Auteur Topic: wat voor bevestiging d-777  (gelezen 15113 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline hans58

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 13
wat voor bevestiging d-777
« Gepost op: 25 augustus 2015, 15:25:35 »
ik heb een vraag voor de experts !
ik woon 20 hoog en heb het dak tot mijn beschikking,heb onlangs een Diamond-777 gekocht.
mijn vraag is :kan ik hem het beste op een metalen buis of op een pvc buis bevestigen ( in verband met massa...denk ik )
graag hoor ik van jullie
alvast hartelijke dank
groet Hans

Offline 19rf370

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 399
Re: wat voor bevestiging d-777
« Reactie #1 Gepost op: 25 augustus 2015, 15:34:11 »
Aluminium buis zou ik nemen
Tyt th-9800 Anytone at-5555 uniden ubc125xtl handic0080 2x baofeng uv-5r 2Xbaofeng bf888s 2xtopcom twintalker 1300 gooit gy560 pan gpa 27 1/2 daimond x30 daimond x200 sirio Sdb-270

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2409
  • Apres moi le deluge
Re: wat voor bevestiging d-777
« Reactie #2 Gepost op: 25 augustus 2015, 16:15:08 »
ik heb een vraag voor de experts !
ik woon 20 hoog en heb het dak tot mijn beschikking,heb onlangs een Diamond-777 gekocht.
mijn vraag is :kan ik hem het beste op een metalen buis of op een pvc buis bevestigen ( in verband met massa...denk ik )
graag hoor ik van jullie
alvast hartelijke dank
groet Hans

Als je luchtvaart op VHF en UHF wilt beluisteren is de D777 een prima keus. Ik gebruik metalen pijp om de antennes op te zetten. Lekker stevig.

Ben benieuwd wat jij hoort vanaf de 20e verdieping. Wat is je locatie als ik vragen mag?
Luisterspulletjes :)

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4915
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: wat voor bevestiging d-777
« Reactie #3 Gepost op: 25 augustus 2015, 16:24:21 »
Wat is je locatie als ik vragen mag?

Volgens zijn profiel is dat Zoetermeer.  ;)

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2409
  • Apres moi le deluge
Re: wat voor bevestiging d-777
« Reactie #4 Gepost op: 25 augustus 2015, 16:33:28 »
Wat is je locatie als ik vragen mag?

Volgens zijn profiel is dat Zoetermeer.  ;)

Da's lekker centraal om op 20 hoog met een antenne te zitten :)
Luisterspulletjes :)

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: wat voor bevestiging d-777
« Reactie #5 Gepost op: 25 augustus 2015, 18:10:56 »
ik heb een vraag voor de experts !
ik woon 20 hoog en heb het dak tot mijn beschikking,heb onlangs een Diamond-777 gekocht.

Nu woon ik zelf in Zoetermeer en ken ik de 20 hoog daken wel zo'n beetje. Ben benieuwd om welke flat het gaat en of je toestemming hebt, niet elke woningbouw (of het moet die ene VvE zijn) is even happig op het plaatsen van antennes :) Mag ook via persoonlijk bericht, is gewoon een stukje interesse.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: wat voor bevestiging d-777
« Reactie #6 Gepost op: 25 augustus 2015, 18:47:17 »
heb onlangs een Diamond-777 gekocht.
mijn vraag is :kan ik hem het beste op een metalen buis of op een pvc buis bevestigen ( in verband met massa...denk ik )

Oh laat ik nog even inhoudelijk reageren... Volgens mij heeft zo'n antenne geen massa nodig, maar op zo'n hoogte kan het spoken. Ik woon zelf op 13 hoog (bovenste verdieping) en hier spookt het al regelmatig. Dan wil je geen PVC pijpje neer zetten, dan moet het gewoon als een huis staan. Wat bij normaal weer als een huis lijkt te staan op een PVC pijp durf ik tijdens een storm echt niet te vertrouwen. Als jouw antenne naar beneden waait dan is het zonde van je geld. Valt hij op iemands hoofd dan heb je een iets groter probleem, zeker als hij er (stiekem) niet mag staan. Op 20 hoog moet je gewoon niet willen bezuinigen op de bevestiging :)

Offline 19rf370

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 399
Re: wat voor bevestiging d-777
« Reactie #7 Gepost op: 25 augustus 2015, 20:39:42 »
ik heb een vraag voor de experts !
ik woon 20 hoog en heb het dak tot mijn beschikking,heb onlangs een Diamond-777 gekocht.

Nu woon ik zelf in Zoetermeer en ken ik de 20 hoog daken wel zo'n beetje. Ben benieuwd om welke flat het gaat en of je toestemming hebt, niet elke woningbouw (of het moet die ene VvE zijn) is even happig op het plaatsen van antennes :) Mag ook via persoonlijk bericht, is gewoon een stukje interesse.

Officieel mag een woning bouw jou niet van ontnemen dat je geen antenne mag plaatsen voor ontvangst zo lang je aan de nederlandse richtlijnen houd mogen ze je niet zeggen dat je geen antenne mag plaatsen .
Tyt th-9800 Anytone at-5555 uniden ubc125xtl handic0080 2x baofeng uv-5r 2Xbaofeng bf888s 2xtopcom twintalker 1300 gooit gy560 pan gpa 27 1/2 daimond x30 daimond x200 sirio Sdb-270

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4915
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: wat voor bevestiging d-777
« Reactie #8 Gepost op: 25 augustus 2015, 20:42:59 »
zo lang je aan de nederlandse richtlijnen houd mogen ze je niet zeggen dat je geen antenne mag plaatsen .

Heb je voor mij een link naar die richtlijnen?

