Auteur Topic: Meerdere ontvangers op 1 antenne  (gelezen 10547 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

ademap

  • Gast
Meerdere ontvangers op 1 antenne
« Gepost op: 22 augustus 2004, 18:40:06 »
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met meerdere ontvangers op 1 antenne aan te sluiten.

in dit voorbeeld worden 3 ontvangers aangesloten op met RG213 coaxkabel op 1 breedband antenne.
De 3 ontvangers zitten alleen in de 2 meter en de 70cm banden te luisteren.

Mijn vraag is, heb je last van kwaliteits verlies,
en op welke manier hebben jullie dit gerealiseerd.

bezem

  • Gast
Re: Meerdere ontvangers op 1 antenne
« Reactie #1 Gepost op: 26 augustus 2004, 19:05:27 »
Als je drie ontvangers "zomaar" aan elkaar knoopt dan krijg je enorme verliezen.
Je moet het als het ware zo zien dat wanneer je 1 liter water in een trechter met een slang gooit (je antenne-signaal) , en onderaan die slang zit een verdeelstuk die het in 3-en deelt (naar 3 ontvangers)  dat maar aan elk aansluitstuk van die driewegkraan 1/3 liter terechtkomt. (1/3 van het antennesignaal).

Bovendien heb je als je de antennes gewoon aan elkaar knoopt een inpedantie probleem. Want van die 50 Ohm RG213 (de perfecte inpedantie combinatie met één ontvanger) klopt weinig meer. Bovendien beinvloeden de ontvangers elkaar, het kan zelfs zo zijn dat de éne ontvanger op de andere ontvanger storing veroorzaakt.
Nu zijn er (passieve) filters die het inpedantie probleem kunnen oplossen. Maar deze filters blijven het signaal in 3-en delen!

De oplossing die ik hier heb is een actief filter wat het inkomende signaal, exact met dezelfde sterkte aan (in mijn geval) 4 uitgangen levert.

Dus wat er ingaat komt er ook weer uit. niks meer en niet minder, én zonder stoorsignalen die de goedkopere filters vaak wél veroorzaken.

Zelf heb ik een Procom HPRS4-N

wedelman

  • Gast
Re: Meerdere ontvangers op 1 antenne
« Reactie #2 Gepost op: 26 augustus 2004, 19:15:52 »
En wat is de officiele naam voor dit type filter?

Maar kan het ook andersom? Meerdere antennes op één ontvanger?

bezem

  • Gast
Re: Meerdere ontvangers op 1 antenne
« Reactie #3 Gepost op: 26 augustus 2004, 19:28:56 »
Het Procom filter heet officieel; PRO-MAR4-N Miniature 4-channel Receiver Multicoupler.
Maar voordat je hem besteld, zou ik eerst even informeren naar de prijs, want dat ding is peperduur...

Andersom kan het ook (meerdere antenne's op één ontvanger)
Dit is gelukkig een veel goedkopere oplossing.
Ik gebruik daar filters voor uit de amateur wereld, dus ik heb voor drie banden antenne's (80mc, 142-174mc, en 450-470mc) die doordat filter (met drie ingangen) aan elkaar geknoopt worden.
Aan de uitgang van het filter komen er dus signalen van alle drie de banden uit.

Als je interesse hebt in wat gegevens, dan moet je het maar even zeggen, want dan zoek ik de gebruiksaanwijzing voor je op!

Offline ScanMe

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 422
Re: Meerdere ontvangers op 1 antenne
« Reactie #4 Gepost op: 26 augustus 2004, 19:30:46 »
Ik heb weleens iets gezien van een antenne splitser.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Meerdere ontvangers op 1 antenne
« Reactie #5 Gepost op: 26 augustus 2004, 20:37:01 »
Citaat van: "bezem"
Als je drie ontvangers "zomaar" aan elkaar knoopt dan krijg je enorme verliezen.

Enorme verliezen dat valt wel mee. Als je het in dB's gaat bekijken dan geeft RG58 in plaats van RG213 vaak meer verlies. Zelf gebruik ik om sterkere signalen te splitsen gewoon een BNC T-stuk. Inderdaad de meest slechte oplossing, maar in mijn situatie voldoet het prima. Sterker nog, ik heb zelfs 2 mobilofoons aan 1 antenne hangen met zo'n T-stuk. De ene eindtrap zit de andere lekker te kietelen, maar een beetje mobilofoon kan daar makkelijk tegen. Het verschil tussen de antenne rechtstreeks aansluiten of via de splitter maakt naar mijn mening bijzonder weinig verschil. Een signaal wat net hoorbaar is zal wellicht net in de ruis verdwijnen. De signalen waar ik naar luister blijven prima te ontvangen...

Groeten, Peter.

bezem

  • Gast
Re: Meerdere ontvangers op 1 antenne
« Reactie #6 Gepost op: 27 augustus 2004, 11:02:39 »
Hunter, het is precies zoals je beschrijft!
Bij STERKE signalen zal je weinig verschil horen, maar het gaat mij om zo ver mogelijke ontvangst van zwakke/interresante stations. bijv. simplex portofoon verkeer op kilometers afstand, of nét even dat politie station uit Nijmegen of Antwerpen.
Je zal dan begrijpen dat als je het onderste uit de kan wilt hebben, het signaal probleem een beetje serieus zal moeten aanpakken.
Met een goede antenne, goede coax, en een slechte splitter hoor je (ik)echt niet wat je (ik) eigenlijk graag zou willen horen.

