Auteur Topic: Groeiende DMR netwerk voor zendamateurs  (gelezen 16756 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

opabert

  • Gast
Re: Groeiende DMR netwerk voor zendamateurs
« Reactie #15 Gepost op: 3 april 2017, 00:35:54 »
DMR heeft gewoon een aantal voordelen.
Bereik is een stuk beter

sorry jongen,  ik doe al veel langer aan digitaal en toen de meeste van jullie nog niet vh bestaan afwisten ( vanaf 1998 )
Maar dat het bereik groter zou zijn van porto naar porto,  basis naar basis of mobiel  is nonsens want analoog win ten alle tijden en zelfs tot in de ruis vloer.
Digitaal houd op bij -50 tot -60dbm (meestal al bij 45dBm) en daar gaat analoog nog even door tot ver de ruisvloer.
( Oeverloos getest zowel basis en mobiel )
Probeer zelf maar.
Of ben jij zo een repeater amateur ?

Hele generaties groeien op die alleen maar digitaal denken :).
Digitale TV, Digitaal geluid allemaal veel beter.......... want dat zegt de commersie
Simpel voorbeeld,
mijn kleinzoon kwam langs, en zag mijn PC scherm en zei:   jeeemeg wat een mooi beeld Opa, contrast en veel diepte is mooi voor spelletjes.
Wat is dat voor monitor ?
Ik zeg:  Een Philips 100hz monitor met een beeldbuis.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: Groeiende DMR netwerk voor zendamateurs
« Reactie #16 Gepost op: 3 april 2017, 01:10:57 »
sorry jongen,  ik doe al veel langer aan digitaal en toen de meeste van jullie nog niet vh bestaan afwisten ( vanaf 1998 )
Maar dat het bereik groter zou zijn van porto naar porto,  basis naar basis of mobiel  is nonsens want analoog win ten alle tijden en zelfs tot in de ruis vloer.
Digitaal houd op bij -50 tot -60dbm (meestal al bij 45dBm) en daar gaat analoog nog even door tot ver de ruisvloer.

De nuance zal 'm zitten in spraak en verstaanbaarheid. Technisch gezien zal je ongetwijfeld gelijk hebben. Praktisch gezien zal er bij een analoge verbinding een moment optreden dat het signaal nog wel hoorbaar is, maar niet meer verstaanbaar. Mijn ervaring is dat bij een zelfde verbinding met een digitaal medium het signaal in zo'n geval nog wel verstaanbaar is (ontvangen signaal wordt toch nog omgezet in verstaanbare spraak).

opabert

  • Gast
Re: Groeiende DMR netwerk voor zendamateurs
« Reactie #17 Gepost op: 27 april 2017, 15:12:29 »
Het is juist andersom.
Ik zit al vanaf 1999 digitaal had nog niemand ooit nog van gehoord dat het bestond.
Ja ik was in die jaren regelmatig de ruisbak aan het testen via HGL en RTD terwijl iedereen dacht dat de ingang vd repeater open stond,  heel komisch die reacties.
Niemand had toen de tegenwoordigheid van geest om even op de ingang te luisteren of met een scoop te kijken.

Analoog is en blijft tot net boven de ruisvloer verstaanbaar ook met QSB (mobiel) op het signaal, digitaal ineens foetsie terwijl de draag golf nog op -30dBm is te zien en goed is te horen op een analoge ontvangen.
Met Digitaal heb je geen QSB en zal je sterker vertellen, met QSB dan flikkert er een zooi bitjes om waardoor je alleen "piepederrpoeppoertderfggrrsssttttttpieppoepaohogf" of in de nieuwe generatie dmr gewoon helemaal niks  meer hoort.
En met digitaal klinkt iedereen of ze de hele dag aan snuifpoeier hebben gehangen,  smal freq audio spec midden tonen en met veel neusklank.
Voor duidelijkheid, Ik bedoel hier een directe verbinding zonder repeater.
Maar Ed, dit weet jij ook wel toch ?

Maar geef mij maar analoog.

Om nog maar even een deur in te trappen, ik zit al 15 jaar op VHF en UHF met spread en hoppers.
Over 5 jaar komen de amatreutels  ..... en mot het land weer vol gebouwd worden met andere repeaters.
Wat zeg ik nou weer, spread of hopper kan dat wel via een repeater  ... hahaha ?
Met enige humor.

Offline Peter

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 150
Re: Groeiende DMR netwerk voor zendamateurs
« Reactie #18 Gepost op: 25 mei 2017, 13:45:36 »
430.3250 DMR ColorCode 1 Rotterdam 23 cm.