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: wat voor bevestiging d-777
« Reactie #9 Gepost op: 25 augustus 2015, 20:48:46 »
Officieel mag een woning bouw jou niet van ontnemen dat je geen antenne mag plaatsen voor ontvangst zo lang je aan de nederlandse richtlijnen houd mogen ze je niet zeggen dat je geen antenne mag plaatsen .

Zo simpel is het in de praktijk helaas niet. Je kunt een bepaalde toon opzetten en stellen dat je in je recht staat, maar de toon bepaalt de muziek en een woningcorporatie kan het jou heel lastig maken. (prive) Antennes zijn gewoon niet meer van deze tijd (los van wellicht schotelantennes). Ze kunnen toestemming geven maar dusdanige eisen stellen aan de bevestiging dat jij daar als hobbyist niet vrolijk van wordt. Eisen dat een erkend installatiebedrijf het spul installeert, eisen stellen aan de te gebruiken materialen, etc. Formeel heb je dan je toestemming, maar in de praktijk schiet je er niets mee op.

Geloof mij, in Zoetermeer zit een woningcorporatie (die ik even niet bij naam ga noemen) die zelfs speciale mobiele telecom operator contracten heeft opgesteld. Ook al brengt zo'n installatie soms flink wat geld in het laatje, toch willen zij de volledige controle over de afmetingen van de apparatuur, de afmetingen en hoogte van de antennes, het maximum aantal antennes en zelfs de uit te zenden technologieën. Dusdanig tot het ziekelijke af dat een van de mobiele operators zelf alle masten bij deze lastige corporatie weg haalt. Nu spelen er meerdere akkefietjes, maar als zelfs de grote jongens zich terugtrekken dan heb je als individuele hobbyist bar weinig te vertellen, hoe hard je ook schreeuwt dat je volledig in je recht straat. Alles wat recht is kan krom gebogen worden.

Offline 19rf370

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 399
Re: wat voor bevestiging d-777
« Reactie #10 Gepost op: 25 augustus 2015, 21:07:18 »
Weet ik maar als jij je antenne gewoon met klemmen aan de balkon reling zonder te boren aan de woning kan en mag de wooningstigting niet weigeren dat jij een antenne ophangt . Ook al willen ze het niet ze kunnen niets want je mag altijd een antenne voor ontvangst plaatsen
Tyt th-9800 Anytone at-5555 uniden ubc125xtl handic0080 2x baofeng uv-5r 2Xbaofeng bf888s 2xtopcom twintalker 1300 gooit gy560 pan gpa 27 1/2 daimond x30 daimond x200 sirio Sdb-270

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: wat voor bevestiging d-777
« Reactie #11 Gepost op: 25 augustus 2015, 21:29:28 »
Weet ik maar als jij je antenne gewoon met klemmen aan de balkon reling zonder te boren aan de woning kan en mag de wooningstigting niet weigeren dat jij een antenne ophangt . Ook al willen ze het niet ze kunnen niets want je mag altijd een antenne voor ontvangst plaatsen

Tsja, ik zou zeggen; ga je gang. Bedenk je wel dat die reling niet van jou is, maar als onderdeel van de flat eigendom is van de woningcorporatie. Zij kunnen jou verbieden zaken aan de reling te bevestigen, of dat nu een antenne, vogelhuisje, weerstation of LED lamp is. Hier in de flat kan men ook zeveren over de kleinste dingen en dit is dan een VvE, geen woningcorporatie.

Offline Pieter61

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 311
Re: wat voor bevestiging d-777
« Reactie #12 Gepost op: 25 augustus 2015, 21:38:19 »
Weet ik maar als jij je antenne gewoon met klemmen aan de balkon reling zonder te boren aan de woning kan en mag de wooningstigting niet weigeren dat jij een antenne ophangt . Ook al willen ze het niet ze kunnen niets want je mag altijd een antenne voor ontvangst plaatsen

Recht hebben is een, recht krijgen is twee.
Er zijn er al velen geweest die hun gelijk hebben gekregen, maar zij hebben wel veel juridische kosten moeten maken.
De opmerking dat je altijd een antenne voor ontvangst mag plaatsen is wel heel erg kort door de bocht, er kunnen wel degelijk restricties worden opgelegd.
Ontvangers: UBC9000XLT | UBC125XLT | BCT15X | FDM-S3 | NRD-535 | SDRPlay | HF-150 | Air!Squitter tbv ADS-B en Flarm
Antennes: Wellbrook ALA1530LNP | 12mtr LW + Balun | Mini-Whipe | Active Diapason" (1090 MHz) | Active Flarm | MLA-30 loop | K180WLA loop | Air Omni UHF/VHF Base Antenna

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: wat voor bevestiging d-777
« Reactie #13 Gepost op: 25 augustus 2015, 21:59:13 »
De opmerking dat je altijd een antenne voor ontvangst mag plaatsen is wel heel erg kort door de bocht, er kunnen wel degelijk restricties worden opgelegd.

Exact! Misschien kunnen we het daar voor nu even bij laten om niet teveel van het oorspronkelijke onderwerp af te wijken.

Offline hans58

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 13
Re: wat voor bevestiging d-777
« Reactie #14 Gepost op: 26 augustus 2015, 15:44:41 »
dames en heren EXPERTS !!!
hartelijke dank voor de gigantische reacties !
ga wel nadenken over het plaatsen op het dak...1 in verband met de wetgeving..2 en inderdaad het weer ( als het stormt dan STORMT het hier ook )dus kan ook aan de railing van het balkon,daar zal de V.V.E niet zo moeilijk over doen als het maar netjes gedaan wordt
hij gaat in ieder geval op een metalen buis.
ik zit nu met een Kathrein plakvoet antenne met kort sprietje en ontvang redelijk  goed  Schiphol....dus ben benieuwd met de 777
nogmaals hartelijke dank voor de reacties
groet Hans58