Auteur Topic: Luchtballen en vliegtuigjes in Twente, waar luisteren?  (gelezen 7015 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Luchtballen en vliegtuigjes in Twente, waar luisteren?
« Gepost op: 3 april 2017, 01:22:30 »
Ik weet ook niet alles, dus hier maar gevraagd  ;)..:

We hebben een vakantieadresje in Twente waar wij zeer regelmatig verblijven. Er wordt volop gevlogen met kleine vliegtuigjes en met een beetje mooi weer zien we vrijwel dagelijks (meerdere) luchtballonnen voorbij komen of zelfs landen in de buurt.

Qua meeluisterhobby ben ik daar niet zo bekend. Op welke frequenties kan je een beetje meeluisteren met vliegverkeer en luchtballonnen?

Vliegveld Twente is kort geleden heropend. Ik zie 1 frequentie staan, Twente INFO. Hoe gaat de luchtverkeersleiding verder? Wat doet Dutch Mill, waar zijn die te beluisteren, communiceert een luchtballon met iets van verkeersleiding en/of met de volgauto op de grond?

Ik heb zelf al gezocht en veel gevonden, maar toch weet ik niet zeker of dat is wat ik zoek. Misschien kan iemand uit de buurt iets meer vertellen? Dank!

Offline JanHartgers

  • Winkel medewerker/Magazijn medewerker
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 198
Re: Luchtballen en vliegtuigjes in Twente, waar luisteren?
« Reactie #1 Gepost op: 3 april 2017, 06:34:17 »
Goedemorgen,

Luchtballon zit op 122.2500  Teuge op 121.000 en para op 122.8000 en 125.9333.
Anders even in de data base kijken van dit forum.

Groet,

Jan.
m.v.g.  Jan Hartgers.
2x 125XLT, EZ33XLT, Sirio SD 1300N,Sirio GP 108-136 LB N, RH1536, RH1519, SRH779, SRH805S, RH795, Scan 125.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Luchtballen en vliegtuigjes in Twente, waar luisteren?
« Reactie #2 Gepost op: 3 april 2017, 12:23:37 »
Ed, je zit in het gebied van Dutch Mil Info, 132.3500.

Offline WH521

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 721
Re: Luchtballen en vliegtuigjes in Twente, waar luisteren?
« Reactie #3 Gepost op: 3 april 2017, 12:26:55 »
Twente Radio 119.9500

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: Luchtballen en vliegtuigjes in Twente, waar luisteren?
« Reactie #4 Gepost op: 23 april 2017, 09:05:00 »
Even dit topic een schopje omhoog geven.

We zijn weer in ons bescheiden buitenverblijfje en dit keer een goede scanner mee. Qua luchtvaart Oost Nederland heb ik al de nodige frequenties in de scanner gezet. Het is op dit moment redelijk weer (aan de frisse kant maar wel zonnig en matige bewolking)  dus er zal in de loop van de dag wel weer veel gevlogen worden (en mee te luisteren zijn).

Vorige jaar hebben we tientallen luchtballonnen voorbij zien vliegen, sommigen landden zelfs in de wei voor ons buitenverblijf. Maar ik ben niet zo bekend met de procedures.

Als een luchtballon opstijgt, of gaat landen, dan zal hij dat mijner inziens bij een of andere luchtverkeersleiding moeten melden, lijkt mij? Als zo'n ding tijdens de vlucht van ATC-gebied verandert, zal ie dat ook moeten melden? Ik zie ook nog ergens een "ballonfrequentie" staan (122.zoveel) . Waar wordt die frequentie voor gebruikt? Hoe communiceert een luchtballon met de volgauto / grondploeg?

Als ik ze zie vliegen ga ik zelf uiteraard ook op frequentiejacht, maar ik ben benieuwd naar de procedures.

Wie  :) ?

Offline Scanner Brussels

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 222
Re: Luchtballen en vliegtuigjes in Twente, waar luisteren?
« Reactie #5 Gepost op: 23 april 2017, 09:24:36 »
Mogen ballons in controlled airspace vliegen? Lijkt mij een beetje raar. Iemand een idee omtrent de (inter)nationale wetgeving?

Scanner Brussels

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Luchtballen en vliegtuigjes in Twente, waar luisteren?
« Reactie #6 Gepost op: 23 april 2017, 09:37:27 »
Zolang ze contact hebben met de desbetreffende ATC-unit (en toestemming) mogen ze door gecontroleerd luchtruim vliegen. Ik woon in de EHRD CTR en er komen regelmatig ballonnen over. De ballon moet dan wel een Mode S-transponder aan boord hebben.

@Ed: buiten gecontroleerd luchtruim is radiocontact met ATC niet verplicht.

Offline tinuske

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 172
Re: Luchtballen en vliegtuigjes in Twente, waar luisteren?
« Reactie #7 Gepost op: 23 april 2017, 13:49:17 »
de ballon heeft meestal contact met de volgauto op 122.250, als je in een ctr zitten nemen ze contact op met de betreffende toren en ze zijn "gewoon"vliegverkeer. wel kan het zijn dat ze van de toren opdracht krijgen om op een bepaalde hoogte te gaan varen om landend en opstijgend vliegverkeer niet hinderen.  ook moeten ze binnen een ctr een transponder aan boord hebben. boven 3000 voet moeten ze contact opnemen met dutchmill
vanuit een warme luchtballon zie je meer

commtel213  commtel205

Offline Rico

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 107
Re: Luchtballen en vliegtuigjes in Twente, waar luisteren?
« Reactie #8 Gepost op: 23 april 2017, 16:36:46 »
De ballon moet dan wel een Mode S-transponder aan boord hebben.

Is dit ook ergens op internet te volgen ??
UBC125XLT, BC125AT, Albrecht AE125H, UBC9000XLT, UBC360CLT, Yupiteru MVT-7000 en MVT-7100, Baofeng UV-5RE, Baofeng UV-17 PRO GPS

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Luchtballen en vliegtuigjes in Twente, waar luisteren?
« Reactie #9 Gepost op: 23 april 2017, 17:13:39 »
Is dit ook ergens op internet te volgen ??

Flightradar24. Mits er voldoende grondstations zijn voor MLAT.