Auteur Topic: Raspberry en piaware.  (gelezen 26399 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline One Guy, One Blog

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 66
    • One Guy, One Blog
Re: Raspberry en piaware.
« Reactie #15 Gepost op: 27 mei 2016, 14:44:55 »
Ook zit ik met een probleempje wat ik niet weet om op te lossen. Na enkele uren wordt de verbinding verbroken Data Feed: Today - ongeveer 2 uren geleden. Wat kan de oorzaak van zijn ?? Ook als ik via interne ip adres wilt bekijken gaat ook niet.
Wie heeft er een oplossing voor ??

- Heb je een verse, schone image van piAware op je Raspberry die je nog niet zelf getweaked hebt?
- Brandt het rode ledje van je Raspberry stabiel?
- Is het SD-kaartje 100% gezond?

Offline weddy

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 41
Re: Raspberry en piaware.
« Reactie #16 Gepost op: 27 mei 2016, 21:03:58 »
@yupi
Als je op je persoonlijke pagina bent van flightaware heb je als eerste een site nummer en aangezien jij ook met android feed zal je nu met je raspberry erbij 2 site's hebben
Je moet dan de site nummer van je raspberry aan klikken en dan daaronder zie je dan je control panel en daar moet je dan je mlat aan kunnen zetten.
Zit je niet per ongeluk op de site van je android te kijken want die ondersteunt geen mlat.
onder control panel heb je site information daaronder staat feeder type daar moet piaware staan en geen flightfeeder staat er flightfeeder dan zit je dus op de verkeerde site te kijken.
Piaware is van raspberry pi
Flightfeeder is van android


@hobbykast
Ik neem aan dat je een raspberry gebruikt maar gebruik je een draadloze verbinding (wifi) voor de raspberry?
Als je een draadloze verbinding heb kan het zijn dat je wifi verbinding even weg is geweest en piaware verbind standaard niet opnieuw met je router dan moet je even de raspberry opnieuw opstarten en zal hij zich opnieuw aanmelden.
Dit kan je verhelpen door je script aan te passen op deze site staat uitgelegd hoe je dat moet doen
http://flightaware.com/adsb/piaware/build/optional#wifi
Als dan je wifi een keer weg valt zal piaware blijven proberen te verbinden.

mvg
Edwin
Div ontvangers van 25mhz  tot 10ghz zowel atv als breedband
Antennes : inverted v voor hf , x5000 voor 2mtr 70cm 23cm , dl6wu yagi 23cm band , dl6wu yagi 13 cm band , log per 800mhz tot 6ghz ,  lnb met 20db hoorn voor 10ghz

Offline hobbykast

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 59
    • Luchtvaart online
Re: Raspberry en piaware.
« Reactie #17 Gepost op: 28 mei 2016, 00:40:34 »
@weddy

Bedankt voor de info idd ik zit draadloos  :D ik ga het even uitvoeren en je gaat het horen

Offline Jaap

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 34
Re: Raspberry en piaware.
« Reactie #18 Gepost op: 31 mei 2016, 15:50:53 »
Ik heb inmiddels PiAware draaien op een Raspberry en kan deze met http://ipadres:8080 ook benaderen. In het rechterscherm zie ik wel gegevens voorbij komen (nog niet veel maar ben bezig met een andere antenne) maar ik zie de vliegtuigen niet terug op de kaart ?
___________________________________________
2x BCT15X / 3500XLT / 125XLT / D777 / X-50N

als men zou willen dat we meer zouden praten, hadden we wellicht 2 monden en maar een oor

Offline weddy

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 41
Re: Raspberry en piaware.
« Reactie #19 Gepost op: 31 mei 2016, 18:05:43 »
Hallo Jaap,

Als het goed is moeten er ook vliegtuigen op je kaart tevoorschijn komen of je ontvangt echt heel weinig .
Maar zelfs binnendaks moet je nog vliegtuigen kunnen ontvangen niet zoveel als dat je antenne buiten staat maar toch zal je wat moeten zien.
Ik weet niet wat je nu als antenne gebruikt maar probeer anders een kleine j-pole te maken.
http://www.hamuniverse.com/jpole.html
als je deze link gebruikt ff 1090 mhz invoeren en alle maten rollen eruit .
Je kan als antenne gewoon koper elektra draad gebruiken gewoon installatiedraad.
Werkt prima en geeft een goed resultaat en dan kan je later altijd wat rommelen met andere antennes.

mvg
Edwin
Div ontvangers van 25mhz  tot 10ghz zowel atv als breedband
Antennes : inverted v voor hf , x5000 voor 2mtr 70cm 23cm , dl6wu yagi 23cm band , dl6wu yagi 13 cm band , log per 800mhz tot 6ghz ,  lnb met 20db hoorn voor 10ghz

