Auteur Topic: Realistic Pro-37 geen ontvangst  (gelezen 4696 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Herstarter

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
Realistic Pro-37 geen ontvangst
« Gepost op: 12 augustus 2017, 13:04:34 »
Hallo allemaal,

Ik ben een herstarter in de scannerwereld en heb na vele jaren mijn Realistic Pro-37 portable scanner weer eens uit de kast gehaald, om te kijken of hij het nog doet. Mijn interesse gaat vooral uit naar de burgerluchtvaart, daarom heb ik een aantal veelgebruikte EHAM-frequenties getest. De scanner blijkt op zich wel te functioneren, maar hij ontvangt echt helemaal niets meer, ook niet heel zwak. De scanner is voorzien van de standaard antenne. Mijn eerste gedachte was dat het soldeercontact van de antenne op de printplaat losgelaten zou zijn maar dat bleek niet zo te zijn. Daarna heb ik de antenne zelf doorgemeten, die geeft 0 Ohm tussen beide uiteindes. Schijnbaar heeft het geen zin om antennes ohms te meten heb ik ergens gelezen, maar hij is in elk geval niet kapot geknakt. Ik hoor wel uit de speaker dat "kleur" van de ruis verandert wanneer ik de antenne erin doe of juist eruit. De scanner merkt dus wel verschil tussen wel of geen antenne. Ik twijfel daarom of de oorzaak van het probleem nog steeds in de antenne kan liggen of dat er een diepere oorzaak is. In het eerste geval kan ik mijn probleem oplossen door een nieuwe antenne te kopen. Maar in het tweede geval moet ik verder op de printplaat gaan zoeken en daar heb ik niet bepaald verstand van. Kan iemand op grond van bovenstaande een redelijk vermoeden uitspreken of de antenne nog steeds de boosdoener van het probleem kan zijn?

Met vriendelijke groet

Offline Luister Amateur

  • Monteur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 569
  • 73
Re: Realistic Pro-37 geen ontvangst
« Reactie #1 Gepost op: 12 augustus 2017, 13:25:04 »
probeer eens 430.125 of je de PI2NOS ontvangt dan weet je zeker of het aan de antenne ligt . of de scanner even op een andere plaats proberen kan zijn dat je scanner in een dooie hoek staat voor de ontvangst even bij het raam zetten kan ook helpen .
groetjes Peter

Ron 01

  • Gast
Re: Realistic Pro-37 geen ontvangst
« Reactie #2 Gepost op: 12 augustus 2017, 14:17:50 »
Ik denk eerder aan een defecte potmeter. Meet ook eens van de antenne naar de metalen behuizing. Als deze nul ohm is, heb je sluiting in je antenneplug.

Gr Ron

Offline Herstarter

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
Re: Realistic Pro-37 geen ontvangst
« Reactie #3 Gepost op: 12 augustus 2017, 14:45:20 »
probeer eens 430.125 of je de PI2NOS ontvangt dan weet je zeker of het aan de antenne ligt . of de scanner even op een andere plaats proberen kan zijn dat je scanner in een dooie hoek staat voor de ontvangst even bij het raam zetten kan ook helpen .
groetjes Peter

Ik heb de 430.125 beluisterd buiten in de tuin (ik zit in het midden v/h land). Ik hoorde heel in de verte twee stemmen met elkaar praten. Ook hoorde ik een moment morse code, ook in de verte. Maar vooral veel ruis, heel veel ruis.
Ik zal nu even de antenne naar de metalen behuizing doormeten nav de tip van Ron. Ben zo terug.

Offline Herstarter

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
Re: Realistic Pro-37 geen ontvangst
« Reactie #4 Gepost op: 12 augustus 2017, 14:59:31 »
Ik zal nu even de antenne naar de metalen behuizing doormeten nav de tip van Ron. Ben zo terug.

Er gaat geen stroom tussen metalen behuizing en antenne, er is dus geen sluiting tussen antenne en behuizing. Wat betreft de potmeters: er zitten er twee op, eentje voor power/volume en eentje voor squelch. Beide functioneren zoals ik gewend was. Zou daar dan toch nog iets fout in kunnen zitten?
Gezien ik toch een heel zwak signaal op de achtergrond ontving (wat ik schreef in mijn vorige post) zou ik daaruit mogen concluderen dat het ontvangstgedeelte van printplaat in orde is en het probleem toch eerder in een brakke antenne zit ondanks dat de ohmse meting wel goed was?

