Auteur Topic: Scannen tijdens events?  (gelezen 5698 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline frank1982cas

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 13
    • Hyves
Scannen tijdens events?
« Gepost op: 13 september 2016, 13:20:07 »
Beste mensen,

Ik heb even een vraagje voor de mensen die tijdens evenementen
wel eens buiten lopen met een scanner.

Ik heb zelf al een aantal jaar een Icom R6 Handscanner,
maar ik gebruik ze op het moment erg weinig.
Als ik in ijmuiden bij de sluizen ben of langs het noord hollands kannaal
of het noordzee kanaal ben dan heb ik hem nog wel eens aan om naar de scheepvaart te luisteren,
maar tijdens Tv Evenementen zo als The Passion en de intocht van Sinterklaas gebruik ik hem eigenlijk
niet meer.
Dit is omdat ik toch de macht van de politie bij zn evenement te veel vind, en zeker met al die terreur dreigeingen en aanslagen in
frankrijk en brussel.

Nu is mijn vraag eigenlijk, of jullie anders zijn gaan luisteren of ook zijn gestopt met luisteren tijdens zulk soort evenementen?

Groet, Frank

Offline Nightwish

  • Systeembeheerder
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 410
Re: Scannen tijdens events?
« Reactie #1 Gepost op: 13 september 2016, 14:18:01 »
ik ben niet zozeer andere frequenties enzo gaan luisteren, wel luister ik nu met een oordopje, en meestal heb ik de scanner met een kleine antenne in mijn binnenzak. je ontvangt wel minder maar je trekt minder rare gezichten naar je toe als met een lange antenne en herrie uit de speaker. ik merk dat veel "buitenstaanders" om het zo maar even te omschrijven, nog steeds heilig van overtuigd zijn dat het politiescanners zijn, en dat is helemaal niet raar als je naar een beveiligingsbedrijf luistert.

ook vind ik het zelf wat prettiger als mijn scanner in het openbaar bij evenementen en dergelijke wat minder zichtbaar is, dat voorkomt ook dat mensen vragen gaan stellen waardoor je leuke of interessante gesprekken mist. mijn scanner komt eigenlijk alleen uit de jaszak als ik een closecall hit heb, verder kan de bediening ook op de tast.
SDR-Stick (3x) ~ Airspy Mini ~ Uniden UBCD3600XLT ~  Uniden 125XLT ~ Uniden 3500XLT ~ Hoxin MA-1500

Offline Mose

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 474
  • Rotterdam
Re: Scannen tijdens events?
« Reactie #2 Gepost op: 13 september 2016, 14:49:34 »
Zo doe ik dat ook. Met je scanner op je broek lopen zonder oortje is over het algemeen vragen om negatieve aandacht. Meestal draag ik mijn scanner dus in mijn binnenzak en luister ik door een airtube-oortje. Als het te warm voor een jas wil ik hem nog wel eens zonder oortje in mijn hand houden en door de speaker luisteren, maar nooit uitzonderlijk hard. In zo'n geval valt het oortje namelijk nog meer op dan de scanner ;)
Verder heb ik er nooit echt vragen over gekregen. Als ik met de trein reis heb ik hem doorgaans zichtbaar en hoorbaar vast, maar het lijkt de BOA's, conducteurs, en politieagenten niet veel uit te maken. Als het me gevraagd zou worden, zou ik hem natuurlijk direct opbergen.
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

Offline Erik

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2460
Re: Scannen tijdens events?
« Reactie #3 Gepost op: 13 september 2016, 15:28:03 »
Zo doe ik dat ook. Met je scanner op je broek lopen zonder oortje is over het algemeen vragen om negatieve aandacht. Meestal draag ik mijn scanner dus in mijn binnenzak en luister ik door een airtube-oortje. Als het te warm voor een jas wil ik hem nog wel eens zonder oortje in mijn hand houden en door de speaker luisteren, maar nooit uitzonderlijk hard. In zo'n geval valt het oortje namelijk nog meer op dan de scanner ;)
Verder heb ik er nooit echt vragen over gekregen. Als ik met de trein reis heb ik hem doorgaans zichtbaar en hoorbaar vast, maar het lijkt de BOA's, conducteurs, en politieagenten niet veel uit te maken. Als het me gevraagd zou worden, zou ik hem natuurlijk direct opbergen.