Offline Jaap

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 34
Re: Raspberry en piaware.
« Reactie #20 Gepost op: 1 juni 2016, 19:19:25 »
Inmiddels heb ik er verschillende buitenantenne's op aangesloten gehad maar bijna geen resultaten. De stick wordt ook wel erg warm dus ik begin te vermoeden dat deze niet helemaal goed is. Heb een andere besteld om te kijken of het probleem gaat oplossen. Ik mis de kennis om even wat diagnostiek op de stick los te laten.
___________________________________________
2x BCT15X / 3500XLT / 125XLT / D777 / X-50N

als men zou willen dat we meer zouden praten, hadden we wellicht 2 monden en maar een oor

Offline weddy

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 41
Re: Raspberry en piaware.
« Reactie #21 Gepost op: 1 juni 2016, 21:35:49 »
hoi jaap
mag ik vragen wat voor buiten antennes je er op heb aan gesloten ?
want een antenne voor de 2 meter band of 70cm band zal helemaal niks meer doen op 1090mhz
Maar de rtlsdr stick word wel iets warm maar mag niet super heet worden .
heb je al geprobeerd om met sdrsharp wat te ontvangen?
mvg
Edwin
Div ontvangers van 25mhz  tot 10ghz zowel atv als breedband
Antennes : inverted v voor hf , x5000 voor 2mtr 70cm 23cm , dl6wu yagi 23cm band , dl6wu yagi 13 cm band , log per 800mhz tot 6ghz ,  lnb met 20db hoorn voor 10ghz

Offline Rene

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 276
  • Groningen
Re: Raspberry en piaware.
« Reactie #22 Gepost op: 2 juni 2016, 09:03:26 »
Hier is ook nog een beschrijving voor een ADSB antenne.
Een DDipole, gemaakt door Hans (EBC) en Hans (COS).

Offline Jaap

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 34
Re: Raspberry en piaware.
« Reactie #23 Gepost op: 2 juni 2016, 12:31:11 »
Dank voor jullie tips en adviezen. Tegen beter weten in heb ik inderdaad gekeken of ik met mijn D777 en X50N, hier op 30 meter hoogte en ongeveer 8 nm ten oosten van EHGR, ook maar "iets" zou kunnen zien maar (inderdaad) helaas. Zal toch maar eens kijken of ik voor een redelijk bedrag aan een ads-b antenne kan komen (ben helaas zelf niet handig genoeg voor zelfbouw). Een vervangende stick is ook onderweg maar wellicht ten overvloede maar zal inderdaad eens met sdrsharp wat gaan experimenteren (goede tip!).
Mocht er iemand een (zelfbouw) ads-b antenne in de aanbieding hebben dan hoor ik dat graag :)
___________________________________________
2x BCT15X / 3500XLT / 125XLT / D777 / X-50N

als men zou willen dat we meer zouden praten, hadden we wellicht 2 monden en maar een oor

Offline weddy

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 41
Re: Raspberry en piaware.
« Reactie #24 Gepost op: 2 juni 2016, 17:17:57 »
Hoi Jaap

Mocht je het nou echt leuk vinden en wat meer willen ontvangen dan raad ik je deze antenne aan.
http://www.ebay.com/itm/ADS-B-omni-antenna-1090-MHz-PROMO-PRICE-6-dBi-for-SBS-Radarbox-micro-ADSB-RTL-/191886665379?hash=item2cad5626a3:m:mbbye9kPfGqN-3NOXaZFQcw
Die is niet al te duur en werkt zeer goed.
Mocht je willen proberen om wat te ontvangen en je wil je antenne opofferen die met de stick mee kwam die kan je inkorten zodat ie ongeveer voor 1090mhz is.
http://discussions.flightaware.com/ads-b-flight-tracking-f21/three-easy-diy-antennas-for-beginners-t20177.html
Verwacht niet dat je er de hele wereld mee ziet maar hij doet het wel een beetje.
Maar op 30 meter hoogte zal je zeker een hoop kunnen binnen halen mits je de juiste antenne gebruikt.
Ik zit zelf op ongeveer 12mtr hoogte met me antenne.
Ik gebruik wel een fliter en een preamp maar haal dan een afstand van ongeveer 400km

mvg
Edwin
Div ontvangers van 25mhz  tot 10ghz zowel atv als breedband
Antennes : inverted v voor hf , x5000 voor 2mtr 70cm 23cm , dl6wu yagi 23cm band , dl6wu yagi 13 cm band , log per 800mhz tot 6ghz ,  lnb met 20db hoorn voor 10ghz

