Auteur Topic: Antennemasten communicatienetwerk C2000 in Den Haag  (gelezen 18933 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21554
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Antennemasten communicatienetwerk C2000 in Den Haag
« Reactie #15 Gepost op: 10 april 2013, 20:28:11 »
Je snap me best wat ik bedoel 10 jaar zijn we verder en er blijven maar masten bij geplaatst worden met anderen woorden er komt geen eind aan met die dekking van c2000.

In die 10 jaar tijd is er ook aardig wat hoogbouw bij gekomen en zijn er vele andere wijzigingen aan gebouwen geweest.
Neem als voorbeeld station Rotterdam Centraal. Voorheen lage betonnen perronkappen die boven de sporen open waren. Nu een meters hoog staal bouwwerk met de werking van de befaamde kooi. Portofonisch contact tussen NS personeel is vaak bijna niet mogelijk en er moet dan ook een extra zender/ontvanger bij komen. Ik kan me voorstellen dat dit ook bij C2000 het geval is.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Antennemasten communicatienetwerk C2000 in Den Haag
« Reactie #16 Gepost op: 10 april 2013, 20:30:39 »
Tsja....in the UK wordt het systeem geexploiteerd door een commerciele partij, O2.

Daar hebben ze gewoon de eissen bij neer gelegd, en betalen ze gewoon een abonnement. Misschien per porto.....

Is er iets niet goed, bijvoorbeeld m.b.t. de dekking, kunnen ze gewoon de aanbieder daar op aanspreken. Geen onverwachtse kosten dus.

Dat creëert veel andere problemen: de aanbieder zal de kosten finaal toch doorrekenen (waar moet ie er anders mee naartoe?), zijn budget voor investeringen is ook beperkt en als monopolist staat ie sterk. Je kan natuurlijk allerhande bepalingen in het contract laten opnemen maar als de aanbieder hierdoor finaal over kop gaat, wordt de toekomst van je netwerk opeens wel héél onzeker en wordt het nog eens bezwaard met de eisen van schuldeisers etc etc. Dergelijke constructies lijken mij dan ook enkel goed om vooral naar de belastingbetaler toe de zaken rooskleurig voor te stellen of wanneer je echt niet in staat bent om zelf de know-how aan te wenden. Die constructies zijn vooral in de beginperiode goed wanneer er zwaar moet worden geïnvesteerd in de uitbouw van het netwerk maar relatief snel begin je als gebruiker "te veel" te betalen en dit tot in de eeuwigheid als het ware. Dat zie je nu dus in het UK gebeuren.

Trouwens, om enkel binnendekking te garanderen zou men beter een repeater binnenshuis plaatsen, dat doet men bij GSM-signalen ook vaak (illegaal).
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: Antennemasten communicatienetwerk C2000 in Den Haag
« Reactie #17 Gepost op: 10 april 2013, 20:33:31 »
Je snap me best wat ik bedoel 10 jaar zijn we verder en er blijven maar masten bij geplaatst worden met anderen woorden er komt geen eind aan met die dekking van c2000.

In die 10 jaar tijd is er ook aardig wat hoogbouw bij gekomen en zijn er vele andere wijzigingen aan gebouwen geweest.
Neem als voorbeeld station Rotterdam Centraal. Voorheen lage betonnen perronkappen die boven de sporen open waren. Nu een meters hoog staal bouwwerk met de werking van de befaamde kooi. Portofonisch contact tussen NS personeel is vaak bijna niet mogelijk en er moet dan ook een extra zender/ontvanger bij komen. Ik kan me voorstellen dat dit ook bij C2000 het geval is.

Ik geloof alleen wel dat het in dit geval de bedoeling is dat de NS (of NS reizigers BV of hoe de eigenaar van zo'n station ook mag heten) dit betaald.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: Antennemasten communicatienetwerk C2000 in Den Haag
« Reactie #18 Gepost op: 10 april 2013, 20:42:30 »
Astrix,  daar heb je helemaal gelijk in. Voor de duidelijkheid; ik heb mij hier ook niet al voor- of tegenstander van het ene of het andere systeem gepresenteerd.

Een voordeel is volgens mij wel, wat jij al noemt, dat je geen grote investeringen hoeft te doen. Dat het uiteindelijk uit de lengte of de breete moet komen spreekt voorzich.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21554
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Antennemasten communicatienetwerk C2000 in Den Haag
« Reactie #19 Gepost op: 11 april 2013, 04:20:27 »
Ik geloof alleen wel dat het in dit geval de bedoeling is dat de NS (of NS reizigers BV of hoe de eigenaar van zo'n station ook mag heten) dit betaald.

