Auteur Topic: Problemen met de D777 ?  (gelezen 2480 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline scanman77

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 51
    • [color=#0000FF]flick[/color][color=#FF0000]r[/color]
Problemen met de D777 ?
« Gepost op: 11 september 2011, 14:07:21 »
Beste leden,

Even een verhaal vooraf; Enige tijd geleden heb ik een 1/4 golf groundplane gemaakt die gepiekt is op 127Mhz.
Nu,  heel wat tijd later heb ik eindelijk eens de stap genomen de antenne samen met de D777 op het dak te zetten.
Voor die tijd stonden ze gewoon op zolder.
De D777 haalde tot nu toe steeds de hoogste S-punten op de scanner; deze was aangesloten op Aircell 7 coax icm de bijbehorende pluggen.

Met de verwachting dat de ontvangsten nog beter zouden zijn met 'Aircom plus' coax , heb ik de aircell 7 vervangen met de andere kabel.
Echter.. Het is nu zo dat de 1/4 golfgroundplane het beter doet dan de D777 ...  ( en dit, terwijl de 1/4 golf is aangesloten met Aircell 7 )

En dat verbaast me dan toch,... de D777 is een 5/8 golf t.o 1/4.
Dus ben ik eens gaan meten op de coax.

De 1/4 golf heeft ( gemeten op de plug en de antenne aangesloten; meetpunten op de kern en afscherming ) 15.8MOhm.
De D777 heeft  ( gemeten op de plug en de antenne aangesloten meetpunten op de kern en afscherming ) R> 20Mohm   .niet meetbaar met de huidige multimeter
De aangesloten coax kabels zijn dus beide zeer hoog-Ohmig.

Nu sluit ik de Aircom coax aan op de scanner met een verloop van PL-259 > BNC.
Als ik de weerstand waarde nu meet ( gemeten op de plug en de antenne aangesloten; meetpunten op de kern en afscherming ) 4.5MOhm.

Kan ik de grote verschillen in Ohmse waarde van de Aircom kabel ,met en zonder verloop,interpreteren als een inferieure verbinding?
En zou ik een merkbaar beter resultaat boeken als ik direct een BNC plug zou solderen op de Aircom coax?

Leen Ansems

  • Gast
Re: Problemen met de D777 ?
« Reactie #1 Gepost op: 11 september 2011, 14:28:50 »
Je meetmethode zegt niks over de werking van de antenne. Het enige wat je met een Ohmmeter kan bepalen is vochtlekkage of sluiting in de kabel. Om een antenne te testen heb je als amateur een antenneanalyser nodig en professioneel gebruiken we een netwerkanalyser. Is het een zendstation dan kan een SWRmeter of Bird 43 worden gebruikt. Aangezien je niet zomaar mag zenden zal het laatste geen optie zijn.

Offline scanman77

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 51
    • [color=#0000FF]flick[/color][color=#FF0000]r[/color]
Re: Problemen met de D777 ?
« Reactie #2 Gepost op: 11 september 2011, 14:41:26 »
Ik begrijp dat het meten met een multimeter op een dergelijke manier niets zegt over het functioneren van de antenne.
Het vergelijken van de twee meetwaarden geeft mij slechts een inzicht in hoe een dergelijk verloop van PL259>BNC de meetwaarden beïnvloedt.
Ik krijg nl het idee dat het verloop meer 'kwaad'doet dan goed...
Kan iemand dit bevestigen?

Mvg,

Martin

Leen Ansems

  • Gast
Re: Problemen met de D777 ?
« Reactie #3 Gepost op: 11 september 2011, 15:00:06 »
Als het goed is, zal je van een extra plug op ontvangst niet aantoonbaar iets kunnen meten. Er is echter veel baggermateriaal in de handel. Je hebt gekozen voor aircell 7, een op zich uitstekende coax, maar met een plug van slechte kwaliteit kan je die winst weer om zeep helpen. Bij vakmensen is een PL259 plug b.v. toegestaan tot 30 MHz en gebruik je BNC, N of SMA connectoren bij hogere frequenties.
Pluggen van de merken Amphenol, Telegartner, Suhner en Radiall zijn nieuw gewoon betrouwbaar.
Er is ook merkloze Chinese namaak in de handel die een droevig resultaat geven.

Offline scanman77

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 51
    • [color=#0000FF]flick[/color][color=#FF0000]r[/color]
Re: Problemen met de D777 ?
« Reactie #4 Gepost op: 11 september 2011, 17:42:55 »
De D777 is aangesloten met Aircom plus , aan de antenne kant natuurlijk met een  PL 259 plug voor Aircom (producent SSB ) en de scanner kant is ook aangesloten met een zelfde PL 259 connector.

Helaas had Rys geen Aircom BNC plug; deze heb ik nu zojuist besteld bij Conrad.
Ik hoop dat als ik één en ander heb ontvangen de resultaten na montage beter zullen zijn.
Ben benieuwd!