Offline Jaap

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 34
Re: Raspberry en piaware.
« Reactie #25 Gepost op: 2 juni 2016, 17:46:01 »
Dank voor je reactie. Heb vanmiddag een dipooltje in elkaar geknutseld (http://antirez.com/news/46) en heb nu wel een "catch" te pakken. Heb inmiddels ook de bijgeleverde antenne ingekort dus dat wordt de volgende test. Als dit nu gaat werken dan ga ik wel even serieus overwegen om een externe antenne aan te schaffen. Hoe zit het dan met de aansluiting naar je USB-stick ? 50 of 75 Ohmse coax ?
___________________________________________
2x BCT15X / 3500XLT / 125XLT / D777 / X-50N

als men zou willen dat we meer zouden praten, hadden we wellicht 2 monden en maar een oor

Offline weddy

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 41
Re: Raspberry en piaware.
« Reactie #26 Gepost op: 3 juni 2016, 05:14:58 »
hoi jaap

Voor die dipool zou ik 75 ohm gebruiken rg6 .
Als je de reacties leest op die site die jij doorgeeft geven ze ook aan dat de antenne ongeveer 75 ohm is.



maar als je ooit een goede buiten antenne koopt zou ik daar een goede 50ohm coax aan hangen dus geen rg58 coax die heeft op die freq teveel verlies.
mvg
Edwin
Div ontvangers van 25mhz  tot 10ghz zowel atv als breedband
Antennes : inverted v voor hf , x5000 voor 2mtr 70cm 23cm , dl6wu yagi 23cm band , dl6wu yagi 13 cm band , log per 800mhz tot 6ghz ,  lnb met 20db hoorn voor 10ghz

Offline Jaap

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 34
Re: Raspberry en piaware.
« Reactie #27 Gepost op: 3 juni 2016, 07:10:56 »
De ingekorte bijgeleverde antenne geeft nu al 200% meer reports dus dat is al een hele verbetering. Heb de "ADS-B omni antenna 1090 MHz 6 dBi" zojuist besteld. Mijn andere antenne's zijn verbonden met Aircell7 dus dan zal ik die ook maar gebruiken voor de nieuwe antenne.
___________________________________________
2x BCT15X / 3500XLT / 125XLT / D777 / X-50N

als men zou willen dat we meer zouden praten, hadden we wellicht 2 monden en maar een oor

Offline weddy

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 41
Re: Raspberry en piaware.
« Reactie #28 Gepost op: 3 juni 2016, 22:22:31 »
aircell 7 is wel een coax die je kan gebruiken.
Ik weet niet hoeveel mtr je gebruikt maar aircell 7 heeft een demping van 2,15db per 10 meter
En daarom raade ik rg 58 af die heeft een demping van 5,18db per 10 meter
en dat op een freq van 1000mhz.
Om een beetje aan te geven wat db's zijn moet je bedenken om 3db harder te zijn is een verdubbeling van vermogen nodig dus om 3db harder binnen te komen moet iemand die met een zender aan het zenden is van 50 watt naar 100 watt gaan om 3db harder te worden .
Daarom is het belangrijk en zeker op een hoge freq een goeie coax te gebruiken.
Maar van die antenne ga je veel plezier beleven is een goeie degelijke antenne .


mvg
Edwin
Div ontvangers van 25mhz  tot 10ghz zowel atv als breedband
Antennes : inverted v voor hf , x5000 voor 2mtr 70cm 23cm , dl6wu yagi 23cm band , dl6wu yagi 13 cm band , log per 800mhz tot 6ghz ,  lnb met 20db hoorn voor 10ghz

Offline Jaap

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 34
Re: Raspberry en piaware.
« Reactie #29 Gepost op: 22 juni 2016, 16:02:06 »
Inmiddels antenne besteld en geplaatst. Doordat ik "alleen maar" vrij zicht heb op het zuiden komen daar nu ook de meeste meldingen binnen. Ook maar meteen in de States de originele USB-adapter en bijbehorend filter besteld. Antenne zit met 4 meter Ecoflex-10 kabel nu aangesloten op het filter. Heb nu >300.000 ADS-B reports per dag (volgens de FlightAware statistics) en een bereik tot ver voorbij Parijs.. :)

https://www.dropbox.com/s/xlavgojjfvw24hj/Antenne%20opstelling.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/udtlsvpgprjbfqe/PiAware%20configuratie.jpg?dl=0
___________________________________________
2x BCT15X / 3500XLT / 125XLT / D777 / X-50N

als men zou willen dat we meer zouden praten, hadden we wellicht 2 monden en maar een oor