Auteur Topic: Vervanging / aanpassing pagernetwerk in 2014  (gelezen 76008 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 724
Re: Vervanging / aanpassing pagernetwerk in 2014
« Reactie #15 Gepost op: 18 april 2010, 21:17:05 »
Citaat van: "RAD Hollands-midden"
In onze regio (HM) wordt er met smart uitgeken naar de ontwikkeling van een eventueel nieuw p2000 systeem,wat voor derde niet meer mee te lezen is!
Sinds de invoering van p2000 is de overlast van ramptoeristme beduidend toegenomen in deze regio. Was het vroeger nog op een hand te tellen wat bij een incident stond te fotograveren,echter hedendaag staan er gewoon een man of 8 a'10 bij een simpele onwelwording of aanrijding. Vaak gaat het dan nog om erg jonge gasten! Die als gekken op de fiets achter de hulpverleningvoertuigen aan rijden om maar als eerste de mooiste plaatjes te kunnen schieten,daarbij zijn ze gevaar voor hun zelf en andere in het verkeer. Bij een flinke aanrijding staan er vaak meer fotograven dan hulpverleners,dat lijkt me geen goede zaak!

Verder speelt ook mee dat alles gelijk op internet word gezet (melding via de diverse monitoren/en foto's via de diverse 112 site's).
De meeste hulpverleners hebben de buik vol van al de 112 site's,met namen de foto's die hierop worden geplaats van verkeersslachtoffers!
Dit allemaal voor de meeste hits op de site te krijgen! Een goed voorbeeld daarbij zijn de foto's die geplaats zijn van een dodelijk slachtoffer van een
verkeersongeval in Hazerswoude/ en van een ernstig gewonde slachtoffer wat nog bekneld in een voertuig in Leimuiden. Wij zien dit steeds vaker voorkomen,men fotografeerd maar raak zonder na te denken en respect te hebben voor de slachtoffers!

 :x

Ik denk er toch iets anders over: het meeluisteren en volgen van hulpdiensten is van alle tijden. Heel vroeger reden mensen simpelweg achter politie of brandweer aan. Later kwamen daar de scannerluisteraars bij en tegenwoordig volgt men via P2000 wat de hulpdiensten doen. Wat typerend is voor sommige hulpverleners, is dat er altijd op een negatieve manier naar deze mensen gewezen wordt. Vroeger hadden scannerluisteraars het per definitie altijd gedaan. De realiteit was dat er altijd wel een paar scannerluisteraars bij incidenten aanwezig waren, naast tientallen buurtbewoners en passanten, die met mobiele telefoons iedereen die ze kenden mobiliseerden om toch maar vooral zelf het incident te komen aanschouwen. Maar ik heb nog nooit een hulpverlener over de samenhang tussen mobiele telefoons en ramptoerisme horen klagen. Het gebruik van mobiele telefoons, het gebruik van allerlei vormen van laagdrempelige mobiele communicatie en dus het ramptoerisme is fors toegenomen maar hier hoor je dus geen hulpverlener over. Wel weer een klaagzang over jochies die P2000 gebruiken.....

De vele amateurfotograafjes en 112 websites die als paddestoelen uit de grond schieten zijn gewoon een verschijnsel van deze tijd. Vroeger was het moeilijk; je was als persfotograaf jaren bezig een netwerk op te bouwen en je moest echt je best doen om foto's gepubliceerd te krijgen. Technisch gezien was het best lastig veel foto's te maken. Nu hebben we digitale camera's en internet en foto's maken en een website maken zijn erg makkelijk en kosten niet veel. En er is blijkbaar belangstelling voor, want anders kijkt het volk er niet naar.

Mijn ervaring is dat de meeste hulpverleners juist erg graag de foto's bekijken op de diverse 112 sites. Wat ik wel regelmatig zie is dat hulpverleners zich op straat regelmatig erg vervelend tegen fotografen opstellen maar terug op de post wel op al die sites gaan kijken of de foto's er al op staan. Of de artikelen en foto's op sites worden gebruikt om aan collega's te laten zien wat men gedaan heeft.

