee verschillende gebruikers zo te kunnen onderscheiden.

Offline aadje93

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 45
Re: Welke scanner, SDR of "ouderwets" gebruiken jullie?
« Reactie #8 Gepost op: 21 februari 2018, 18:07:22 »
Bedankt voor de info, dat maakt een heleboel duidelijk. Ik dacht dat de TQ al een soort versleuteling was voor de porto's

Waar luisteren jullie verder mee? Gaat dit via SDR (software matig met een usb dongle) of echt met de traditionele (hand)scanner.

Vandaag heb ik ook een diamond D130NJ met 5meter aircell 7 coax en N connectors opgehangen in de nok van de boerderij, ik hoor nu zelfs rotterdam toren zachtjes als ze met de baandienst praten toch hemelsbreed een slordige 36 km door polder en bebouwing van rotterdam/capelle/gouda heen wat mij toch deed verwonderen, ook al wat porto verkeer in de 151.xxx range mogen ontvangen wat zeer scherp doorkwam, terwijl ik met de orginele telescoop antenne die bij de RTL-SDR.com stick geleverd zat zelfs vliegtuigen met een hoger signaal amper kon verstaan, en de porto's niet eens ontving.

Welke frequentie gebieden zijn daarnaast nog veel "analoog" in gebruik buiten luchtvaart/scheepvaart/zendamateurs? 446mhz zie ik veel op het forum voorbij komen, maar hier heb ik tot nu toe nog niets mogen ontvangen (misschien meer in gebruik in de steden).

Naast de discone wil ik eventueel nog een 2e antenne plaatsen (andere plek in de nok van de boerderij uiteraard ivm interfentie) voor interessante "analoge" kanalen welke nog veel gebruikt worden.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Welke scanner, SDR of "ouderwets" gebruiken jullie?
« Reactie #9 Gepost op: 21 februari 2018, 18:25:23 »
Gaat dit via SDR (software matig)

Ik vind de voorhanden zijnde SDR-software best aardig.