Denk maar aan de kabelaansluiting van de T.V. Voor 1-T.V. geeft hij een optimaal beeldsignaal. Die kan je best 1x splitten, de beeldkwaliteit is dan best nog acceptabel. Maar ga je vervolgens 3 T.V.'s aan de kabel knopen, dan is het beeld niet meer om aan te zien. Ruiserig beeld en of gekke streepjes zullen dan op sommige kanalen te zien zijn.

aor

  • Gast
meerdere ontvangers op 1 antenne aan te sluiten
« Reactie #7 Gepost op: 27 augustus 2004, 12:20:59 »
Er zijn verschillende producten verkrijgbaar die meerdere ontvangers kunnen aansluiten op een antenne en andersom zonder noemenswaardige verliezen uiteraard;

bv sp3 van rf systems ogeveer 80 euro

kijk ook eens op de site van http://www.ssb-amateur.de/

bezem

  • Gast
Re: Meerdere ontvangers op 1 antenne
« Reactie #8 Gepost op: 27 augustus 2004, 12:47:30 »
SP-3 van RF-systems is een passieve splitter! Het signaal wordt dus gewoon in 2-en verdeelt. (denk aan het verhaal met het water)
De SP-3 heeft wel een bijzonder goede scheiding tussen de ontvangers. Dus de ene ontvanger kan de andere ontvanger niet beinvloeden zoals met een simpel T-stuk.

aor

  • Gast
Het signaal wordt dus gewoon in 2-en verdeelt
« Reactie #9 Gepost op: 27 augustus 2004, 13:15:43 »
Klopt. Wel is het zo dat deze verdeler nauwelijks demping heeft en dat de impedantie overal 50 ohm blijft dat scheelt aanzienlijk in de verliezen ter vergelijking met een T-stuk.

bezem

  • Gast
Re: Meerdere ontvangers op 1 antenne
« Reactie #10 Gepost op: 27 augustus 2004, 13:51:57 »
Die demping die RF-systems is de doorgangsdemping, dus dat is het verlies wat je nog eens extra in het filter oploopt.
Ze geven 3dB op, maar in de specificaties staat ook dat de demping van het filter bij hogere frequenties oploopt.
(tot 6dB bij 1800 MHZ)
Dit verlies moet je nog bij het verlies van het in tweeen delen van het signaal optellen.

De doorgangsdemping is wat je extra oploopt in je verdeelkraan (zie boven) als het ware.

Met de goede isolatie eigenschappen van de SP-3 zit het inderdaad wel snor!

bezem

  • Gast
Re: Meerdere ontvangers op 1 antenne
« Reactie #11 Gepost op: 27 augustus 2004, 15:50:49 »
Ik heb de theorie maar eens aan een praktijktest onderworpen.

En hieronder vindt je de gegeven gemeten met een SDU 5500

  Mhz              Ant. Rechtstreeks              SP-3                verschil

  86.075              -76 dB                        -80 dB              4 dB
100.1                  -49 dB                        -53 dB              4 dB
118.1                  -74 dB                        -79 dB              5 dB
449.775               -84 dB                        -90 dB              6 dB
466.470               -84 dB                        -90 dB              6 dB
468.000               -75 dB                        -82 dB              7 dB

Verder heb ik nog de data terminal van A'dam  op 856.900 MHz geprobeerd, die krijg ik rechtstreeks wél hoorbaar, maar met de SP-3 niet meer.

De Data terminal zet een dusdanig zwak signaal binnen dat ik heb met de SDU niet kan meten  (minder dus als -90 dB)
Je ziet dat als de frequentie hoger wordt, dat de SP-3 wat meer gaat verliezen.

Nu ik het zo meet moet ik eerlijkheidshalve wél zeggen dat de verliezen mij (getalsmatig) erg meevallen.
Misschien maak ik met die waterslang wel een denkfout.
En ben ik te véél bezig met de perfecte antenne installatie, wie zal het zeggen....

aor

  • Gast
En ben ik te véél bezig met de perfecte antenne installatie
« Reactie #12 Gepost op: 27 augustus 2004, 19:15:45 »
Verliezen vallen erg mee op de lage frequenties. Toch leuk dat je het precies kan meten. Ik ben ook bezig met het zoeken naar de perfecte antenne (installatie) gebruik op dit moment B130 airmaster (met LNA 5000 en ecoflex10) gepieked op civil en military. Binnenkort ga is testen met zelfbouwdiscone 250-400 en industrydiscone. Gebruik verder ar5000+3. Even gedacht SDU aan te schaffen wat doe je er zoal mee?

robert_Weert

  • Gast
Re: En ben ik te véél bezig met de perfecte antenne installa
« Reactie #13 Gepost op: 27 augustus 2004, 20:46:29 »
Citaat van: "aor"
gebruik op dit moment B130 airmaster (met LNA 5000 en ecoflex10) gepieked op civil en military.

[offtopic] Waar kun je die antenne krijgen, ik ben namelijk ook op zoek naar een antenne die gepiekt is op de militaire en burgerluchtvaartband, is de antenne duur? maw wat kost hij ongeveer    :?

Groet, Robert

aor

  • Gast
Re: Meerdere ontvangers op 1 antenne
« Reactie #14 Gepost op: 27 augustus 2004, 22:21:06 »
De antenne zie je op de volgende link:
http://www.thiecom.de/shop1/index.html
Even zoeken op B130.
Ik heb 25 euro van de prijs af kunnen halen. Ziet eruit als een discone maar is eigenlijk een dipool 4 sprieten voor de civil en de rest in verschillende lengte voor de mil band.