Dat respect voor slachtoffers is ook zo iets waar ik niet zo veel mee kan. Tijden veranderen. Het volk zal steeds makkelijker live kunnen zien wat er ergens gaande is. Terwijl hulpverleners zich druk maken over respect, is het nu al technisch mogelijk live beelden te publiceren van slachtoffers, voordat hulpdiensten überhaupt ter plaatse zijn. Ik weet niet of dat netjes is, maar het is wel de realiteit van 2010. Je houdt dat toch niet tegen.

Wat er ook voor systemen voor alarmering komen, je zal altijd mensen blijven houden die het werk van hulpdiensten blijven vastleggen en ze komen er toch wel achter wat er gaande is. Sterker nog, de kwaliteit van cameraatjes op mobiele telefoons wordt steeds beter, mobiel internet wordt steeds beter en sneller, mensen kunnen en zullen steeds beter met deze technologie om kunnen gaan dus er blijft simpelweg niets meer verborgen van wat er op de openbare weg afspeelt. Zelfs als je een top secret ultra modern alarmeringsnetwerk zou hebben. Wat overigens door de belastingbetaler betaalt wordt, want goedkoop zal het niet worden.....

Michael

  • Gast
Re: Vervanging / aanpassing pagernetwerk in 2014
« Reactie #16 Gepost op: 18 april 2010, 22:05:19 »
Goed en mooi verhaal van Edwin Edeling en ik ben volledig met hem eens.

Offline SemafoonWinkel.nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 155
    • http://www.semafoonwinkel.nl
Re: Vervanging / aanpassing pagernetwerk in 2014
« Reactie #17 Gepost op: 19 april 2010, 18:03:48 »
Citaat van: "Daaf"
Citaat van: "hunter"
De reden waarom het vervangen moet worden is dat Motorola stopt met Flex. En dus ook met ReFlex.

Peter, heb jij enig idee welk andere pagingsystemen mogelijk daarvoor in de plaats kunnen komen? Of is er wellicht iets in ontwikkeling?

Tegenwoordig kan terugmelding via Bluetooth middels je GSM, en encryptie bestaat al lang. Dit is niks nieuws.
Swissphone en diverse andere leveranciers hebben dit al jaren.

Misschien komt er geen nieuw pager netwerk op aparte masten zoals nu. Is niet rendabel.
Zal eerder richting een applicatie binnen Tetra omgeving gaan.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7558
  • PE1RFR
Re: Vervanging / aanpassing pagernetwerk in 2014
« Reactie #18 Gepost op: 19 april 2010, 19:17:34 »
Citaat van: "SemafoonWinkel.nl"
Zal eerder richting een applicatie binnen Tetra omgeving gaan.

En de dekking?

Offline johan

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 43
Re: Vervanging / aanpassing pagernetwerk in 2014
« Reactie #19 Gepost op: 19 april 2010, 19:26:32 »
Wat mij overigens opvalt is dat veel van die jonge gastjes met hun camera's niet zo zeer het ongeluk/brand filmen maar veeleer de hulpdiensten willen vastleggen die met blauw blauw onderweg zijn. Waar ik woon zijn er ook een aantal. Die zie je meestal niet op de plek des onheils, maar op internet staat wel het filmpje van de uitrukkende hulpdiensten. Persoonlijk vind ik het nogal zielig en psychisch niet helemaal in orde wat die gastjes doen, maar ja dat is de maatschappij waarin we leven.

Offline IkWilbert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 512
Re: Vervanging / aanpassing pagernetwerk in 2014
« Reactie #20 Gepost op: 19 april 2010, 19:55:25 »
Citaat van: "johan"
Wat mij overigens opvalt is dat veel van die jonge gastjes met hun camera's niet zo zeer het ongeluk/brand filmen maar veeleer de hulpdiensten willen vastleggen die met blauw blauw onderweg zijn. Waar ik woon zijn er ook een aantal. Die zie je meestal niet op de plek des onheils, maar op internet staat wel het filmpje van de uitrukkende hulpdiensten. Persoonlijk vind ik het nogal zielig en psychisch niet helemaal in orde wat die gastjes doen, maar ja dat is de maatschappij waarin we leven.

Dus vliegtuigspotters, mensen die treinen fotograferen enz, enz, zijn ook allemaal niet in orde??  :?

Offline Hutch

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1376
Re: Vervanging / aanpassing pagernetwerk in 2014
« Reactie #21 Gepost op: 20 april 2010, 00:38:30 »
Schijnbaar niet en naar dingen luisteren ook al niet want ze vroegen me al in de buurt.
wat ik met al die antennes doe tja ben je geen hokjes mens en niet zo maar in een hokje te stoppen.
Dan ben je erg raar en val je buiten de boot.

