Auteur Topic: Fotograaf 'kraakt' crisissysteem hulpdiensten  (gelezen 4819 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline IkWilbert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 512
Fotograaf 'kraakt' crisissysteem hulpdiensten
« Gepost op: 28 januari 2015, 10:15:22 »
http://www.telegraaf.nl/binnenland/23610164/__Fotograaf__kraakt__systeem__.html?utm_source=t.co&utm_medium=referral&utm_campaign=twitter

Citaat
Fotograaf 'kraakt' crisissysteem hulpdiensten

DEN BOSCH -
Een 21-jarige persfotograaf uit Drunen wordt ervan verdacht dat hij heeft ingebroken in het Landelijk Crisis Management Systeem (LCMS) dat hulpdiensten gebruiken bij calamiteiten. De hobbyfotograaf kon een paar dagen lang alle informatie volgen die politie, brandweer en ambulancepersoneel deelden, bijvoorbeeld over de ontsnapping van een gevaarlijke moordenaar. De man uit Drunen zegt dat hij het wachtwoord voor het systeem eenvoudig kon vinden op internet.

„Ik had via-via een gebruikersnaam gevonden en het wachtwoord vond ik na drie minuten zoeken op Google”, zei de 21-jarige verdachte woensdag tegen Omroep Brabant. Zijn advocaat Casimir Vink vertelde woensdag dat de man gewoon nieuwsgierig was.

De fotograaf werd vorig jaar aangehouden en zat een paar dagen vast. Hij staat volgende week voor de politierechter in Den Bosch vanwege computervredebreuk.

Ron 01

  • Gast
Re: Fotograaf 'kraakt' crisissysteem hulpdiensten
« Reactie #1 Gepost op: 28 januari 2015, 16:02:13 »
Je mag tegenwoordig ook niks meer!  ;D

Gr, Ron

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 559
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: Fotograaf 'kraakt' crisissysteem hulpdiensten
« Reactie #2 Gepost op: 28 januari 2015, 17:21:12 »
Je kunt deze man wel veroordelen, maar degene die verantwoordelijk is voor de beveiliging van het systeem dient m.i. minimaal dezelfde straf te krijgen, voor het lekken en/of verwaarlozen van de beveiliging.

Dat is, voor zover het waar is natuurlijk  :o

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 859
Re: Fotograaf 'kraakt' crisissysteem hulpdiensten
« Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2015, 18:21:07 »
Omroep Brabant schrijft dat de gegevens gewoon in een online nieuwsbrief fan de regio IJsselland stonden...

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: Fotograaf 'kraakt' crisissysteem hulpdiensten
« Reactie #4 Gepost op: 28 januari 2015, 23:59:55 »
Staat nog steeds online. Echt niet heel moeilijk te vinden.

Zie: http://www.omroepbrabant.nl/?news/223771842/Persfotograaf+Drunen+ondanks+nalatige+beveiliging+niet+zomaar+vrijgesproken+van+inbraak+in+LCMS.aspx Het is dus een logische gebruikersnaam met een heel simpel standaard wachtwoord wat iedere nieuwe gebruiker krijgt zonder verplichting het wachtwoord te wijzigen bij de eerste aanmeldpoging, ik denk dat het vrij eenvoudig is om nu nog steeds toegang te krijgen tot dat systeem.

Just saying. Meer ga ik niet posten. Voor alle details, stuur een pb.
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.