Waarom zou hem moeten opbergen.
Het is volkomen legaal en maakt minder herrie dan de meeste telefoons waar muziek uit komt.

opabert

  • Gast
Re: Scannen tijdens events?
« Reactie #4 Gepost op: 13 september 2016, 16:32:30 »
Je smartphone met daarop een geinstalleerde APP,  kan je tegenwoordig gebruiken als "scanner".

Het "niet durven"  moet niet doorslaan in een angst.
Nog even dan durven we in openbaar geen w***d  meer te laten, want deze zou wel eens kunnen stinken   8)

Offline Mose

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 474
  • Rotterdam
Re: Scannen tijdens events?
« Reactie #5 Gepost op: 13 september 2016, 17:18:02 »
Ik 'moet' hem als ik op publiek terrein ben niet opbergen, maar ik zou het waarschijnlijk toch doen omdat ik niet de intentie heb iemand te storen. Als iemand (ongeacht wie) mij verzoekt hem uit te zetten, doe ik dat omdat de ander er blijkbaar last van heeft. Datzelfde zou ik doen als men last heeft van geluid uit mijn telefoon. Nu heeft het natuurlijk ook te maken met de manier waarop deze persoon het vraagt, maar ik ben meestal de beroerdste niet ;)


Verder gaat het mij totaal niet om schaamte of niet durven; ik heb zelf helemaal geen problemen met het openlijk dragen van een scanner. Het gaat mij vooral om de (soms negatieve) aandacht die je ermee kan trekken. Het openlijk dragen van een scanner kan mensen verwarren en storen, net als het openlijk dragen van een setje handboeien dat zou kunnen doen. Ik werd op de Parade een maand of twee geleden vanaf de ingang achtervolgd door beveiligers. Uiteindelijk spraken ze me aan om te vragen waarom ik een 'portofoon' (3500xlt) aan mijn broek had. Nadat ik het uitgelegd had was alles goed, maar toch voorkom ik dat soort dingen liever. Het had ook anders kunnen uitpakken, wat de sfeer zeker niet ten goede gekomen zou zijn. Ik lok het liefste gesprekjes zoals die niet uit.
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

Offline luistervink 12

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 572
  • ubc 125 xlt
Re: Scannen tijdens events?
« Reactie #6 Gepost op: 13 september 2016, 20:24:16 »
ik loop ook regelmatig met mijn scanner buiten aan mijn broekriem .nog geen negatieve en of positieve reacties gehad denken soms dat ik een beveillings bedrijf ben ofzo iets nu helemaal met t-schirt reddings brigade {crew}  terwijl ik geen lid ben .

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Scannen tijdens events?
« Reactie #7 Gepost op: 13 september 2016, 21:33:45 »
.... nu helemaal met t-schirt reddings brigade {crew}  terwijl ik geen lid ben .

???
En wat houdt je dan tegen om bij een plaatselijke Reddingsbrigade binnen te stappen. Kan je gelijk leren hoe te handelen bij een water ongeval. Zou toch wat lullig zijn als er iemand ligt te verzuipen en jij kunt niet anders als toekijken met je T-shirt aan.
Zie aan je profiel dat je uit Noordwijk komt, ze hebben daar een mooie Brigade.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Ron-Zwaag

  • Vrijwilliger Veteranen Search Team
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1299
  • Qua Patet Orbis
Re: Scannen tijdens events?
« Reactie #8 Gepost op: 14 september 2016, 12:45:40 »
Ik loop dagelijks met een porto aan mijn riem, niemand die iets vraagt.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Scannen tijdens events?
« Reactie #9 Gepost op: 14 september 2016, 12:53:47 »
Komt omdat jij mensen afschrikt Ron  ;D

Offline Ron-Zwaag

  • Vrijwilliger Veteranen Search Team
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1299
  • Qua Patet Orbis
Re: Scannen tijdens events?
« Reactie #10 Gepost op: 14 september 2016, 17:41:07 »
Daar word ik ook voor betaald Johan ;)