Offline SemafoonWinkel.nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 155
    • http://www.semafoonwinkel.nl
Re: Vervanging / aanpassing pagernetwerk in 2014
« Reactie #22 Gepost op: 20 april 2010, 06:46:37 »
Citaat van: "hunter"
Citaat van: "SemafoonWinkel.nl"
Zal eerder richting een applicatie binnen Tetra omgeving gaan.

En de dekking?

Ontvangst binnen via TMO is in de meeste gevallen gewoon goed. Men alarmeert nu ook in vele regio's de andere OVV 'ers op deze manier. Daarnaast wordt dit alleen maar beter bij het (ver)plaatsen van steunzenders.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7558
  • PE1RFR
Re: Vervanging / aanpassing pagernetwerk in 2014
« Reactie #23 Gepost op: 20 april 2010, 07:23:31 »
Citaat van: "SemafoonWinkel.nl"
Ontvangst binnen via TMO is in de meeste gevallen gewoon goed.

Ja en over wat voor apparatuur spreek je dan? Dat is natuurlijk in de verste verte niet te vergelijken met een semafoonachtig apparaatje met 0,0 antenne.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Vervanging / aanpassing pagernetwerk in 2014
« Reactie #24 Gepost op: 20 april 2010, 08:24:04 »
Citaat van: "hunter"
Citaat van: "SemafoonWinkel.nl"
Ontvangst binnen via TMO is in de meeste gevallen gewoon goed.

Ja en over wat voor apparatuur spreek je dan? Dat is natuurlijk in de verste verte niet te vergelijken met een semafoonachtig apparaatje met 0,0 antenne.

Inderdaad. Laten we eerlijk zijn: een portofoon met een 1/4L antenne heeft nog niet overal bereik en dat werkt toch al een stuk beter dan een kleine antenneloop in een kast. Dat gaat een fiasco worden.  In de topic-header staat vervanging/aanpassing. Ik ga voor aanpassing. Een nieuwe codegenerator met mogelijkheid om het protocol uit te breiden en te moderniseren en je kan alle pagers behouden. Komen er pagers uit met zware encryptie dan kunnen die ook gebruikt gaan worden en anders ga je berichten zien van: A1 opkomen voor interventie. In de kazerne leest men op een lichtkrant aangestuurd via C2000 meer.....
Het kan ook nog die kant op gaan.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 724
Re: Vervanging / aanpassing pagernetwerk in 2014
« Reactie #25 Gepost op: 20 april 2010, 12:38:13 »
Citaat van: "johan"
Persoonlijk vind ik het nogal zielig en psychisch niet helemaal in orde wat die gastjes doen, maar ja dat is de maatschappij waarin we leven.

Altijd die waardeoordelen  :)

Ik zie zoveel mensen die ik gek vind. Zo zie ik regelmatig mensen langs de trambaan staan, die trams fotograferen en helemaal in vervoering raken als tramstel 99X88 een keer over de Hopsakeebrug rijdt. 's Nachts in het park zie ik mensen in tenten langs de waterkant zitten, met hengels in het water. Er schijnen mensen te zijn die vrijwillig naar muziek van Frans Bouwer luisteren of Hart van Nederland kijken. Er lopen mannen in dameskleren rond en er schijnen vrouwen te bestaan die er op kicken grote rubberen dingen voor te binden die in bepaalde lichaamsopeningen bij de man verdwijnen en daar een reuze kick aan beleven.  En zo kan ik nog wel even doorgaan  :P  Laat lekker gaan.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 724
Re: Vervanging / aanpassing pagernetwerk in 2014
« Reactie #26 Gepost op: 20 april 2010, 12:49:39 »
Citaat van: "Leen Ansems"
codegenerator met mogelijkheid om het protocol uit te breiden en te moderniseren en je kan alle pagers behouden. Komen er pagers uit met zware encryptie dan kunnen die ook gebruikt gaan worden en anders ga je berichten zien van: A1 opkomen voor interventie. In de kazerne leest men op een lichtkrant aangestuurd via C2000 meer.....
Het kan ook nog die kant op gaan.