Offline Luister Amateur

  • Monteur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 569
  • 73
Re: Realistic Pro-37 geen ontvangst
« Reactie #5 Gepost op: 12 augustus 2017, 15:40:33 »
wat ook nog kan is dat de BNC plug wat vuil of stof in kan zitten kijken of dat het geval is want dan maakt je antenne geen goed contact even meten of je wel wat meet in de scanner niet de massa maar de binnenste van de BNC meten met je antenne kan zijn dat die geen goed contact maakt je antenne . het lijkt er op dat het signaal niet goed in je scanner terecht komt . je kan voor de zekerheid wel even de soldeer contacten van de antenne aansluiting even op nieuw door solderen

Offline Herstarter

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
Re: Realistic Pro-37 geen ontvangst
« Reactie #6 Gepost op: 12 augustus 2017, 19:25:19 »
Dankjewel. Dat laatste heb ik gedaan (soldeercontacten langslopen) en toen schrok ik nogal van wat ik zag. Er is 1 condensator compleet geploft en enkele anderen zijn iets verkleurd bovenop. Ik denk eigenlijk dat ik deze scanner beter in de prullenbak kan gooien  >:( Dit is niet bepaald de afloop.waar ik op gehoopt had.

Ron 01

  • Gast
Re: Realistic Pro-37 geen ontvangst
« Reactie #7 Gepost op: 12 augustus 2017, 19:48:42 »
Ja dan heeft hij zijn beste tijd gehad. Gelukkig kost een gebruikte scanner niet teveel en kun je misschien de ubc125 aanschaffen en ben je direct weer bij de tijd.

Offline Herstarter

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
Re: Realistic Pro-37 geen ontvangst
« Reactie #8 Gepost op: 12 augustus 2017, 20:20:24 »
Daar moet ik even over nadenken. Ik weet nog niet hoe serieus mijn herstart in de scannerwereld is. Maar wat baal ik van die Pro-37 zeg. Ik heb ontzettend veel schik gehad van dat dingetje. Destijds heb ik 'm met veel korting gekocht in de opheffingsuitverkoop van de Tandy winkel in Nijmegen. Het apparaat heeft jaren naast mijn bed gestaan, ook nadat ik al getrouwd was ;D en eergisteren wilde ik hem meenemen naar Schiphol zodat mijn dochter ook eens kon meeluisteren met de vliegtuigen. Maar toen deed ie het dus niet meer. Hij heeft zijn diensten in elk geval ruim bewezen!

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Realistic Pro-37 geen ontvangst
« Reactie #9 Gepost op: 12 augustus 2017, 20:37:52 »
.....Destijds heb ik 'm met veel korting gekocht in de opheffingsuitverkoop van de Tandy winkel in Nijmegen. Het apparaat heeft jaren naast mijn bed gestaan, ook nadat ik al getrouwd was ;D en eergisteren wilde ik hem meenemen naar Schiphol zodat mijn dochter ook eens kon meeluisteren met de vliegtuigen. Maar toen deed ie het dus niet meer. Hij heeft zijn diensten in elk geval ruim bewezen!

Tandy zijn die niet ergens aan het eind van de vorige eeuw gestopt??  Waren altijd wel leuke zaken om even rond te neuzen. Dan heeft het scannertje zijn geld wel opgebracht.
Repareren is waarschijnlijk niet economisch haalbaar, maar aan de andere kant hij ontvangt blijkbaar nog wel. Je zou kunnen proberen de paar elko's met zichtbare schade te vervangen. Anders heb jje voor een paar tientjes op marktplaats wel een andere scanner.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Herstarter

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
Re: Realistic Pro-37 geen ontvangst
« Reactie #10 Gepost op: 12 augustus 2017, 21:04:02 »
Zal rond 1992 geweest zijn dat ze dicht gingen. Heb hun catalogi altijd verslonden.

Offline Herstarter

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
Re: Realistic Pro-37 geen ontvangst
« Reactie #11 Gepost op: 13 augustus 2017, 17:28:32 »
Je zou kunnen proberen de paar elko's met zichtbare schade te vervangen.

De ontplofte condensator is een supercondensator, die volgens google dienst doet als geheugen, als alternatief voor een knoopcel. Nu snap ik gelijk waarom het apparaat de kanalen niet meer vasthield 8)
De andere 3 condensatoren zijn gewone elco's. Ik kan inderdaad een poging wagen om ze te vervangen als ik tenminste de waarde van de huidige exemplaren nog kan aflezen. Word vervolgd...