ProRail

Offline gjbzmr

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 723
Re: Antennemasten communicatienetwerk C2000 in Den Haag
« Reactie #20 Gepost op: 11 april 2013, 09:30:16 »
Ik geloof alleen wel dat het in dit geval de bedoeling is dat de NS (of NS reizigers BV of hoe de eigenaar van zo'n station ook mag heten) dit betaald.

ProRail

O, oke......dus prorail is eigenaar van het spoor inclusief de stations?
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21554
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Antennemasten communicatienetwerk C2000 in Den Haag
« Reactie #21 Gepost op: 11 april 2013, 09:37:19 »
Jawel

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Re: Antennemasten communicatienetwerk C2000 in Den Haag
« Reactie #22 Gepost op: 11 april 2013, 23:58:59 »
Eisen van c2000 zijn hoger dan Entripia

Dat was ook precies mijn punt. Dat betekend dus ook meer investeringen in C2000 om een bepaalde dekkingsgraad te halen welke bij Entropia misschien lager ligt. Verder is het moeilijk vergelijken, zoals Hunter ook al aanhaalt.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7546
  • PE1RFR
Re: Antennemasten communicatienetwerk C2000 in Den Haag
« Reactie #23 Gepost op: 12 april 2013, 07:45:33 »
Het leuke in dit hele verhaal is dat het feit dat er masten worden bijgebouwd niet per definitie betekent dat de dekking slecht is. De eisen zijn inderdaad hoger, dus ze willen een hogere dekkingsgraad. Niet alleen op straat cq het vrije veld (waar de meeste Entriopiagebruikers zich bevinden), maar ook inpandig waar een agent ook verbinding heb hebben als het uit de klauwen loopt. Verschillende netwerken met een totaal verschillend doel, verschillende gebruikers, verschillende eisen. Beiden TETRA maar toch echt appels en peren.

Wat we ook vooral niet moeten vergeten is capaciteit. Indien nodig kan de capaciteit van een mast uitgebreid worden (extra gespreksgroepen), maar daar zit een limiet aan. Vol is vol en ook al zou je oneindig ver door kunnen gaan, technisch gezien is het verstandiger om capaciteit te spreiden, al is het maar vanuit uitval-perspectief. Allemaal eisen en inzichten die er tijdens de ontwerpfase van C2000 nog niet waren, of wel waren maar genegeerd werden of simpelweg geen rol speelden.

Het netwerk wordt nu gewoon verbeterd, dat zegt niets over de kwaliteit ervan. De stelling dat Entropia een betere dekking zou hebben is gebaseerd op gebakken lucht. Als T-Mobile maar 1 site zou hebben bij mij aan de overkant en ik zou nooit mijn huis verlaten, dan heb ik ook een prima dekking. Simpel voorbeeld misschien, maar het soort gebruik van Entropia en C2000 is gewoon niet te vergelijken.

Deel voor de grap eens wat Entropia portofoons uit bij de hulpdiensten ;)

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7546
  • PE1RFR
Re: Antennemasten communicatienetwerk C2000 in Den Haag
« Reactie #24 Gepost op: 29 april 2014, 07:56:39 »
De mast van Zoetermeer heeft ook een update gehad met "sectorantennes".

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21554
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Antennemasten communicatienetwerk C2000 in Den Haag
« Reactie #25 Gepost op: 29 april 2014, 08:44:23 »
Ik zie trouwens weleens masten staan met de bekende rondstralers er in en direct naast de antenne staat er nog eentje. Dus zeg maar 2 rondstralers direct naast elkaar.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7546
  • PE1RFR
Re: Antennemasten communicatienetwerk C2000 in Den Haag
« Reactie #26 Gepost op: 29 april 2014, 09:01:41 »
Ik zie trouwens weleens masten staan met de bekende rondstralers er in en direct naast de antenne staat er nog eentje. Dus zeg maar 2 rondstralers direct naast elkaar.

Dat heeft elke mast toch van oudsher? 1x TX/RX antenne en 1x RX. Plus eventueel nog P2000, of bedoel jij iets anders?

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21554
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Antennemasten communicatienetwerk C2000 in Den Haag
« Reactie #27 Gepost op: 29 april 2014, 09:03:32 »
Wat ik bedoel zijn de 2 uithouders waar de C2000 antennes op staan. Direct naast de antenne staat er dan nog eentje, met zeg maar 5 cm tussenruimte. Ik dacht dat de mast in Loosduinen zo'n uitvoering was.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7546
  • PE1RFR
Re: Antennemasten communicatienetwerk C2000 in Den Haag
« Reactie #28 Gepost op: 29 april 2014, 09:07:33 »
Oh dat, ja dat is me ook weleens opgevallen. Je ziet soms de meest uiteenlopende dingen. Misschien testen ze wat opstellingen uit? In elk geval wordt er nog steeds druk aan gesleuteld :)