En wat heeft Republica Banana 'Ollanda dan uiteindelijk bereikt? Het zal het ramptoerisme niet doen afnemen, want de mensen die willen vinden toch wel een manier om te weten te komen wat er is en waar. Daar komt nog bij dat we in een democratisch land schijnen te leven en dat de overheid toch min of meer verplicht is het volk en de pers te vertellen wat er gaande is. Want het komt er eigenlijk op neer dat je als overheid wil verhullen waar brandweerkorps X of ambulance Y naar toe gaat, althans dat wil verhullen voor de mensen die P2000 alarmeringen volgen, maar aangezien brandweerauto's en ambulances duidelijk herkenbaar en hoorbaar zijn, zal je daar nooit in slagen. Mensen bellen elkaar massaal op als er sensatie is (of gebruiken één) van de vele andere digitale communicatiemogelijkheden. Heel veel belastinggeld stoppen in een netwerk wat niet meegelezen kan worden lijkt mij een soort kapitaalvernietiging want het heeft per saldo weinig zin.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Vervanging / aanpassing pagernetwerk in 2014
« Reactie #27 Gepost op: 20 april 2010, 16:41:15 »
Het probleem van "ramptoerisme" bestond/bestaat ook in België uiteraard. Soms leidt dit tot ridicule omstandigheden waarbij fotografen worden gefouilleerd en de wagen van toeschouwers wordt doorzocht op aanwezigheid van radiomateriaal.

Ik heb er altijd voor gepleit dat de brandweerkorpsen duidelijke afspraken zouden maken met de lokale (internet)fotografen die vaak zeer goed gekend zijn en zelf gaan hengelen achter informatie. Men zou deze mensen kunnen inlichten van een oproep op voorwaarde dat zij duidelijke richtlijnen op de plaats van de interventie naleven, hun foto's ook ter beschikking stellen van het korps, bepaalde foto's niet maken, etc.. Op die manier behouden de hulpverleners de troeven in handen en worden de elkaar beconcurrende fotografen haast wel verplicht hieraan mee te doen om zich niet uit de markt te prijzen.

Helaas is de externe communicatie bij vele (brandweer)korpsen in Vlaanderen een intrieste zaak...
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline SemafoonWinkel.nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 155
    • http://www.semafoonwinkel.nl
Re: Vervanging / aanpassing pagernetwerk in 2014
« Reactie #28 Gepost op: 20 april 2010, 18:59:29 »
Citaat van: "hunter"
Citaat van: "SemafoonWinkel.nl"
Ontvangst binnen via TMO is in de meeste gevallen gewoon goed.

Ja en over wat voor apparatuur spreek je dan? Dat is natuurlijk in de verste verte niet te vergelijken met een semafoonachtig apparaatje met 0,0 antenne.

Hmmm.
Lijkt mij niet onoplosbaar met een iets beter zenderpark, wat men toch al van plan is.
Daarnaast zijn er al andere oplossingen in de markt, denk aan Nokia's oplossingen voor active&passive paging binnen Tetra.

Offline vuurvreter63

  • p2kflex'er
  • *
  • Berichten: 397
    • www.vuurvreter.eu
Re: Vervanging / aanpassing pagernetwerk in 2014
« Reactie #29 Gepost op: 12 mei 2010, 20:16:58 »
Citaat van: "SemafoonWinkel.nl"
Citaat van: "hunter"
Citaat van: "SemafoonWinkel.nl"
Ontvangst binnen via TMO is in de meeste gevallen gewoon goed.

Ja en over wat voor apparatuur spreek je dan? Dat is natuurlijk in de verste verte niet te vergelijken met een semafoonachtig apparaatje met 0,0 antenne.

Hmmm.
Lijkt mij niet onoplosbaar met een iets beter zenderpark, wat men toch al van plan is.
Daarnaast zijn er al andere oplossingen in de markt, denk aan Nokia's oplossingen voor active&passive paging binnen Tetra.

Tja ze hebben het eerste probleem nog niet eens onder controle (Binnenhuisdekking/wegvallende ontvangst bij de porto's) of ze gaan alweer voor het volgende probleem  :wink:
Ik wacht wel af en het zal mijn tijd wel duren  :mrgreen:

Nog 8 kerstbomen voor mijn 30 jarige dienst jubileum  :D
Ik laat me niet opjagen, ik ben aan het werk, niet op de vlucht.